Black Horse BO 209 Monsun

Ömer Erkan

RcFanatik
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
3,570
Tepkime puanı
6,164
Yaş
66
Konum
Başiskele - Kocaeli
İlgi Alanı
Uçak
Monsun'un ilk uçuşunu da yaptığımıza göre, artık bir kaç kelam edip bir iki resim koysam iyi olacak.

Model Black Horse'un üretimi bir ARF. Kanat açıklığı 220 cm, boy 164 cm, motor 26-35 cc benzin. Ben bir iki uçuş yapmış, ama boş kasa olarak 2. el aldım. Elimde 32 cc DLA32 motorum vardı. Biraz değişik bir şey olsun diye uzun zamandır uçakla çekerek planör kaldırmayı düşünüyordum. Denk geldi, bu iş için uygun olduğunu düşündüm, ki daha sonra incelediğimde çekme yerinin mevcut ve yapısının buna göre tasarlandığını gördüm. Ama çekme mekanizması yok, bir şekilde halletmem lazım. Yalnız şu an için amacım zayıf taraflarını tespit edip, düzeltmeleri yapmak. Örneğin, sahamız çok engebeli ve modelin burnu yere yakın olduğu için, yerde öne kapaklanma eğilimi vardı. Bu nedenle sanayide 2cm daha uzun yeni ön iniş takımı yaptırdım. (Buna rağmen şimdiden taksi esnasında bir pervane kırdım).

Öte yandan benzinli motor çok sarsıntılı çalıştığı için, motor rodajı sırasında, gövdeye kanat gibi boru ve vida ile bağlanan yatay dengeleyicinin gevşek bir şekilde sallandığını gördüm. Bunu önlemek için borunun etrafına elektrik bandı sarıp, gövde içindeki borunun geçtiği fiberglass boruya vidaladım.

Bunun dışında planörü çekerken dengeli bir kalkış için elimde mevcut heli cayrolarından takmayı düşünüyorum. Bakalım ne olacak.

Bu arada, çekmeyi düşündüğüm planör, Seagull KA8B, uçuşa hazır bekliyor. Bir ara onun içinde bir iki şey yazarım.

Şimdi birkaç foto ekleyeyim. Önce motor;

Motoru yerleştirirken karşılaştığım bir sorun, karbüratörün üzerindeki gaz kolunun konumu idi. Mevcut konumunda gaz servosunu yerleştirecek yer bulmak çok zordu. Karbüratörün gövdeye bağlantısının simetrik olduğunu görünce, karbüratörü söküp, 180 derece çevirerek motora yeniden taktım. Motorun çalışmasıda hiç bir sorun yok! 18x8 pervane ile yerde 8,5 kg çekiş sağlıyor.

Özgün konumu,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yeni konumu;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da gaz koluna servo kolundan yaptığım uzatma,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Modeli toplarken başka resim çekmedim. Yalnız hoşuma giden tarafı, ben flap servoları için alıcıda bir kanal daha lazım derken, kanatlardaki flap servo yuvalarının her iki kanatta farklı konumda olduğunu fark ettim. Böylece doğrudan Y kablo ile sinyal dönüştürücüye ihtiyaç duymadan tek kanal ile hallettim. Yalnız elevatör iki parçalı ve iki servolu olduğu için, Y kabloya bir servo sinyal dönüştürücü gerekti. (Burada elindeki sinyal dönüştürücüyü hibe ettiği için Mehmet'e (Küçüksarı) teşekkür ederim). Bir de, rudder ve ön iniş takımı da çift servolu olduğu için, bir sinyal dönüştürücü de burada gerrekti. (Burada da hızır gibi yetişen Sümer (Yamaner) bey'e teşekkürü borç bilirim).

Bunlar da bahçede çektiğim bitmiş halinden resimler, idare edin.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Maiden videomuz yok ne yazık ki. Ama o güne ait sahadan birkaç resim..

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ömer abi , yine tek kelimeyle sanatını konuşturmuşsun... :thumbup: , diğer yaptığın modeller gibi bu modelde çok güzel görünüyor , insan bunu izlerken bile keyif alıyor.. :bravo:
Hayırlı olsun , scale görünümlü uçakları gerçekten seviyorum , burada olsan bizim asfalt pistte bu sorunları yaşamadığın gibi , herhalde benle beraber epey bir hayranın ve yoldaşın olurdu...
Güle güle , ve kırmadan uçur inşallah abi.... :saygilar:
 
Omer abi maşallah çok güzel gözüküyor. En kısa zamanda motor sesini dinleriz işallah :)
Kazasız belasız uçuşlar dilerim.
 
Ömer Bey emeğinize sağlık, yakın zamanda uçuş videolarınıda görmek isteriz. :saygilar:
 
Eline sağlık Ömer abi. :bravo: En kısa zamanda bir planörü çekerken görmek dileğiyle. :thumbup:
 
Black Horse BO 209 Monsun

Hani soruyordunuz ya "modelci kime derler" diye... Buyurun! :)

Harika olmuş. Monsun 70'li yılların Multiplex kataloğunda benim Adriana Lima'mdı. :D

Ömer hocam bence burundan tekerli uçakta rudder gyrosu gereksiz ama yine de sen bilirsin.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Black Horse BO 209 Monsun

Ömer abi ellerine sağlık :thumbup: Çok bildiğim bir model olmamakla beraber sayende bir şeyler öğrenmiş ve fikir sahibi olmuş olduk :bravo:

İnşallah planör çektiği günleri de görürüz. Kırımsız uçuşların olsun abi :halay: :yuppi:
 
Black Horse BO 209 Monsun

Elinize sağlık Ömer abi, model gerçekten mükemmel. Planör çekme fikri ise ayrıca harika, ilerleyen günlerde uçuş videosunu ve planör çektiği halini görebilmeyi heyecanla bekliyorum. [emoji4]
Kırımsız uçuşlar dilerim. :saygilar:
 
Black Horse BO 209 Monsun

Güzel uçak... Kırımsız uçuşlar.
 
Black Horse BO 209 Monsun

Ömer abi, zaten bu aralar uçak mı heli mi diye arada kaldım uçağa geçersem senden bilirim.
Çok güzelmiş, güle güle kullan :saygilar:
 
Black Horse BO 209 Monsun

Ömer abi ellerin dert görmesin, %p harika bir model olmuş. uçuş videolarınıda bekliyoruz bak haa. :halay: kırımsız bolbol uçuşlar abim. :RCKolik: Allahım kanatlarına zeval vermesin inşallah. :thumbup:
 
Black Horse BO 209 Monsun

Güzel sözleriniz ve iyi dilekleriniz için hepinize çok teşekkür ederim arkadaşlar!

Hakan Ülgenalp' Alıntı:
Ömer abi , yine tek kelimeyle sanatını konuşturmuşsun... :thumbup: , diğer yaptığın modeller gibi bu modelde çok güzel görünüyor , insan bunu izlerken bile keyif alıyor.. :bravo:
Hayırlı olsun , scale görünümlü uçakları gerçekten seviyorum , burada olsan bizim asfalt pistte bu sorunları yaşamadığın gibi , herhalde benle beraber epey bir hayranın ve yoldaşın olurdu...
Güle güle , ve kırmadan uçur inşallah abi.... :saygilar:

Hakan, yaptığım sadece ARF bir model toplamak, pek sanatsal bir yanı yok aslında. Ama yine de teşekkürler. Pist konusu ise kanayan yaramdır hep! :( Keşke orada olabilseydim. Eğer bir gün bu uğraşı bırakırsam uçuş alanı bulamamaktan bırakırım!...

sumeryamaner' Alıntı:
Hani soruyordunuz ya "modelci kime derler" diye... Buyurun! :)

Harika olmuş. Monsun 70'li yılların Multiplex kataloğunda benim Adriana Lima'mdı. :D

Ömer hocam bence burundan tekerli uçakta rudder gyrosu gereksiz ama yine de sen bilirsin.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Sümer bey, teşekkürler! Ama bana sıra gelene kadar ne modelciler var aslında! Adriana Lima konusunda ise tamamen katılıyorum!
Rudder cayrosu düşünmemin tek sebebi ise, dediğim gibi, sahadaki yüzeyin düzgün olmaması. Bir gün Hakan'ın yanına gidersem, kesinlikle düşünmem zaten.

Planör çekme denemesini ne zaman gerçekleştirebilirim bilmiyorum! Önce uçağa takmam gereken çekme ipini bırakma mekanizmasını bir şekilde halletmem lazım. Aslında alüminyumdan mantar şeklinde ortasında 3mm delik, mantarın yan tarafında da enine yarık olan dışı 8mm dişli basit bir şey. Ya da başka bir çözüm...Sonra da bana yandaş ve yataklık edecek iyi bir ikinci pilot... :-\

Sümer Yamaner' Alıntı:
Ömer Hocam zahmet olmazsa karbüratör gaz yekesi uzatması konusunda biraz detay verebilir misin?

Sümer bey, çok basit. Servo yekesinin orta kısmını gaz milinin kalınlığına genişlettim. Gaz kolu vidalı olduğu için çıkarıp, mile geçirdim. Sonra da gaz kolunu tekrar yerine vidaladım. Metal gaz kolunu yekeye ise küçük bir saç vidası ile vidaladım. Yani servo yekesi milin üzerinde vidalı değil, sadece saç vidası tutuyor. Altta olduğu için de yerinden çıkma ihtimali yok.
 
Black Horse BO 209 Monsun

Omer Erkan' Alıntı:
Planör çekme denemesini ne zaman gerçekleştirebilirim bilmiyorum! Önce uçağa takmam gereken çekme ipini bırakma mekanizmasını bir şekilde halletmem lazım. Aslında alüminyumdan mantar şeklinde ortasında 3mm delik, mantarın yan tarafında da enine yarık olan dışı 8mm dişli basit bir şey. Ya da başka bir çözüm...Sonra da bana yandaş ve yataklık edecek iyi bir ikinci pilot... :-\

Sistemi halledersin abicim sen. Hazır olunca planörü ile birlikte idare edecek bi pilot var burada meraklanma. :)


Omer Erkan' Alıntı:
Sümer bey, çok basit. Servo yekesinin orta kısmını gaz milinin kalınlığına genişlettim. Gaz kolu vidalı olduğu için çıkarıp, mile geçirdim. Sonra da gaz kolunu tekrar yerine vidaladım. Metal gaz kolunu yekeye ise küçük bir saç vidası ile vidaladım. Yani servo yekesi milin üzerinde vidalı değil, sadece saç vidası tutuyor. Altta olduğu için de yerinden çıkma ihtimali yok.

Fotoğrafları yakından inceleyip yöntemi anladım. Uzun süredir bu konu kafamdaydı. Aslında yeni motorlar uzun yeke ile geliyor ama eskiler öyle değil. Eskiden bir epoksi bakırlı plaketten uygun bir yeke kesilip üstten monte ediliyordu. Ama o zaman orijinal cıvata kısa kalıyordu. Nedense benim kafamda orijinal cıvatanın metrik olmadığı gibi bir önyargı vardı. Neyse ki dün sizden çektiğim kopya ile bir şeyler denerken M3 bir somun kullanarak o cıvatanın aslında M3 olduğunu farkettim. Bu durumda her türlü modifikasyon mümkün hale geliyor. Ama elimdeki yedek karbüratöre bu gördüğüm yöntemi uyguladım. Çok da güzel oldu. Şimdi biraz kaşıntı basmasını bekliyorum. Muhtemelen birkaç hafta içinde kaşıntı basar ve uçaktakileri bu hale çeviririm. :D Çok teşekkürler.