Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Hayır yani bunları okuyan da uçak yaparken illa her yerinin gönyesinde ve simetrik olması gerektiğini sanacak... :p

Ne alaka yahu, yaparken hiç de öyle bir gereklilik yok, ama uçarken bazen insan ihtiyaç duyabiliyor :lol::lol::lol:
 
İnşaata dönelim...

Kitli ilgili sıkıntılardan birisi de gövdedeki kanat bağlantı parçalarındaki kanat borusu için kesilmiş olan deliklerin çaplarının doğru olmamasıydı. Kit kesilirken kanattaki kök sinirinin çiziminin aynısı kullanılarak gövdedeki sinir kesilmiş. Oysa ki, tasarımcı aluminyum borunun kanada yapıştırılmasını, gövdede ise kanat borusunun kılıfının yapıştırılmasını böylece kanattaki aluminyum borunun gövdeye girebilmesini öngörmüş. Haliyle, gövdedeki sinirlerin yuvası kanat borusunun kılıfının çapında olması gerekirken tam olarak borunun çapında olmuş. Bakınız:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Öte yandan, gövdedeki sinire yapılan destek (doubler) parçasındaki (FW1A) delik doğru çapta olacak şekilde kesilmiş:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ama bu delik de FW1 sinirindeki delikle hizalı değil :angry:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Neyse, her şekilde bazı deliklerin genişletilmesi gerektiği için diğer deliklerin de aynı hizaya getirilmesi mesele olmayacak...

İlk iş olarak sinirlere kanat borusunu sokup, borunun kılıfını da sinire kadar kaydırıp dayayarak dış sınırlarını sinirler üzerine çizdim. Gövdenin daha iç kesiminde olan FW2 parçasındaki delikler de aynı şekilde işaretlendiler.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra da destek parçalarını sinirler üzerine 30 dakikalık epoksi ile yapıştırıp bolca mandalla sıkıştırıp kurumaya bıraktım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Epoksi donduktan sonra da dremelin kalın zımpara silindiri ile delikleri çizgilere kadar genişlettim ve bu parçaları kullanılabilir hale getirdim.
 
Gövdenin üst kısmının iskeletinde bir tek kapakların olduğu kısımlar kalmıştı. Onlara da ön kapağın ön tarafındaki kısımdan giriştim... Ziroli burada eğimli bir ayrım öngörmüş ve planda F5A ve B olarak isimlendirdiği iki küçük bölme çizmiş. Ama CAD olmayan yıllarda yapılan bu parçaların çizimleri işin içine 3. boyut girince biraz çuvallamış açıkçası.

Altta olacak olan ve gövdeye sabitlenecek F5A parçası şöyle:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üzerine kapakta kalacak olan F5B parçası da gelince şöyle görünüyorlar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama aşağıdaki fotoğrafta göreceğiniz gibi ortadaki çentik haricindeki diğer çentikler çıtalar ile denk gelmiyor...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


burda lazer kesim kitin bir kabahati yok, kesilen parçalar birebir plandaki şablonun aynısı...

Önce çentikleri doğru yere açmayı düşündüm ama bu mevcut deliklerle çakışacağı için kocaman bir gedikten başka bir şey elde edemeyeceğime karar verip çözüm olarak mevcut çentikleri kapattım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında A ve B parçalarını olması gereken hizada birbirleriyle iğneleyip gövdedeki yerlerine oturttum ve merkezdeki stringer çıtasına yapıştırdım. Diğer çıtaların da uç kısımlarını uygun açıda kesip biraz da zımpara ile bu parçalara olabildiğince fazla öpüşecek şekle getirdim ve yerlerine yapıştırdım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


üstte kalan parçanın deliklerini kapatmaya tenezzül bile etmedim :lollol::lollol:
 
Ön kısım hallolunca arkaya yöneldim. Orjinal kapağın arka sınırı olan F12 gövde bölmesinin üst kısmının hatlarını taşıyan bir parça zaten planda verilmiş ve kitte de kavak kontraplaktan kesilmiş. Bu parçayı yerine oturtup F12 ye iğnelerle tutturdum ve her iki taraftaki ilk sıra stringer çıtalarını yerlerine yapıştırdım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Malumunuz benim yaptığım modifikasyonlar sonucunda gövdede tek değil iki kapak olacak. O yüzden ön kapağın arka kısmı için, arka kapağın da ön kısmı için birer parçaya ihtiyacım vardı. Bu parçaları da kitten çıkan kavak kontrplaktan kesilen ama benim kullanmayarak yerlerine kayın kontradan kestiğim F-9 ve F-10 bölmelerinden kestim. Bu parçaları yerlerine yerleştirmeye çalışırken de koskoca bir fiyaskoya imza attığımı fark ettim :lol::lol::lol: Bir önceki aşamada yerlerine yapıştırdığı çıtalar nedeniyle ve genel olarak kapağın kıvrımlarından dolayı bu parçaları yerlerine sokmam imkansızdı :halay::halay::halay: Ben de parçaları tam ortadan ikiye ayırıp öyle yerlerine yerleştirebildim :coolxf:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tüm bölmeler yerlerini alınca kalan çıtaları da tamamladım ve kokpit tabanını da yerine yapıştırdım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kapağın altına gelecek olan son çam çıtayı yapıştırmadan önce kapağın gövdeden ayrılması için gerekli hazırlıklara başladım. Planda verilmiş olan ayrım hatlarından testere ile gövde bölmelerini kısmen kestim. Böylece ilerde gövdenin iç kısmından ulaşıp kapağı tamamen özgür bırakacak kesimi yapmanın daha kolay olmasını sağlamayı amaçladım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Gövdenin üst kısmının iskeletinde bir tek kapakların olduğu kısımlar kalmıştı. Onlara da ön kapağın ön tarafındaki kısımdan giriştim... Ziroli burada eğimli bir ayrım öngörmüş ve planda F5A ve B olarak isimlendirdiği iki küçük bölme çizmiş. Ama CAD olmayan yıllarda yapılan bu parçaların çizimleri işin içine 3. boyut girince biraz çuvallamış açıkçası.
O kadarcık kusur olsun artık Evren Hocam :)
 
Böylece gövdenin üst kısmının iskeleti tamamlanmış oldu. Bu bildiğiniz gemi yahu :) biraz da zeplini andırıyor sanki :p

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Üst kısımdaki tüm çıtalar yerlerine yapışınca artık gövde kendi şeklini koruyabilir hale gelmiş oldu ve tezgahtan ayırdım.

Modeli normal sehpaya aktarıp gövde altındaki çıtaların büyük bir kısmını yerlerine yapıştırdım. Ön tarafta bir kaç tane çıtayı eksik bıraktım, bunlar da ön iniş takımının monte edileceği sert ağaçlar yerlerine yapıştıktan sonra yapıştırılacaklar.

Sonrasında da kapakları gövdeden ayırdım. Bu işlem biraz alangirli oldu ama yine de tahminimden az biraz daha kolay ve en azından hasarsız olarak halloldu :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sırada gövde ile kanat birleşimindeki bölgedeki parçaların yapıştırılması var, ancak bu kısım yine uçuş için oldukça önemli bir kısım ve her türlü açının doğru olduğundan emin olmak istiyorum. İyice ölçüp biçip herşeyden emin olunca buradaki parçaları yapıştıracağım. Bir ihtimal, eğer içime sinmez ise, bu kısmı kanatların yapımına kadar erteleyip, kanatlar da elimde olunca hepsinin birarada açılarına vs bakıp gerekli hizalma ve ayarlamaları yapıp öyle de yapıştırabilirim...

Bu akşam balkonda (gündüzleri dışarda çalışılamayacak mevsime girdik, yakında gece de çalışamaz olacağız) gövdenin iskeletine kaba bir tesviye yapıp kaplamaya hazırlayacağım. Kanat bölgesi haricindeki yerleri kısmen de olsa kaplayp biran önce gövdenin burulmaya karşı mukavemetini kazandırmak istiyorum.
 
Bu aşamada bir seri “motivasyon fotoğrafları” çekmemek olmazdı dimi :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve kapaklar ile gövdedeki açıklıklar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol