1/72 Ölçek Grumman F9F2 Panther(ler)

Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
4,645
Tepkime puanı
20,046
Yaş
47
Konum
Wallingford / İngiltere
İlgi Alanı
Uçak
Bu kara kedileri bu tarafa alalım ki Hurricane konusuna maydanoz olmasınlar :)

RC olarak modelini yaptığım ve önem verdiğim uçaklar için, eğer piyasada varsa mutlaka plastik maketlerini de alırım. Genellikle bunu inşa ettiğim modelin küçük ama 3 boyutlu bir örneği olması için yaparım ki bu büyük modelin inşaatı sırasında çok faydalı olur. Eğer maketin detayları güvenilir ise ve büyük ölçekli ise (tercihen 32 yada 24 ama bazen 48 bile işe yarar) o zaman RC modelin detaylandırılmasında da bu maketleri referans olarak kullanırım. Bazen de sadece renk şemasına karar vermek için plastik maketleri yaparım, bu durumda ne kadar küçük ölçek o kadar iyi demektir (ucuz, hızlı yapılır, birden fazla yapmak cüzdanı da saati de üzmez :) )

İnşaa ettiğim RC panther için de renk şeması hakkında karar veremiyordum açıkçası, ve siparişlerden birisinin içine iki tane 1/72 ölçekli bu maketleri atıverdim.

Maket Hasegawa yapımı, ama oldukça eski, sanırım 80lerin sonunda ilk kez piyasaya çıkmış. Hasegawa'nın 2. nesil maketlerinden. Bunun anlamı, özellikle kokpit içinde detay yoksunu ama 1. nesile göre daha fazla şey içeren (birinci nesiller bizim eski PM model maketleri gibi, bir düz taban, kaba bir koltuk ve bir çıbıh ile kokpit yapılan türdendi :D ) ama genel olarak oturmaların çok daha iyi olduğu, temiz bir şekilde birleştirilebilen ve modelciyi üzmeyen bir kit olması...

Kitin hem eski hem de küçük ölçekli olması az parçalı basit bir maket olmasını sağlıyor :) kitte toplam 45 parça var, ki bunların 6 tanesi kanat altındaki roketler ve onların kanada monte edildiği "pilonlar".

Yapım klavuzu toplam 8 adımlık birşey ve tek bir ince uzun sayfa olarak verilmiş. Kitte iki farklı versiyon için çıkartmalar sunulmuş ki bu iki versiyon zaten tam olarak benim büyük panther için kararsız kaldığım iki renk şeması. Zaten çok da farklı renklerde boyanmış pantherler yokmuş ortalıkta...

İlk renk şeması Kore savaşı zamanından, o zamanın standart donanma uçağı rengi olan komple lacivert boyalı bir uçak. Komple derken gerçekten de komple kastediyorum, uçağın altı üstü iniş takımı yuvaları vs vs her şey lacivert :) İkinci renk şeması ise biraz daha ileri tarihlerde, Amerikan donanması uçaklarının renklerini değiştirdiği zamana ait bir şema. Bunda uçağın alt yüzeyleri beyaz, üst yüzeyleri ise açık gri. Ama bolca kırmızı şerit var ve aynı zamanda rudder, elevatorler, aileronların alt kısımları falan hep kırmızıya boyanmış. Uçakta aynı anda bu kadar kırmızı olması ve yanlarında beyazın da bulunması beni cezbediyor doğal olarak, o yüzden şimdilik favorim bu yönde ama yine de her ikisini de yapıp uçuş alanında bizim buradaki hava koşulları ve yer arka planıyla birlikte inceleyeceğim, uçuş açısından hangisi daha iyi olacak ona göre karar vereceğim...

Biz şimdi maketlere gelelim :)

Yapıma klasik olarak kokpit ile başladım. Hasegawa klavuzunda kokpitin ve uçağın burun kısmının iç taraflarının açık gri boyanmasını buyurmuş, ama bu benim kafama yatmadı, ufak bir araştırma ile de bunun yanlış olduğunu buldum. Pantherlerin içleri çoğunlukla anti-korozyon astarıyla kaplı olurmuş ve bu da zaten klasik çinko-kromat rengi demektir. Koltuk da aynı renge boyanırmış, oysa hasegawa amca koltuğun çelik rengi boyanmasını buyurmuş... Kokpitteki gösterge ve yanlardaki kumanda panelleri ise tabana kadar siyah boyanırmış.

Hadi diyip Hurricanelere siyah boya atarken pantherlerin kokpit parçalarına da siyah püskürtüverdim. Sonra da siyah kalması gereken kısımları maskeleyip model master'in enamel çinko-kromat rengini attım. TAbi hem siyah boya hem de çinko kromat gövde içlerinde de ilgili yerlere püskürtüldüler...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gösterge ve kumanda panelleri ıslak çıkartma olarak verilmiş, bunların yapıştırılacağı yerler de dümdüz olunca hiç itiraz etmedim, sağolsunlar çıkartmalar da hiç itiraz etmeden, sorun çıkarmadan usulca yerlerine yapıştılar...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


kokpitlerin son hali şöyle oldu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


hafif bir eskitme sonrasında gövde içlerindeki yerlerini alacaklar.

Gövdeyi kapatmadan önce kuyruk kısmında motor çıkışının ve iniş kancasının da yerine yapıştırılması gerekiyor. Motor nozulu ve gövdenin iç tarafı alclad'yanık metal boyası ile boyandılar.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanca ise önce beyaza boyandı, sonra da tornaya takılıp düşük devirde döndürülerek siyah şeritleri eklendi. Bu iş hele bu ölçekte en sevmediğim şeydir, bu torna işi olayı çok basitleştirdi ve sonuç da fena olmadı :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yapım klavuzu modelin burnuna 3 gr ağırlık koyun diye buyurmuş, bunu dikkate almak lazım yoksa hayatı boyunca totosunun üzerinde oturan bir makedimiz olabilir elimizde, hiç hoş değil :) ne koysam ne koysam derken en mantıklı malzemenin "blue tac" olduğuna karar verdim, hemen 3 gramlık parça tartım, bunu da burun konisi ve gövde yanlarının içine dağıttım. Artık ayakları yere basar diye umuyorum :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kokpit yeşillerini enamel boyayla boyadığımı unutup yine enamel bazlı yıkamaya girişince koltuk boyası haşat oldu :)
Ben de koltuğu yeniden boyadım ve kuruyunca da akrilik vernikle bütün kokpiti korumaya aldım. Bu vernik ıslak çıkartmaları da koruyacağı için bir nevi isabet oldu diyelim :)

Kokpitler şu an cam gibi parlıyor :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Osprey Aces ve Combat Units serisi iyi bir seri. Eskiden Profile Publications'ın kitapları vardı. Şimdi yayını yok diye biliyorum. Squadron Signal de iyi bir seri.

 
Levent Bey teşekkür ederim sayenizde Osprey'in elektronik kitap satışı yaptığını da farkettim :)

Squadronun Panther/Kougar "in action" serisi kitabı var zaten. Osprey in kitabını da alınacaklar listesine ekledim :thumbup::saygilar:

Hartmann'a gelince, 90-91 yıllarından birisinde Uçantürk dergisinde Hartmann'ın biyografisi olan "The Blond Knight" isimli kitaptan kısa kısa bölümler tercüme edilip seri olarak yayınlanıyordu. Benim Hartmann ismiyle ilk tanışmam o zaman olmuştur. Sonradan internetten kitap getirebilme imkanlarına kavuşunca ilk sipariş ettiğim kitaplardan birisi de bu kitap olmuştur (Beraberinde Adolf Galland'ın "The First and the Last" kitabı ile birlikte). Istanbul'daki evime kurulan wireless ın ağ adı da hep Hartmann'dı :) İnanılmaz bir hikayesi var adamın, dünyanın gelmiş geçmiş en çok savaş uçağı düşüren avcı pilotu ama aynı zamanda had safhada mütevazi, alçak gönüllü ve "şovalye ruhu" ile savaşan bir pilot. Sizin bağlantısını verdiğiniz sayfada da anlatıldığı gibi, savaşın sonunda, Rusların ele geçirdikleri Almanlara ne kadar kötü muamele ettiğini bile bile, diğer pek çok pilot gibi uçağına atlayıp batıya gidip Amerikalılara teslim olma şansı varken, "Yer ekibimi burada Ruslara bırakıp gidemem" diyerek onlarla birlikte karadan batıya doğru kaçmaya çalışan bir lider... Rusya da onu yargılayan "sözde" mahkemenin yargıcının "dünyanın en çok uçak düşüren avcı pilotusun" sözüne karşılık olarak, "ben dandik rus uçaklarını düşürdüm, batı cephesinde savaşan pilotlarımın düşürdüğü bir ingiliz/amerikan uçağı zaten 3 rus uçağına bedeldir, ayrıca Hans Joechim Marseille benden çok daha iyi bir pilottu, eğer o talihsiz kazada ölmeseydi benden çok daha başarılı olacağına şüphe yoktur" diyebilecek kadar da cesur... Hartmann hakkında söylenecek o kadar çok şey var ki... Bunları 109'ların başlığına saklıyorum :)
 
