Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Zafer ŞAHİN

Mahna Mahna ...
Katılım
29 Ağu 2013
Mesajlar
1,313
Tepkime puanı
2,193
Yaş
47
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Multikopter
Arkadaşlar merhabalar,

Bir multi toplamaya karar verdiğinizde, kısa bir araştırmadan sonra göreceğiniz üzere, gerçekten çok fazla motor seçeneği bulunmaktadır. Ve bu seçenekler arasından doğru tercihi yapabilmek bazen zorlayıcı olabilmektedir. Motor seçimi yapabilmek için gereken adımları ve tanımları, bu yazıda anlatmaya çalışacağım.

Motor seçiminde ilk ve en önemli kriter motorun itiş gücüdür. Peki biz bu itiş gücüne neye göre karar veririz ? Seçeceğimiz motorun itiş gücüne karar verebilmek için bilmemiz gereken en önemli husus, bitmiş haldeki multikopterimizin, uçuş sırasındaki herşey dahil ağırlığının ne olacağıdır. Gövde, pervanler, piller, kartlar, ESC'ler, kablolar, motorlar, eğer varsa FPV ekipmanları... Herşey... Gramı gramına bilmek gerekmiyor tabii ki ama genede yaklaşık bir tahmin yapabiliyor olmak gerekiyor. Uçuş sırasındaki herşey dahil ağırlık, AUW (All-Up-Weight) olarak adlandırılıyor.

İtiş gücünden bahsetmeden önce, pervanelerden de kısaca bahsetmek gerekiyor. Kullanacağımız pervanelere karar veririken, motorlar arası uzaklığa dikkat etmekte fayda var. Mesela 450'lik bir Quadcopterde, 12" pervane kullanmaya kalkarsanız, pervanelerin ucları birbirine çarpar. Dolayısı ile 450 sınıfı Quadda maksimum 11" pervane kullanabilirsiniz. Sportif ya da FPV tarzı uçuş için az devirli motor ve büyük pervane, aerobasi tarzı hızlı uçuş için devirli motor ve ufak pervane boyutu tercih edilir. Kısacası, amacınızı tanımlayıp, motor seçiminden önce kullanacağınız pervaneyi seçmeniz gerekiyor. Çünkü takdir edersiniz ki, motor tek başına değil, seçeceğiniz pervane ile beraber itiş sağlayacaktır. Şahsi kanaatim olarak, kullanılabilecek en büyük pervaneyi seçmek de çok doğru değil. Bir ufağını seçmek, çeviklik ve daha kolay kontrol gibi hususlarda fayda sağlayacaktır. Yine 450 sınıfı bir Quad'ı düşünürsek, sportif veya FPV uçuşlarında 11" değil 10" bir pervane seçmek, daha iyi sonuç verir.

Alışveriş sitelerinin nerede ise hepsinde gövde, pil, esc, kartlar v.b. ekipmanların ağırlıkları yazılı oluyor. İlk başta bunları hesaplayarak işe başlamak gerekiyor. Hatta sizi, başlangıç sınıfı bazı gövdeler için zahmetten kurtarayım, DJI F450 ya da benzeri bir gövde için AUW, 2200mAH pil ile FPV ekipmanı olmaksızın yaklaşık 1000gr - 1100gr gelecektir. 450 - 500 sınıfı 4000mAh pilli ve FPV ekipmanı bulunan bir Quad için ise AUW yaklaşık 1500gr civarında olacaktır.

Motorları zaten bilmeden AUW değerini nasıl hesaplayacağınızı düşünüyor olabilirsiniz. Basit... Ya aşağıdaki yaklaşık değer tablosunu kullanırsınız, ya da internette amaçladığınıza benzer şekilde yapılandırılmış multilerde kullanılan motorların ağırlığını, alışveriş sitelerinde aratabilirsiniz. Yanlız uyarayım, aşağıdaki değer tablosu, özellikle quadlar baz alınarak ve sadece benim bilgilerim çerçevesinde hazırlanmış YAKLAŞIK bir tablodur. Amaç, fikir verebilmek. Ama nihai sonuçta çok büyük bir fark yaratmadığını göreceksiniz, zaten nihai sonucu tekrar değerlendirip, beğendiğiniz motorlara göre yeniden hesap yapmak çok da zor olmayacaktır.
AUW:
- 400gr - 800gr : Motor ağırlığı yaklaşık 25gr
- 800gr - 1200gr : Motor ağırlığı yaklaşık 50gr
- 1200gr - 2000gr : Motor ağırlığı yaklaşık 80 gr
- 2000gr - 3000gr : Motor ağırlığı yaklaşık 120gr

AUW değerimizi yaklaşık olarak hesapladıktan sonra sıra geldi gerekli itiş gücünü bulmaya. Öncelikle belirtmek istediğim husus, multicopter'ler uçaklar gibi kanatların taşıması sonucu değil saf olarak pervanelerin itişi sayesinde havalanabilirler. Bu ne demek ? Eğer itiş gücünüz, multikopterinizin ağırlığına eşit olursa multiniz havalanamaz ya da sadece olduğu yerde durur demek... Multinizin havalanabilmesi için yerçekimini yenebilmesi ve bunun üstüne hala itiş kuvveti uygulayabiliyor olması gerekmektedir. Bu toplam itiş gücü değerini belirlemek için ise motorların tam gazda verebildiği itiş gücü baz alınır.

Sportif amaçlı temel bir multikopter, ya da FPV amaçlı bir multikopter için 2G yeterli bir değerdir. 1G yerçekimini yenmek için 1G ise hızlanabilmek için kullanılıyor olacaktır. Genelde itiş kuvveti multinin ağırlığı ile oranına dayanarak adlandırıldığından, 2:1 olarak da ifade edilir. Yani 1000gr ağırlığında, sportif amaçlı bir multi için, tam gazda 2000gr itiş sağlayacak motorlar tercih edilmelidir. Ve multimiz bir Quadcopter ise, motor başına 500gr itiş düşeceğinden, aradığımız motorlar, tam gazda 500gr civarı itiş veren motorlar olmalıdır.

Forumda özellikle şu aralar, 250 sınıfı, "proximity flying" ya da diğer bir deyişle hız ve adrenalin amaçlı multilerin arttığını görmüşsünüzdür. Tecrübeli kullanıcılar, "proximity flying" için 4:1 ve hatta 5:1 gibi itiş değerlerine ulaşmaya çalışmaktadırlar.

Yukarıda açıkladığımız üzere standart bir multikopter için 2:1 değeri limit değeri değil önerilen bir değerdir. İtiş kuvvetiniz bunun altında da olabilir ama hem hızlanırken, hem de düşüşlerde yerçekimine direnmeye çalışırken, kontrol gitgide zorlaşır. Bu sebeple mümkün olduğunca 2:1 değerini tutturmak ve yukarısında kalmak gerekir. Şimdi bu durumu kısaca aşağıdaki gibi formulize edebiliriz.

1 motorun tam gazda iken verebildiği itiş gücü ~= (AUW x 2) / Motor sayısı

İtiş kuvvetinden sonraki diğer önemli kriter ise verimliliktir. Verimlilik, motorun ürettiği her gram itiş gücüne karşı, harcadığı güç olarak, "gr/W" birimi ile tanımlanır. Bir motorun verimliliği ne kadar yüksek ise, havada kalma süresi artar. Tabii ki aynı AUW ve aynı pillerle kıyaslanması gerekir.

1000gr ağırlığındaki F450 quadcopterimiz için, 500gr itişe sahip motor aradığımızı düşünelim. Yukarıda da yazdığımız üzere bu gövdede maksimum 11" pervane kullanabiliyoruz. Fakat kullanım kolaylığını(atiklik, çeviklik, kontrollere daha hızlı tepki verebilme) sebepleri ile, maksimumu değil 10" pervane tercih ettik. Ve nihai olarak, 10" pervane ile tam gazda 500gr itiş verebilen iki faklı motoru gözümüze kestirdik. Motorun değerlerini karşılaştırdığımızda, birisinin verimlilik(efficiency) değerinin 7gr/W, diğerinin 7.5gr/W olduğunu gördük. Bu durumda, 7.5gr/W verimlilik değerine sahip olan motor, aynı AUW ve aynı piller ile daha uzun havada kalacaktır.

Bazen motor bilgilerinde verimlilik bilgisi yer almaz. Bu durumda, motorun tam gazda çalışırken çektiği akımı karşılaştırmak da aynı kapıya çıkacaktır. Tam gazda daha az akım çeken motor, daha verimli çalışıyor demektir. Tabii ki kıyaslama yapılırken aynı pervane boyutu ve aynı çalışma voltajı(3S ya da 4S pille çalışma v.b.) gözönüne alınmalıdır.

Yukarıdakiler temel olarak işin hesaplama kısmı. Hesaplama kısmına pek dahil olmayan bir kaç önemli parametre daha bulunmakta.

- Motorun iyi balanslanmış olup olmadığı:
Multikopterlerin en büyük düşmanı titreşimdir. Titreşimin en büyük kaynağı pervaneler, ikinci büyük kaynağı ise motorlardır. Pervaneleri elle balanslamak nispeten kolay olsa da, motorlara balans yapmak pek kolay bir işlem değildir ve tecrübe gerektirir. Dolayısı ile en baştan balanslı olduğunu bildiğimiz kaliteli bir marka kullanmak bize fayda sağlar.
- Motorun çalışma sıcaklığı ve miknatıslarının kalitesi:
Bu konu aslında tam olarak multilere has bir durum olmasa da bahsetmekte fayda var. Her motor çalışırken ısı üretir. Bu üretilen ısıya karşı en hassas olan eleman ise, gene motorun içindeki miknatıslardır. Miknatıslar, kalitelerine göre sadece belirli ısılara dayanabilirler. Yüksek ısılarda, özelliklerini kaybetmeye başlarlar. Yani motor yüksek ısı üretiyorsa ve miknatıslarda yeterli kalitede değilse, bir kaç kullanım sonrası motor performansı düşmeye başlar. Bu sebeple, yeterli kalitede motor seçmeye dikkat etmek gerekir.
- Motor rulmanları:
Bir helide ya da arabada, rulmanlardaki hafif bir bozulma, modeli çok etkilemeyebilir. Ama multilerde rulmanlardaki bozulma, titreşim potansiyelini arttırarak, kontrol kartının görevini yapmasını zorlaştıracaktır. Aldığınız motordaki rulmanlar ya kaliteli olmalı ya da değiştirilebilir olmalıdır.

Maliyeti uygun tutabilmek amacı ile çok ucuz bir motor asla almayın. Belki ilk ya da en fazla bir kaç kullanım sonrası arıza çıkaracak, arıza çıkarmasa bile bir türlü ayar tutturamamanıza sebep olacak ve daha pahalıya mal olacaktır. Marka seçiminde, çok fazla marka kullanma şansım olmadı. Ama şimdiye kadar Turnigy, Emax, DYS ve Sunnysky markalarını kullandım. Balans durumu, serin çalışabilme ve nispeten kaliteli rulmanlar gibi konularda Sunnysky her zaman beğenimi kazanmış bir marka olmuştur. Diyeceğim odur ki maliyeti uygun tutacağım diye çok ucuz motorlar almayın, Sunnysky'ın da fiyatları çok pahalı değil ve en azından benzer sınıfta bir ürünü tercih etmeniz uzun vadede sizin faydanıza olacaktır.

Konu ile ilgili söyleyeceklerim bu kadar. Yanlış ya da eksik bir kısım oldu ise affola.
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

SORU:
Zafer Abi kolay gelsin benim bir sorum var bu Kv değerini Rpm değerini Thrust değerlerini bana biraz anlatabilirmisin kafam sürekli karışıyor. Demin hobby king'den motor bakıyodum motora pervane takılı değil henüz fakat Thrust değeri yazıyor pervane olmaksızın thrust ddeğerini nasıl ölçüyor. Birde uçaklarda kullanılan thrust değeri itki gücünü veriyo yani şu kadar kg itebilir diye veya gram neyse. Multicopter motorlarında verilen thrust değeri ne kadar ağırlığı havaya kaldıracağını mı gösteriyor.Cevaplarsan bilgiye aç bir üniversite öğrencisini doyurmuş olacaksın. Zaten üniversitelerde bilim namına birşey üretilmiyor siz bize öğretirseniz çok iyi olur.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CEVAP:
Motorun itiş gücü sadece ve sadece bir pervane ile beraberken ölçülebilir ve ancak o zaman anlamlıdır. Mesala Sunnysky X2212-13 KV 980 motoru ele alalım.


Aşağıda da bu motorun değer tablosu bulunuyor. Tablonun en solunda ise bu tabloyu oluşturmak için kullanılan pervaneler(boyutları) gözüküyor. HK motoru da aynı şekilde pervane bağımlı olarak bir itiş gücü üretebilir. En azından kendi sınıfında önerilen ortalama bir pervane ile tahmini itiş gücü belirtilmiştir.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İtiş gücünün nasıl ölçüldüğü konusu ise aslında düşündüğünden çok daha basit. Elinde pervanesi TERS takılı(yani havayı tukarı iten, kendi kendisini ise aşağı iten) bir motor olduğunu düşün. Onu bir mutfak terazisisinin üstüne dik olarak yapıştırdığını ve terazinin darasını sıfırladığını farzet. Ve motoru çalıştır. TAM GAZDA iken okuduğun değer motorun itiş gücü olacaktır. Aşağıdaki gibi :
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu ise biraz daha farklı ama aynı sonuca ulaşan bir yöntem.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

RPM(Rotations/Revolutions Per Minute) değeri ise motorlarla çok alakalı olmayan bir tanım. Bir cismin kendi ekseni etrafında dakikada kaç defa döndüğünü ifade eden bir terim. Mesela semazenler yaklaşık 40 - 50 RPM ile döner.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

KV konusu da çok karışık bir konu değil. Motora uygulanan her volt başına elde edilecek dakikadaki dönüş sayısı(RPM), KV olarak ifade edilir. Sunnysky X2212-13 KV 980 motoru örnek alacak olursak, bu motora 1 volt uyguladığımızda, dakikada 980 defa döneceğini kestirebilirsin. 11 volt uyguladığımızda(3S lipo voltajı) yaklaşık 10800 defa dönecektir. Yanlız KV değeri boşta iken hesaplanan bir değerdir. Yani pervane takılı iken RPM değeri düşer.

KV değeri ile ilgili Mehmet Bey'in de yazdığı bir konu zaten varmış. Şimdi ARA özelliği ile buldum :D.
 
  • Sevdim
Tepkiler: Nurullah Eren
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Belirtmeyi unuttuğum bir husus daha olduğunu farkettim. Motor seçimi teknik veriler değerlendirilerek yapılmalıdır. Ama elimizde yeterkli teknik veri yoksa, en azından motorun isimlendirmesinin ne ifade ettiğini bilmek de fayda sağlar.

Motorların isminde 1806, 2204, 2206 gibi ifadeler geçer. Bu ifadeler motorun stator çapı ve stator uzunluğunun milimetre cinsinden ifadesidir. 1806 bir motor için stator çapı 18mm, stator uzunluğu ise 6mm'dir. Aşağıdki resimde "stator" olarak belirtilen mesafe, anlaşılacağı üzere stator çapı, dik uzunluk ise stator uzunluğudur.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu boyutlar büyüdükçe motorun akım akıtma ve güç üretme kapasitesi de artar. Yani 2206 boyutunda bir motor, kalite etmenini hesaba katmazsak, 1806 boyutunda bir motordan, aynı voltaj seviyesinde(mesela 3s pille tam gaz) daha fazla güç üretir ama daha fazla akım çeker...
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Zafer bey, kalemine sağlık! Yine güzel, bilgilendirici, yol gösterici bir yazı olmuş, teşekkürler!
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Zafer bey elinize sağlık. Bana göre sadece multikopterler için değil her türlü elektrikli model kullanırken işimize yarayacak bilgiler olan bir konu olmuş. :bravo:

Multiciler de çok şanslı, forumda böyle ustalar varken sırtları yere gelmez. :halay: :halay: :halay:
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Ellerine, emeğine sağlık Zafer Hocam :thumbup: Yine şahane özet ve derli toplu bir konu olmuş %p

İlerisi için 2 adet mesajı size rezerve ettim. Belki başka arkadaşların da katkıları olur diye. Konuyu hemen Indeksliyorum :RCKolik:

Bu arada bugün vaktim olursa "Multicopter" bölümünü yeniden yapılandıracağım :)
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Valla araştırıp öğrenmeye ve yazmaya vakit bulamadıklarımız Zafer hocamdan çıkıyor , paket program halinde. İlerde bunları birleştirip kitap yapalım. Bitirme tezi olarak multikopter alanlara ders kitabı olarak verilsin.
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Zafer beye çok teşekkürler,eksik ,yarım bilgilerimi değerli bilgileri ile tamamladım
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Üstadım döktürmüşsün yine :laugh:
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Mükemmel bir yazı ve paylasim ustad emegine Ve klavyene sağlık. Yeni bir hexa yapmayı düşünüyorum bu bilgiler cok işime yarayacagina eminim.
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Zafer hocam bi sorum olacak. Cevaplarsanız sevinirim. Bu motorları alırken kullanılacak pervaneye göre değerleri verilmiş (Thrust -Power-Rpm gibi). Pervane seçimi için bu değerlerin hangileri daha verimli nasıl anlıyacaz. Saygılar
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Verim karşılaştırması için sabit olarak belirlenmesi gereken değer "Thrust" yani itiş kuvveti ve kullanılan pil (3S ya da 4S gibi). Yüksek verimlilik sağlayan bir pervane aranıyorsa, önce hedef bir itiş kuvveti belirlenir, daha sonra da bu itiş kuvvetini, kullanılacak pilde en verimli olarak sağlayacak pervaneye bakılır.
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Anladığım Kadari ile thrust değeri ne kadar yüksek olursa verim o kadar artar. Doğrumudur.
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Genellikle tam tersidir. İtiş gücü arttıkça verimlilik düşer.
 
Multikopterlerde motor seçimi neye göre yapılır ?

Anladim tesekkur ederim