700 Sınıfı için 2300-2400 devir

Doğukan Ocak

RcFanatik
Katılım
3 Eki 2014
Mesajlar
3,270
Tepkime puanı
2,691
Yaş
30
Konum
Ordu
Web sitesi
www.facebook.com
İlgi Alanı
Heli
Herkese selam ,

Yozgatta profesyonel pilotları izledikten sonra aklıma takılan ilk soru : ''bu modellerin bizimkinden ne farkı var da bu kadar gürültülü çalışıyor?''

Tahmin ediyorum ki sizde farketmişsinizdir , akla gelen ilk cevap tabi ki de uçtukları ''kafa devri'' .. Bu cevap da hem fikir olduğumuzu düşünüyorum.

Ama şöyle bir problem var , ısrarla pilotlara sormama rağmen hiç birisi 2200'den fazla devir söylemedi. E madem 2200 devir ile uçuyorlar neden bizim modellerimizden bu kadar ses çıkmıyor ve neden onların ki kadar kıvrak ve seri değil modellerimiz ?

Olay burada sesin neden az ya da çok çıktığı değil , olay burada neden kullandıkları devirleri doğru olarak söylememeleri ve yanlış yönlendirmeleri.

Onuda şuna bağlıyorum , bu pilotlara çoğu marka sponsor. Sen limitleri zorladığında teknik bir hatadan dolayı model havada infilak ettiğin de tabi ki firma suçlu olacak. O yüzden pilotlarında yüksek devirleri onaylamadığı bundan kaynaklı olabilir. Onuda buna yorumluyorum , ama ne kadar doğrudur onuda bilemiyorum. Hatta şöyle bir örnek vereyim , Yozgatta SpinBlades firmasından Marc Trautman dan aldığım pallerin üzerinde barkod yoktu. Kutunun üzerinde ''B Surface'' yazıyordu. Sonra yeni gelen Spin pallerde kutunun aynı yerinde barkod vardı. O da şu olabilir , sponsor oldukları pilotlara özel pal üretiyorlar olabilir? Mİ? :D Eğer öyleyse elimde ki paller standartlarından kaliteli :laugh:

Şuna da kesinlikle eminim ki bu pilotlar 2300 devirden yüksek devirlerde uçuyorlar. Erdem Özdemir hocam Yozgattayken 2300 devirle uçtuğunu bana söylemişti.
Şu 2 videoyu inceleyelim ;

Videoya dikkat ederseniz , model son derece hızlı ve kıvrak. Ayrıca pitch pumplarda normalin üzerinde bir yırtınma sesi veriyor.
Tsa 700 > RJX FBL Paller ve 2300 devir
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Birde Stu Smith'in videosunu inceleyelim ;
TRex 700 > 685mm (Tahmini 2300+ devir)
1,22'den itibaren izlerseniz , model sabitken bile yırtınırcasına yüksek devirle duruyor.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


2 video da modellerin uçuş karakteristiği (hız ve kıvraklık) neredeyse aynı.

Stu Smith ile bugün facebook üzerinden tekrar aynı soruyu yönelttim ; Ne kadar kafa devri ile uçuyorsun ve dişli oranların nedir? diye. Verdiği cevap aynen şu şekilde oldu ,

''Stock trex 700 gear I don't know it 2150 normal flying'' Arkadaş ser verip sır vermiyor :laugh:

Stok dişli oranı diye bir şey yok şuan Align'da. 13 pinion / 110 main gear da var , 12 pinion 112 main gear da var. Dominator paketlerde aldığın motora göre dişli oranı değişiyor. 850mx 490kv da var 530kv da var. Tekrar aynı soruyu yönelttiğim de yukarıda yazdıklarını tekrar etti.

Stu'nun kullandığı motor Scorpion Ultimate 520kv. Eğer gerçekten 12/112 oranını kullanıyorsa 2200 devir ile uçuyordur , ama 13/110 oran kullanıyorsa model 2400 devirlere çok rahat çıkabiliyor.

Şimdi aklımda ki soru , gerçekten 2200 devirle mi uçuyorlar ? Eğer 2200 ile uçuyorlarsa bu modeller nasıl bu şekilde gürültülü çalışabiliyor ? :D

Biraz gereksiz bir konumu oldu bilmiyorum ama , eğer bu pilotlar hatta kendi pilotumuz Erdem hocamda dahil 2300 devirle uçuyorsa bende 2300 devir veya daha fazlasını deneyip gözlemlemek istiyorum. Aklıma böyle şeyler takılınca yapmadan kurtulamıyorum :D Yazdıklarım kesinlikle yanlış anlaşılmasın.

Şuan ki kullandığım ekipman ile maksimum 2240 devir alabiliyorum ama ben şuana kadar hep 2200 devir kullandım. Yarın deviri yükseltip bir deneme yapacağım , modelin havada infilak etme oranı yükseliyor ama hiç değilse kafamda ki sorulara yanıt bulmuş olurum :D :D

Kullandığım ekipman ; XNova XTS 4530-525kv Motor , Castle 160 HV ESC (Fanlı)

Yorumlarınızı fikrinizi esirgemezseniz sevinirim :)
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

Başka bir örnek , sanırım bu arkadaşımız kazada ölen arkadaşımızdı. Umarım yüksek devirden kaynaklı bir durum değildir. :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu arada bende 2200 den yüksek devirli kullanma taraftarı değilim , zaten yüksek devirlerin hakkını verecek piloajım yok. O yüzden şimdilik deneme haricinde gereksiz görüyorum :)
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

Güzel bir konu olmuş Doğukan, emek verip bizlerle detaylı bir şekilde paylaştığın için teşekkürler. :RCKolik:

Öncelikle keşke Yozgat'tayken birimiz akıl edipte takometreyle kafa devirlerini ölçseymişiz, bir dahakine mutlaka yapalım bunu ;)

Ben 700 sınıfı helikopterimde 1800 kafa devriyle uçan biri olarak sana bu konuda pek fikir verebilecek tecrübede değilim malesef. Zamanında Tareq'e sorduğumda 700 sınıfı nitro helikopterinde hangi kafa devrinde uçtuğunu 2000 devir kullandığını söylemişti, doğru-yanlış bilemiyorum artık.

Modelin çevikliğinin sadece kafa devriyle ilişkili olmadığını hepimiz biliyoruz ama kafa devri en önemli parametrelerden biri elbette. Ses konusu ise sanki söylediğin gibi devrin yüksek olduğunu destekler nitelikte. Fakat adamlar kollektif stick hareketlerini de anormal hızlı kullanıyorlar, acaba bu ses farkı ondan da kaynaklanıyor olabilir mi diye düşünmüyor değilim...

En güzeli ölçmek ve denemek elbette. :laugh:
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

Türker Akgün' Alıntı:
Güzel bir konu olmuş Doğukan, emek verip bizlerle detaylı bir şekilde paylaştığın için teşekkürler. :RCKolik:

Öncelikle keşke Yozgat'tayken birimiz akıl edipte takometreyle kafa devirlerini ölçseymişiz, bir dahakine mutlaka yapalım bunu ;)

Ben 700 sınıfı helikopterimde 1800 kafa devriyle uçan biri olarak sana bu konuda pek fikir verebilecek tecrübede değilim malesef. Zamanında Tareq'e sorduğumda 700 sınıfı nitro helikopterinde hangi kafa devrinde uçtuğunu 2000 devir kullandığını söylemişti, doğru-yanlış bilemiyorum artık.

Modelin çevikliğinin sadece kafa devriyle ilişkili olmadığını hepimiz biliyoruz ama kafa devri en önemli parametrelerden biri elbette. Ses konusu ise sanki söylediğin gibi devrin yüksek olduğunu destekler nitelikte. Fakat adamlar kollektif stick hareketlerini de anormal hızlı kullanıyorlar, acaba bu ses farkı ondan da kaynaklanıyor olabilir mi diye düşünmüyor değilim...