Evet, şimdi hatırladım, Uçantürk dergisinde bu yazı dizisi vardı. Bir de Stuka pilotu meşhur Hans Ulrich Rudel vardır. Stuka Pilot adlı kitabını okumuştum. Başucu kitabımdı. First and the Last bir klasik. Türkçe'de nedense havacılık ve savaş konulu kitap pek yayınlanmıyor. Bir ara Baskan Yayınlarının yeşil kenarlı kitapları vardı. İyi satardı. Şimdi sahaflarda. Lindberg'in öyküsü Kahramanlık Ruhu adıyla yayınlanmıştı. O da güzel bir çeviridir. Konu kitaplardan açılınca yazmadan edemedim.
 
Evet, şimdi hatırladım, Uçantürk dergisinde bu yazı dizisi vardı. Bir de Stuka pilotu meşhur Hans Ulrich Rudel vardır. Stuka Pilot adlı kitabını okumuştum. Başucu kitabımdı. First and the Last bir klasik. Türkçe'de nedense havacılık ve savaş konulu kitap pek yayınlanmıyor. Bir ara Baskan Yayınlarının yeşil kenarlı kitapları vardı. İyi satardı. Şimdi sahaflarda. Lindberg'in öyküsü Kahramanlık Ruhu adıyla yayınlanmıştı. O da güzel bir çeviridir. Konu kitaplardan açılınca yazmadan edemedim.

Rudel'in kitabını okumamıştım, hazır lafı geçmişken onu da ekleyeyim listeye. Aynı Hartmann'ın kitabındaki gibi Rudel'in kitabından da küçük kısımlar tercüme edilir ve Uçantürk'te yayınlanırdı, onları da ilgi ile okur bir sonraki sayıyı dört gözle beklerdim. O yılların dergilerini yıllık olarak ciltletmişti babam benim için. 4 yıl 4 kalın cilt vardı elimde. İkisini birileri ödünç aldı geri getirmedi, diğer hala ikisi hala durur...

Dediğiniz gibi bu tür kitapların Türkçe tecümelerinin olmaması aslında çok üzücü, eksik olan bileşen tercüman ise ben seve seve göreve hazırım da sanırım eksiklik başka yerlerde...

Kitap diyince akan sular durur...
 
  • Beğen
Tepkiler: Levent Suberk
Haklısınız, sorun başka yerlerde. Stuka Pilot'ı askerlik senelerimde Dinyeper Göklerinde adıyla tercümeye başlamıştım. Sonradan işler nedeniyle öyle kaldı. Yayıncı bulmak zor oluyor tabii.

Uçantürk'te ne güzel dergidir değil mi? Hem de ücretsiz. Bir ara Modelcilik dergisi yayınlanmıştı. Yedi sayı idi galiba. Sonra savunma dergisi M5 vardı. Modelcilik dergilerini planlarıyla birlikte Orhangazi'deki bir modelci arkadaşa satmıştım. Planların üzerine hep adımı yazarım. İnternette geçenlerde bir plan gördüm. Ruhşen Sayraç'ın Mustang Gtx araba planı. Planın üstünde Levent Suberk yazıyor. :)

Bir Panther modeli neleri hatırlattı. Konu için teşekkürler :saygilar:
 
Hartmann mı , O da mı en çok uçak düşüren pilotmuş.Valla bu Almanlar amma çok pilot yetiştirmiş , benim bildiğim en mükemmel pilot Manfred von Richthofen'dir.Hartmann'ı ilk defa duydum.Cehalet akıyor akıyor :embarras:
 
Haklısınız, sorun başka yerlerde. Stuka Pilot'ı askerlik senelerimde Dinyeper Göklerinde adıyla tercümeye başlamıştım. Sonradan işler nedeniyle öyle kaldı. Yayıncı bulmak zor oluyor tabii.

Uçantürk'te ne güzel dergidir değil mi? Hem de ücretsiz. Bir ara Modelcilik dergisi yayınlanmıştı. Yedi sayı idi galiba. Sonra savunma dergisi M5 vardı. Modelcilik dergilerini planlarıyla birlikte Orhangazi'deki bir modelci arkadaşa satmıştım. Planların üzerine hep adımı yazarım. İnternette geçenlerde bir plan gördüm. Ruhşen Sayraç'ın Mustang Gtx araba planı. Planın üstünde Levent Suberk yazıyor. :)

Bir Panther modeli neleri hatırlattı. Konu için teşekkürler :saygilar:

Sizin plan hikayesi bambaşkaymış Levent Bey :saygilar:

Yerli dergileri olabildiğince satın almışımdır ama hiçbirisi uzun soluklu olmadı malesef :( Uçantürk ise bambaşka, o zamanlarda ne internet var ne başka kitap dergi bulma lüksü, bir ortaokul çocuğu olarak havacılık hakkında anca Uçantürk'te bilgi bulabiliyordum, ki o zamanlar için hiç de fena değildi. Ama merakımı gidermek yerine her sayıda daha fazla merak uyandırıyordu bende :)


Bu arada kaynamasın... Kancanın üç şerit siyah boyaması için torna kullanma lüksüne bir laf sokacak kimse yok mudur yahu?! :p:D

Kaynatmaya çalıştık da olmadı işte :) hayırdır abi sen lafını esirgemezdin, niye başkalarından bekliyorsun şimdi :coolxf:

Hartmann mı , O da mı en çok uçak düşüren pilotmuş.Valla bu Almanlar amma çok pilot yetiştirmiş , benim bildiğim en mükemmel pilot Manfred von Richthofen'dir.Hartmann'ı ilk defa duydum.Cehalet akıyor akıyor :embarras:

Estağfurullah Hakan Bey. Manfred von Richtofen, namı diğer Kızıl Baron 1. Dünya savaşının en çok uçak düşüren pilotu, toplam 80 uçak düşürmüş. Hartmann ise ikinci dünya savaşında savaşmış ve toplam 352 uçak düşürmüş. Gelmiş geçmiş en yüksek rakam, muhtemelen de gelecekte bile alsa geçilemeyecek bir rakam…
Hartmann'ın filosu olan JG52 savaş boyunca 10.000 den fazla düşman uçağı düşürmüş bir filo (yanlış okumadınız on bin!) Hartmann'dan sonra gelen en başarılı avcı pilotları olan Gerhard Barkhorn (301 zafer) ve Günther Rall (275 zafer) hep bu filonun pilotlarıydı… Buarada Hartmann'ın savaşa nispeten geç katılmış olduğunu da unutmamak gerekir, ilk savaş sortisini, ki tam bir rezalettir :) ekim 1942'de uçtu. u rakamların yanında bir de müttefik kuvvetlerinin en başarılı pilotlarının rakamlarını koymak gerekir… Müttefiklerin hepsinin en başarılı avcı pilotu, Rus Ivan Kozhedub, toplam 66 zafer, Batılı müttefikler içerisinde en yüksek skorlar 40...
 
Uçantürk ile anılarım pek olumlu değil. "Landing gear" ifadesini "iniş dişlisi" diye çeviren ve benzeri korkunç hataları sürekli yapan bir dergiydi. Defalarca ücretsiz çeviri yapmak için yazı yazdım. Ama THK o zamanlar gerçek bir çiftlik olduğu için cevap bile yazmadılar.
 
Kitap konusunda bir ekleme daha yapayım, gerçi kitabını okumadım ama hikayeyi biliyorum.

"A Higher Call"

Hatta yakında filmi de çekilecek diye duydum. vakitli bir zamanımda oldukça etkileyici olan bu hikayeyi özet geçerim...

Hatta videoyu koyayim daha kolay :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme: