RC Uçak Pervane Balansı Hakkında : Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Yapılır ?
Kusura bakmayın, eski bir konuyu hortlatmak gibi değilde sorunumun sabit bir başlık etrafında devam etmesi için sorumu bu başlığa taşıdım, bizim videoda gördüğümüz işlem yani pervanenin sağ ve sol kısmının eşitlenmesi ile balans sağlanır mı? Ben balans yaparken öncelikle bu yöntemi tercih ettim, ama benim pervanelerimi bir tarafı eşitleniyor sonra fazla bir şey yapmıyorum tam ters çeviriyorum eşit değil, eski haline getiriyorum eşit, pervaneyi üst ile altını yer değiştiriyorum yine eşit değil, hani onuda geçtim bizim pervanelerimiz motorda sadece yere paralel konumda durmuyor ki, 360 derece açıyı dolaşıyor. Hadi diyelim biz bu şekilde balans yaptığımızı düşünüp pervaneyi kullanıyoruz, ama pervaneden aslında balans yok. Neden yok derseniz kendi yaşadığım örnek. Bir konumu ile diğer konumu birbirine tutmuyor, bir cismin sabit kalabilmesi için bu şekilde bir tartıda liseden kalma fizik bilgilerimi düşündüğümde ağırlığa etki eden vektörel bir kuvvetin varlığını kabul ediyoruz. Yani kardeşim iki pervanenin kanatıda aynı gramda istediğin açı ile koyarsan koy o eşitlenip yere paralel konuma gelecektir demek bence hata olur, asıl pervanenin balanslı olması için hangi açı değeri ile tutarsak tutalım o pervanenin sabit kalması gerekir. Şimdi pervaneyi ortadan iki eşit parçaya böldüğümüzde tam merkezden aslında karşımıza iki farklı nokta çıkıyor. Şimdi biri pervanenin merkezden hariç kısımları, diğerleride merkezi. Biz şimdi pervanenin merkezi dışında kalan yerleri eşitlediğimizde veya eşitlediğimizi düşündüğümüzde pervane 180 derece açı konumundayken yani yere paralelken düz duracaktır. Şimdi pervaneyi 4 eş parçaya bölelim. Sol merkez harici kısıma A merkezin sol yarısına B diğer konumlar içinde C ve D harflerini kullanalım. Bizim 180 derece paralel olması için harcadığımız enerji sadece A+B=C+D Amam biz pervanenin konumunu farklı bir açı değerine aldığımızda A ile D değeri aynı kalırken B ile C değerleri değişir. Neden derseniz, aynı madde merkezede eşit dağıldığı anlamına gelmez. Bizim pervane balansından söz edebilmemiz için bu değerlerin her açı değerinde aynı sonucu veriyor olması lazım kısacası biz balansı yapmamız için ilk başta pervaneyi 180 derecede sabit tutup aynısını pervanenin hatve yönünü değiştirerek tekrar edip sonra pervaneyi farklı açı değerlerinde tutup merkezdeki ağırlığı eşitlemeye çalıştıktan sonra pervanenin tam tur tamamlaması ve her hangi bir sabit noktada durabileceği bir konuma getirmemiz lazım. Şayet yıllarca bu şekilde balans alınmışsa ve hala o motorları kullanabiliyorsak bence balans almak pervane için gereksiz.
Hem şimdi pervane mi motoru çeviriyor, motor mu pervaneyi. Tabiki de motor pervaneyi çeviriyor. Pervanenin motoru çevirdiği bir sistem rüzgar güllerinde olabilir. İşte o zaman balans önem kazanır. Neden derseniz balanssız bir pervane rüzgar gülünde farklı açı değerleri için farklı kuvvet uyguladığından ötürü motora veya aktarıcıya bu zarar verebilir düşüncesindeyim, ama motorun pervaneyi çevirdiği sistemde, motorun verdiği bu tepki hangi devirde olursa olsun aşınması daha kolay olan, sürtünmeden daha çok etkilenebilen plastik veya ahşap gibi çeşitleri olan pervanenin deliğinin olmasıdır, yani balanssız bir pervane ile balanslı bir pervanenin bence farkı pervanenin kullanım ömrü ile alakalıdır. Zamanla pervanenin ortasındaki delik genişleyerek, veya pervanenin balansı dolayısıyla sağa sola yukarı aşağıya farklı açılarda hareket ederek pervanenin ömrünü yemesidir ya zaten toprak pistte pervane kırmayan ben beton piste her gün kırar oldum. Yada hatalı dikkatsiz bir inişte en ufak bir darbede hasar gördü diye uçmadığım pervaneler oldu.
Açıkçası benim düşüncem bu şekilde, videoda izlediğimiz şekilde bir balans alamayız, pervane 360 derece hareket eden bir eşyadır ve merkez noktasındaki ağırlık farklarınıda hatta pervanenin açısının üst konumda mı alt konumda mı olduğununda önemi vardır. Şayet modelciler yıllarca Ömer Abimizin videoda yaptığı gibi balans aldıysa zaten o pervanelerde balans yoktur, yıllarca balansı yapılmamış pervanelerle uçmuşlar, kim benim motorum erken eskidi dedi?
Lütfen beni yanlış anlamayın, amacım yıllarca süre gelen modelci faliyetlerini eleştirmek değil, kaç gündür sahadan en keyif aldığım noktadan eve dönmemin nedeni pervanenin ucunun azıcık bir şey sürtünmesi veya zarar görmesi. Yedek pervanem var, evde balans yaptıklarımı ayrı yerlerede koyuyorum. Ama o kadar içime işlemiş ki bu pervane balans konusu içim rahat etmediği için uçamıyorum. Şimdilerde ahşap pervane kullanıyorum, arabaya uçağı yerleştirirken bir yer eziliyor veya bir ucu bir yere takılıyor orası hafiften kalkıyor. Aldım pervaneleri karşıma tek tek inceleye inceleye bunları düşündüm. Şimdi ise benim karşıma bir anti-tez bekliyorum. Ben eşit ağırlıkçı adamım lütfen bir bana bu durumu anlayabileceğim şekilde açıklasın.