Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

İlker Sönmez

Tecrübeli Uye
Katılım
29 May 2014
Mesajlar
1,494
Tepkime puanı
2,511
Yaş
47
Konum
Adana
Web sitesi
www.drilkersonmez.com
İlgi Alanı
Heli
Governor Nedir?

Governor pallerin dakikada dönüş sayısını (kafaturunu) sabit tutan sistemdir.

Governor Neden Gerekli?

Elektrikli modellerde motorlar kilovat (kv) cinsinden değerlerine göre gruplandırılır. Yani motorun pilden aldığı volt başına ürettiği dönüş sayısını gösterir.
Örneğin 1100 kv motorun 22 voltta ürettiği dönüş sayısı ile 550 kv motorun 44 voltta ürettiği dönüş sayısı aynıdır.
Uçuş süresince pilin voltajı giderek düşeceği için mesela başalngıçta 25.2V sonlara doğru 22.2V olduğunda motorun ve pervanelerin dönüş hızı giderek azalacaktır. Bu azalmada modelin komutlarımıza verdiği cevaplarda yavaşlamaya sebep olacaktır.
Governor bu aradaki farkı ortadan kaldırır ve uçuş süresi boyunca aynı hızı korumayı sağlar, uçuş süresi boyunca modelin cevabı aynı kalır. Daha önceleri sadece yakıtlı modellerde sağlanabilen bu özellik governor kullanımı ile elektrikli modellerde de sağlanır.
Bir başka gereklilik ise paller açı değiştirdiğinde doğmaktadır. Paller açı aldıkça motora binen yük artar , sıfıra yaklaştıkça yük azalır. Bu değişimlerde motora giden akımın ayarlanamasıda gene governor tarafından yapılarak kafaturu sabit tutulur.



Governor ayarlanması için modelimiz hakkında bilmemiz gerekenler:

1. İdeal kafaturu modelimiz için ne olmalı , bunu araştırıp bulmanız gerekir. Bir kaç tane değer olabilir. Normal mod , idle up 1 (daha hızlı) idle up 2 (önerilen maksimum değer) gibi. Kafaturu arttıkça uçuş süresi kısalır , modelin atikliği artar. Maksimum önerilen değeri aşmak tehlikeli olabilir.
2. Motorun kv ve pol sayısı
3. Pinion ve ana dişli diş sayısı
4. Pilinizin kaç hücreli olduğu
5 Şart olamakla beraber motorun % olarak enerji verimliliğini bilmek ince ayar yapmada faydalıdır. Bilmiyorsanız %90 olarak alınabilir.


ESC'nin mutlu ve serin çalışmasını , uzun ömürlü ve daha güvenli olmasını nasıl sağlarız?

ESC'ler (elektronik hız kontrolcüsü , pilden aldığı akımı saniyede 11-13 bin defa çiplerini açıp kapayarak (pulse width modulation=pwm) belirli oranlarda motora aktararak motorun hızını düzenler. Yüksek akım ve düşük yüzdeli throttle ısınmaya sebep olur.
ESC nin mutlu ve serin çalıştığı aralık genelde %80 üzeri throttle düzeyidir.


Governor overhead nedir?

Governor kafa hızını uçuş boyunca düşen voltaja karşı sabit tutmak için voltaj yüksekken daha az güç vermelidir. voltaj düştükçe daha yüksek güç vermelidir. Bu yüzden ortalama bir değer başlangıç değeri olarak verilmelidirki hem voltaj düştüğünde hemde zorlanmalarda daha fazla güç sağlayabilecek bir rezervi olmalıdır. Örneğin %100 güçte çalışan bir esc daha fazla güç gerektiğinde bunu veremez. Ama istediğimiz kafaturumu %85 de alacak şekilde ayarlarsak kalan %15 rezervi güç gerektiğinde kullanabilir. İşte bu %15 yüzdeye governor overhead denir.

Buraya kadar öğrendiklerimiz özetlersek:
Kafaturumuz kaç olmalı belirleyeceğiz , throttle %80-90 arasındayken bu hızı elde edecek şekilde dişlilerimiz ayarlayacağız. Ana dişliyi değiştirmek mümkün olmadığı için motor dişlisini (pinion) değiştirerek bu işi yapacağız.


Bu kadar hesap kitabı nasıl yapacağız?

Mr mel's headspeed calculator goggle a yazdığımızda çok işimize yarayacak bir programı bulacaksınız.



Bu programda yuakrıda bilinmesi gerekenler bölümüne yazılan değerler yerine yerleştirildiğinde (modelin ana dişli sayısı model seçildiğinde otomatik çıkar) elinizdeki setup ile kaç kafaturuna ulaşacağınızı size verir.

Örneğin:
Goblin 700 için önerilen kafaturu hızı 2200 - 2300 civarıdır.
Burada geçen battery c rating çok önemli değil ama genede girin.
Pillerin hücre sayısı 12
Main gear diş sayısı (yandaki listeden goblin 700 i bulunca otomatik olaak çıkıyor diş sayısı
Pinion diş sayısı : Elimizdeki pinion 20T olsun
Motor KV : 500 olsun
Peak efficency %90 da bırakıyoruz
En alttaki governor kutusunu ilk etapta işaretlemeyelim ki governor olmadan hız nasıl oluyor bir görelim.
Calculate (hesapla) deyince çıkan ekrana %100 throttle da kafaturunu görüyoruz.....
Uçuşun başında piller dolu iken : 2310 devir/dk
Uçuşun ortasında: 2128
Uçuşun sonunda: 2054
Görüyoruz ki uçuş süresi boyunca pillerin voltajı düştükçe hız bayağı azalmakta.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi gene aynı değerler ile governoru işaretlersek ve governor olarak castle 3.0 seçtiğimizde hesaplanan rakamın maksimum 1860 olduğunu görüyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kadar düşmesinin sebebi esc nin kendine rezerv olarak bir yüzde bırakması ve mevcut dişliler ile sabit kafaturunu sağlayabileceği maksimum hızın 1860 olduğunu söylemesidir.

Demek ki governor olmadan uçtuğumuz pinion ile governor ile uçtuğumuz pinion farklı olmalıdır.

Şimdi pinionu 24T yapalım ve tekrar hesapla diyelim. Bu sefer 2232 değerini görüyoruz. Bu bizim istediğimiz değerdir. Gidip hemen bir 24 T pinion alıyoruz ve kutudan çıkan pinionu değiştirip adam gibi ayarımızı yapıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ek not:Castle esc governorları için tabloda çıkan rakamların daha üzerinde kafaturları elde edilebilir . ESC sadece uyarı verir ancak kullanıcılar bu değerlerin üzerinde de problemsiz uçtuklarını söylemektedirler. Castle ESC lerin governor overhead aralığı geniştir. %110 lara kadar çıkabilir.

İkinci bir örnek gene goblin 700 üzerinden verilen değerlerle ancak YGE governor store 4.0 voltta seçerek yaparsak:
%80 düz throttle ayarında 2300 kafaturu çıkmakta. Bu bizim için fazla ise %70'e düşmek yerine pinionu 23T yaparak Gene %80 throttl da bu sefer 2200 kafaturunu elde edebiliriz.

Neden yüzdeyi basitçe değiştirmek yerine pinion değiştiriyoruz?
Throttle yüzdesi düştükçe esc daha çok ısınır. Motor ve esc uygun dişli oranı kullanılmaması nedeniyle ısınmasına "overgearing" denir. İdeal çalışma yüzdesinde düşük ısıda çalışması için sistemin dişli oranı ayarlanmalıdır.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Castle ESC ve YGE ESC ayarlanması:

YGE (YEP) Governorlarının ayarlanması:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu aralar çok tutulan YGE klonu YEP ESCleri bende kullanıyorum. Oldukça mantıklı fiyatlarda kaliteli bir ESC. Bu ESC nin governorunu ayarlamak için bir programlama kartına ihtiyacımız var. Kart hobbykingden alınabilir.

*ESC nin genel ayarlarını yaptıktan sonra elimizdeki sistemi mr mel's headspeed calculatora girip makul bir kafaturunda test edelim. Herşey düzgün çalışıyorsa governor ayarlayabiliriz demektir.
*Governor ayarı yaparken voltajı hücre başına 4.0V olan bir pile ihtiyacımız var. Tam dolu pil ile ayar yapmıyoruz , yoksa overhead yeterli olmuyor. Eğer pillerimiz yıpanmış ise 3.9 volt yada 3.8 voltta ayar yapıyoruz , sağlılı piller ise 4.0 voltta yapacağız.
*İlk olarak throotle range ayarını yapmamız gerekiyor Bunun için kumandada throttle kolu en yukardayken pili bağlıyoruz , beep seslerini duymaya başlayınca throttle kolunu sıfıra indiriyoruz. Pili esc den ayırıyoruz. Range ayarı tamamdır.
*Program kartımızı esc ye bağlıyoruz , gov store 'a gelip entere basıyoruz. Kartı esc den ayırıyoruz.
*Modelin ana ve kuyruk pallerini söktükten sonra hazırladığımız 4.0 hücrebaşına voltajı olan pili takıyoruz.
*Modele tam gaz verip kafaturunun hızlanıp sabit hale gelmesini bekliyoruz.
*Motoru kapatıyoruz ve pili söküyoruz. İşlem tamamdır.

Ek not: Bu işlemi yaptıktan sonra timin ve pwm değerleri fabrika ayarlarınıa döndüğü için yeniden kontrol edilmelidir. YEP ESC lerde timing 18 derece olmalıdır. Bu değer diğer esclerdeki 5 dereceye denk geliyor. Active freewheling açık olduğundan emin olun.

Şimdi yüzde kaç throttle da kaç kafaturu oluyor anlamak için Mr mels headspeed calculator kullacağız. Gerekli değerleri girip calculate dediğimizde çıkan değerlere göre kafaturumuzu seiçyoruz.
İşin ideali %80-85 aralığında istediğimiz kafaturunu elde edecek şekilde pinion seçmek. O yüzden önce bu değerler incelenip dişliler yarlanıp en son bu setupı yapmak tekrar setup yapma derdinden bizi kurtarır.
Throttle ımız sçiyoruz. Örneğin %80 çıktı. Normal ayarımızı 0-70-70-70-70 , idle up 1.... 80-80-80-80-80 yapıyoruz . Test uçuşu yapıyoruz ve kafaturunu optik okuyucu ile ölçyoruz, değerleri yakın çıkmasını bekliyoruz. İnce ayarı throotle ı bir iki puan attırıp azaltarak yapabiliriz.
Ani gaz vererek motorda devir değişikliği varmı bakıyoruz. Bende fabrika gain ayarları gayet güzel çalıştı o yüzden kurcalamadım , ama devir değişikliği oluyorsa gainlerin ayarlanması gerekebilir.

Castle ESC Governor Ayarlanması:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Castle ESC ayarlanması nispeten daha kolay çünkü herşey bilgisayardan yapılıyor ve istediğimiz kafaturunu kendimiz yazıyoruz.
Buradaki sıkıntı öyle her yazdığımız değeri esc kabul etmiyor. Belli bir oranın üzerinde ise uyarı veriyor. Bu uyarıyı hangi kafaturunun üzerinde alacağımızı gene mr mels headspeed calculator dan görebiliriz.
Castle programında throttle ve motor bilgilerini girdikten sonra governor aktifleştirilip dişlilerin sayısını girip alttaki kutucuklara istediğimiz üç kafaturunu yazıyoruz. Daha önceden programla hesapladığımız ve pinionu ayarladığımız için problemsiz şekilde rakamlarımız yazıyoruz programda kabul ediyor.
Gene program size kumandadaki throttle ayarlarınızın % kaç girilmesi gerektiini söylüyor.
Yani çocuk oyuncağı :)

Bu ESC içinde governor ayarlarını yapmadan önce endpoint ayarlarını yapmayı unutmamak gerekiyor.

CASTLE ESC Ayar ve konfigurasyon detayları için aşağıdaki konuya mutlaka göz atınız.

Castle ESC Ayarları : Temel Ayarlar, Throttle Kalibrasyon ve Governor Aktivasyon


Hobbywing ESC Governor Ayarlanması:
Hobbywing Platinum V3 ve V4 ESC'de Mr.mel headspeed calculator Kullanimi
Hobbywing 100A V3 ESC Governor Ayari Nasil Yapilir ?

 
Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

Governor Ince Ayarları:

--Gerçek Kafa turu RPM değerinin, Hedef kafaturundan fazla sapma var ise:
Bunu azaltmak için "Governor GAIN" ayarı biraz arttırılabilir. Ancak çok arttırılması ana dişlide sıyırma yapabilir o yüzden aniden çok arttırmamak gerekir. Ancak mevcut halinden memnunsanız hiç oynamadan böylede kullanılabilir. İnce ayarı biraz detaya giriyor , zaten çok farkedilmiyor. Yanlız ani pitch artı ve eksi hareketlerde devir değişikliğine bağlı kuyruk kaçıyorsa o zaman governor gaini arttırmak gerekiyor demektir.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Diğer Paylaşımlar :

--ALIGN ESC Governor Fonksiyonu Nasıl ? Tavsiye Eder misiniz ?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Değişik Modeller için Motor Pinyon / Governor Ayarları:

--Goblin 570 için Motor Pinyon Seçimi

--Goblin 570 için Castle Edge 120 HV ESC Parametreleri "6S Konfigurasyon / KDE 550 xf 3G Motor

--TREX 550 E PRO Castle ESC Governor Ayarı

--TREX 600 E PRO Castle ESC Governor Ayarı

--TREX 700 E DFC Castle ESC Governor Ayarı ,

--Raptor G4 E720 YEP ESC Governor Ayarı

-------------------------------------------------------------------------------------
Pal Boyuna göre Max Kafa Tur Sınırları:

Kafaturu modele ve uçuş stiline göre değişir. Maksimum bir güvenlik sınırı ardır ve modelin kılavuzunda yazar. Modele göre değilde pal boyuna göre önerilen maksimum sınıra yakın kafaturları:

770mm için 1800-1900
700mm için 2000-2100
600mm için 2200-2300
550mm için 2400-2600
500mm için 2600-2800
420mm için 2800-3000
320mm için 3000-3200
150mm için 5000-5200 gibi

-------------------------------------------------------------------------------------
Örnek- Castle ESC Log Yorumlaması:

--TREX 600 için Örnek Castle Log Yorumlaması , , , ,

-----------------------------------------------------------------------------------------
Governor Hakkında Biraz daha detay bilgi:

Governor konusunun daha net anlaşılabilmesi için grafikler eklemekte ve biraz daha detaylandırmakta fayda var:

İlk grafikte governor kullanan bir modelin rotor devirinin dalgalanmaları görülüyor. Başlangıç ve bitişte aynı seviyede kalmaya çalıştığını görüyoruz. (kırmızı çizgi RPM)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İkinci grafikte governo kullanmayan bir modelin rotor devrindeki dalgalanmaları görüyoruz. Başlangıçtan itibaren devir devamlı olarak azalmakta. (kırmızı çizgi RPM)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İdeal koşullar altında , yani motorun gücünün yettiği durumlarda governor kullanımında belli bir devir oynama aralığı söz konusudur. Motorun gücünün yetmediği durumlarda governorun yapabileceği birşey yoktur , devir illaki düşecektir. Bu dalgalanma aralığın genişliği governor çalışma mekanizmasına , governorı yöneten yazılım ve hardware'in kalitesine bağlıdır. Elektrikli modellerde iki tip governor kullanlır:

1- Aktif Governor: FBL ünitesinin içinde yer alır ve motorun anlık devrini bir rpm sensor ile devemlı olarak bilir. Kullanıcıdan gelen komutla beraber bu komut sonrasında oluşan devir değişikliğini RPM sensor üzerinden alarak , esc'ye de gücü ne kadar daha arttırması gerektiğini bildirir.

2- Reaktif Governor: ESC içinde bulunan governorlardır. Motora yük bindiğinde yani hareket oluştuktan sonra motorun güç ihtiyacının arttığını belirleyerek cevaben gücü artırır ve kafaturu hızını korumaya çalışır.

Governor gain , pwm ve timing ayarları yapılmış yeterli güçte motorla çalışan modellerde:

Reaktif yani bizim esc lerdeki governorlarda rpm'deki dalgalanma +/- 120 rpm civarındadır.
ESC'ler içinde en iyi governora sahip olan marka Kontroniktir. Bu aralık 50-55 rpm'dir (Ek bilgi: Yeni Hobbywing Platinum V3 serisi esc lerde de bu oranlara ulaşılmıştır deniyor)

Aktif governorlarda düzeltme yapılması için harcanan zaman daha az olduğu için bu aralık 50 RPM altındadır. Örneğin Mikado V-Bar ve SK540 ile loglarda minimal dalgalanma görülür.

--------------------------------------------------------------------
Aktif governor denen şey içinde governor olan tüm FBL ünitelerini kapsıyor.

RPM sensor elektrikli motorlarda farklı olarak kablolardan geçen . Hobbywing rpm sensorleri hem çok ucuz (3USD) hem çok başarılı bulunuyor. Bende bir tane aldım köşede dursun diye çünkü stoklarda bulunmuyor pek. Helidirect sayfasındaki kullanıcı yorumlarına bir bakın.

Hobbywing Brushless RPM Sensor


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdiye kadar FBl ünitesi governorı kullanmadım , esc governorları bana yeterli geliyor. Belki bir gün ihtiyaç hissedersem fbl ünitesinin içindeki governorı kullanırım. Kullanması ve ayarlaması biraz karışık oluyor. Özellikle YGE (YEP) + mikado v bar dahili governorı çalıştırmak için bir sürü prosedür gerekiyor. Videosunu seyretmeden deneme yanılma ile yapmak imkansız. Castle ESC governor ayarı bu açıdan çok kullanıcı dostu. V-bar ve SK540 (720) governorlarının başarılı olduğu tamamen kullananların yorumları ile alakalıdır. Bizzat test etmişliğim yoktur.

-----------------------------------------------------------------------------

Governor konusunun elektronik ilmi çok derinlere gider. Ancak proaktif (preaktif) governor diye birşey yok . Yani modele ağırlık bineceğini anlayıpta hareket komutuyla beraber throttle arttıran bir sistem yok. Nedeni ne kadar güç vereceğini bilememesi. Modelin motor gücü , ağırlığı , pal genişliği , hatta irtifa bile bir değişken olabilir. O yüzden rpm sensör kullanıyorlar zaten. ESC governoru da , FBL governoruda rpm düştükten veya yükseldikten sonra cevap verir. Burada önemli olan cevap verme hızı ve verdiği cevabın doğruluğudur. V barın senelerdir en kaliteli governorlardan biri olmasının sebebi donanım ve yazılımının hızlı ve doğru cevap oluşturabilmesi. Ancak kontronik ESC de aynı güzellkte cevap verebilmekte. Hatta yeni hobbywing v3 lerde aynı başarıyı yakaladı. O yüzden genel kanı ESC kontronikse harici governor ile birçok test uçuşu ve ince ayar gerektiren ayarlara gerek kalmaz şeklinde.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
FAQ About DATA LOGGING for CASTLE ESC



1.What is ripple?
This is the change in voltage measured each time the motor is pulsed. The motor is pulsed several thousand times per second while it is running. Higher ripple voltages will result in higher controller temperature, and may indicate an inadequate battery or overloaded battery/motor setup. Lower ripple voltages are always better.

2.How much is too much ripple?
Ripple should be 5% or less during normal operation and 10% or less during extreme maneuvers. Anything over this is too high. To measure this, divide the ripple measured by the ESC by the nominal voltage of your battery pack.

3.My motor rpms are WAY off. Why is that?
The graph viewer requires input from the user in order to accurately display motor rpm. Click on the “Edit” button at the top and then click “Change Motor Pole Count / Gearing”. Change the information to correspond to your motor information and it will then give the proper data.

15. What do the variables at the bottom of the data log graph measure? ie- voltage, ripple, current, amp hours, etc.

Voltage – This is the voltage of your battery pack from the time you plug in, during the run, and all the way until you unplug the battery pack.

Ripple – In short, how well your battery packs are handling the current your system is drawing.

Current – The amount of amperage your setup is drawing throughout your run.

Amp Hours – This is an estimate of how much battery capacity your setup has drawn during the run.

Watts – This is the wattage you are drawing with your setup (amps x volts = watts)

Temp – This is the temperature of the controller (in Fahrenheit or Celsius depending on what you have selected)

RPM – This is the electrical RPM of the motor. Essentially it is the kv of your motor multiplied by the voltage input at that particular time under load.

Throttle In – The millisecond pulse you were sending from your transmitter/receiver to the ESC at any given point on the data log graph. On airplanes and helicopters 1.0ms is zero throttle and 2.0ms is full throttle. On cars and boats, 1.5ms is neutral, 2.0ms is full throttle, and 1.0ms is full brake/reverse.

Power Out – A percentage of the throttle your system is capable of producing. For example 74.6 is 74.6% of full throttle, 92.5 is 92.5% of full throttle, and so on.
 
Ynt: Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

ilker.bey ice 80HV ve align 600mx 510kv 12s setupi nasil.olmali bilginiz varmi ? ben motorun 9.pole.olmasi disinda hicbir bilgi bulamadim.nette ne timming ne pwm degerleri , castle birsuru soru soruyor governor ayarlarken ama bu bilgilri bulamadim

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
Ynt: Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

Harika bir konu oluyor abi dün yorgunlukla throtle range yapmayı unutmuşum sayende fark etmiş oldum bugün yaptım :)

Mesut AKIN' Alıntı:
ilker.bey ice 80HV ve align 600mx 510kv 12s setupi nasil.olmali bilginiz varmi ? ben motorun 9.pole.olmasi disinda hicbir bilgi bulamadim.nette ne timming ne pwm degerleri , castle birsuru soru soruyor governor ayarlarken ama bu bilgilri bulamadim

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
Budurrr :)
 
Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

Tabi ayarlar doğru ancak trex 600 ün üç farklı çeşit dişlisi var hepsinin diş sayısı farklı , hangisi olduğunu bulmamız lazım.
 
Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

Bu yazı tam da zamanında geldi. Şahsen 3 yıl sonra ben de ilk defa ESC Governor ayarını yapacağım, nasip olursa :halay: Eline sağlık Ilker hocam :thumbup:

İlerleyen zamanda ben de bir iki soru soracağım ama hazır aklıma gelmişken, ister bu konu da istersen başka yeni bir konuda bir de şu PWM, Timing ayarlarından bahseder misin rica etsek. Hani bu değerler fazla olursa, ESC ve motor reaksiyon olarak nasıl tepki verir. İdeal değer tespiti nasıl yapılır.....
 
Ynt: Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

Trex 600E Pro DFC imzamdaki model , Mod1 helical disli kullaniyor yeni nesil

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

Tamamdır Denizin verdiği linkteki değerler doğru. Aynen uygulanabilir.
 
Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

Yazıyı henüz yeni detaylı okuma imkanım oldu. Gerçekten çok ince ve güzel detayları paylaşmıssın Ilker Hocam eline sağlık :bravo:

"Mr mel's headspeed calculator" yazılımı da tek kelime ile harikaymış. Yazıya printscreen olarak ilave ettim ;) Ayrıca bu yazılımı hem Apple hem de Anroid cep telefonlarına yükleyebiliyoruz. 4.5 TL ödeyerek hemen Iphone kurdum :yuppi:

Yazıda kafa turunu optik takometre ile sahada ölçüyoruz demişsin. Adana ekibi ne kullanıyor bilmiyorum ama biz 2 yıldır bu ürünü kullanıyoruz ve gayette memnunuz. En son HK'da $50 klone çıkmıştı. Bence her grupta 1 tane olması gereken bir cihaz.



Bugün yarın Goblin 570 için gerekli pinyon kontrolleri yapayım da, sonradan bir de yeni pinyon için beklemeyeyim :thumbup:

Bu arada testlerde kullanılacak pilin 4 VDC olması Castle için de geçerli olan bir şey değil mi ?

Gerçi yukarıda söyledim ama burada yeniden yazmış olayım :

PWM ve Timing değerlerini doğru olarak tespit etmenin en kolay yolu nedir ? Şayet motor üreticisinden bilgi alamıyor isek tabii ki :D Bir de yazıda geçiyor ama bu iki terimi biraz daha açarsan ve bunların fazla / düşük olması durumunda ESC ve motorda ne gibi amareler ortaya çıkıyor, kısaca özetlersen süper olur diye düşünüyorum :)
 
Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

Şimdi bakalım doğru anlamış mıyız :D Toplamakta olduğum Goblin 570 için calculator kullandım, sonuçlar ekte. Umarım bir hata yapmamışımdır :laugh:

Öncelikle Goblin 570 için manual değerleri bir bakalım. Zira yeni model olduğu için Calculator model olarak ilave edilmemiş durumda.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Buna göre kitin içinden 21T motor pinyonu çıkıyor. "Main gear tooth count" değeri olarak da 206 değerini almamızı söylüyor. 6S için tavsiye edilen kafa devri aralığı ise "2350/2450"

Kullanacağımız Motor ve ESC hatırlarsak : KDE Direct 550FX -1200-G3 ve PHOENIX EDGE 120 HV (50V 120 AMP)

Şimdi Governorsız olarak Calculator çalıştıralım. Burada KDE motor için "Efficiency" değerini 91, KV ise 1200 girdim. Pillimiz 45C ve 6S

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi GOVERNOR aktif yapıp Castle 3.0 seçelim

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonuça göre aslında kitin içinden çıkan 21T kullanırsam kafa devrim tavsiye edilen (2350/2450) değerlere yakın bir değer olan 2321 olarak çıkıyor.

Peki motor pinyon değerimizi 22T olarak değiştirsek, durum ne oluyor diye kontrol edelim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu durumda da 22T'de kafa devrim 2432 oluyor.

Özetle bu durumda 21T de 22T'de kullanılabilir gözüküyor ne dersiniz ? 22T alayım mı ?
 
Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

21T iyidir Torq daha fazla olur, 22T de head speed artar ama torq düşer gerek yok
 
Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

21T iyidir. 2300 kafaturu iyidir. Daha yüksek kafat turu makineyi kontrolü zor hale getirir.
22T ile 2300 kafaturu ise throttle yüzdesini düşüreceği için daha fazla ısınmaya yol açar.
Adamalar zaten hesaplayıp içine ona göre pinion koymuşlar.
 
Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

Konuyu büyük bir keyifle okudum ve neden elektrikten ve helikopterden uzak durduğumu daha iyi anladım. Bu işler için bir fakülte daha bitirmem gerekiyor... :)
 
Governor Nedir Nasıl Ayarlanır? (ESC dahili governorları)

Sümer abi sizin uçakların karbüratörlerindeki iğnelerde bana çince gibi geliyor :) Aslen çok kolay, değerleri ekrana giriyorsun , herşey kendiliğinden halloluyor. Elini pisletmiyorsun hiç :)