250 Quadcopter İçin Teknik Sorular
250 boyutundaki gövdelerde, gövde boyutu itibarı ile kullanılabilecek en büyük pervane 5" boyutunda olan pervanelerdir .Bazı gövdeler 6" destekler ama genel olarak 5" maksimum boyuttur. Daha küçük pervane kullanmak ise gücün israf olmasına sebep olur. Bu halde elimizde
1. parametremiz olan pevane boyutu mevcut.
Sıra geldi 2. parametre olan itişi belirlemeye. Aslında bu parametre, motor verimliliği ile beraber değerlendirilirse daha iyi olur ama şimdilik tek başına ele alalım. Öncelikle neden bahsettiğimi anlamanız için şu konuyu
çalışmanızı öneriyorum.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
250 boyutunda bir quad istediğiniz zaman, kağıdı kalemi elinize alıp tüm malzemelerin(gövde + motorlar + esc + pervane + kablolar + kontrol kartı + pdb + fpv verici + anten + kamera + alıcı + pil) ağırlığını topladığınız zaman yaklaşık 550 - 600 gramlık bir ağırlığa ulaşacağınızı görebilirsiniz. 250 sınıfı quadlarda ufak bir araştırma yapıldığında önerilen pil boyutunun genellikle 3S 1300mah - 1800 mah arasında olduğunu görebilirsiniz. Motor seçimi konusunda da belirtildiği üzere, 250'lik quadlarda, itiş gücünün ağırlığa oranının, mümkün olduğunca fazla olması istenir. Bu durumda, 5" boyutundaki pervaneler ile motorun itişini aramanız gerekiyor. Multistar için google'da arama yaptım ve karşıma şu sayfa çıktı.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Quick run down of the results - Multistar 2206 2150KV Brushless Motors:
GF 5030 Prop on 3S - 380 Grams pulling 7.9A @ 100%
HQ 5030 Prop on 3S - 350 Grams pulling 6.9A @ 100%
HQ 5040 Prop on 3S - 420 Grams pulling 9.6A @ 100%
HQ 5030 Prop on 4S - 520 Grams pulling 10.2A @ 100%
"Quanum MT Series 1806 2300KV Brushless Multirotor Motor Built by DYS" olarak arama yaptığım zaman ise çok sağlıklı sonuçlara ulaşamadım. Fakat DYS 1806 2300KV olarak arattığımda şunu buldum.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Quick run down of the results - DYS BE1806 2300KV Brushless Motors:
GF 5030 Prop - 415 Grams pulling 9.0A @ 100% (3S)
HQ 5030 Prop - 360 Grams pulling 7.5A @ 100% (3S)
HQ 5040 Prop - 440 Grams pulling 10.6A @ 100% (3S)
HQ 5030 Prop on 4S - 570 Grams pulling 11.5A @ 100%
Diğerlerini aratmadım ama
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
gerek de görmedim. İsteyenler tabii ki itiş değerlerini aratıp karşılaştırma yapabilir.
Motorlara ait bilgilere bakarsanız, üretici tarafından maksimum 3S desteklendiği bildirilmiş. 4S ile kullanan kullanıcılar olsa da, hem daha o güce ihtiyaç duyacak kadar usta olmadığımızdan, hem de daha ilk makinamızda spesifikasyonların dışına çıkmanın, başarıdan ziyade hüsranla sonuçlanma ihtimalinin daha fazla olmasından yola çıkarak ilk quadlarda 3S kullanmak gayet yerinde bir karar olacaktır.
Evet şimdi 2. değere de gayet yaklaştık... 250'lik quadın temel amacı "aksiyon fpv" yapmaktır. Yani amaç, maksimum hızda uçuş yapmaktır, maksimum süre boyunca havada kalmak değil. Bu sebeple ben şimdilik tercihimi "DYS 1806 2300KV" motordan yana kullanıyorum.
Sıra geldi motor verimliliğine... Evet, gene elimize kağıdı kalemi alalım ve hesap yapalım. "Multistar 2206", 3S pilde, %100 gazda (11.1V olarak kabul etmekte bir sakınca yok) 420 gram itiş uygulayıp, 9.6A harcıyormuş. Hemen verimliliğini hesaplayalım. İşleri karıştırmamak adına sadece tam gazdaki verimliliği hesaplayalım.
11.1V * 9.6A = 106,56W
Verimlilik = birim enerji harcaması ile elde edilebilecek itiş kuvveti => 420gr / 106,56W = 3,94gr/W
"DYS 1806 2300KV" motor için verimliliği hesaplarsak
11.1V * 10.6A = 117,66W => 440gr / 117,66W = 3,74 gr/W
Multistar motor %5,4 daha verimli(daha uzun uçuş süresi) çalışıyor, DYS motor ise %4,8 daha fazla itiş sağlıyor... Evet kendi adıma konuşursak tercihim kesinleşti... DYS motor... Siz %5,4 daha uzun süreli uçmak için Multistarı tercih edebilirsiniz, tamamen size kalmış...
Önemli Not : Motorları tekrar gözden geçirirken farkettim, Multistar motorlar, DYS motorlara göre 10gr daha ağır, yani Multistar seçerseniz quadınız toplamda 40gr daha ağır olacak. Yani kağıt üstündeki verimlilik değeri, quadın daha ağır olması nedeni ile çok da bir şey ifade etmeyecek ... Yukarıdaki karşılaştırma, aynı AUW değerine sahip olsalardı geçerli olacaktı, ama AUW değerleri farklı olduğu için yukarıdaki karşılaştırma yerine itiş oranlarını karşılaştırmak daha akılcı bir karşılaştırma imkanı sağlar.
Sıradaki adım ise ESC'yi belirlemekte... Aslında belirlenecek bir durumu da kalmadı değil mi ? Tüm parametreler yukarıda kendiliğinden ortaya çıktı. Mümkün olduğunca hafif olması lazım, 3S desteklemesi lazım, minimum 10,6A desteklemesi lazım... Bu durumda 12A altındaki tüm ESC'leri eledik. OPTO ESC kullanıp kullanmama kararını ise forumu biraz araştırıp kendiniz verebilirsiniz.
İşin hesap kısmı bu şekilde, ama işin bir de araştırma kısmı var. Seçtiğim ekipmanları kullananlar memnun mu ?, Gerçekten kağıt üstündeki değerleri sağlayabiliyor mu ? Kolay bozulmayan kaliteli bir ekipman mı ? Bunu da ancak kullanıcı yorumlarını okuyarak göerbilirsiniz. Ya da bütün bunlar size zor geliyorsa, bir çok defa denenmiş kombinasyonları kullanırsınız ve başınız ağrımaz.