En güzeli ölçmek ve denemek elbette. :laugh:

Nitro için araştırmalarıma göre en verimli devir 1960 olarak öngörülüyor. Banada mantıklı geldi , zaten izlediğim videolarda da hep altında bu devire yakın devirler yazıyorlar. :)

Stick hareketlerine de fazla yorumlamak fazla istemiyorum , Stu'nun yaptığı benzer aileron tic-tocları ben yaptığımda niye bu kadar gürültülü olmuyor ;D

Ölçme işini biz akıl ettik etmesine ama ölçmek için cihazı bulamadık :lollol:
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

Doğukan , bu durumu aslında tüm pilot arkadaşlar eminim merak ediyorlar , Türker kardeşim gibi modelciliğin nirvanasına ulaşmış arkadaşlarımız bile bu konuda yorum yapmaktan kaçınıyorsa , benim yorum yapmam söz konusu bile olamaz fakat azcık mantık çalıştırabilirim.
Eğer stok motor ve dişli ile yüksek kafaturu elde edilecekse pinyon büyük oluyor ve kafa hızı artıyor , bunda mutabıksak , modelde durum nasıl oluyor.Motorun gücü yeterli ise , açılarda tam olması gerektiği gibi ise , yüksek değilse , ani hareketlerde bile çok hızlı tepkiler alıp , uçuşun akıcı gittiğini söyleyebiliriz.Eğer açılar daha fazla ise , motor zor manevralarda bayılma eğilimi gösterir, doğru mudur :eek:
Motor aynı , dişli küçük ise , devir azcık daha düşmeli , bu sefer daha torklu bir uçuş meydana geliyor , yanılıyor muyum.
Bu adamlar deli gibi yırtınırcasına uçuyorlarsa , kafa turları bence yüksek olmalı , mantık ancak böyle kabul ediyor , bilemedim ki , kafam çorba gibi oldu şimdi , okuyanları da çorba ettim herhalde...... :D
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

Türker Akgün' Alıntı:
....Modelin çevikliğinin sadece kafa devriyle ilişkili olmadığını hepimiz biliyoruz ama kafa devri en önemli parametrelerden biri elbette. Ses konusu ise sanki söylediğin gibi devrin yüksek olduğunu destekler nitelikte. Fakat adamlar kollektif stick hareketlerini de anormal hızlı kullanıyorlar, acaba bu ses farkı ondan da kaynaklanıyor olabilir mi diye düşünmüyor değilim...
Türker'e aynen katılıyorum. Bence ana temel fark "Collective management" yani stick hareketlerindeki incelik.

Şahsi fikrime göre öyle özel paller ya da daha yüksek devir kullandıklarını düşünmüyorum. Ama devri sabit tutacak şekilde en kuvvetli elektronikleri kullandıkları kesin. Ama dediğim gibi bu da benim tahminin :) En doğrusunu seneye Yozgat'ta yapacağımız ölçüm sonuçları belirleyecektir diye düşünüyorum :D

Unutmadan bu güzel konu için teşekkürler Doğukan :halay:
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

Takometre vardı benim yanımda aslında, ama heliler yerinde durmuyor ki onu denk getirip ölçebilesin :D

Kafa turunu ben de sordum Alvin'e, 2200'ün üstüne çıkmıyorum dedi. Burada mevzu bence uzun dönemde risk oluşturması. X7'leri 715-720 pallerle 2400 kafa turunda kullanan manyaklar var HF'de, ancak sonları genelde havada fırlayan palle bitiyor. Youtube'da bir sürü video var bununla ilgili. Tabi olayın marka-firma ile pek alakası yok, feathering vidalarının kul yapısı olmasıyla alakalı :D

Pro pilotlar zaten aynı makine ile belli sayıda uçuş yapıyorlar, bir makine gereğinden uzun sağ kalmışsa bile pal üstüne inip işi bitiriyorlar. Yani 2400 kafa turunda uçulur, ama stress altındaki parçaların kendiliğinden hata vermesini beklemeden periyodik olarak değiştirilmesi gerekir bence. Dunkan'ın 685 pallerle 2450 uçtuğunu okumuştum, zaten o kadar seri hareketler de bu tarz bir "trick" ister diye düşünüyorum.

Son olarak da, Türker'in de dediğine katılıyorum bir yandan. Benim heli ile Poom bir-iki dk uçtu, 700mm pallerle 2100 devirde heli hiç alışık olmadığım sesler çıkardı ;D At sahibine göre kişner derler, kumanda kimin elindeyse ses de ona göre çıkıyor :D

B-Surface pallere gelince, B surface palde boyama hatası var demek oluyor. Demek ki Marc "zaten kıracaklar, defolular kırılsın" demiş :D Karbon kısmı aynı, ancak boyasında hatalı palleri zaman zaman daha uygun fiyatta satıyor her firma, denk gelince kaçırmamak lazım.
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

Hakan Ülgenalp' Alıntı:
Doğukan , bu durumu aslında tüm pilot arkadaşlar eminim merak ediyorlar , Türker kardeşim gibi modelciliğin nirvanasına ulaşmış arkadaşlarımız bile bu konuda yorum yapmaktan kaçınıyorsa , benim yorum yapmam söz konusu bile olamaz fakat azcık mantık çalıştırabilirim.
Eğer stok motor ve dişli ile yüksek kafaturu elde edilecekse pinyon büyük oluyor ve kafa hızı artıyor , bunda mutabıksak , modelde durum nasıl oluyor.Motorun gücü yeterli ise , açılarda tam olması gerektiği gibi ise , yüksek değilse , ani hareketlerde bile çok hızlı tepkiler alıp , uçuşun akıcı gittiğini söyleyebiliriz.Eğer açılar daha fazla ise , motor zor manevralarda bayılma eğilimi gösterir, doğru mudur :eek:
Motor aynı , dişli küçük ise , devir azcık daha düşmeli , bu sefer daha torklu bir uçuş meydana geliyor , yanılıyor muyum.
Bu adamlar deli gibi yırtınırcasına uçuyorlarsa , kafa turları bence yüksek olmalı , mantık ancak böyle kabul ediyor , bilemedim ki , kafam çorba gibi oldu şimdi , okuyanları da çorba ettim herhalde...... :D

Hakan abi söylediklerinde kesinlikle haklısın , doğru bilgiler. Konular birbirine girince benim kafada çorba gibi oldu :lollol:

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Türker'e aynen katılıyorum. Bence ana temel fark "Collective management" yani stick hareketlerindeki incelik.

Şahsi fikrime göre öyle özel paller ya da daha yüksek devir kullandıklarını düşünmüyorum. Ama devri sabit tutacak şekilde en kuvvetli elektronikleri kullandıkları kesin. Ama dediğim gibi bu da benim tahminin :) En doğrusunu seneye Yozgat'ta yapacağımız ölçüm sonuçları belirleyecektir diye düşünüyorum :D

Unutmadan bu güzel konu için teşekkürler Doğukan :halay:

Önümüzdeki Yozgat planında o zaman kesinleşen bir program varsa o da pilotların devrini ölçmek :D
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

Hakan Ülgenalp' Alıntı:
...Türker kardeşim gibi modelciliğin nirvanasına ulaşmış arkadaşlarımız bile bu konuda yorum yapmaktan kaçınıyorsa
Aman Hakan abi ne yaptın, modelcilik anlamında nirvana falan bana çok uzak. Hala ara ara Kurt Cobain dinlerim tek ilişkim o kadar olabilir ancak. :laugh:

Ben esas neye sinir oluyorum onu söyleyeyim. Bu adamların uçuş süreleri benimkiyle aynı ya işte o beni çileden çıkarıyor... Kullandıkları pillere falanda baktım bizimkilerle aynı. :(

Peki şimdi aklıma geldi, eğer bizden çok daha yüksek kafa devirleriyle uçuyorlarsa uçuş süreleri nasıl bizimki kadar olabiliyor ? Deepdischarge falan mı yapıyorlar acaba pilleri ama cut-off durumları falan pekte mantıklı değil sanki...

Adamların uçuşuna bakıyorumda onlar benim pilin aynısıyla 5 dakika uçuyorsa benim herhalde 20 dakika falan uçmam lazım. :lollol: :lollol: :lol:
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

Emre Kaman' Alıntı:
B-Surface pallere gelince, B surface palde boyama hatası var demek oluyor. Demek ki Marc "zaten kıracaklar, defolular kırılsın" demiş :D Karbon kısmı aynı, ancak boyasında hatalı palleri zaman zaman daha uygun fiyatta satıyor her firma, denk gelince kaçırmamak lazım.

Emre abi söylediklerin çok çok mantıklı geldi , belli bir sayıda uçuş yapmaları mantıklı. Demir de olsa carbonda olsa çoğu malzemenin kullanım ömrü var. Özelliğini yitirdiği zaman kullanmak tabikide riskli. Dunkanın 2450 devir ile uçtuğuna inanırım , inanırım inanmasına ama o devirle bir de overspeed yapıyor. Tahminimce 3500 devirlere çıkıyordur o an :) Ben olsam zaten 5 kereden sonra o modeli kullanmam :D :D

Yanlız B surface olayına biraz moralim bozulmadı değil , bende heveslenmiştim farklı diye :laugh: İşin şakası bunu öğrendiğim iyi oldu. Yani demek istediğin teknik bir problemi yok sadece görsel olarak boya farkı var.

Bizimde başımıza FORD araç üzerinde gelmişti ,sıfır araçta sağ kapıya fabrikada 1mm boya atılmadığı için fiyatı 5000 TL geri çekmişlerdi. Bunun gibi bir durum sanırım.
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

Türker Akgün' Alıntı:
Aman Hakan abi ne yaptın, modelcilik anlamında nirvana falan bana çok uzak. Hala ara ara Kurt Cobain dinlerim tek ilişkim o kadar olabilir ancak. :laugh:

Ben esas neye sinir oluyorum onu söyleyeyim. Bu adamların uçuş süreleri benimkiyle aynı ya işte o beni çileden çıkarıyor... Kullandıkları pillere falanda baktım bizimkilerle aynı. :(

Peki şimdi aklıma geldi, eğer bizden çok daha yüksek kafa devirleriyle uçuyorlarsa uçuş süreleri nasıl bizimki kadar olabiliyor ? Deepdischarge falan mı yapıyorlar acaba pilleri ama cut-off durumları falan pekte mantıklı değil sanki...

Türker abi bu konuya bende kafamı çok takıyorum , 2200 devirle maksimum 3,20 - 3,30 dk uçabiliyorum. C oranı yüksek piller daha çabuk boşalıyor. Çoğu pilotlarda 45-50C arası kullanıyor farkettiniz mi bilmiyorum. Tareq'in eski videolarında hep Pulse 45C piller var.

Hatırlıyorum Şafak kardeşimde pulse 4500mAh 45C piller ile 4dakika tam devir rahat uçabiliyordu. Aynı devirle ben Thunder Power 5000mAh 70C piller ile 3,40dk falan uçabiliyordum.
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

governor gain ide atlamamak lazım :thumbup: 25 ten 30 a çıkardığımda performans yüzde 10 kadar arttı ama motor o kafa devire çıkmak için kendini zorladığından cıf cıf diye ses çıkarmaya başladığından 3 tık daha kıstım,birazdaha sıcak olsada motor şuan eski haline göre birazdaha iyi manevralarda motor bayılmadan harekete girince daha çok gürültülü oluyor sebebi o olabilir :)
 
700 Sınıfı için 2300-2400 devir

cem yolcubal' Alıntı:
governor gain ide atlamamak lazım :thumbup: 25 ten 30 a çıkardığımda performans yüzde 10 kadar arttı ama motor o kafa devire çıkmak için kendini zorladığından cıf cıf diye ses çıkarmaya başladığından 3 tık daha kıstım,birazdaha sıcak olsada motor şuan eski haline göre birazdaha iyi manevralarda motor bayılmadan harekete girince daha çok gürültülü oluyor sebebi o olabilir :)

Aynen bende 20 kullanıyorum , çokda yüksek kullanmak istemiyorum :)

Bu konuyuda profesyonellere sormuştum , genelde hep düşük gain kullanıyorlar nedenini çözemedim. Geneli 8-10 arası kullanıyor. Tabi ESC'den ESC'ye değişebilir :)