Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

İsmail BAYAT' Alıntı:
Sağol Ömer Abi :saygilar: Ellerin dert görmesin

Türker abi senin de ellerine sağlık abi. :saygilar: Her ne kadar helici olmasam da okudum, öğrenmeye çalıştım. :laugh:
Zaten lazım olacak İsmail ileride, iyi olmuş... :lol: :lol: :lol:
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Birçok motor üreticisi rodaj süresinde motora zarar gelmesin diye küçük iğnelerini zengin bırakır. Motorun rodajı ilerledikçe küçük iğnenin yavaş yavaş kısılarak optimum ayara getirilmesi gerekir. Bazı modelciler küçük iğnenin fabrikada tam ayarlandığını ve asla el sürülmemesi gerektiğini söylerlerse de bunun bir şehir efsanesi olduğ unutulmamalıdır. Nitro motorlar üretim bandından çıktıktan sonra genelde pek çalıştırılıp test edilmezler. Ancak üretim serisinden örnekleme ile alınıp çalıştırılıyor olabilirler. O nedenle hiçbir zaman küçük iğnenin tam ayarı söz konusu değildir. Sen de birkaç depo yaktıktan sonra küçük iğneyi yavaş yavaş kısacaksın.
İniş için süzülürken doğal olarak gaz kesiyorsun ve küçük iğne zengin olduğu için rölanti ya da az yukarısında çalışan motorda yakıt birikmeye başlıyor. Karışım giderek daha da zenginleşiyor. Pas geçeceğin zaman bu zengin karışım nedeniyle motor öksürerek toparlanıyor. Bu durum, karbüratör küçük iğnesinin saat kadranına göre beş dakikalık adımlarla ısılması (saat istikametinde döndürülmesi) gerektiğini ifade ediyor. Eğer ani gaz açtığında motor öksürmeden stop etseydi küçük iğnenin zengin olduğunu söylerdik ama burada durum farklı.
Küçük iğneyi değerlendirmenin bir diğer yolu karbüratör bareli tam açıkken iğnelere bakmaktır. İki parça arasında ortada 0.8 - 1 mm civarında bir boşluk olması gerekir. Şimdi bakarsan muhtemelen bu boşluğun yaklaşık 1.5 mm olduğunu göreceksin (klasik OS fabrika ayarı).
Motorun fazla ısınmaması da zengin karışımın bir başka göstergesi. Ancak şunu hep söylüyorum ama ne kadar söylersem söyleyeyim etrafımdaki kimse bunu kavrayamıyor. Segmansız motorların durumu farklı ve özeldir. Evet rodaj sırasında hararet kötü bir şeydir ama soğuk motor da en az hararet kadar kötüdür. Çünkü gömlek konik olduğu için motor eğer yeterince ısınmazsa asla silindirik forma dönemez ve piston ile gömlek normalden çok daha fazla sürtünerek aşınır. Ayrıca motor stopu rsiski de artar çünkü soğuyan gömlek tepede pistonu sıkıştırabilir.
Kısaca artık ilk beş dakikalık küçük iğne kısma zamanın gelmiş denilebilir.

Bu mesaj Asagidaki konudan YONETIM tarafindan kopyalanmistir .
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Tüm yazınları okudum. Paylaşımlar için herkese teşekkür ederim. yeni aldığım Thunder Tiger Redline 56 motor sanırım en geç cuma günü elimde olacak. rapicon %20 yakıt ile rodaj yapmayı düşünüyorum. Sormak istediğim;

1- Rapicon %20 rodaj için ideal olacak mıdır?
2- Rodaj için eklenecek başka maddeler var mıdır?
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Onur TURAN' Alıntı:
...yeni aldığım Thunder Tiger Redline 56 motor sanırım en geç cuma günü elimde olacak. rapicon %20 yakıt ile rodaj yapmayı düşünüyorum. Sormak istediğim;

1- Rapicon %20 rodaj için ideal olacak mıdır?
2- Rodaj için eklenecek başka maddeler var mıdır?
Öncelikle yeni motorunu güle güle kullan Onur, gayet güzel bir makina. :thumbup:

Rapicon %20 ideal bir seçim bence, daha düşük nitrometan oranlı heli yakıtı bulmak zaten çok zor ve şartta değil bana göre.

Rodaj sırasında yakıta başka birşey karıştırmanı önermem. ;)
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Ben hint yağı katmıştım, on numara bir kokusu var egzozdan. [emoji3] Ayrıca sentetik yağlara göre daha soğutucu ama rodaj sırasında zaten yağıy zengin olacağından soğutmaya gerek duyulmuyor. Ama bence bir kaç depoluk hint yağlı yakıt oluşturulabilir. Ama gerekte yok tabi. Motoru alınca incelemek lazım. Basen gereksiz bile kalabiliyor rodaj. Tüm piston gömlek bire bir işlenemiyor. Bir motora bakıyorsunuz çok güzel bir kompress alıyorsunuz ama diğerleri bomboş gibi. Şimdi o kompress aldığımız motorun rodajına özen göstermek gerekebilir. Ama diğer türlü resmen pistonun boş yere döndöğü motorlarda boşuna uğraş geliyor bana. [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Türker Akgün' Alıntı:
Öncelikle yeni motorunu güle güle kullan Onur, gayet güzel bir makina. :thumbup:

Rapicon %20 ideal bir seçim bence, daha düşük nitrometan oranlı heli yakıtı bulmak zaten çok zor ve şartta değil bana göre.

Rodaj sırasında yakıta başka birşey karıştırmanı önermem. ;)


Türker abi teşekkür ederim cevap için. Ayrıca iyi dileklerin içinde tabi ki :)

Motoru ilk aldığımda ilk önce vida kontrolü yapacağım. Ardından frame e montajladıktan sonra bujiyi söküp 2-3 damla kadar after run oil damlatacağım. ardından prosedürü takip edeceğim. Umarım başarılı olabilirim. Çok heyecanlıyım.
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Doğuş' Alıntı:
Ben hint yağı katmıştım, on numara bir kokusu var egzozdan. [emoji3] Ayrıca sentetik yağlara göre daha soğutucu ama rodaj sırasında zaten yağıy zengin olacağından soğutmaya gerek duyulmuyor. Ama bence bir kaç depoluk hint yağlı yakıt oluşturulabilir. Ama gerekte yok tabi. Motoru alınca incelemek lazım. Basen gereksiz bile kalabiliyor rodaj. Tüm piston gömlek bire bir işlenemiyor. Bir motora bakıyorsunuz çok güzel bir kompress alıyorsunuz ama diğerleri bomboş gibi. Şimdi o kompress aldığımız motorun rodajına özen göstermek gerekebilir. Ama diğer türlü resmen pistonun boş yere döndöğü motorlarda boşuna uğraş geliyor bana. [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Cevap için teşekkür ederim. Bana göre çok değişik bir konuya değinmişsin Doğuş. Anladığım kadarıyla motorun kompress durumunu kontrol ederek rodaj için karar vermek mümkün. Peki diyelim ki kompress düşük seviyede o zaman rodaj gerekmeyecek mi? ya da ben mi yanlış anladım?
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Onur TURAN' Alıntı:
Cevap için teşekkür ederim. Bana göre çok değişik bir konuya değinmişsin Doğuş. Anladığım kadarıyla motorun kompress durumunu kontrol ederek rodaj için karar vermek mümkün. Peki diyelim ki kompress düşük seviyede o zaman rodaj gerekmeyecek mi? ya da ben mi yanlış anladım?

Şimdi bir abimiz Konya'da bunun için incelemeler yapmış. Yani gömlek ve pistonun malzemesinin kalitesini ölçmüş. Bana dediğine göre işe yarar bir malzeme değil. İşlenme meseleside makinenin kalitesine göre değişiyor kimi binde bir hata verirken diğeri yüzde bir hata payıyla çalışıyormuş. Bu metalari göz önüne getirdiğimizde bazı durumlarda pistonun gömleğe alıştırılmasına gerek kalmıyor hissi ortaya çıkıyor. Şimdi segmanlı motorlar ile segmansızlar arasında da fark var. Motor segmansız ise kompress pek bir ayırt edici özellik olmaz çünkü motor ısındıkça daha fazla genişleyen bir pistona sahip. Mesela onların rodajının yapılması bence gerekli. Çünkü ısındıkça elbet bir miktar aşınma olacak. Mesela OS motorlarda ilk başta güçlü bir kompress mevcut. Benim şimdiye kadar incelediklerimde. Mesela sıfır model araba alıyoruz onun rodajı için hiç uğraşmıyoruz. Neden çok hassas bir şekilde işlenmiş. Ama bu motorlarda bu kadar hassaslık yok. Segmansız motorlarda rodaj yapıp segmanlılarda ise ilk başlarda fazla devre çıkarılmadan yağlanması sağlanırsa yeterli. Bana göre hassas bir rodaja gerek yok. Asıl rodaj motorun havada soğutularak uzun süre çalıştırılması. Motor soğuk kaldığı sürece fazla aşınma olmayacaktır. Sınırlarda kalacağı sürecede bu tarz rodaj işlemleri ile uğraşmaya gerek kalmayacaktır. Ama bu hobidede yıllarca süre gelen bir yol yöntem var. Hiç bir motorda evladiyelik değildir ilerde performanstan düştüğünde elbet bir piston gömlek değişimi gerekecek. Ben motorla uğraşmayı sesini severim 5 dakika uçarsam 10 dakika yerde motorla uğraşmışımdır. O nedenle ben bu şekilde düşünsem bile rodajı severim ve yaparım. Ama bu gereklilik konusunda tartışmalı.
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Rodaj sadece piston/segman ile silindir yüzeyinin alışması değildir. Öncelikle bunu iyi anlamak lazım. Motor içindeki tüm hareketli parçalar özellikle de biyel kolu bağlantılarının rodajı gerekir. Ayrıca her motor belirli bir oval pattern oluşturur yani piston tam dik hareket etmez. Bunun sağlıklı oluşması için de rodaj gereklidir. Kısaca patlar motor rodajsız olmaz. Hatta ilk çalıştırma ve rodaj o kadar önemlidir ki hatalı yapılırsa o motordan bir daha hayır gelmez. Tek sorun abartı... Kaliteli metalürjiye sahip bir motorda rodaj son derece kısadır. Ayrıca ısınma riski nedeniyle rodajın çoğunun havada yapılması uygun olur.
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Rodaj sadece piston/segman ile silindir yüzeyinin alışması değildir. Öncelikle bunu iyi anlamak lazım. Motor içindeki tüm hareketli parçalar özellikle de biyel kolu bağlantılarının rodajı gerekir. Ayrıca her motor belirli bir oval pattern oluşturur yani piston tam dik hareket etmez. Bunun sağlıklı oluşması için de rodaj gereklidir. Kısaca patlar motor rodajsız olmaz. Hatta ilk çalıştırma ve rodaj o kadar önemlidir ki hatalı yapılırsa o motordan bir daha hayır gelmez. Tek sorun abartı... Kaliteli metalürjiye sahip bir motorda rodaj son derece kısadır. Ayrıca ısınma riski nedeniyle rodajın çoğunun havada yapılması uygun olur.

Sümer abi cevabın için teşekkür ederim. <işte en korktuğum olay motordan bir daha hayır gelmemesi. Umarım altından kalkabilirim. Aslında helikopter motoru için bir rodaj videosu temin edebilsem en azından aşama aşama giderek daha temkinli bir şekilde daha doğru sonuca ulaşabilirim.
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Onur TURAN' Alıntı:
Sümer abi cevabın için teşekkür ederim. <işte en korktuğum olay motordan bir daha hayır gelmemesi. Umarım altından kalkabilirim. Aslında helikopter motoru için bir rodaj videosu temin edebilsem en azından aşama aşama giderek daha temkinli bir şekilde daha doğru sonuca ulaşabilirim.

Yahu helikopter motoru sürekli tam gazda vızıldamıyor mu? Bişiicik olmaz. :D :p :D
Bak, rodajda en önemli nokta doğru sıcaklıkta ve bol yağlı olarak çalıştırmak. Segmanlı ve segmansız ayrımına göre nasıl yapılacağını buralarda bir yerlerde yazmıştım. Tabii helikopter motoru için püf noktaları varsa onları bilemem.
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Yahu helikopter motoru sürekli tam gazda vızıldamıyor mu? Bişiicik olmaz. :D :p :D
Bak, rodajda en önemli nokta doğru sıcaklıkta ve bol yağlı olarak çalıştırmak. Segmanlı ve segmansız ayrımına göre nasıl yapılacağını buralarda bir yerlerde yazmıştım. Tabii helikopter motoru için püf noktaları varsa onları bilemem.

Abi vızıldıyor onda sıkıntı yok :) ancak bu vızıldama 670,00 TL. olunca hani biraz fazla vızıldamış oluyor :D
Evet abi yazdıklarını okudum. Diğer yazılanları da tabi ki. Senin yazıdan sonra Türker abi de helikopter rodajı için bayağı detaylı anlatmış sağolsun. Artık siz değerli abilerimin paylaştığı bu değerli bilgiler ışığında Bismillah deyip hafta sonu rodaja başlayacağım. İnşaAllah başarılı olacağımı ümit ediyorum :embarras:
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Onur yeni motorun hayırlı olsun. Yazılanları okuduğuna göre bence sıkıntı olmadan guzel bir rodaj yapabilirsin. Şimdiden kolay gelsin :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Onur yeni motorun hayırlı olsun. Yazılanları okuduğuna göre bence sıkıntı olmadan guzel bir rodaj yapabilirsin. Şimdiden kolay gelsin :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mehmet abi çok teşekkür ederim. Yalnız kolay gelsin dileğinden sonra ki gülüş sanki muzipçe olmuş :D :lollol:
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Yeni motor hayırlı olsun Onur :thumbup:
İnşallah sıkıntısız sorunsuz atlatırsın rodajı ve kırımsız uçuşların olur :saygilar: