P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Özkan KAYA

Çalışkan Uye
Katılım
1 Ara 2013
Mesajlar
542
Tepkime puanı
130
Yaş
38
İlgi Alanı
Uçak
Arkadaşlar merhaba,

Bu brushless motorların esc den maksimum çektiği akımı hesaplamak için bir yöntem var mı? Yani benim epo uçağım için üzerinde 40A lik bir esc var ve motorda 850KV brushless outrunner motor, yani bu 850KV değerinden yola çıkarak mı motorun çektiği maksimum akımı hesaplıyoruz. Konu hakkında yardımcı olan olursa sevinirim...

Bu konu yönetim tarafından aşağıdaki konudan bölünerek oluşturulmuştur:

 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Merhaba,

Daha öncede sormuştum ama cevap verilmemiş. Yardımcı olan olursa sevinirim.Tekrar soruyorum:

1- Brushless motorların esc den maksimum çektiği akımı hesaplamak için bir yöntem var mı? Yani bir uçağın üzerinde 40A lik bir esc var ve aynı uçakta motor ise 850KV brushless outrunner motor, yani bu 850KV değerinden yola çıkarak mı motorun çektiği maksimum akımı hesaplıyoruz. Çünkü motorun çektiği maksimum akım ESC nin değeri 40A den düşük olmalı. Ya da bu motoru üreten üretici mi veriyor maksimum çekeceği akım miktarını?

2-Motordaki KV değeri düştükçe motor gücü artıyor bunun nedeni nedir. Atıyorum 500 KV değerindeki bir motor 850 KV değerindeki bir motordan daha güçlü ve daha büyük amperli ESC ye ihtiyaç duyuyor.
 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Kv ile çekeceği akımın bir alakası yok.

Motorun sadece kv'sını bilmek yetmez, diğer sayılar da önemlidir. Örneğin 2212, 2618, 4025, 4530 gibi... Bunlar da elimizde olursa kabaca bir fikrimiz olur. Çekeceği sürekli akım değerleri ve anlık maksimum değerleri üreticiden alınabilir, üretici bilinmiyorsa benzer ölçüdeki motorların değerlerine göre bir tahmin yürütülebilir. Eğer hiçbir şey bilinmiyorsa log özelliği bulunan bir esc veya başka ara cihazlarla kendiniz test edebilirsiniz.

Kv ile üretilen gücün de bir alakası yok. Düşük kv daha güçlüdür demek yanlış. Dikkat ederseniz, genelde aynı ölçüde olan motorların farklı kv versiyonlarından kv'sı yüksek olanın ürettiği güç daha fazladır.

Motorun üreteceği gücü stator ölçüleri, sarım tekniği, sarım miktarı ve mıknatısların kalitesi belirler. Kv sadece motorun volt başına devrini, yani hızını verir.

Güç kavramı biraz kafa karıştırıyor, zira motorun kendi kendine ürettiği güç bizim için bir anlam taşımıyor. Bunun yerine işimize yarayacak olan birim thrust, yani itki kuvveti.

Thrust'ın bileşenleri ise motor devri ve pervane ölçüleri. Yani motorun gücünü değerlendirirken çevireceği pervaneyi de hesaba katmamız lazım. Buradan şöyle bir genellemeye gidebiliriz, düşük kv değerli motorlar daha büyük pervaneler ile, yüksek kv değerli motorlar daha küçük pervaneler ile kullanılır. Ama bu çok yüzeysel bir genellemedir.

İşin aslı, motorun üreticisi motorun özelliklerinde hangi pervane ile ve kaç voltta ne kadar thrust vereceğini, kaç amper akım çekeceğini verir. Kararı buna göre vermek gerekir.

Gecikme için özür dileriz...
 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Emre Kaman' Alıntı:
Kv ile çekeceği akımın bir alakası yok.

Motorun sadece kv'sını bilmek yetmez, diğer sayılar da önemlidir. Örneğin 2212, 2618, 4025, 4530 gibi... Bunlar da elimizde olursa kabaca bir fikrimiz olur. Çekeceği sürekli akım değerleri ve anlık maksimum değerleri üreticiden alınabilir, üretici bilinmiyorsa benzer ölçüdeki motorların değerlerine göre bir tahmin yürütülebilir. Eğer hiçbir şey bilinmiyorsa log özelliği bulunan bir esc veya başka ara cihazlarla kendiniz test edebilirsiniz.

Kv ile üretilen gücün de bir alakası yok. Düşük kv daha güçlüdür demek yanlış. Dikkat ederseniz, genelde aynı ölçüde olan motorların farklı kv versiyonlarından kv'sı yüksek olanın ürettiği güç daha fazladır.

Motorun üreteceği gücü stator ölçüleri, sarım tekniği, sarım miktarı ve mıknatısların kalitesi belirler. Kv sadece motorun volt başına devrini, yani hızını verir.

Güç kavramı biraz kafa karıştırıyor, zira motorun kendi kendine ürettiği güç bizim için bir anlam taşımıyor. Bunun yerine işimize yarayacak olan birim thrust, yani itki kuvveti.

Thrust'ın bileşenleri ise motor devri ve pervane ölçüleri. Yani motorun gücünü değerlendirirken çevireceği pervaneyi de hesaba katmamız lazım. Buradan şöyle bir genellemeye gidebiliriz, düşük kv değerli motorlar daha büyük pervaneler ile, yüksek kv değerli motorlar daha küçük pervaneler ile kullanılır. Ama bu çok yüzeysel bir genellemedir.

İşin aslı, motorun üreticisi motorun özelliklerinde hangi pervane ile ve kaç voltta ne kadar thrust vereceğini, kaç amper akım çekeceğini verir. Kararı buna göre vermek gerekir.

Gecikme için özür dileriz...

Estafurullah ne özürü,

Pekala 5060-360KV lik bir uçak motoruna 85A ESC takılmış. Ve üzerinde 4 bıçaklı 17*9 pervane var. Uçan ağırlığı da yaklaşık 4 kğ. Nasıl değerlendirilebilir Emre bey. Yani bu uçağa stok olarak konulan bu ekipmanlar sizce fazlasıya bu uçağı uçurmaya yeterli mi?
 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Uçaktaki motor hesabından pek anlamam açıkçası, onun ustası Sümer abidir. Ama 5060-360kv bir motor baya güçlü bir motordur diyebilirim, en az 5kW güç verebileceğini tahmin ederim. 17x9 dört bıçaklı pervane de baya bir itme kuvveti sağlar diye düşünüyorum. Burada benim gözüme batan 85A esc, biraz küçük kalabilir. Ama modeli bu şekilde satıyorlarsa elbet testlerini yapmışlardır diye düşünüyorum.
 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Yok ustası ben değilim. Elektrikliden hiç anlamam. :)
Ama...
17 * 9 dört palli pervane çok ciddi bir pervanedir. Yük faktörü 75.000 civarındadır. Benim 55 cc motorumun pervanesi 22 * 10 iki palli ve onun yük faktörü 100.000 civarında. Yani patlar motor olarak düşünürsek 17 * 9 dört palli pervaneyi ancak bir 35 cc benzin motoru çevirebilir.
Tabii elektrikli motorlarda iş farklı. 360 kV bir motor belli ki düşük devirli ve yüksek torklu bir motor. Yani bu pervaneyi düşük bir devirde çevirebilir gibi görünüyor.

Olaya şöyle bakalım:
Öncelikle hesaplama yapılabilmesi için besleme gerilimini bilmemiz gerekiyor. Sizin durumunuzda 6S olacağını varsayıyorum. Yani ortalama 22.2 V.
Teorik olarak 7900 devir çevirebilir bu motor bu pille. Kayıplar vs ile 7000 devir gerçekçi bir öngörü olur gibi.
Şu adresten bazı hesaplamalar yapabiliriz:
Bu pervane 7000 devirde çevrilirse 9.6 kg çekiş üretiyor yaklaşık.
Bunun için gereken güç ise 3.8 beygir ya da 2800 Watt.
22.2 V'ta 2800 Watt güç için gereken akım 126 Amper. 8S pil kullanılırsa gereken akım 105 Amper.

Görünen o ki, o motor ve o pervane o ESC'yi yakacak. Ya da ben acemi elektrikçi olarak hatalı hesap yapıyorum. :)
Kaldı ki 4 kg bir uçağa 9.6 kg çekiş çok fazla gibime geldi.
 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Bahsettiğim uçak aşağıdaki linkteki uçak, P-51D Mustang 1700 mm. Sadece dikkatimi çekti. Marka olarak FMS marka araştırdım, bu piyasada 10 yıllık bir üretim geçmişine sahip olan ve epo elektrikli uçaklarda kendini kanıtlamış kaliteli bir firma. Youtube da bir çok uçak modeli ve farklı pilot tarafından stok ekipmanlarla verimli uçuşları var. Yalnız motor gücü 360KV değil 300KV imiş. Ayrıca pal boyutu ise 4 pal, 17*10 imiş.

 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Sümer abi tamamen katılıyorum. Hatta o pervaneye o motor da çok fazla diyebiliriz sanırım. 5060 motor hiç görmedim, ama 5035-5040 motorlar 800'lük helilerde kullanılır. Yakıtlı karşılığı 120cc diyelim. Sen bu pervane için 35cc diyorsan, buna 4015-4020-4025 motorlar uyacaktır diye tahmin ediyorum. 4015-4020 için 85A esc yeterli olacaktır 6s ile, 4035'den şüpheliyim, en az 100A takardım ben olsam 4035 motora.
 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Adamların bir bildiği vardır diye umuyorum. 6S setup planlamışlar. Yaklaşık 6000 devir olur diyelim 300 kV ile. 7.7 kg çekiş ve 2000 W güç ediyor. 22.2 V ile 90 Amper demektir. Yani her durumda ESC sınırda kalıyor. Ben bu uçakta ve bu setup ile tam gazı birkaç saniyeden uzun açık tutmazdım.
 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Sümer abi,

4 kğ ağırlığı olan bir uçağın 7,7 kğ ağırlık çekecek bir güce sahip olması uçağın gayet atik, verimli bir uçuş sergileyeceğini düşünüyorum. Aşağıdaki linkte aynı firmanın yetkili satıcısından bu uçağın motorunun teknik detayları mevcut. İncelediğinizde patlama gerilimi 75A denilen bir kısım var ki bu sanırım motorun çektiği maksimum akımdır. Ayrıca kullanılması gereken ESC ise 60-80 A demişler teknik detayda. Bu verilere göre 85A ESC bu uçağa rahatlıkla yeter gözüküyor. Yanlış mi düşünüyorum.

 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Heli motorlarından yola çıkarak 5060 motorun çok güçlü olabileceğini düşündük ama o kadar değilmiş sanki :)
 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Özkan KAYA' Alıntı:
Sümer abi,

4 kğ ağırlığı olan bir uçağın 7,7 kğ ağırlık çekecek bir güce sahip olması uçağın gayet atik, verimli bir uçuş sergileyeceğini düşünüyorum. Aşağıdaki linkte aynı firmanın yetkili satıcısından bu uçağın motorunun teknik detayları mevcut. İncelediğinizde patlama gerilimi 75A denilen bir kısım var ki bu sanırım motorun çektiği maksimum akımdır. Ayrıca kullanılması gereken ESC ise 60-80 A demişler teknik detayda. Bu verilere göre 85A ESC bu uçağa rahatlıkla yeter gözüküyor. Yanlış mi düşünüyorum.


Scale bir modelde thrust to weight 0.75 hatta 0.50 ile 1.25 arası olmalı. O uçak 6 ya da 7 kg çekişle çok keyifsiz olur bence.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Sümer Abi,

Sanırım uçağın kendi ağırlığının(4 KĞ), 0,50 ile 1,25 katı arası bir motor gücü olması gerekir diyorsunuz scale olduğu için. Bizde %50-%60 gaz ile uçarız, 7 dakika uçacağımıza 15 dakika uçarız işte scale zevki deriz. :)
 
P-51D Mustang 1700 mm için motor-esc uyumu

Bu arada motora 5060 demişler, ama çakallık yapmışlar. Motor çanının çapı 50,6mm :D Ben stator çapı 50, uzunluğu 60mm olan, su bardağı kadar bir motor düşünmüştüm 5060 deyince ;D Bu motor maksimum 4020 bir motor olabilir ölçülere göre.