RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
36,420
Tepkime puanı
43,399
Yaş
51
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ömer abimizin bilgilerinden istifade etmeye devam ediyoruz. Bu konumuzda "Pervane Balansı Nedir ? Neden Önemlidir ve nasıl yapılır ?" sorularına cevap vermeye çalıştık.

Bu değerli bilgileri bizlerle paylaştığı için Ömer abimize ve bu konuda değerli tecrübelerini bizlerden esirgemeyecek tüm üyelerimize şimdiden teşekkürler :RCKolik:

Benzer konumuzu da mutlaka göz atınız ;)

Pervane Balansı ve Önemi Nedir? Nasıl Yapılır? (Detaylı Anlatım)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


RC Uçak Pervane Balans Videomuz

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Muhittin Şentürk
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?

Rezerve ;)
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?

Ömer Abi senin konuların sayesinde forumumuz bir açık öğretim yuvası oluyor, uzaktan eğitimde denilebilir. :laugh:

Emeğine sağlık. :RCKolik:
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?

Arkadaşlar, tam "sakla samanı, gelir zamanı!" olmuş sanki. Görünce hatırladım doğrusu! Mehmet, yapımcı, yönetmen, kameraman, montajcı vs vs olarak senin de eline sağlık! :bravo:

Türker Akgün' Alıntı:
Ömer Abi senin konuların sayesinde forumumuz bir açık öğretim yuvası oluyor, uzaktan eğitimde denilebilir. :laugh:

Emeğine sağlık. :RCKolik:

Türker, paylaşıldıkça çoğalan tek varlık bilgidir! Ben de bir yerlerden öğrendiğim gibi, bir yerlere aktarmak ta borcumuz!
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?

Kusura bakmayın, eski bir konuyu hortlatmak gibi değilde sorunumun sabit bir başlık etrafında devam etmesi için sorumu bu başlığa taşıdım, bizim videoda gördüğümüz işlem yani pervanenin sağ ve sol kısmının eşitlenmesi ile balans sağlanır mı? Ben balans yaparken öncelikle bu yöntemi tercih ettim, ama benim pervanelerimi bir tarafı eşitleniyor sonra fazla bir şey yapmıyorum tam ters çeviriyorum eşit değil, eski haline getiriyorum eşit, pervaneyi üst ile altını yer değiştiriyorum yine eşit değil, hani onuda geçtim bizim pervanelerimiz motorda sadece yere paralel konumda durmuyor ki, 360 derece açıyı dolaşıyor. Hadi diyelim biz bu şekilde balans yaptığımızı düşünüp pervaneyi kullanıyoruz, ama pervaneden aslında balans yok. Neden yok derseniz kendi yaşadığım örnek. Bir konumu ile diğer konumu birbirine tutmuyor, bir cismin sabit kalabilmesi için bu şekilde bir tartıda liseden kalma fizik bilgilerimi düşündüğümde ağırlığa etki eden vektörel bir kuvvetin varlığını kabul ediyoruz. Yani kardeşim iki pervanenin kanatıda aynı gramda istediğin açı ile koyarsan koy o eşitlenip yere paralel konuma gelecektir demek bence hata olur, asıl pervanenin balanslı olması için hangi açı değeri ile tutarsak tutalım o pervanenin sabit kalması gerekir. Şimdi pervaneyi ortadan iki eşit parçaya böldüğümüzde tam merkezden aslında karşımıza iki farklı nokta çıkıyor. Şimdi biri pervanenin merkezden hariç kısımları, diğerleride merkezi. Biz şimdi pervanenin merkezi dışında kalan yerleri eşitlediğimizde veya eşitlediğimizi düşündüğümüzde pervane 180 derece açı konumundayken yani yere paralelken düz duracaktır. Şimdi pervaneyi 4 eş parçaya bölelim. Sol merkez harici kısıma A merkezin sol yarısına B diğer konumlar içinde C ve D harflerini kullanalım. Bizim 180 derece paralel olması için harcadığımız enerji sadece A+B=C+D Amam biz pervanenin konumunu farklı bir açı değerine aldığımızda A ile D değeri aynı kalırken B ile C değerleri değişir. Neden derseniz, aynı madde merkezede eşit dağıldığı anlamına gelmez. Bizim pervane balansından söz edebilmemiz için bu değerlerin her açı değerinde aynı sonucu veriyor olması lazım kısacası biz balansı yapmamız için ilk başta pervaneyi 180 derecede sabit tutup aynısını pervanenin hatve yönünü değiştirerek tekrar edip sonra pervaneyi farklı açı değerlerinde tutup merkezdeki ağırlığı eşitlemeye çalıştıktan sonra pervanenin tam tur tamamlaması ve her hangi bir sabit noktada durabileceği bir konuma getirmemiz lazım. Şayet yıllarca bu şekilde balans alınmışsa ve hala o motorları kullanabiliyorsak bence balans almak pervane için gereksiz.

Hem şimdi pervane mi motoru çeviriyor, motor mu pervaneyi. Tabiki de motor pervaneyi çeviriyor. Pervanenin motoru çevirdiği bir sistem rüzgar güllerinde olabilir. İşte o zaman balans önem kazanır. Neden derseniz balanssız bir pervane rüzgar gülünde farklı açı değerleri için farklı kuvvet uyguladığından ötürü motora veya aktarıcıya bu zarar verebilir düşüncesindeyim, ama motorun pervaneyi çevirdiği sistemde, motorun verdiği bu tepki hangi devirde olursa olsun aşınması daha kolay olan, sürtünmeden daha çok etkilenebilen plastik veya ahşap gibi çeşitleri olan pervanenin deliğinin olmasıdır, yani balanssız bir pervane ile balanslı bir pervanenin bence farkı pervanenin kullanım ömrü ile alakalıdır. Zamanla pervanenin ortasındaki delik genişleyerek, veya pervanenin balansı dolayısıyla sağa sola yukarı aşağıya farklı açılarda hareket ederek pervanenin ömrünü yemesidir ya zaten toprak pistte pervane kırmayan ben beton piste her gün kırar oldum. Yada hatalı dikkatsiz bir inişte en ufak bir darbede hasar gördü diye uçmadığım pervaneler oldu.

Açıkçası benim düşüncem bu şekilde, videoda izlediğimiz şekilde bir balans alamayız, pervane 360 derece hareket eden bir eşyadır ve merkez noktasındaki ağırlık farklarınıda hatta pervanenin açısının üst konumda mı alt konumda mı olduğununda önemi vardır. Şayet modelciler yıllarca Ömer Abimizin videoda yaptığı gibi balans aldıysa zaten o pervanelerde balans yoktur, yıllarca balansı yapılmamış pervanelerle uçmuşlar, kim benim motorum erken eskidi dedi?

Lütfen beni yanlış anlamayın, amacım yıllarca süre gelen modelci faliyetlerini eleştirmek değil, kaç gündür sahadan en keyif aldığım noktadan eve dönmemin nedeni pervanenin ucunun azıcık bir şey sürtünmesi veya zarar görmesi. Yedek pervanem var, evde balans yaptıklarımı ayrı yerlerede koyuyorum. Ama o kadar içime işlemiş ki bu pervane balans konusu içim rahat etmediği için uçamıyorum. Şimdilerde ahşap pervane kullanıyorum, arabaya uçağı yerleştirirken bir yer eziliyor veya bir ucu bir yere takılıyor orası hafiften kalkıyor. Aldım pervaneleri karşıma tek tek inceleye inceleye bunları düşündüm. Şimdi ise benim karşıma bir anti-tez bekliyorum. Ben eşit ağırlıkçı adamım lütfen bir bana bu durumu anlayabileceğim şekilde açıklasın. :)
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?

Doğuş uzun uzun anlattığın teknik kısımları pek anlamadım. Bu saatte dikkatli okuyamadım. Keşke demek idtediklerini şekille destekleseydin.

Ama balansın gereksiz olduğunu savunmuşsun. Ya da bu şekilde yapılan balansın.

Bi tarafı daha ağır olan pervane sence de titremez mi yüksek devirlerde. Ben helikopter motorunda bile yaşadım. Deli gibi titreyen motoru bu mantıkla balansladım. Daha önce FBL sisteminin rescuesi bile sapıtırken düzeldi. Hatta loglarda da titreşim uyarısı almadım.
Helikopter palleri de balanslı olmalıdır. Hatta belki boyuttan dolayıbdaha önem arz eder. Ama sadece balans yetmez. Ağırlık merkezlerinin de aynı olması gerekir.
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?

Dogus pervanenin sadece uclarini esitlemen yeterli degil. Merkezini de esitlemen gerekir. Youtube'da bir suru propeller balancing videosu var. Hem merkezi, hem prop uclarini esitlersen pervaneyi hangi konumda birakirsan birak orada kalir.
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?


Cahit Kaş' Alıntı:
Doğuş uzun uzun anlattığın teknik kısımları pek anlamadım. Bu saatte dikkatli okuyamadım. Keşke demek idtediklerini şekille destekleseydin.

Ama balansın gereksiz olduğunu savunmuşsun. Ya da bu şekilde yapılan balansın.

Bi tarafı daha ağır olan pervane sence de titremez mi yüksek devirlerde. Ben helikopter motorunda bile yaşadım. Deli gibi titreyen motoru bu mantıkla balansladım. Daha önce FBL sisteminin rescuesi bile sapıtırken düzeldi. Hatta loglarda da titreşim uyarısı almadım.
Helikopter palleri de balanslı olmalıdır. Hatta belki boyuttan dolayıbdaha önem arz eder. Ama sadece balans yetmez. Ağırlık merkezlerinin de aynı olması gerekir.

Abi helikopterde nasıldır bilmiyorum, şayet iki farklı parçayı merkeze sabitlemek sureti ile bir pervane ise balans önem kazanır, hem pervanedeki bu şekilde ayrı pervaneleri ben balanslayacak olsam tek aklıma gelen yöntem hassas bir terazide ağırlıklarını eşitlemeye çalışmaktır.

Aslında yapacağımız tek şey bir fotoğraf makinesi ile uzun pozlama abi, resmen ak kara ortaya çıkacaktır ben gözle idrak edemiyorum bu durumu.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?


Emre Kaman' Alıntı:
Dogus pervanenin sadece uclarini esitlemen yeterli degil. Merkezini de esitlemen gerekir. Youtube'da bir suru propeller balancing videosu var. Hem merkezi, hem prop uclarini esitlersen pervaneyi hangi konumda birakirsan birak orada kalir.

İşte abi benimde dediğim o, şayet balans o şekilde alınıyor ve hobicilerin çoğuda zamanında Ömer Abimizin videosundaki gibi alıpta problem yaşamadıysa balans zarurimidir?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?

Doğuş' Alıntı:
İşte abi benimde dediğim o, şayet balans o şekilde alınıyor ve hobicilerin çoğuda zamanında Ömer Abimizin videosundaki gibi alıpta problem yaşamadıysa balans zarurimidir?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Zagide balanssız bir pervane ile uçabilmiştim. Sadece aşırı derecede ses yapmıştı.

Fakat balanssız bir pervane ile ne multikopterde ne de helikopterde uçuş yapamazsın.

Tapatalktan baktığım için videoyu tekrar izleyemiyorum ama pervane balansı yapılırken, sadece pervanenin iki kanadı değil, pervanenin göbeğine de balans yapılır. İlkönce pervane kanatlarına balans yapılarak iki ucun dengede durması sağlanır. Daha sonra ise göbeğe balans yapılarak her konumda pervanenin dengede kalması sağlanır.

Buradaki anahtar nokta ise pervanenin kalitesi... Göbeğin dengesiz olması aslında yapısal bir problemin göstergesi... Kaliteli pervanelerde kalite kontrol prosedürlerinin daha iyi olması nedeni böyle yapısal hatalara sahip pervanelere çok rastlanmaz, yani göbeğin balanslanması gerekmeyebilir...
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?

Bu arada yeri gelmişken belirteyim, maglev prensibi ile çalışan pervane balans aletlerinin, en azından kendi kullandıklarımın hepsinin kendisi balanssız...

Bu cihazlar ile balans yapmaya başlamadan önce, bu cihazların kendi göbeklerini balanslamak gerekiyor.

Ya da Du-Bro Tru Spin prop balancer alın. 5" pervanelerde bile kullanılabilecek kadar hassas ve başarılı...
 
-- Birincisi balans çok önemli ve gereklidir. Balansı bozuk bir pervane kısa sürede motorun rulman dağıtmasına yol açar.

-- Balans sadece pal ağırlığı demek değildir. O ağırlığın pal içindeki dağılımı da çok önem taşır. Dolayısıyla basitçe iki palin eşit ağırlıkta olması yetmez.

-- Ahşap pervanelerde "hub" yani göbek balansı gerekir. Bu gereklilik pervane büyüdükçe belirginleşir. Yani 11*7 ahşap pervanede hub balans gerekmez ama 23*8 pervanede gerekir. APC, MAS gibi plastik türü pervanelerde benim deneyimime göre pek bir balans sorunu yaşanmıyor ama pervane yere vurduysa uçların eşitlenip balanslanması şart. Ahşap pervanelerde ise balans mutlaka kontrol edilmeli.

Benim tercihim öncelikle pal balansını kontrol etmek. Bu amaçla pervaneyi yatay tutuyorum ve gerektiği kadar vernik püskürtüyorum. Belirli bir kalitenin üstündeki ahşap pervanelerde zaten daha fazla ağırlık eklemeyi gerektirecek bir balans bozukluğu görmedim.

Bunu yaptıktan sonra dikey pozisyona geçip hub balans yapıyorum. Burada benim tercihim pervane göbeğinin arka yüzüne, dışa mümkün olduğunca yakın olacak şekilde delik açıp saçma yapıştırmak.
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?

Olmuş mu abi?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?

Uçak CG aletini prop balans aleti yapmışsın. Bence olmuş.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?


sumeryamaner' Alıntı:
Uçak CG aletini prop balans aleti yapmışsın. Bence olmuş.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Abi boş duruyordu zaten, en azından arada bir işe yaramış oldu. [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk