Bir kaza bin nasihat

Katılım
12 Tem 2015
Mesajlar
78
Tepkime puanı
26
Yaş
42
İlgi Alanı
Hepsi
Herkese selamlar.
Bu akşam başımıza bir kaza geldi dersek, ayıp etmiş oluruz... Çünkü ardı arkasına yapılan hataların ve gerek forumdaki uyarıları gerekse Levent Abi'nin uyarılarını dinlememenin sonucu olarak biz kendi başımıza bir iş açıyorduk az kalsın. Şükürler olsun ki kimseye birşey olmadı. Açıkçası, bu yaptıklarımdan utanıyorum ama, hatalarımı yazayım ki, belki başka bir kişiye faydası olur.
450 model ilk helikopterimi almanın heyecanıyla, bir an evvel en azından motoru çalıştırabilecek seviyeye gelmek istiyordum.
Hata No 1 : Sabırsızlık, gereksiz ve aşırı acelecilik.
Evdeki pc tarotun bağlantı kablosunu tanımayınca, müsait vakitte uğraşırım diye heli'yi işyerine götürdüm.
Bilgisayar tanıdı ve temel anlamda ayarları yapıp, receiver, ünite ve servoları bağladım ve test ettim.
Sonra işyerindeki arkadaşlar (tabii önceden başka bir arkadaşın v912'sini uçurduğumu gördükleri için), "en azından bi motoru çalıştır", "yavaşça gaz verirsin" vs. vs. birçok farklı kişi gün boyu taciz etti, illa bi çalıştır görelim diye. Defalarca yok abi imkansız birşey bu öyle bir alet değil falan dedim ama, akşam 18'den sonra artık ben de dayanamayıp gaza geldim.
Hata No 2 : Özellikle uçucu olmayan arkadaşlarınızın gazına gelmeyin uyarısını dinlememek.
Eh ben de zaten tabiri caizse çıldırıyorum helikopteri çalışırken görmek için. İyi dedim bağlayayım motoru.
Fakat ESC beep edip duruyordu. O esnada aklımın ucundan geçti aslında, olabilecek en kötü şey, reverse gerekiyorsa ve yapmamışsam helikopter birden bire havalanabilirdi.
Pitch değerleri ekside gözüküyordu, throttle'a da +- %10 sınırlarında endpoint verdim. Yanlış birşey yapsam da maksimum %10 gaz verebilecektim. Fakat esc bir türlü çalışmayınca heralde throttle 0 olmuyor diye, endpointi kaldırdım.
Bu arada pili korka korka takıyorum ve her an sticklere müdahale etmeye hazırım.
En sonunda thottle'ı yukarı aşağı yapmam gerektiğini öğrendim ve throttle maksimumdayken, beep sesleri kesildi.
Ve reverse olduğunu anlayıp, throttle'ı çok yavaş şekilde %100den aşağı indirdim. Ve nihayet paller kontrollü bir şekilde dönmeye başladı.
2 gecelik uğraşı sonrası, helikopteri bu şekilde görmek müthiş sevindirdi beni tabi.
Hata No 3 : Levent Abi'nin "Emin olmadığın birşey olursa, kesinlikle yapma, beni ara sor" uyarısını hemde en kritik noktada dinlememek.
Hata No 4 : Yine Levent Abi'nin daha bugün throttle'la ilgili sorduğum soruya, "palleri çıkart öyle test et" demesine rağmen, (arkadaşların gazına geldim ya, nasıl olsa yavaş yavaş yapacam ya !!!) palleri çıkartmamak.
Herşey kontrolüm altında gibi gözüküyordu. Heli'nin en azından elektroniğini birleştirip çalıştırabilmiştim.
Dedim ki, refleks olarak falan yanlışlıkla thottle'ı aşağı çekerim, kumandadan şu reverse'yi düzelteyim.
Reverse menüsünden, throttle'ın ayarını değiştirmemle birlikte, stick %100 de olduğu için motor 1 saniyeden çok daha az bir sürede %100 güçle deli gibi dönmeye başladı !
Ben zaten her an birşey olacakmış gibi beklediğimden hemen switchleri aşağı indirdim. (stiği indirmeyi akıl edemeden heli durdu zaten)
Hata No 5: Throttle Hold'un çalışıp çalışmadığını bile bilmiyordum.
Allahtan açılar eksi değerdeydi de helikopter havalanmadı. Sadece olduğu yerde hızlıca bir şekilde savruldu, ve pili de tam sıkı sıkıya bağlamadığım için, hemen pili çıktı ve durdu. O sırada 2 arkadaş daha odadaydı, eğer bir tanesine birşey olsaydı gerçekten dönüşü olmayan büyük bir pişmanlık yaşardım. Üçümüz de tam anlamıyla şoke olduk, ben onlardan özür dilerken onlar da beni gaza getirdikleri için benden özür diliyorlardı.. Ve benim bütün gün heli'yi çalıştırmaya karşı koyup uyarmamın, "olayın" farkına yeni vardıklarını söylediler ...

Hata No 6 : Yanınızda bu işten anlayan birisi olmadan helikopteri çalıştırmayın.

Bu olaydan alınacak çok dersler var tabii, aynı çok severek izlediğim uçak kazası raporu belgesellerinde olduğu gibi, büyük bir kaza asla küçük bir hatadan dolayı olmuyor. Üstüste göz göre göre yapılan, yukarıda yazdığım ve yazmadığım birçok küçük-büyük hatanın birleşimi böyle bir kazaya sebep oldu. Ne kadar şükretsem az ki kimseye birşey olmadı.

Helikopterde büyük bir sorun gözükmüyor, sadece paller hasar gördü. Korku oranı maksimum seviyede, hasar oranı düşük (gibi gözüken) bu kaza çok büyük ders oldu bize.

Teknik Soru : Benim minik 977'im bile thottle stick'i en altta değilken çalışmıyor. 450'de de esc aslında aynı işlevi görüyor. Ama kumandadaki bu ayarın helikoptere bağlıyken değiştirilebiliyor olması çok ciddi bir güvenlik açığı değil mi ? (Tabii ki kimsenin heli açıkken bu ayarı değiştirmek gibi bir hata yapacağını düşünememiş olabilirler)
Merak ediyorum acaba aynı hatayı , daha pahalı mesela spektrum, jr ya da futaba bir kumandada yapsam, aynı kaza olur muydu ?

Herkese kazasız ve kırımsız uçuşlar, yeni başlayanlara benim yaptığım hatalara düşmemelerini diliyorum. :embarras:
 
Bir kaza bin nasihat

Geçmiş olsun Emrah Çok ama çok ucuz atlatmışsınız
Anlatımınız için Teşekkürler
Tecrübe Hayatta yapılan Hataların Bileşkesidir
 
Bir kaza bin nasihat

Emrah, büyük geçmiş olsun, işin ilginci şu anda discovery kanal da uçak kazası raporu isimli program var.
Artık yapacak bir şey yok, olmuş bir kere, ammaaa sakın tekrarlanmasın.
Daha önce niye sürekli önce güvenlik dediğimi şimdi çok ama çok iyi anlamışsındır.
Müsait bir zamanda gel, birlikte yapalım ayarları. Kimseye ve sana bir şey olmamış Allah dan.
Ayrıca, esc bir kere devreye girmişken, kumanda dan her hangi bir ayar yapmak için mutlaka pili sökmek gerekir.
Kumanda cihazının markası ne olursa olsun.

 
Bir kaza bin nasihat

Emrah , geçmiş olsun ve ucuz atlatmışsın

Onca uyarılarımıza rağmen demek güvenlik kuralı bölümünde atladığın biryerler olmuş , ben modeli sıfırdan ayarlarken , ya da evde ayar yaparken mutlaka ya motor kablolarını ya da kuyruk palleri dahil tüm palleri sökerim , ana pali sökmek yeterli değil bana göre , çok kötü bir kazayı mutlaka önler ama kuyruk palini sökünce içim rahat olur.Sebebi , bir seferinde aynen böyle esc program moduna girdi , herhalde throttle ters olmuş dedim ve reverse yapma gafletinde bulundum , daha pili takmamla heli tam gaz , müdahele etmeye zaman kalmadı , kuyruk öyle bir savruldu ki , yerde oturarak ayar yapıyordum , paller dizime çarptı ve kesmese de müthiş bir acı verdi...haaa , oymuş , bir daha evde ya da başka yerde ayar yapıyorsam pallerimin hepsi sökülür , 1 dakkalık iş...

Gerçi sen zaten birşeyler biliyordun ,bu da şükür hasarsız bir ders olmuş...Bir de şunu tavsiye edeyim , 450 tehlikeli bir model de olsa , paller devir almadan bir hamlede rotoru tutup , kazayı berteraf etmek mümkün .Ancak paller devir almadan , alınca iş işten geçiyor zaten...Yine de sökmek en garanti çözüm..

Tüm ayarları yaptık , açı ayarlarını nasıl yapıyoruz , motorun kablolarını sökerek , pallerin takılı olmak zorunda olduğu ayarlarda da motoru devre dışı bırakıyoruz...

Neyse , tekrar gelmiş geçmiş olsun , iyi ki kendine veya bir başkasına birşey olmadan geçmiş bir olay diyelim.. :saygilar:
 
Bir kaza bin nasihat

semih Balkar' Alıntı:
Geçmiş olsun Emrah Çok ama çok ucuz atlatmışsınız
Anlatımınız için Teşekkürler
Tecrübe Hayatta yapılan Hataların Bileşkesidir
Çok teşekkürler, kırımsız uçuşlar...

Levent Uygun' Alıntı:
Emrah, büyük geçmiş olsun, işin ilginci şu anda discovery kanal da uçak kazası raporu isimli program var.
Artık yapacak bir şey yok, olmuş bir kere, ammaaa sakın tekrarlanmasın.
Daha önce niye sürekli önce güvenlik dediğimi şimdi çok ama çok iyi anlamışsındır.
Müsait bir zamanda gel, birlikte yapalım ayarları. Kimseye ve sana bir şey olmamış Allah dan.
Ayrıca, esc bir kere devreye girmişken, kumanda dan her hangi bir ayar yapmak için mutlaka pili sökmek gerekir.
Kumanda cihazının markası ne olursa olsun.


Çok teşekkürler Levent Abi, valla sana karşı da mahcubum, çocuk değiliz 35 yaşındayız ama yine de böyle bir hata yapabiliyoruz. Büyük sözü dinlemek lazım her zaman. Meşkuliyet vermeyeyim düşüncesiyle biraz da çekingenlik var, sürekli kendim ilerlemek istedim bundan dolayı, baya bir ilerledim (!) sonunda :embarras:

Hakan Ülgenalp' Alıntı:
Emrah , geçmiş olsun ve ucuz atlatmışsın

Onca uyarılarımıza rağmen demek güvenlik kuralı bölümünde atladığın biryerler olmuş , ben modeli sıfırdan ayarlarken , ya da evde ayar yaparken mutlaka ya motor kablolarını ya da kuyruk palleri dahil tüm palleri sökerim , ana pali sökmek yeterli değil bana göre , çok kötü bir kazayı mutlaka önler ama kuyruk palini sökünce içim rahat olur.Sebebi , bir seferinde aynen böyle esc program moduna girdi , herhalde throttle ters olmuş dedim ve reverse yapma gafletinde bulundum , daha pili takmamla heli tam gaz , müdahele etmeye zaman kalmadı , kuyruk öyle bir savruldu ki , yerde oturarak ayar yapıyordum , paller dizime çarptı ve kesmese de müthiş bir acı verdi...haaa , oymuş , bir daha evde ya da başka yerde ayar yapıyorsam pallerimin hepsi sökülür , 1 dakkalık iş...

Gerçi sen zaten birşeyler biliyordun ,bu da şükür hasarsız bir ders olmuş...Bir de şunu tavsiye edeyim , 450 tehlikeli bir model de olsa , paller devir almadan bir hamlede rotoru tutup , kazayı berteraf etmek mümkün .Ancak paller devir almadan , alınca iş işten geçiyor zaten...Yine de sökmek en garanti çözüm..

Tüm ayarları yaptık , açı ayarlarını nasıl yapıyoruz , motorun kablolarını sökerek , pallerin takılı olmak zorunda olduğu ayarlarda da motoru devre dışı bırakıyoruz...

Neyse , tekrar gelmiş geçmiş olsun , iyi ki kendine veya bir başkasına birşey olmadan geçmiş bir olay diyelim.. :saygilar:

Teşekkürler Hakan Abi, bundan sonra çok daha dikkatli (hatta şu an herşey normal olsa bile bir tedirginlik var :) olacağım. Görüşmek üzere inş.
 
Bir kaza bin nasihat

Çok acele yoksa Kocaeli buluşmasına kadar sabredilebilir :) Orada hepimiz bi ucundan tutar havalandırırız ;)
 
Bir kaza bin nasihat

Rasim Öztürk' Alıntı:
Çok acele yoksa Kocaeli buluşmasına kadar sabredilebilir :) Orada hepimiz bi ucundan tutar havalandırırız ;)
Kesinlikle :) bir bilenin eli deyene kadar tek başıma hareket ettirmeyeceğim. İnş. sürpriz bir iş falan çıkmaz da buluşmaya gelirim. Çok güzel olacak benim için. Görüşmek dileğiyle.
 
Bir kaza bin nasihat

Emrah Bey, büyük geçmiş olsun ve ucuz atlatmışsınız.
 
Bir kaza bin nasihat

Geçmiş olsun, benimde bu hobi de kırım - kaza yaşamamın en büyük sebeplerindendir sabırsızlık, bir de ben bu işi çözdüm dediğim anlarda yaptığım yanlışlar, önemli olan kimseye zarar gelmemiş olması kalan şeyler hallolur elbet bir şekilde yaptıklarımızdan ders alabildiğimiz sürece de hatalar öğreticidir umarım kimse için tekrarlanmaz :saygilar:
 
Bir kaza bin nasihat

Büyük geçmiş olsun Emrah. Sonu güzel biten ve büyük derslerin çıkarıldığı bir olay olmuş... Allah tekrarını göstermesin inşallah :)
 
Bir kaza bin nasihat

Geçmiş olsun Emrah, paylaşım için teşekkürler. :RCKolik:

Başımıza gelen kazalar hep böyle can yakmayan, sadece tehlikeleri hatırlatan türden olsun inşallah. :saygilar:
 
Bir kaza bin nasihat

Geçmiş olsun dilekleriniz için tek tek teşekkür ediyorum :)
Herkese kazısız - kırımsız uçuşlar diliyorum. :RCKolik:
 
Bir kaza bin nasihat

Emrah geçmiş olsun büyük oranda ders çıkarmışsın zaten söyleyecek pek bir şey kalmamış. %p
Ben sadece bir şey eklemek istiyorum.
Kumandanızda failsafe varsa kesinlikle ch3'ü failsafe aktif yapın.(Bazı kumandalarda ch1 esc ye bağlanır onlarda ch1).Neden derseniz hem kendi başıma hem de bir kaç arkadaşın başına gelen olaylar yüzünden.
Eğer failsafe aktif değilse bazı kumandalarda pili modelden çıkarmadan kumanda kapatıldığı taktirde motor tam gaz çalışıyor.Failsafe aktif ise sinyal kaybı olması durumunda motoru durduruyor.Bunun da bize 2 faydası var.
1-motorun tam gaz hareket alıp kumanda altında olmadan bir kazaya sebebiyet vermesini engelliyor.
2-modelin kumanda dan çıkması durumunda tam gaz gitmesini engelleyip en azından motoru durdurarak model kontrolsüz bir şekilde düşüyor.
 
Bir kaza bin nasihat

Çok teşekkür ederim Celalettin Abi, failsafe olayı var bildiğim kadarıyla, nasıl yapıldığını öğrenip thottle'a uygularım. Çok ama çok önemli, çok iyi oldu hatırlatmanız. Tekrar teşekkürler, kırımsız uçuşlar :saygilar: