Hk 500 pal aci sorunu

memo_r/c

Uye
Katılım
6 Şub 2014
Mesajlar
85
Tepkime puanı
0
Yaş
43
Oncelikle herkeze selamlar 2 yildir ugrastigim helikopter modelciliginde onceleri hazir kitlerle devam ederken ve kendimde bi kit alip topla hevesiyle
Hk 500 kit aldim hernekadar kalitesiz oldugunu bilerek sadece toplamak hevesiyle kiti ozenle topladim yapilacak ne vars yaptim ve montaji bitirdim
Gelelim soruna her ne yaptiysam pal acilarini istedigim gibi ayarlayamadim her olcdugumde farkli bi aci karsima cikiyo benmi cok milimetrik olsun istiyorum yada gercekten bi sorunmu var anlamadim gitti swash i konumunu servolardan gelen kollarla hemen hemen hatasiz konumladigima eminim en azindan % 85 dogrudur diyorum kendimce ama pallerin acilari bi turlu tutmuyor ozellikle acilari helinin on kismindan olcdugumde cok sacma sapan degerler aliyorum calismalarim devam ediyo problemi cozmek icin yinede bir cok paylasiminiz olmasina ragmen basina boyle bisey gelmis cozum onerecek veya hatanin nerden kaynaklanabilecegi hakkinda yol gosterecek ustadlarin tafsiyelerini bekliyorum
 
Hk 500 pal aci sorunu

Merhaba Mehmet Bey,

Belki henüz fark etmemiz olabilirsiniz ama gerek içerik gerekse ortam olarak çok güzel bir topluluğun içerisindesiniz. Belki bir TANISMA konusu ile durumu taçlandırmak istersiniz ;)



Gelelim sorununuza: Öncelikle modelinizin Flybarlı olduğunu kabul ediyorum :

1- Öncelikle açı ölçüm işi kişiden kişiye değişebilmektedir. Yani benim okuduğum açı ile sizin okuduğunuz açı, aynı pozisyonda, +/-1 derece fark edebilmektedir. Hatta bazen aynı kişi bile farklı zamanlarda yaptığı 2 okuma arasında benzer durumu yaşabilmektedir.

2- Açı ölçümü işlemi aşağıdaki konuda paylaşıldığı gibi yaptıgınızı düşünüyorum.





Dikkat ederseniz PITCH açı ölçümü sırasında paller heliye 90 derece oluyor. Yanı helinin yan tarafından okuma yapıyoruz. Siz önden okuma demişsiniz, bir yanlışlık olmasın :rolleyes:

Aileron ve Elevator açılarını önden ölçüyoruz ama bu durumda gaz stick durumu önemli



3- Tüm açı ölçümlerinde aynı pali kullanın. Referans pallinizi mutlaka işaretleyin. Diğer palden yapılan ölçümün farklı çıkması normaldir. Bu farklı durumu TRACKING diyoruz ve ilk uçuş sırasında düzeltiyoruz.



4- Mesela Pitch açısını ölçerken daima aynı pozisyonu kullanın. Mesela helinin sağ tarafını. Şayet Aynı referans pali soldan ölçtüğünüzde çok ciddi fark çıkıyor ise, o zaman swasplate parallel ayarını düzgün yapmadınız demektir. Düzeltmek için :



Şimdilik bu kadar. Umarım yardımcı olabilmişizdir.

Ayarlar ile ilgili olarak yukarda paylaştığım konular ve çok daha INDEKS sayfamızda. Buna da bir göz atın derim ;)

 
Hk 500 pal aci sorunu

Swashplate'inizin paralelliğini nasıl ayarlıyorsunuz ? Leveler kullanıyor musunuz ?
 
Hk 500 pal aci sorunu

Cvp lar icin tesekkurler evet flaybar li modelim ilk once sizin zaman ayirip yapmis oldunuz tum ayar videolari ve anlatimlariniz cok isime yaradi tesekkurler. Ilk once sunu sorayim helinin neresinden olculurse olculsun ayni veya cok yakin aci degerleri almamiz gerektigini dusunuyorum yanlismi bilmiyorum sadexe mantik acisindan boyle olmasi en dogali gibime geliyo. Simdi sorunda ilerlem kaydettim ballinkler orta noktasindan yani deliklerin tam merkezinden octugumde veya en uclarindan olctugumde ciddi farklar olusuyo swash in konumu sandigim kadar dogru degilmis benntabi ballinklerle oynaya oynaya ilk geldigi ayarlarla alakasiz bi durum aldi ama dogruya deneye deneye ilerliyorum. Leverer im yok ank satana veya temin edecegim bi tanidigimda yok bu yuzden bi videoda klipsle vasatide olsa ayar yapilabildigini gordum denedim ve basarili aileron tarafinda ciddi fark var soktup ve hepsini esitledim ballinklerin hepsini dis noktadan referans alarak duzelttim klipsle tekrar kontrol ettim sonuc baya memnun edici yani swash in konumu yere paralel degilki swash daki 0.5 lik bir farklikik bile pallere cok farkli yansiyo benim dusuncem. Suanda referans palimde +11.5 -0.5 -10.5 bibi bir degeri yakalladim diger palde +12.5 -1 -9.5 gibi bir degerdeyim ve her seferinde aynibdegerleri siznde dediginiz gibi 0.5 lik farlikliliklarla okuyabiliyorum ilginiz icin cik tesekkurler gelismelerle burda olacagim Saygilarla
 
Hk 500 pal aci sorunu

mehmet kocak' Alıntı:
Cvp lar icin tesekkurler evet flaybar li modelim ilk once sizin zaman ayirip yapmis oldunuz tum ayar videolari ve anlatimlariniz cok isime yaradi tesekkurler. Ilk once sunu sorayim helinin neresinden olculurse olculsun ayni veya cok yakin aci degerleri almamiz gerektigini dusunuyorum yanlismi bilmiyorum sadexe mantik acisindan boyle olmasi en dogali gibime geliyo. Simdi sorunda ilerlem kaydettim ballinkler orta noktasindan yani deliklerin tam merkezinden octugumde veya en uclarindan olctugumde ciddi farklar olusuyo swash in konumu sandigim kadar dogru degilmis benntabi ballinklerle oynaya oynaya ilk geldigi ayarlarla alakasiz bi durum aldi ama dogruya deneye deneye ilerliyorum. Leverer im yok ank satana veya temin edecegim bi tanidigimda yok bu yuzden bi videoda klipsle vasatide olsa ayar yapilabildigini gordum denedim ve basarili aileron tarafinda ciddi fark var soktup ve hepsini esitledim ballinklerin hepsini dis noktadan referans alarak duzelttim klipsle tekrar kontrol ettim sonuc baya memnun edici yani swash in konumu yere paralel degilki swash daki 0.5 lik bir farklikik bile pallere cok farkli yansiyo benim dusuncem. Suanda referans palimde +11.5 -0.5 -10.5 bibi bir degeri yakalladim diger palde +12.5 -1 -9.5 gibi bir degerdeyim ve her seferinde aynibdegerleri siznde dediginiz gibi 0.5 lik farlikliliklarla okuyabiliyorum ilginiz icin cik tesekkurler gelismelerle burda olacagim Saygilarla
Gelişme olduğuna çok sevindim Mehmet Bey, az da olsa bir fikir verebildiysek ne mutlu bize. %p

Yalnız sizden bir ricam var, mesajlarınızı okurken anlıyabilmek için yazım hataları sebebiyle ciddi bir çaba sarfetmek gerekiyor. Lütfen biraz daha dikkatli olabilir misiniz.
 
Hk 500 pal aci sorunu

Cepten yazdigim ve suan calisiyo oldugumdan biraz dikkatsiz yazdim daha dikkatli yazarim Turker bey.
Simdi sunu anlayamadim helinin neresinden olcersek olcelim pallerde ayni acilari olcmemiz gerekmezmi.
 
Hk 500 pal aci sorunu

mehmet kocak' Alıntı:
Cepten yazdigim ve suan calisiyo oldugumdan biraz dikkatsiz yazdim daha dikkatli yazarim Turker bey.
Teşekkür ederim. :saygilar:
mehmet kocak' Alıntı:
Simdi sunu anlayamadim helinin neresinden olcersek olcelim pallerde ayni acilari olcmemiz gerekmezmi.
Eğer açınızı ölçerken;
- Swashplate'inizin tüm hareket alanı boyunca (örnek +11/-11 derece açı alıyor olsun) paralellik ayarı kusursuz bir şekilde yapıldıysa,
- Trimlerinizin tamamı " 0 " sa,
sorunuzun cevabı " evet " Mehmet Bey.

Yalnız benim anladığım siz linklerin boylarını tamamen aynı yaparak swashplate'inizin paralelliğini sağlamayı hedefliyorsunuz. Bu pratikte pek mümkünmüş gibi gelmiyor bana. Çünkü servolarınıza taktığınız servo kolları mutlaka birbirinden farklı şekilde pozisyon alıyordur ve maksimum ve minimum noktalarda da hareketlerini farklı noktalarda bitiriyorlardır. Ben bu zamana kadar 3 cyclic servosunun fabrikasyon olarak servo kollarının milimetrik olarak merkezde eşit konumlandığına ve maksimum/minimum hareketlerini tamamen eşit tamamladığına hiç rastlamadım. Muhtemelen sizin servolarınızda bunu yapamıyordur. Bu sebeplede siz pitc açınızı değiştirdikte swashplate'inizi farklı bir noktada açı alıyor ve sanki aileron elevatör kontrolü vermişsiniz gibi rotorun her noktasında farklı bir açı ölçmenize sebep oluyordur.
 
Hk 500 pal aci sorunu

Cevap icin tesekkurler Turker bey ben linklerle sadece ideali yakalamaya calisiyorum ama burdaki aciklamaniz beni daha bi bilgilendirdi simdi daha iyi anliyorum yani heryerde ayni aci kusursuzluk ve olculebilir cok guzel anlattiniz sagolun
Simdi bi baska sorum olacak kumandam futaba 8 uhp ilk setup lara basladigimizda revolu modu aktif soyle anlatayim gaz verdigimizde kuyrukta swash la beraber aci aliyo revoluyu inh moda aldigimizda kuyruk hareketi kesiyo hersey normal ama revoluda 5 kanal icin deger girilmis +20 +20 0
-20 -20 burda herhangi bi ayar yapmamiz gerekiyormu yoksa inh yaptigimiz zaman revolu devre disimi kaliyo
 
Hk 500 pal aci sorunu

mehmet kocak' Alıntı:
Cevap icin tesekkurler Turker bey ben linklerle sadece ideali yakalamaya calisiyorum ama burdaki aciklamaniz beni daha bi bilgilendirdi simdi daha iyi anliyorum yani heryerde ayni aci kusursuzluk ve olculebilir cok guzel anlattiniz sagolun
Simdi bi baska sorum olacak kumandam futaba 8 uhp ilk setup lara basladigimizda revolu modu aktif soyle anlatayim gaz verdigimizde kuyrukta swash la beraber aci aliyo revoluyu inh moda aldigimizda kuyruk hareketi kesiyo hersey normal ama revoluda 5 kanal icin deger girilmis +20 +20 0
-20 -20 burda herhangi bi ayar yapmamiz gerekiyormu yoksa inh yaptigimiz zaman revolu devre disimi kaliyo
REVO'yu inh etmeniz yeterli, default olarak gözüken o değerleri kullanmayacaktır.
 
Hk 500 pal aci sorunu

Cok tesekkurler Turker bey
 
Hk 500 pal aci sorunu

Tekrar merabalar bugun ilk hover denememi yaptim sonuc ilerleme var yerden bi yarim metre kalktim .
Iki sorun cikti karsima birisi kuyruk torku yenemiyor ve helinin burnu sola kaciyo bu kacma baya fazla ben ruder
a nekadar sag hareket versemde ilk kalkista ana pallerin torkunu kuyruk yenemiyo sanirim yenene kadar
aci verecegiz ( bunu yaparken gyronun limitleri tekrar ayarlanmalimi)
Ikinci sorun tracing sandigimdan fazla kirmizi bantli pali referans palimi de goremiyorum secemiyorum
Daha belirgin bir bantla deneyecegim birde elinde 500 luk levelerin net olculeri olan bi arkadas varmi
var ise tornada yaptirmak icin dokuman olursa soyle olsun boyle olsun anlatmaktansa dokumani
goturur ve yaptiririm diye dusunuyorum
 
Hk 500 pal aci sorunu

mehmet kocak' Alıntı:
...Iki sorun cikti karsima birisi kuyruk torku yenemiyor ve helinin burnu sola kaciyo bu kacma baya fazla ben ruder
a nekadar sag hareket versemde ilk kalkista ana pallerin torkunu kuyruk yenemiyo sanirim yenene kadar
aci verecegiz ( bunu yaparken gyronun limitleri tekrar ayarlanmalimi)
Mehmet Bey rudder kontrolü vererek kuyruk kaçırmasına engel olmak standart bir uygulama değildir. :(p Normal şartlarda böyle birşeye ihtiyaç olmaması gerekir.

Herşeyden önce sorunuza cevap verebilmemiz için gyro'nuz RATE MODE'dayken mi yoksa HEAD LOCK MODE'dayken mi kuyruğunuzun kaçırıyor olduğu bilgisini vemeniz gerekirdi. :rolleyes: Çünkü vereceğiniz cevaba göre durum değişecektir. Eğer RATE MODE'da iken kaçırıyorsa söylediğiniz gibi ana pervanenizin dönmesi sonucunda meydana gelen torku yenecek şekilde kuyruk pervanenize açı vermeniz gerekir ve bu ayarı tamamladıktan sonra da tekrar limit ayarı yapmalısınız, zaten sizde böyle olacağını öngörmüşsünüz. %p

Yok eğer HEAD LOCK MODE'da bu problemi yaşıyorsanız ise öncelikle aşağıdaki maddeleri kontrol etmenizi öneririm:
- Gyro refleks kontrollerinin yetersiz olması, yani gain değerinin olması gerekenden düşük ayarlanmış olması ihtimalidir. Çözüm gain değerinin arttırılmasıdır.
- Gyro'nuzun kuyruk servonuzun hareket limitleri içerisindeki fiziki maksimum kontrolü veriyor olmasına rağmen torka karşı koyamıyor olması ihtimalidir. Bu durumun birçok sebebi olabilir :
a) Kuyruk servonuzun limitlerinin doğru ayarlanmamış olması ve bu sebeple ihtiyaç duyulan fiziki hareketin uygulanamıyor olması. Çözüm yeniden limit ayarının yapılmasıdır.
b) Kuyruk pervanenizin maksimum hareketi aldıktan sonra bile torku yenecek kuvveti üretemiyor olması, yani çok düşük kafa devri. Çözüm doğru bir throttle curve ayarı yapılmasıdır, devir arttırılacaktır.
c) Ana pervanenizdeki açılanmanın devir artışına göre çok fazla olması sebebiyle modeliniz üzerine etkiyen yüksek torka kuyruğunuzun karşı koyamıyor olması. Çözüm doğru bir pitch curve ayarı yapılmasıdır, yani açılar azaltılacaktır.

mehmet kocak' Alıntı:
... birde elinde 500 luk levelerin net olculeri olan bi arkadas varmi
var ise tornada yaptirmak icin dokuman olursa soyle olsun boyle olsun anlatmaktansa dokumani
goturur ve yaptiririm diye dusunuyorum
Bence hiç uğraşmayın derim, gereksiz yere bir sürü zaman harcarsınız. Rahatlıkla ikinici el bir leveler bulabilir veya bir tanıdıktan ödünç alabilirsiniz. :saygilar:
 
Hk 500 pal aci sorunu

Sagolun Turker bey evet belirtmemisim rate mod da hover a kalktim vr kacirma cok fazla Ruder a komut vermemdeki amac hover da en azindan birazda olsa traking r bakmak istememdiHad lack mod da da denedim titreme yok ama kacirma vardi kuyrukta aciyi arttirip ne oldugunu paylasacagimGaz egrim 0 25 50 75 100 pitc acimda ayni Leverer icin sadece varsa boyle bi dokuman yapyiranilecegim tornaci cnc ci taniklarim olmasiydi Ankarada 500 leverer satan veya kullanmam icin verebilecek arkadas var ise burdan seslenmesi yeterlidir :)
 
mehmet kocak' Alıntı:
Head lack mod da da denedim titreme yok ama kacirma vardi kuyrukta aciyi arttirip ne oldugunu paylasacagim. Gaz egrim 0 25 50 75 100 ve pitc acimda ayni.
Bu durumda hem gaz hem de açı eğriniz yanlış ki kuyruk açması normal. (Türker'in yukarıda belirttiği gibi)

Şu an normal uçuş modunu ayarlıyor olsanız gerek. Bildiğiniz üzere eğriler Normal ve Idle-up mod olmak üzere değişiklik gösteriyor. Tavsiye edilen değerleri 500 manual ya da aşağıdaki konudan bakabilirsiniz ;)




Bu arada Throttle Curve konusunu paylaşmayı unutmuşuz :-\
 
Hk 500 pal aci sorunu

Cok tesekkurler Mehmet bey ben idle-up da kalkis yapmis oldum yani sizin kuyruk ayar videonuzdaki kuytuga ilk kalkista
Vermem gereken aciyi verdim diyorum neden bukadat kaciyo simdi normal modda ayarlayip tekrar deniyeyim ve paylasayim