Brushless (Outrunner) Motor ve Kum

Doğukan Ocak

RcFanatik
Katılım
3 Eki 2014
Mesajlar
3,270
Tepkime puanı
2,691
Yaş
30
Konum
Ordu
Web sitesi
www.facebook.com
İlgi Alanı
Heli
Herkese selamlar , :saygilar:
Başımdan geçen bir olayı sizlerle paylaşmak istedim.
Dün akşam üstü iş yerinden çıktıktan sonra hava kararmamışken Hisky HCP100S ile biraz uçuş yapayım dedim , demez olaydım :D
Deniz kenarında , hem kum zemin hem de çim zemin var. Kumun brushless motorlar için zararlı olduğunu biliyorum , kumun içerisinde demir tanecikleri olduğu için.
Haliyle fırçasız motorda manyetik olarak mıknatısla çalıştığı için kuma düştüğünde bu demir parçalarından etkileneceğini biliyordum.
Bu durumuda bildiğim için çim zeminde uçuyordum ancak avuç kadar yerde kum birikintisi vardı. Modelin kuyruğu tam o bölgeye değdi ve kuyruk pervanesi tüm kumu motorun içine aldı.
Doğal olarak motor çalışmaz hale geldi , hatta motor dönmüyordu. Motoru çıkardım , söktüm komple temizledim. Hava üfledim , kürdanla tek tek kontrol ettim , motor elimle döner hale geldi.
Ancak o kadar teferruatlı çalışmanın ardından ne yazıkki motoru çalıştıramadım , sizlere ömür. :) Küçücük bir demir tozu bile etkiliyor sanırım , komut verdiğimde kabloları ısınma yaptı hatta lehim yerinden çıktı. Mecburen yeni motor siparişi vermek zorunda kaldım. Hisky HCP100S ile bu 2. motor değişimim. Bunun sebebi de tamamen benim gibi kullanıcı hatası.
Bu konuyuda sizlerle paylaşmak istedim , bilmeyenler için yardımcı olurum umarım. Mümkün olduğunca kumda kullanmamak en iyisi %p
 
Brushless (Outrunner) Motor ve Kum

Doğukan Ocak' Alıntı:
Herkese selamlar , :saygilar:
Başımdan geçen bir olayı sizlerle paylaşmak istedim.
Dün akşam üstü iş yerinden çıktıktan sonra hava kararmamışken Hisky HCP100S ile biraz uçuş yapayım dedim , demez olaydım :D
Deniz kenarında , hem kum zemin hem de çim zemin var. Kumun brushless motorlar için zararlı olduğunu biliyorum , kumun içerisinde demir tanecikleri olduğu için.
Haliyle fırçasız motorda manyetik olarak mıknatısla çalıştığı için kuma düştüğünde bu demir parçalarından etkileneceğini biliyordum.
Bu durumuda bildiğim için çim zeminde uçuyordum ancak avuç kadar yerde kum birikintisi vardı. Modelin kuyruğu tam o bölgeye değdi ve kuyruk pervanesi tüm kumu motorun içine aldı.
Doğal olarak motor çalışmaz hale geldi , hatta motor dönmüyordu. Motoru çıkardım , söktüm komple temizledim. Hava üfledim , kürdanla tek tek kontrol ettim , motor elimle döner hale geldi.
Ancak o kadar teferruatlı çalışmanın ardından ne yazıkki motoru çalıştıramadım , sizlere ömür. :) Küçücük bir demir tozu bile etkiliyor sanırım , komut verdiğimde kabloları ısınma yaptı hatta lehim yerinden çıktı. Mecburen yeni motor siparişi vermek zorunda kaldım. Hisky HCP100S ile bu 2. motor değişimim. Bunun sebebi de tamamen benim gibi kullanıcı hatası.
Bu konuyuda sizlerle paylaşmak istedim , bilmeyenler için yardımcı olurum umarım. Mümkün olduğunca kumda kullanmamak en iyisi %p

Öncelikle geçmiş olsun... bilgi için de teşekkürler kumdan etkilendiğini bilmiyordum....


Teşekkürl
 
Brushless (Outrunner) Motor ve Kum

Geçmiş olsun Doğukan :( Kum ve tozun iyi gelmediğini tahmin ediyordum ama ne yalan söyleyeyim bu kadar etkili olduğunu tahmin etmezdim ? Acaba sende extra bir şansızlık durumu da olmuş olmasın ? Yine de çok dikkat etmek gerekiyor her durumda...
 
Brushless (Outrunner) Motor ve Kum

Geçmiş olsun Doğukan benim tahminim motordaki küçük demir parçacıklarının manyetik etkisinden ziyade motorda yük varken durması sonucu sarımlarda oluşan bir kısa devre ve erime sonucu motor yanması gibi geldi, tamam motoru etkiler manyetik alan ama böyle değilde motor kararsız kalabilir titrer ne tarafa döneceğine karar veremez gibi durumlar oluşabilir ama hiç dönmeyip ısınması bence sarımlardaki kısa devre tabi muhtemelen motor yanmış değişecek ama seninki ayrı bir şansızlık olmuş.
 
Brushless (Outrunner) Motor ve Kum

Geçmiş olsun Doğukan.

Benim tahminim biraz daha farklı... Motorda kullanılan sargı telleri normalde emaye kaplanarak yalıtılmıştır. Motora giren kum tanecikleri bu kaplamayı çizerek tellerin yalıtkanlığını bozup, sargı tellerindeki sıyrılmış ve çıplak kalan yüzeylerin birbirine kısa devre etmesini sağlamış olabilir. Bu durumda akım yoğunluğu ve akışı değişerek hem motorun manyetik yapısını bozar, hem de tel direncini değiştirir ki bozulmaya bu durumlar yol açmıştır diye düşünüyorum.
 
Brushless (Outrunner) Motor ve Kum

Geçmiş olsun. Benzer sorunlarla ben de karşılaştım. İmkan varsa tozlu, kumlu alanlarda uçurmamaya çalışmak galiba en iyisi.
 
Brushless (Outrunner) Motor ve Kum

Geçmiş olsun dilekleriniz için teşekkürler.
Şanssızlıkta olabilir tam bilmiyorum. İlk temizleyip denediğimde motor bazen geri bazen ileri şekilde 1-2 tur dönüp duruyordu. Sonrada titreme yapıyordu.
Bende düzelir umuduyla söküp tekrar tekrar temizlemeye çalıştım belirli bir süre sonra motor hiç tepki vermemeye başladı ve kabloları ısınmaya başladı.
Bende daha fazla zorlamak istemedim ve kaldırdım. :)
 
Brushless (Outrunner) Motor ve Kum

büyük ihtimalle motorun sargıları hasarlanmış. sargı telleri sökülüp aynı düzende, kalınlıkta ve aynı turda sargı sarılırsa motor çalışır.
 
Brushless (Outrunner) Motor ve Kum

Geçmiş olsun Doğukan, paylaşımın için teşekkürler. :bravo:

Sanırım bir çoğumuz kum ve tozun brushless motor için pek istenmeyecek bir malzeme olduğunu tahmin ederdik ama böyle bir tecrübeyi duymak çok daha etkilyici ve anlamlı oldu bence. ;)
 
Brushless (Outrunner) Motor ve Kum

Gecmis olsun dogukan. Benim v922iyi fircasiz yapmaya calisiyordun is yerindeki bakim odasindaki tezgahta demir kesmisler farketmedim
İnce toz diye ve daha koydugum gibi hepsini iceri cekti. Ben temizledim fakat yinede biraz kalmisti devir alana kadar elle bir tur donduruyordum palleri. Sonradan aciliyordu. Soktum bende mikro baya zamanimi aldi. :) simdi taktim orjonal motorunu calisiyor.


Sent from my iPhone using Tapatalk