THSF IMAC 2024 TÜRKİYE ŞAMPİYONASI
Uzun bir süreden sonra konuya bir hareket gelsin...
Geçen yıl körfezdeki yarışmadan sonra bu defa Türkiye Şampiyonası için İstanbul'a seyahat ettim. 19 Mayis Genclik ve Spor Bayramina denk gelmesi nedeniyle ayrica anlamli bir tesaduf oldu...
Yarışma öncesi Türkiye'deki modelime uyum saglayabilmek ve gecen yildan bu yana yurtdisindaki ucagimin uzerinde yaptigim ayar degisikliklerini Turkiye'deki modelime de yansitmak icin kisitli bir vaktim vardi...
Sali:
Sali gunu aksam uzeri ulkeye giris yaptim... Eve varir varmaz bir yandan kumandanin, alici pillerini sarja bagladim, bir yandan da gecen yil hava girisinden ac-kapa yaptigim jigle icin, bu sene hava girisini tikama kararimla birlikte bir jigle kolu yapmam gerekliligiyle spinner, pervane, cowling sokup hizlica bir operasyonla jigle kolunu guzelce imal ettim ve modeli ucusa hazir hale getirdim...
Carsamba
Carsamba gunu biraz dinlenmenin ardindan, Federasyon lisans islemleri sonrasi modeli klube goturdum ve birkac isinma ucusu yaptim... Model oldukca garip hissettirdi bana... Halbuki onca ucus yapip, kendimce ayarlarini yapmistim... Gecen surecte, bircok konuda farkli setuplara yoneldigimi farkettim... Haliyle biraz moral kaybi yasadim... Dedigim gibi Carsambayi isinma turu olarak dusunup, modeli klube biraktiktan sonra, evin yolunu tuttum... Hava değişimi nedeniyle serin eser rüzgarın ensemi buza kestirmesiyle birlikte oluşan baş ağrısının da erken dönmemde etkisi büyük...Kumanda uzerinde yapmak istedigim switch yer degisim islerini hallettim ve erkenden dinlenmeye cekildim
Persembe
Persembe gunu ilk ciddi antrenmanlar icin pistin yolunu tuttum... Oglen saatlerine kadar agirlik merkeziyle ilgili biraz ugrastirici da olsa oldukca stabil bir noktayi bulmayi basardim... Ogleden sonra yeni CG'ye gore tum trimi yeniden gozden gecirdikten sonra keyifli keyifli 1-2 sorti atmam mumkun oldu... Moralim de biraz olsun yerine geldi... Unlimited ucus icin Set ve Sub-set'ler icin oldukca detay ayarlarla ugrasiyor olmama karsin, Turkiye'de Intermediate uculacagi gercegiyle basit bir stratejiyle tek set (Flight mode olarak dusunebiliriz) ile Stall Turn, Spin ve Snap tonolari kapsayacak sekilde altin oran (vermem valla, kac kez istakoza dondum su esmer halimle, yakalamak icin
) ile ratelerimi de ayarladim...
Yurtdisinda uctugum modelle Skywwing arasinda gozlemledigim birkac farklilik var, bunlari da yazmak isterim...
1)Birincisi Skywing NG, Yurtdisinda ucus yaptigim eski jenerasyon Extreme Flight Extra 300'e gore daha hafif, kanatlari da ayni sekilde hafifler, hal boyle olunca Snap tonolardaki cikis ve duruslarda isimi kolaylastiriyor...
2)Buna karsin, normalde dalis hizimi (downline speed) Extreme Extra'da dusurmeye calisirken, Skywing'de inanilmaz bir frenleme var (Hafif model, daha fazla hava direnci, 3 pal 26 inch pervane diski vs). Hal boyle olunca dik dalislarda keyifli iken, acili dalis yapilan manevralarda momentum ve haliyle hiz kaybina yol acmakta. Bu da ozellikle tono entergrasyonlarini zorlayici hale getirmekte.
3)Ozellikle stall-turn'lerde Extreme Flight Pendulum'a cok yatkinken, Skywing NG bu konuda muazzam kararli... Ama dogru rudder atimi konusunda da bir o kadar hassas
Bu temel 3 karakter farklligini da gozeterek kaba bir strateji belirledim kafamda. Dedigim gibi tek set ile ayarladim ucagi. Burada stall turn'u garanti etmek icin fazladan verilecek bir rudder atimi, bu sefer snap'te isleri zorlastirirken, spin'e giriste fazladan bir elevator atimi, yine snap ve diger manevralar sirasinda can sikici olabilir... Kendimce yakaladigim altin orandan sonra yukarida siraladigim 3 farklilik uzerinden kendimi ucaga, ucagi da kendime adapte etmeye calistim...
1) Snapler icin zamanlamamda ufak bir degisim olmasina ragmen cok naturel sekilde alistim davranisina...
2)Yatik horgucte ucagin asiri yavaslamasi konusuna karsin, iki alternatifi denedim, bir tanesi dalista ucagi 45 derece oturtuk, daha sonra bir miktar gazla hizini yavaslatmasini engellemek. Digeri ise 45 bacagina otururken gazli gelip, gazi tam 45 uzerine oturup birkac govde boyu uctuktan sonra kesmek idi... Her ikisini de denedikten sonra benim icin en kararli yontem ikincisi oldu...
3)Yukarida bahsi gecen altin oranla tek set olarak kurdugum strateji guzel calismaya basladi. Snapler yerinde, stall turn'de pendulum yok, pivot sirasinda da kasmiyor ucak, spin girisleri de problemsiz (stall, kafa dusuyor ve otorotasyon ile spini yapabilir haldeyim)...
Bunlari da oturtmaya yakin sekilde Persembeyi de tamamladik... Ayardi, setupti, oydu buydu derken 8-9 sorti yapmisimdir... Lakin pistteki kalabaliklasma goze carpmaya basladi... Cuma ve Cumartesi daha az ucus yapabilecegimi sezmeye baslamistim...
Cuma
Cuma gunu kritik idi...Ayarlari oturtup, ucagin karakterine gore stratejimi olusturmustum ve icime sinen birkac sekans cikarmak icin kritik gun Cuma idi... Persembeden de ongorudgum uzere, Cuma daha kalabalik bir gundu ancak buna ragmen aksam uzerindeki antrenman sekanslarinda muazzam derecede icime sinen, tabiri caizse beton gibi ucuslar yaptim... Her ne kadar IMAC'te ucus alani bakimindan herhangi bir aci sinirlandirmasi olmamasina karsin, olasi bir kazaya kurban gitmemek adina F3A cercevesine (60,60,60 derece) oturtacak sekilde pozisyonlamalari rafine hale getirdim... Gunu 7 sorti ile tamamladim... Hem seyahatin hem de gorece soguk ve ruzgarli havada yaptigim antrenmanlarin da etkisiyle yorgunluk cokmeye basladi... Cuma antrenman ucuslarinin Flight Coach ile kayitlarini aldim. Gunesi batirdiktan sonra pistten ayrildim. Aksam loglarin da beni teyid ettigini gorunce moraller iyice yerine geldi.
Cumartesi
Yarisma oncesi son antrenman firsati olmasi dolayisiyla Cumartesinin kalabalik gecmesini zaten bekliyordum ama pist baya ana baba gunu idi... Neredeyse 2 saatte bir siranin gelmesi gercegiyle, Cuma gunku antrenmanlarin oldukca rafine sonuclar vermesi ve daha da onemlisi oldukca belirginlesen yorgunluk sebebiyle son gun antrenmanlarini cok uzatmadim. Yine icime oldukca sinen 5 sorti sonrasi modeli sokup, evin yolunu tuttum...
Pazar
Yarisma gunu geldi catti... Hersey hazirdi, Cumartesi erkenden eve gitmenin avantajini bir guzel dinlenerek yasadim. Gerek aile ve dostlarim, gerekse yurtdisindan destek amacli gelen modelci misafirlerimizle birlikte iyi bir moralle gune basladik...
Malum IMAC felsefesi geregi, yardimlasmayi, diger pilotlarin da seviye kazanmalarini tesvik eden bir brans. Bu nedenle her ne kadar yarisacak da olsam, diger ucan birkac arkadasima Caller'lik (Co-pilotluk gibi dusunebilirsiniz) yaptigim icin bedenen oldukca zorlayici bir gun gecirdim. Ozellikle gun icerisinde havanin ani sekilde isinip sogumasi, ruzgarin siddetini artirip azaltimasi ile giy cikarli kostum partisi bile basli basina bir eziyet haline geldi...
Kendi ucuslarimdan bahsetmeden once sevgili
@Ali Haydar GÖK 'un de yarismaya bu sefer Sportsman kategorisinde girdigini soylemeden edemeyecegim. Ali Haydar'in Callerligini ben yaptim, lakin sanssiz sekilde kacirdigi 2 stall turn dolayisiyla elleriyle kaziya kaziya getirdigi podyum sansi malesef bir anda elimizdenkayip gitti... Ancak meslegiyle ve yasamiyla ilgili bir gecis surecinde oldugu gercegini de goz onunde bulundurunca oldukca iyi bir performans cikarttigini soyleyebilirim. En kisa surede ayni kategoride yarismak ve nefesini ensemde hissetmek umidiyle...
Gelelim kendi roundlarima... Birinci round'da kararli ucmakla birlikte ruzgarin etkisiyle yatik horgucteki 45 derecelik dalistaki hizim yine dusuk kaldi, cok hafif salgili sekilde ama manevrayi temiz sekilde cikarabildim. Bir de son manevrada (rolling turn 90 degree), yine cok hafif yukselttim ucagi, bunun disinda cok puruzsuz, oldukca kararli ve icime sinen bir sekans cikardim diyebilirim... Rakip pilot arkadaslarim, sanirim yarisma heyecaninin da etkisiyle birer manevralarinda sifir cektiler diyecektim ki, round sonunda sifir verilmesi gereken manevralara 9'lar 9,5'lar verildigini gordum. Buna guleyim mi yoksa aglayayim mi bilemedim... Yukarida antrenman yaptigim herhangi bir gunde herhangi bir hakemi sahada gormemistim. Demek ki oldukca hazirlar diye dusundum. Ama temel hatalara bakinca tablo malesef farkliydi... Bunu sitem olarak mi, verilen onca emege karsi hasasiyetten mi yoksa farkli mi yorumlarsiniz bilemiyorum ancak hakemligin sporculuktan hele ki IMAC gibi bir bransta daha zor oldugunu tekrar hatirlatmak ihtiyaci hissediyorum... Bu hatali puanlama neticesinde round birincisi olup 1000 cekmem gereken yerde malesef hakkimi alamamis oldum... Ileriki safhada anlatacagim uzere, yarisma sonucu etkilememis olsa da emek yogun bir surecin sonunda boyle bir durumla karsilasmak pek keyifli olmadi malesef.
Gelelim ikinci round'uma... Ilk round'daki bahsettigim keyifsiz konulardan dolayi pek moralli olmadan ucus basladim ki, bir anda yakit doldurup doldurmadigim konusunda tereddute dustum. Ben serinkanlilikla ucusa devam karari aldiysam da Caller'ligimi yapan sevgili Burak Suel'in gerginlikten dolayi kalp atislarini ardimda hissediyordum
Tum gerginlige ragmen oldukca temiz bir sekans cikardim. Ozellikle olasi bir deadstick aninda inisi mumkun kilmak adina normalde uctugum bir tik daha ufak, bir tik daha yuksek ve yine bir tik daha hizli uctum. Nefis bir sekans cikti... Cok cok minor hatalar disinda cizgi, merkezleme, boyutlandirma, mesafe kontrolu, yaricaplar vs bakimindan kendi ucusuma agzimin salyalari akti desem yeridir
Ilk sekansin bitmesinin ardindan motorun halen susmamis olmasi gercegiyle yakitin dolu olduguna kanaat getirdik ve ikinci sekans buyuk bir keyifle basladim... Bu sefer tam icime sinen sekilde boyutlandirdim manevralari, keyifli keyifli, cross box dahil olmak uzere tum manevralar icime sinecek sekilde sekansi bitirip inisimi yaptim...
Hesaplamalar sonucunda her ne kadar ilk roundda 1000 cekememis de olsam, diger sekanslarin birinde 1000 cekmem, diger ikisinde ise 998 ve 996 cekmem neticesinde toplamda 2994.03 puanla Turkiye sampiyonlugu unvanini almis bulunuyorum, vatana millete hayirli olsun...
Onumuzdeki yil icin, gerek hakemlerimizin hafizlarini tazelemek, gerekse sporcularin cagdas yardimcilara (Roll Trainer, Flight Coach, Judge Platformu vs) ulasmasina vesile olmak adina bir calistayin yapilmasinin isabetli olacagi gorusundeyim... Bakalim surec nasil isleyecek...
Yarisma sonrasi modeli sokup, arabaya koyup, aileyle birlikte bir kutlama yemeginden sonra eve geldim... Piller ve kumanda desarja, ucak standin uzerinde temizlige alindiktan sonra, gecenin gec saatlerinde tatli bir uykuya dalmisim... Sonraki gun esya topla, eksik birkac alisveris yap derken, ucak saatim geldi catti, tekrar collerdeyim
Fotograf, video ve gorselleri adim adim ekleyecegim... Tum modelci dostlara selamlar...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol