Herkese selamlar.
Bu akşam başımıza bir kaza geldi dersek, ayıp etmiş oluruz... Çünkü ardı arkasına yapılan hataların ve gerek forumdaki uyarıları gerekse Levent Abi'nin uyarılarını dinlememenin sonucu olarak biz kendi başımıza bir iş açıyorduk az kalsın. Şükürler olsun ki kimseye birşey olmadı. Açıkçası, bu yaptıklarımdan utanıyorum ama, hatalarımı yazayım ki, belki başka bir kişiye faydası olur.
450 model ilk helikopterimi almanın heyecanıyla, bir an evvel en azından motoru çalıştırabilecek seviyeye gelmek istiyordum.
Hata No 1 : Sabırsızlık, gereksiz ve aşırı acelecilik.
Evdeki pc tarotun bağlantı kablosunu tanımayınca, müsait vakitte uğraşırım diye heli'yi işyerine götürdüm.
Bilgisayar tanıdı ve temel anlamda ayarları yapıp, receiver, ünite ve servoları bağladım ve test ettim.
Sonra işyerindeki arkadaşlar (tabii önceden başka bir arkadaşın v912'sini uçurduğumu gördükleri için), "en azından bi motoru çalıştır", "yavaşça gaz verirsin" vs. vs. birçok farklı kişi gün boyu taciz etti, illa bi çalıştır görelim diye. Defalarca yok abi imkansız birşey bu öyle bir alet değil falan dedim ama, akşam 18'den sonra artık ben de dayanamayıp gaza geldim.
Hata No 2 : Özellikle uçucu olmayan arkadaşlarınızın gazına gelmeyin uyarısını dinlememek.
Eh ben de zaten tabiri caizse çıldırıyorum helikopteri çalışırken görmek için. İyi dedim bağlayayım motoru.
Fakat ESC beep edip duruyordu. O esnada aklımın ucundan geçti aslında, olabilecek en kötü şey, reverse gerekiyorsa ve yapmamışsam helikopter birden bire havalanabilirdi.
Pitch değerleri ekside gözüküyordu, throttle'a da +- %10 sınırlarında endpoint verdim. Yanlış birşey yapsam da maksimum %10 gaz verebilecektim. Fakat esc bir türlü çalışmayınca heralde throttle 0 olmuyor diye, endpointi kaldırdım.
Bu arada pili korka korka takıyorum ve her an sticklere müdahale etmeye hazırım.
En sonunda thottle'ı yukarı aşağı yapmam gerektiğini öğrendim ve throttle maksimumdayken, beep sesleri kesildi.
Ve reverse olduğunu anlayıp, throttle'ı çok yavaş şekilde %100den aşağı indirdim. Ve nihayet paller kontrollü bir şekilde dönmeye başladı.
2 gecelik uğraşı sonrası, helikopteri bu şekilde görmek müthiş sevindirdi beni tabi.
Hata No 3 : Levent Abi'nin "Emin olmadığın birşey olursa, kesinlikle yapma, beni ara sor" uyarısını hemde en kritik noktada dinlememek.
Hata No 4 : Yine Levent Abi'nin daha bugün throttle'la ilgili sorduğum soruya, "palleri çıkart öyle test et" demesine rağmen, (arkadaşların gazına geldim ya, nasıl olsa yavaş yavaş yapacam ya !!!) palleri çıkartmamak.
Herşey kontrolüm altında gibi gözüküyordu. Heli'nin en azından elektroniğini birleştirip çalıştırabilmiştim.
Dedim ki, refleks olarak falan yanlışlıkla thottle'ı aşağı çekerim, kumandadan şu reverse'yi düzelteyim.
Reverse menüsünden, throttle'ın ayarını değiştirmemle birlikte, stick %100 de olduğu için motor 1 saniyeden çok daha az bir sürede %100 güçle deli gibi dönmeye başladı !
Ben zaten her an birşey olacakmış gibi beklediğimden hemen switchleri aşağı indirdim. (stiği indirmeyi akıl edemeden heli durdu zaten)
Hata No 5: Throttle Hold'un çalışıp çalışmadığını bile bilmiyordum.
Allahtan açılar eksi değerdeydi de helikopter havalanmadı. Sadece olduğu yerde hızlıca bir şekilde savruldu, ve pili de tam sıkı sıkıya bağlamadığım için, hemen pili çıktı ve durdu. O sırada 2 arkadaş daha odadaydı, eğer bir tanesine birşey olsaydı gerçekten dönüşü olmayan büyük bir pişmanlık yaşardım. Üçümüz de tam anlamıyla şoke olduk, ben onlardan özür dilerken onlar da beni gaza getirdikleri için benden özür diliyorlardı.. Ve benim bütün gün heli'yi çalıştırmaya karşı koyup uyarmamın, "olayın" farkına yeni vardıklarını söylediler ...
Hata No 6 : Yanınızda bu işten anlayan birisi olmadan helikopteri çalıştırmayın.
Bu olaydan alınacak çok dersler var tabii, aynı çok severek izlediğim uçak kazası raporu belgesellerinde olduğu gibi, büyük bir kaza asla küçük bir hatadan dolayı olmuyor. Üstüste göz göre göre yapılan, yukarıda yazdığım ve yazmadığım birçok küçük-büyük hatanın birleşimi böyle bir kazaya sebep oldu. Ne kadar şükretsem az ki kimseye birşey olmadı.
Helikopterde büyük bir sorun gözükmüyor, sadece paller hasar gördü. Korku oranı maksimum seviyede, hasar oranı düşük (gibi gözüken) bu kaza çok büyük ders oldu bize.
Teknik Soru : Benim minik 977'im bile thottle stick'i en altta değilken çalışmıyor. 450'de de esc aslında aynı işlevi görüyor. Ama kumandadaki bu ayarın helikoptere bağlıyken değiştirilebiliyor olması çok ciddi bir güvenlik açığı değil mi ? (Tabii ki kimsenin heli açıkken bu ayarı değiştirmek gibi bir hata yapacağını düşünememiş olabilirler)
Merak ediyorum acaba aynı hatayı , daha pahalı mesela spektrum, jr ya da futaba bir kumandada yapsam, aynı kaza olur muydu ?
Herkese kazasız ve kırımsız uçuşlar, yeni başlayanlara benim yaptığım hatalara düşmemelerini diliyorum.
Bu akşam başımıza bir kaza geldi dersek, ayıp etmiş oluruz... Çünkü ardı arkasına yapılan hataların ve gerek forumdaki uyarıları gerekse Levent Abi'nin uyarılarını dinlememenin sonucu olarak biz kendi başımıza bir iş açıyorduk az kalsın. Şükürler olsun ki kimseye birşey olmadı. Açıkçası, bu yaptıklarımdan utanıyorum ama, hatalarımı yazayım ki, belki başka bir kişiye faydası olur.
450 model ilk helikopterimi almanın heyecanıyla, bir an evvel en azından motoru çalıştırabilecek seviyeye gelmek istiyordum.
Hata No 1 : Sabırsızlık, gereksiz ve aşırı acelecilik.
Evdeki pc tarotun bağlantı kablosunu tanımayınca, müsait vakitte uğraşırım diye heli'yi işyerine götürdüm.
Bilgisayar tanıdı ve temel anlamda ayarları yapıp, receiver, ünite ve servoları bağladım ve test ettim.
Sonra işyerindeki arkadaşlar (tabii önceden başka bir arkadaşın v912'sini uçurduğumu gördükleri için), "en azından bi motoru çalıştır", "yavaşça gaz verirsin" vs. vs. birçok farklı kişi gün boyu taciz etti, illa bi çalıştır görelim diye. Defalarca yok abi imkansız birşey bu öyle bir alet değil falan dedim ama, akşam 18'den sonra artık ben de dayanamayıp gaza geldim.
Hata No 2 : Özellikle uçucu olmayan arkadaşlarınızın gazına gelmeyin uyarısını dinlememek.
Eh ben de zaten tabiri caizse çıldırıyorum helikopteri çalışırken görmek için. İyi dedim bağlayayım motoru.
Fakat ESC beep edip duruyordu. O esnada aklımın ucundan geçti aslında, olabilecek en kötü şey, reverse gerekiyorsa ve yapmamışsam helikopter birden bire havalanabilirdi.
Pitch değerleri ekside gözüküyordu, throttle'a da +- %10 sınırlarında endpoint verdim. Yanlış birşey yapsam da maksimum %10 gaz verebilecektim. Fakat esc bir türlü çalışmayınca heralde throttle 0 olmuyor diye, endpointi kaldırdım.
Bu arada pili korka korka takıyorum ve her an sticklere müdahale etmeye hazırım.
En sonunda thottle'ı yukarı aşağı yapmam gerektiğini öğrendim ve throttle maksimumdayken, beep sesleri kesildi.
Ve reverse olduğunu anlayıp, throttle'ı çok yavaş şekilde %100den aşağı indirdim. Ve nihayet paller kontrollü bir şekilde dönmeye başladı.
2 gecelik uğraşı sonrası, helikopteri bu şekilde görmek müthiş sevindirdi beni tabi.
Hata No 3 : Levent Abi'nin "Emin olmadığın birşey olursa, kesinlikle yapma, beni ara sor" uyarısını hemde en kritik noktada dinlememek.
Hata No 4 : Yine Levent Abi'nin daha bugün throttle'la ilgili sorduğum soruya, "palleri çıkart öyle test et" demesine rağmen, (arkadaşların gazına geldim ya, nasıl olsa yavaş yavaş yapacam ya !!!) palleri çıkartmamak.
Herşey kontrolüm altında gibi gözüküyordu. Heli'nin en azından elektroniğini birleştirip çalıştırabilmiştim.
Dedim ki, refleks olarak falan yanlışlıkla thottle'ı aşağı çekerim, kumandadan şu reverse'yi düzelteyim.
Reverse menüsünden, throttle'ın ayarını değiştirmemle birlikte, stick %100 de olduğu için motor 1 saniyeden çok daha az bir sürede %100 güçle deli gibi dönmeye başladı !
Ben zaten her an birşey olacakmış gibi beklediğimden hemen switchleri aşağı indirdim. (stiği indirmeyi akıl edemeden heli durdu zaten)
Hata No 5: Throttle Hold'un çalışıp çalışmadığını bile bilmiyordum.
Allahtan açılar eksi değerdeydi de helikopter havalanmadı. Sadece olduğu yerde hızlıca bir şekilde savruldu, ve pili de tam sıkı sıkıya bağlamadığım için, hemen pili çıktı ve durdu. O sırada 2 arkadaş daha odadaydı, eğer bir tanesine birşey olsaydı gerçekten dönüşü olmayan büyük bir pişmanlık yaşardım. Üçümüz de tam anlamıyla şoke olduk, ben onlardan özür dilerken onlar da beni gaza getirdikleri için benden özür diliyorlardı.. Ve benim bütün gün heli'yi çalıştırmaya karşı koyup uyarmamın, "olayın" farkına yeni vardıklarını söylediler ...
Hata No 6 : Yanınızda bu işten anlayan birisi olmadan helikopteri çalıştırmayın.
Bu olaydan alınacak çok dersler var tabii, aynı çok severek izlediğim uçak kazası raporu belgesellerinde olduğu gibi, büyük bir kaza asla küçük bir hatadan dolayı olmuyor. Üstüste göz göre göre yapılan, yukarıda yazdığım ve yazmadığım birçok küçük-büyük hatanın birleşimi böyle bir kazaya sebep oldu. Ne kadar şükretsem az ki kimseye birşey olmadı.
Helikopterde büyük bir sorun gözükmüyor, sadece paller hasar gördü. Korku oranı maksimum seviyede, hasar oranı düşük (gibi gözüken) bu kaza çok büyük ders oldu bize.
Teknik Soru : Benim minik 977'im bile thottle stick'i en altta değilken çalışmıyor. 450'de de esc aslında aynı işlevi görüyor. Ama kumandadaki bu ayarın helikoptere bağlıyken değiştirilebiliyor olması çok ciddi bir güvenlik açığı değil mi ? (Tabii ki kimsenin heli açıkken bu ayarı değiştirmek gibi bir hata yapacağını düşünememiş olabilirler)
Merak ediyorum acaba aynı hatayı , daha pahalı mesela spektrum, jr ya da futaba bir kumandada yapsam, aynı kaza olur muydu ?
Herkese kazasız ve kırımsız uçuşlar, yeni başlayanlara benim yaptığım hatalara düşmemelerini diliyorum.