Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir ?

tanferer

Uçak sevdalısı modelci
Katılım
5 Mar 2016
Mesajlar
27
Tepkime puanı
0
Yaş
30
Öncelikle herkese merhabalar, bazı konulara takık bir insan olduğumdan acaba EPA ve T.Limit madem aynı neden kumandalarımızda her ikisi de mevcut araştırmak istedim ve belirli sonuçlara vardım. Öncelikle genel kanının aksine ikisi aynı komutlar değil. Şöyle başlayayim evet kumandamızdan atıyorum rudder EPA ayarlarını ve sonrasında son ayarlanan rakamların dışına çıkmayacağını düşünüyoruz dimi YANLIŞ. Bu ayarlardan sonra trim veye D/R ayarı yaptığımız zaman ayarladığımız kontrol yüzeyi alanını geçiyor yani + yönde hareket alanını D/R den ayarladığımız zaman EPA ayarını saymayıp onu geçebiliyor bu da servo sıkışmalarına vs neden olabiliyor fakat T. Limit değeri dışına asla çıkmıyor ben bunu gaz ayarı sayesinde de fark ettim uzun zaman önce Sümer abinin de dediği gibi gaz koluna EPA ları güzelce verdim T. Cut ayarladığım zaman bir sıkışma farkettim yahu EPA değerinin üstüne nasıl çıkıyor derken fark ettim kesinlikle değerin üzerine çıkıyor ve sıkışma yapıyor. Bunu bir de Travel Limitle ayarlayayim dedim T. Cut ayarındaki rate değerini yüksek bile girsem T. Limitte sınır koyduğum değeri asla geçmiyor. Yani diyelim ki Rate ayarları ile oynamıyacağız trimlere karışmayacağız o zaman tamam EPA işimizi görüyor ama rate değerlerimiz %100 kalacaksa tersi durumlarda EPA değeri sayılmıyor ve kastırmalar başlıyor. Bu yüzden asla ne de olsa son oynar yüzey ayarlarını EPA üzerinden yaptım dışına çıkmaz diye düşünmemek gerektiği kanaatindeyim..
 
EPA: End point adjustment
TVA: Travel adjustment
ATV: Adjustable travel volume

Farklı üreticilerin aynı şeyi anlatmak için kullandığı ifade ve kısaltmalar bunlar. Normal kullanımda yani sticklerin hareketi ile kontrol yüzeyinin ne kadar hareket edeceğini belirliyorlar. İşin içine trim ya da miksler girdiğinde ya da Dual Rate'de % 100'ün üstünde ayar kullanıldığında aynen söylediğiniz gibi kontrol yüzeyi zorlanabiliyor, sıkışabiliyor.
İşte eski kumandalarda bulunmayan, yeni kumandalarda ise bulunan ama kafa karıştıran bu travel limit olayı bu amaçla tasarlanmış. Trim de olsa miks de olsa o kontrol yüzeyi travel limit değerini hiçbir şekilde aşmıyor.
Standart kullanımda çok önemli mi? Bence değil. Ama özellikle sofistike miksler kullananlar için koruyucu bir özelliği var.
Throttle cut örneği güzel bir örnek olmuş. Ama kişisel tercihim nitro motorlarda throttle cut butonunu hiçbir zaman cut konumunda bırakmamak. Motor durur durmaz butonu normal konumuna geri getiriyorum. Sıkışmayı önlediği gibi bir sonraki motor çalıştırmada cut pozisyonunda unutulmuş bir swtich nedeniyle saç baş yolma olasılığını da azaltıyor. :D :D :D
 
Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir ?

Indekslik bir konu oldu, Ellerinize saglik :RCKolik:
 
Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
EPA: End point adjustment
TVA: Travel adjustment
ATV: Adjustable travel volume

Farklı üreticilerin aynı şeyi anlatmak için kullandığı ifade ve kısaltmalar bunlar. Normal kullanımda yani sticklerin hareketi ile kontrol yüzeyinin ne kadar hareket edeceğini belirliyorlar. İşin içine trim ya da miksler girdiğinde ya da Dual Rate'de % 100'ün üstünde ayar kullanıldığında aynen söylediğiniz gibi kontrol yüzeyi zorlanabiliyor, sıkışabiliyor.
İşte eski kumandalarda bulunmayan, yeni kumandalarda ise bulunan ama kafa karıştıran bu travel limit olayı bu amaçla tasarlanmış. Trim de olsa miks de olsa o kontrol yüzeyi travel limit değerini hiçbir şekilde aşmıyor.
Standart kullanımda çok önemli mi? Bence değil. Ama özellikle sofistike miksler kullananlar için koruyucu bir özelliği var.
Throttle cut örneği güzel bir örnek olmuş. Ama kişisel tercihim nitro motorlarda throttle cut butonunu hiçbir zaman cut konumunda bırakmamak. Motor durur durmaz butonu normal konumuna geri getiriyorum. Sıkışmayı önlediği gibi bir sonraki motor çalıştırmada cut pozisyonunda unutulmuş bir swtich nedeniyle saç baş yolma olasılığını da azaltıyor. :D :D :D
Sümer abi bişey sormak istiyorum Travel Limit ayarında stik hareket alanımız da daralıyor yani kumandadaki stik %75 ve %100 değerleri arasında servomuz hareket etmiyor mixlere de yardımı böyle oluyor zannedersem. Sümer abi mixlerimizden sonra nasıl bir ayar yapmamız gerekir travel limit ayarında ?
 
Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir ?

Tanfer Ertemalp' Alıntı:
Sümer abi bişey sormak istiyorum Travel Limit ayarında stik hareket alanımız da daralıyor yani kumandadaki stik %75 ve %100 değerleri arasında servomuz hareket etmiyor mixlere de yardımı böyle oluyor zannedersem. Sümer abi mixlerimizden sonra nasıl bir ayar yapmamız gerekir travel limit ayarında ?

Açıkçası bu konuda ahkam kesecek kadar deneyimim yok. Ama ben şunu yapardım.
Her bir kanal için ayrı ayrı olmak üzere, var olan setup'ta (yani servo yekesi ve kontrol yüzeyi yekesinde kullanılan pushrod delikleri vs son halini aldıktan sonra) o kanalın fiziksel limitlerine ulaşacak şekilde Travel Limit ayarlarını yapardım. Bu şekilde ne yaparsam yapayım o kanalın servosunun sıkışmayacağından emin olurdum.
Daha sonra o kanalı ilgilendiren bir miks kullanmayacaksam endpoint ayarlarını travel limit ayarlarına yakın değerlere ayarlardım (trim payı bırakarak). Eğer miks de kullanacaksam bu payı biraz daha geniş tutardım.
Dediğim gibi standart uygulamalarda pek bir önemi olmadığını düşünüyorum. Yani travel limit ile endpointleri eşit ayarlamanın çok da ciddi bir sorun yaratmayacağı kanaatindeyim (yine hatırlatayım, standart uygulamalar için söylüyorum).
 
Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir ?

Sümer abi aslında böyle aşırı ayarları ben de kullanmıyorum ama olayın derinine girme gibi bir huyum var :) Abi diyorsun ki EPA ve Travel Limit ayarlarını trim yapabilecek şekilde ayarla bu bağlamda EPA ayarına ne gerek kalıyor Travel limit son noktayı hallediyor zaten Epa yı neden ayarlamalıyız ki ?
 
Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir ?

Tanfer Ertemalp' Alıntı:
Sümer abi aslında böyle aşırı ayarları ben de kullanmıyorum ama olayın derinine girme gibi bir huyum var :) Abi diyorsun ki EPA ve Travel Limit ayarlarını trim yapabilecek şekilde ayarla bu bağlamda EPA ayarına ne gerek kalıyor Travel limit son noktayı hallediyor zaten Epa yı neden ayarlamalıyız ki ?

Uçakçı değilim ama, saçmalıyorsam düzeltiniz lütfen :D Mesela vtail bir uçaktan yola çıkalım. Hem elevatör hem aileron aynı yüzeyde. Elevatör için atıyorum 10 derece, aileron için de 7 derece kullanmak istiyoruz. Epa ile bunları ayarlıyoruz. Ama iki komutu beraber kullanmamız gerektiği durumlarda bu değerler geçilecektir. Servo maksimum 13 dereceye kadar gidebilsin ki bind olmasın diyorsak, orada Travel limit kullanıyoruz.
 
Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir ?

Emre Kaman' Alıntı:
Uçakçı değilim ama, saçmalıyorsam düzeltiniz lütfen :D Mesela vtail bir uçaktan yola çıkalım. Hem elevatör hem aileron aynı yüzeyde. Elevatör için atıyorum 10 derece, aileron için de 7 derece kullanmak istiyoruz. Epa ile bunları ayarlıyoruz. Ama iki komutu beraber kullanmamız gerektiği durumlarda bu değerler geçilecektir. Servo maksimum 13 dereceye kadar gidebilsin ki bind olmasın diyorsak, orada Travel limit kullanıyoruz.
Bu beni aşar Sümer abi yetiş :laugh:
 
Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir ?

Güzel bir konu olmuş. :thumbup:

Elimizde birtane çift flaplı delta kanat (zagi) var diyelim.

İki flapımız hem aileron hem elevator olarak çalışacak şekilde miksli. " Elevon "

İki tane servomuz var 1 ve 2 nolu kanallara takılı olsunlar. Flaplarımız fiziki olarak en fazla +-8 derece hareket edebiliyorlar.

Modelimize elevator olarak +-6 derece, aileron olarak +-4 derece kontol açısı ayarlamak istiyoruz.

Enerjiyi verdik servo kollarımız 90 derece iken iki flapımız da " 0 " derece ayarladık. ;)
Tam elevatör kontrolleri verdik 1 ve 2 nolu servolarımızın +-6 derecelik açıları üretecekleri şekilde End Point'lerini ayarladık.
Tam aileron kontrolleri verdik 1 ve 2 nolu servolarımızın +-4 derecelik açıları üretecek şekilde End Point'lerini ayarladık.

Henüz işimiz bitmedi. :laugh:

Bu defa elevatör kontrolümüzü tam verdik ve flaplarımız bir yöne 6 derece açılanmışken kontrolü bırakmadan ilave olarak bir yöne tam aileron kontrolü de verdik. Tabi doğal olarak flaplarımızın bir tanesinde toplam açı fiziki limit olan 8 dereceden büyük olduğu için servomuzun birinde cazırdamalar cuzurdamalar başladı. ??? İşte bu birleşik açının sebep olduğu mekanik zorlanmaya engel olabilmek için Travel Limit değerimizi kullanmamız gerekiyor. Bunu End Point ile yapamayız çünkü yapmayı denersek kanallarımız için hedeflediğimiz +-6 ve +-4 derecelik atımları fiziki bir kısıt olmasa bile elde edemez olacağız. :( Dolayısıyla mekanik zorlanma kesilinceye kadar tüm yönlerde servolarımızın limit değerlerini ayarlamamız bizi daha mutlu edecektir. :agreed: Böyle yaptığımızda fiziki olarak mümkünse arzu ettiğimiz tüm açıları alacak, mümkün olmadığında herhangi bir fiziki zorlanma yaşamadan mümkün olanın en fazlasını alacağız. %p

Özetle limit değerlerimizi girdiğimizde verdiğimiz kontroller fiziki sınırlara dayanmadığında ayarlamış olduğumuz tüm açıları sonuna kadar alabiliriz fakat verdiğimiz kontroller fiziki sınırlara ulaştığında servolarımız daha fazlası için kendilerini anlamsız yere zorlamazlar. %p

Şimdi olası bir yanlış anlaşılmayı da düzeltmek için bu anlattıklarımın tamamen helikopterlerin nasıl ayarlanacağıyla alakalı olduğunu söylemem gerekir diye düşünüyorum. ;D Helici arkadaşlar siz bu anlattıklarımı unutun. :eek:f: Eğer swahplate hareketlerinizde fiziki limitlere geliyorsanız FBL ünitelerinizdeki " Swash Ring " ayarından tüm servolarınız için bu limitlendirmeleri tek seferde kolaylıkla yapabilirsiniz. :lollol: :lol: :lol:
 
Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir ?

Helicilere üzülmeye devam etmem için güzel bi sebep olmuş! :p :D
 
Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir

Türker Akgün' Alıntı:
Güzel bir konu olmuş. :thumbup:

Elimizde birtane çift flaplı delta kanat (zagi) var diyelim. İki flapımız hem aileron hem elevator olarak çalışacak şekilde miksli. " Elevon "
....
Türker abi açıklama için çok sağol. Ama benim merak ettiğim bişey daha var Travel Limit değerini azalttığımız zaman kumanda kontrol stiklerimizin alanında bi daralma oluyor sağırlaşıyor (stikler %100 konumuna gelmeden servo kolumuz ayarlı son noktasına ulaşmış oluyor) bu sebepten bunu nasıl önleyebiliriz çünkü kontrol alanımız azalıyor ve hassasiyet düşüyor diye düşünüyorum
 
Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir ?

Söylediğinde haklısın; travel limit değerine ulaşmış bir servo kumandandan o yönde vereceğin ilave kontrole cevap vermez. Tanımladığın limit değerdeki pozisyonunu korur. Ancak kumanda stickini ters yönde hareket ettirir ve tekrar range içerisine girersen tepki vermeye başlar. Özetle tanımladığın limit değerler üzerindeki kumanda stick hareketlerin yazılımsal olarak " Dead Band " olarak tanımlanmıştır.

Bunun benim aklıma gelen çözümü modelindeki fiziki koşulları değiştirerek flaplarının hareket range'lerini arttırmak olabilir. Ayrıca söz konusu hareket miktarlarına uçuş sırasında gerçekten ihtiyacın oluyor mu diye bir değerlendirme de yapabilirsin. Eğer atımları ihtiyaç fazlası görüyorsan bunları kısarak limit değerler içerisine sığabilirsin. Bunlar mümkün değilse malesef yapılabilecek pek fazla birşey yok benim bildiğim. ???

Bu durumda hemen bir heli almanı tavsiye ederim. :laugh: :thumbup:
 
Kumandalardaki EPA - TVA - ATV - Travel Limit nedir? Farklari Nelerdir ?

Kafamdaki soruları yendim teşekkürler :saygilar: Türker abi benimle bu konuda zaman kaybetme hiç başka arkadaşları kafalayabilirsin belki :laugh: