FBL- Flybarless Helilerde Maiden Öncesi Nihai Son Kontroller

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
13,573
Tepkime puanı
15,111
Yaş
44
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ilk model olarak Flybarlı modelleri önermiş ve bu modeller ile ilgili oldukça detaylı ayar ve kurulum konfigurasyonlarını paylaşmıştık. Her ne kadar ilk model olarak FBL modelleri, özellikle yakınlarında modelci olmayan arkadaşlar için, pek tavsiye etmiyor olsak da, FBL model ayarları ile ilgili olarak da son zamanlarda oldukça detaylı paylaşımlarda bulunduk.

FBL- Fylarless Helikopterlerde Kumanda ve Elektronik Ayar / Setup Konu Indeksi

Bu konumuzda FBL bir helinin ilk uçuşu öncesi yapılması gereken nihai kontrolleri son bir kez özet bir şekilde sizlerle paylaşalım istedik.

Aşağıdaki videoda :

- Servoların temel olarak yön kontrolleri
- 3 Eksen Gyro sistemlerin tepki ve yön kontollerini

nasıl yapılacağını ve olması gereken tepkileri sizlere aktarmaya çalıştık.

FBL- Flybarless Helilerde Maiden Öncesi Nihai Son Kontroller Videomuz

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa ÇOBAN
FBL- Flybarless Helilerde Maiden Öncesi Nihai Son Kontroller

Turkerim eline saglik, hayatimizi kolaylastirmaya devam ediyorsun :thumbup: Ama dikkat ettimde video tarihi sanki biraz eski :laugh: :D
 
Türker bey Mehmet bey selamlar,ben hala hover da duran modelci :) öğrenmek istediğim ince bir konu var, DFC tipi FBL rotor kullanıyorum (450 de) Swashplate paralellik ayarını ince bir işçilikle tam sıfır yaptık diyelim,ama helinin ağırlık merkezinin çoğunlukla rotordan kaçık (ağır batarya falan gibi) olduğunu,yada kuyruk düzeltme torkunun heliyi hafif yana yatırdığını düşünürsek,ünite heliyi düzeltmek için aksi yönlerde swashplate i yatırmayacak mı? yani normalde de (çubukluda) hover da sabit duruş için (teoride sabit duruş) trim verip swash ı bozmayacakmıyız,yani doğal dengeye getireceğiz. E bu durumda swash a mekanik olarak sıfır ayarı çeksek mi daha iyi,yoksa sabit duruş için alması gereken pozisyonu mu sıfır kabul etsek.Çünkü bu trimleri zaten dengeyi sağlamak için kalıcı olarak vermek zorunda değilmiyiz?
 
FBL- Flybarless Helilerde Maiden Öncesi Nihai Son Kontroller

Mehmet SOLAKOĞLU' Alıntı:
Türker bey Mehmet bey selamlar,ben hala hover da duran modelci :) öğrenmek istediğim ince bir konu var, DFC tipi FBL rotor kullanıyorum (450 de) Swashplate paralellik ayarını ince bir işçilikle tam sıfır yaptık diyelim,ama helinin ağırlık merkezinin çoğunlukla rotordan kaçık (ağır batarya falan gibi) olduğunu,yada kuyruk düzeltme torkunun heliyi hafif yana yatırdığını düşünürsek,ünite heliyi düzeltmek için aksi yönlerde swashplate i yatırmayacak mı? yani normalde de (çubukluda) hover da sabit duruş için (teoride sabit duruş) trim verip swash ı bozmayacakmıyız,yani doğal dengeye getireceğiz. E bu durumda swash a mekanik olarak sıfır ayarı çeksek mi daha iyi,yoksa sabit duruş için alması gereken pozisyonu mu sıfır kabul etsek.Çünkü bu trimleri zaten dengeyi sağlamak için kalıcı olarak vermek zorunda değilmiyiz?

Mehmet bey, öncelikle FBL bir ünite ile trim asla bağdaşmaz. Trim'i hayatınızdan çıkarın :) Swash paralelliği ile ilgili sorduğunuz durum zaman zaman konusu açıldıkça tartışılan bir durum. Swash'ı tam paralel ayarladıktan sonra helinin havadaki duruşuna bakarak ve linklerle oynayarak swashı sağa yatıranlar da var. Ancak ben hiçbir zaman o şekilde uğraşmadım. Üniteler zaten belli bir oranda hem ağırlık merkezini, hem de kuyruk rotorunun baskısını kompanse ediyorlar. Edilemeyen kısmı ise pilotun işi. Zaten helikopteri havada asılı dursun diye kaldırmıyoruz ki değil mi? Heli uçurmanın zevkli kısmı uçurmakta :) Eğer uçuşu yada helikopterin uçuş karakterini bozacak kadar bir kayma varsa, zaten ona göre mekanik önlemler alınması, ayarlamalar yapılması gereklidir. Ama CG'deki ufak kayma yada kuyruk rotoru bence üzerine çok düşülmesi gereken etkiler yapmıyorlar.
 
FBL- Flybarless Helilerde Maiden Öncesi Nihai Son Kontroller

Mehmet SOLAKOĞLU' Alıntı:
Arkadaşlar selamlar,ben hala hover da duran modelci :) öğrenmek istediğim ince bir konu var, DFC tipi FBL rotor kullanıyorum (450 de) Swashplate paralellik ayarını ince bir işçilikle tam sıfır yaptık diyelim,ama helinin ağırlık merkezinin çoğunlukla rotordan kaçık (ağır batarya falan gibi) olduğunu,yada kuyruk düzeltme torkunun heliyi hafif yana yatırdığını düşünürsek,ünite heliyi düzeltmek için aksi yönlerde swashplate i yatırmayacak mı? yani normalde de (çubukluda) hover da sabit duruş için (teoride sabit duruş) trim verip swash ı bozmayacakmıyız,yani doğal dengeye getireceğiz. E bu durumda swash a mekanik olarak sıfır ayarı çeksek mi daha iyi,yoksa sabit duruş için alması gereken pozisyonu mu sıfır kabul etsek.Çünkü bu trimleri zaten dengeyi sağlamak için kalıcı olarak vermek zorunda değilmiyiz?

Önce gyro üzerinde açı ölçerinizi sıfırlayın sonra pallerin konumunu throutle stick ortada iken 0 dereceye ayarlayın. Geri kalan işi gyro ya bırakın ;)
Ağırlık merkezi fln kafa yormayın, gyronun işi bu :)
Yanlışsam tecrübeli arkadaşlar düzeltsin lütfen :)
 
FBL- Flybarless Helilerde Maiden Öncesi Nihai Son Kontroller

Şafak ALTINTAŞ' Alıntı:
Önce gyro üzerinde açı ölçerinizi sıfırlayın sonra pallerin konumunu throutle stick ortada iken 0 dereceye ayarlayın. Geri kalan işi gyro ya bırakın ;)
Ağırlık merkezi fln kafa yormayın, gyronun işi bu :)
Yanlışsam tecrübeli arkadaşlar düzeltsin lütfen :)
Ağırlık merkezi ile kafa yormayın dersek olmaz. Emrenin dediği gibi ufak kaymalar sıkıntı çıkarmaz. Ama ciddi boyuttaki dengesizlikleri FBL ünite dengeleyemez uçuş sırasında.
 
Emre bey cevabınız için teşekkürler beğenmemezlik olurmu hiç :embarras: :) Ben sadece forumu kullanmaya tam hakim değilim yeni yeni öğreniyorum ondan iki yere yazdım cevabı görmeden.Trim vermek derken çubuklu FB modelden bahsetmiştim.Bu konuyu açmamın nedeni de modelimizin hover da düz durması için,bir adet swash leveler edinip özenle yatay eksende sıfırladığımız swashımızın aslında ayarladığımız konumda çalışmadığını havadayken ayrıca düzeltme gerektirdiğini fakat bu düzeltmeyi çubukluda (fb'de) biz trimle yaparken FBL de nasıl yapacağımızı öğrenmek istediğimdendi.Anladığım kadarıyla hiçbişey yapmayıp bu işi üniteye bırakacağız :saygilar:
 
FBL- Flybarless Helilerde Maiden Öncesi Nihai Son Kontroller

Mehmet SOLAKOĞLU' Alıntı:
Türker bey Mehmet bey selamlar,ben hala hover da duran modelci :) öğrenmek istediğim ince bir konu var, DFC tipi FBL rotor kullanıyorum (450 de) Swashplate paralellik ayarını ince bir işçilikle tam sıfır yaptık diyelim,ama helinin ağırlık merkezinin çoğunlukla rotordan kaçık (ağır batarya falan gibi) olduğunu,yada kuyruk düzeltme torkunun heliyi hafif yana yatırdığını düşünürsek,ünite heliyi düzeltmek için aksi yönlerde swashplate i yatırmayacak mı? yani normalde de (çubukluda) hover da sabit duruş için (teoride sabit duruş) trim verip swash ı bozmayacakmıyız,yani doğal dengeye getireceğiz. E bu durumda swash a mekanik olarak sıfır ayarı çeksek mi daha iyi,yoksa sabit duruş için alması gereken pozisyonu mu sıfır kabul etsek.Çünkü bu trimleri zaten dengeyi sağlamak için kalıcı olarak vermek zorunda değilmiyiz?
Arkadaşlarım sorunuza cevap vermişler. %p :thumbup:

Güzel bir noktaya değinmişsiniz esasında. Söylediğiniz gibi helikopterimiz havada Swashplate'imiz yere tam paralelken düz bir şekilde hoverda durmaz. ;) Örneğin swashplate'imiz ana pervanemiz dönerken hava ile yaptığı sürtünme ile ortaya çıkan kuvveti (drift etkisi) karşılayabilmek için bu kuvvetin ters yönüne eğilmek durumundadır. Bazı modellerde heli hoverdayken bu eğiklik gözle bile rahatlıkla görülebilir. Üstelik sadece drift etkisi de değildir swashın yerle paralelliği bozan. Modelimizin ağırlık merkezi, pal geometrisi, kuyruk pervanesinin model üzerindeki etkisi, kafa devri, rüzgar vs. vs.... gibi üstelik bazıları değişken olabilen pek çok etkene bağlıdır. :rolleyes: Sonucu gözlemlenmeden, yani uçuşa başlamadan çözümlenemeyecek kadar zor bir denklem yani. :eek:kuyun:

Çubuklu modellerde bunu elimizde geldiğince helimiz hoverdayken verdiğimiz trim ayarları ile yapıyorduk. Uçuş süresince model üzerinde etkili olan kuvvetlerin sürekli değişken olması sebebiyle çoğu zaman mükemmel bir ayar bulunması değil ideal bir ayarın yakalanmasıydı hedefimiz. Çünkü en basitinden değişken rüzgar koşulları bile trim ayalarımızı bozmakta ve o meşhur tabirle " Modelimizin iple asılmış gibi duruyor " olamamasına sebep oluyordu. :laugh: FBL (çubuksuz) modellerde ise arkadaşlarımında bahsettiği gibi ünitelerimiz içerisinde 3 eksende bulunan gyrolar ile bu görevi bizim için üstleniyor ve modelimizin sağlıklı bir şekilde hoverda durabilmesi için swash eğikliğimizi hassas bir şekilde değişkenlere de ayak uydurmaya çalışarak real-time ayarlamak için uğraşıyor. :thumbup:

Peki buraya kadar herşey güzelde, o zaman biz ne diye leveler ayarıymış falan bir dünya swashımız tam paralel olsun diye uğraşıyoruz. :laugh: Bunun sebebi FBL sistemler için düzgün bir referans ile yola çıkabilmek. FBL ünitelerimiz içerisinde örneğin drift etkilerini sıfırlayan belli refleks hareketler fabrikasyon olarak tanımlıdır. Test pilotları tarafından uzun uçuş süreleri harcanarak tespit edilir. Örneğin siz bir anda pitch kontrolü veridiğinizde modeliniz hiç deplase olmadan dümdüz tırmanıyor olması ünitenize girilmiş olan temel düzeltme parametrelerinin başarısını gösterir. FBL ünitelerinde uçuş hissiyatındaki farklılıkların temel sebebi de bu ayarların birbirinden farklı olmasıdır. Bu ayarların doğru çalışabilmesi ve sizin modelinizden performans alabilmeniz içinse o ayarların geçerli olduğu referans noktasını ayarlamanız gerekir. Özetle sizde modelinizde onların ayar yaptığı yerde olmalısınızki sistem çalışsın. İşte bu yüzden servo kolları 90 derece ve " 0 " derece pal açısını swashplate'imiz yere tam paralelken en hassas şekilde ayarlamaya çalışıyoruz.

Çubuklu modellerdeki level ayarı ile FBL sistemlerdeki level ayarının mantığı esasında tam olarak aynı değildir. Çubuklularda maksimum ve minimumda da swahımızın level edilmesi gerekir. Ama artık pek anlamlı bir bilgi olmadığından bu konuda detaya girmeye gerek görmüyorum.

İyi gevezelik ettim yine. :laugh: :saygilar:
 
Bir cevap ancak bukadar tatminkar olabilir %p konuya tam anlamıyla hakimsiniz,teşekkür ediyorum,emeğinize sağlık.Ama bu durumda bana bir adet swash leveler lazım :laugh: yerli sitelerde de bulamadım (450 için) yurtdışından da beklenmez ki okadar zaman bu meret :islik: arkadaşlar fazla olan varsa bi el atın bari :) Türker bey FBL olarak Tarot DFC kafa sipariş ettim şu turuncu olanlardan,Mehmet beyin de 450 de kullandığı,ama sonra pişman oldum sanki,HPS kafa daha stabil,daha oturaklı gibi geliyor bana,Mehmet bey siz ne dersiniz,memlunmusunuz? :saygilar:
 
Mehmet bey DFC ya da HPS bence cok takilmayin ;) Elinizde ne varsa onu kullanin :) ayrica bildigim kadari ile 450 icin HPS kafa bulunmuyor ya da en azindan ben gormedim :)
 
Arkadaşlar ben tarot 450 pro flaybarlı modelimi hiç sorunsuz fbl ye çevirmeyi başardım,yaklaşık bir aydır fbl olarak uçuyorum zyx s2 ünite ile.FBL de en önemli farkı ses olarak algıladım,ses çok azaldı net ve yumuşak bir süpürme sesi ve floplar duyuluyor :agreed: Fakat 3 axsis gyro konusunda kafam biraz bulanık.Şöyle ki taş gibi duran bir kuyruk var (head lock'ta) o okey de elevatör ve aileronda gyronun bir iş yaptığını algılamadım :angry:
çünkü bir hareketten sonra düzeltmeleri yine ben yapıyorum,yada hover da sabit tutabiliyorum ama ben tutuyorum gyro değil :) bazen özellikle elimi stick ten çekiyorum kendi düzeltsin diye ama nafile,bir yana kayıp gidiyor.Ha bu arada model elimdeyken sağa sola,öne arkaya yatırdığımda gyro swashplate i ters yönlere yatırıyor hızlıca,gyro çalışıyor yani ama uçarken bir işe yaradığını algılamıyorum (kuyruk hariç) halbuki fbl ye geçerken başka hayal ediyordum elimi stick lerden çekince modelim hemen düzelir diye bekliyordum :'(
 
FBL- Flybarless Helilerde Maiden Öncesi Nihai Son Kontroller

Yazdıklarınızı doğru anladıysam bence problem yok. Stickten çektikten sonra en son verdiğiniz yöne doğru gitmesi normal. Tekrardan ters yön verip hover da tutuyorsunuz işte :) Sizin dediğiniz 4 kanal helilerde oluyor :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
FBL- Flybarless Helilerde Maiden Öncesi Nihai Son Kontroller

Cyclic servoları gyroya bağlamadan direk olarak alıcıya bağlayın. Sadece kuyruk servosu gyroya bağlı olsun. Tabi kumandadan da ayarları flaybarlı gibi yapın. O zaman bakın heli nasıl uçuyor.
Motorları direk esc ye bağlı ve kontrol kartı olmayan bir quadkopter uçurmak gibi bir şey olacaktır.
Yani heli rüzgarın etkisiyle bir tarafa yatarsa ( hatta yatması için rüzgar şart değil) sizin bunu anlık olarak düzeltmeniz mümkün değil. Bunu FBL ünite yapar.
Ama eğer 4 kanal gibi kullanayım derseniz alın bir Spirit FBL. Stabilizasyon modunda kullanın da ne zevki kalacak ki
 
Valla bende merak ettim Cahit Bey,cyclick servolarını direk alıcıya takınca ne olur diye,en azından ünitenin kuyruk dışında ne iş yaptığını kesin olarak gözlemlerdik ama modeli teslim etmek te var tabi :bravo:
 
FBL- Flybarless Helilerde Maiden Öncesi Nihai Son Kontroller

Mehmet SOLAKOĞLU' Alıntı:
Valla bende merak ettim Cahit Bey,cyclick servolarını direk alıcıya takınca ne olur diye,en azından ünitenin kuyruk dışında ne iş yaptığını kesin olarak gözlemlerdik ama modeli teslim etmek te var tabi :bravo:
Şu videoya bakın ve nasıl uçtuğunu görün.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol