Mikado Vbar Control -- Vibration Analyzer

Rasim Öztürk

RcFanatik
Katılım
9 Mar 2013
Mesajlar
7,007
Tepkime puanı
12,193
Yaş
38
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
Vibration Analyzer

Canlı titreşim analizörü, helikopter üzerindeki anlık ve maksimum titreşim seviyesini, titreşim spektrumunun toplam aralığının bir fonksiyonu olarak verir. Bu veriler uçuştan sonra da incelenebilir.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Grafik spektrumu 0 Hz (0 rpm) den başlayarak, 250 Hz (15000rpm) den geçerek, 500 Hz (30,000 rpm) e kadar gösterir. Anlık maksimum değerler kesikli yatay çizgiyi geçmemelidir. Eğer geçerlerse, kayma veya kontrol kayıpları meydana gelebilir. Çünkü sensörler aktif sinyalin gürültüsünün farkına varmayabilirler.

Titreşimlerin kaynağını bulmak için biraz hesaplama yapmak gereklidir. 1800rpm (dakikada 1800 devir) saniyede 30 devir yani 30Hz anlamına gelir. Bu muhtemelen ana rotorda bir titreşimi işaret eder. 9000rpm i 60a bölersek 150Hz eder yani kuyruk rotorunda bir titreşimi işaret eder. 15000rpm / 60 = 250Hz, muhtemelen motordaki bir titreşimdir. Bunlar örneklerdir. Her durumda aynı devirde (rpm) dönen parçaları inceleyin, şaftlar dişliler rulmanlar... Bunlar da titreşime sebep olabilirler.

Ekran görüntüleri almak için Screenshot uygulamasını kullanın, uçuş esnasında bile. Bu ekran görüntüleri Vbar Control içinde .bmp dosyaları olarak saklanır ve bunları sonradan bilgisayarda görüntüleyebilirsiniz, inceleyebilirsiniz.



31.10.2015 Eskişehir Buluşması Vbar Control Vibration analyzer

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Mikado Vbar Control -- Vibration Analyzer

Normalde ünite üzerinden download edilerek sonradan bakılabilen Analiz değerlerini anlık olarak canlı olarak görmek, özellikle problem bulma amacı ile oldukca faydalı olacaktır diye düşünüyorum :)
 
Mikado Vbar Control -- Vibration Analyzer

Spiritte de bluetooth üzerinden anlık olarak titreşim değerlerine bakılabiliyor. Üstelik x, y, z eksenlerinde ayrı ayrı titreşim değerlerine bakılabiliyor.
Bu ara çok işime yaradı

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Mikado Vbar Control -- Vibration Analyzer

Titreşimin kaynağını kolayca bulabilmek için çok faydalı bir özellik. :thumbup:

Çok sık lazım olmasada bir kez bile ihtiyaç olduğunda kendini amorti edecek bir şey bana göre. :RCKolik:

Şahsen yeni bir sistem kuruyor olsam arayacağım özelliklerden. %p
 
Mikado Vbar Control -- Vibration Analyzer

Bu arada Rasim, videoda paylastigimiz 550 deki son dakikada ortaya cikmis gibi gozuken Titresim sonunun incelemeye vaktin oldu mu ? Herhangi bir sonuc cikarabildin mi ??
 
Mikado Vbar Control -- Vibration Analyzer

Henüz bakmadım abi, Adana öncesi ayarı bi elden geçireceğim, çekim yapmadan tamamen işime odaklanarak :)

Bir taraftan pro parameter ları okuyorum, öğrenme süreci devam ediyor.
 
Mikado Vbar Control -- Vibration Analyzer

Hakan Ülgenalp' Alıntı:
İnşallah sorun bulunmuş Emrem , dediğin gibi başkaları da aynı sorunları yaşamışsa , ve sorun helikal dişlide ise ki , gayet de mantıklı, titreşimden kurtulmuş olacaksın.. :thumbup: Eninde sonunda da sıkıntısız uçacak inşallah o model......


Senden bir ricam olsa , harmonik vibrasyonu , bize ayrı bir konu olarak açabilir misin.Biliyorsun Airwolf projesi , indirim sezonu gümbürtüsü ve yeni klas makinelerin filolara katılma rüzgarı sebebiyle biraz derinden yavaş ve sessiz gidiyor.Benim de yaptığım araştırmalarda bu harmonik vibrasyonun fuselage'leri patlatmaya bile sebep olduğunu okudum.Nedir , normal midir , engellenebilir mi , neler sebep olur nasıl bertaraf edilir veya aza indirgenebilir gibi kombine sorular oldu ama , malum kıt ingilizcemiz yüzünden değerli bilgilerinize muhtacız..Şimdiden teşekkür ediyorum , konu da inşallah mundar olmamıştır , gerçi ucundan da olsa alakalı bir durum diye düşünüyorum.... :saygilar:

Hakan abi tabi scale dünyası apayrı ve inceliklerini bilmediğim bir dünya, ama harmonik vibrasyon deyince aklıma gelen, yada benim yukarda bahsettiğim şeklini anlatayım. Titreşim bildiğin gibi frekans ile ölçülüyor ve frekansı yani saniyedeki titreşim değerini dakikaya çevirerek (60'la çarparak) bu değeri rpm haline getiriyoruz ve helikopterin neresinde bir sorun olabileceğini tahmin etmeye çalışıyoruz. Zaten bizim işimize yarayan, titreşim analizi yapan fbl ünitelerde bu değeri de otomatik olarak veriyor programlar. Diyelim 35hz'de bir titreşim görüyorsun programda, bu 2100 rpm dönen bir şeyin o titreşime yol açtığını gösteriyor ve en büyük şüpheli de ana rotor oluyor. Eğer 185hz civarında görüyorsan (11000 rpm) bu da kuyruk rotorunu işaret ediyor, zira kuyruk ana rotorun yaklaşık 4,5 katı hızla dönüyor. Benim bahsettiğim harmonik ise, titreşim kaynağı o kadar kuvvetli oluyor ki, veya heliden heliye değişecek şekilde öyle bir denk geliyor ki, senin 35hz'de olan titreşimin 70hz, 105hz, 140hz gibi artçı titreşimlere neden oluyor ve ortalığı karıştırıyor. Scale işinde ise tahmin ettiğim kadarıyla, bu denk gelme durumu fuselage ile denk gelme şeklinde olursa tehlikeli olabiliyor. Fuselage'in modelin üzerine geçirilen bir kutu olduğunu düşünürsek, titreşimi büyütüp, kaynağında olduğundan daha kuvvetli hale getirmek gibi bir durumu da olabilir. Umarım bahsettiğin şeyi doğru anlayabilmişimdir abi. En temizi helide titreşim mitreşim olmasın, kimsenin helisi titremesin :D

Bu mesaj YONETIM tarafindan Asagidaki konudan tasinmistir.
 
Mikado Vbar Control -- Vibration Analyzer

Benim helide 9800 rpm civarlarında analizörde sarı çizginin üstüne çıkan bir titreşim var. Ve k bar miniyi aldığımdan beri tail gain ayarlarını kurcalıyorum, kurcalıyorum, ne yaptıysam kuyruk çakı gibi tutup da titreşimsiz duruş göstermedi. Ya gevşek oluyor ya da sert oluyor ama titreme veya salınım oluyor. Elimde v bar kumandası olmadığı pc yi üniteye bağladım ve kafa rotoru sökük vaziyette full devir çalıştırdım. Heliyi elimle tutup ana rotorun dönme momenti etkisini kuyruğa verdiğimde havada olan salınımın aynısını yakaladım. Sonrasında ise çıkan titreşim değeri bu... Arkadaşlar modelimin kuyruğunda değişmedik bir yer kalmadı. Değişmeyen tek yer boma takılan ve içinde rulmanları olan kısım. Acaba diyorum kırım esnasında ordaki rulmanlar mı zarar gördü :-\ Siz olsanız neyi tetkik ederdiniz daha başka? Veya hangi parçayı değiştirirdiniz? Bu arada kuyruk palleri 95 mm... :-\