RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
36,459
Tepkime puanı
43,427
Yaş
51
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ömer abimizden yeni şeyler öğrenmeye devam ediyoruz. Bu sefer ki konumuz "Pervaneler" :thumbup: "Malzeme Türlerine göre Çeşitleri, Boyutları, Seçim Kriterleri.." gibi pervaneler ile ilgili temel konuları ele almaya çalıştık.

Bu değerli bilgileri üşenmeyip bizlerle paylaştığı için Ömer abimize bir kez daha teşekkür etmek isteriz :bravo:
Sizin de konu ile ilgili değerli katkı ve ilavelerinizi bekleriz ;)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Videomuzda işlediğimiz konular
1- Malzeme Türüne Göre Pervane Çeşitleri (Ağaç, Plastik, Kompozit, Karbon Pervane) ,ARTI ve EKSİLERİ, Uçuşa olan etkileri

2- Pervane Boyutları, Pervane Ölçülerindeki ibarelerin anlamı 10x6

3- Pervane Seçim Kriterleri

4- Yeni başlayanlar için pervane seçimi

5- Yakıtlı ve Elektrikli modeller için doğru pervane seçiminin önemi
 
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

Öncelikle vakit ve emek ayırıp, hemen hepimizin kafasından geçen sorulara böyle yanıtlar verecek şekilde eserler üretilmesini kutluyor teşekkür ediyorum.

Ben de bir iki katkı yapayım izninizle...

Özellikle pervane ebat seçimi konusunda sık sık yaşanan tartışmalar nedeniyle bu konuda birkaç şey hatırlatmak istedim.

Birincisi, pervane ebadı özellikle nitro motorlarda çok kritik. Benzinlilerde daha az kritik. Elektriklilerde ise çok daha az kritik. Önce bunun sebeplerinden biraz söz edelim.
Biliyorsunuz, nitro motorlarda ateşleme noktası birçok kriterin birlikte etkileşimi ile belirlenir. Hava sıcaklığından nitro oranına, iğne ayarından bujinin özelliklerine ama en çok da pervane boyutuna bağlı olarak ateşleme noktası ortaya çıkar ya da ateşleme olmaz ve motor stop eder.
Benzinlide ateşleme kontrolümüz altında olduğu için pervane seçim yelpazesi daha geniştir. Elektriklide ise abartılı büyük pervane ile motoru ve/veya ESC'yi yakarız ama yelpaze çok daha geniştir.

Genellikle tereddüt ettiğimiz nokta pervane ebat değişiminde ortaya çıkar. Yani "16 * 8 kullanıyordum ama 15 * 10 taksam olur mu?" gibi sorularla karşılaşırız. Ya da iki palli yerine üç ya da dört palli pervane takılacaksa hesap nasıl olur merak ederiz. İşte ben sizlerle bunun matematiksel formülünü paylaşmak istiyorum.

Her pervane için bir yük katsayısı söz konusudur. Bu katsayı tabii ki pervanenin geometrisi, profil yapısı gibi faktörlerden etkilenir ama benzer yapıda iki pervaneyi karşılaştırmak için matematiksel kesinlik içerdiğinden dolayı bence çok değerli bir parametredir.

Bir pervanenin yük katsayısı şöyle hesaplanır: k = çap * çap * çap * pitch * karekök (pal -1)

Örneğin 120'lik bir dört zamanlı motorunuz var. 15 * 6 iki palli pervane kullanıyorsunuz ama üç palli pervane istiyorsunuz.

İki palli 15 * 6 pervanenin yük katsayısı: 15 * 15 * 15 * 6 * 1 = 20250

Bu uçağa üç palli 14 * 6 pervane takarsak ne olur? Hesaplayalım: 14 * 14 * 14 * 6 * 1.4 = 23049

14 * 5 üç pal olsa? 14 * 14 * 14 * 5 * 1.4 = 19208

Dört pal istiyorsanız...

13 * 6 dört pal: 13 * 13 * 13 * 6 * 1.7 = 22409

13 * 5 dört pal: 13 * 13 * 13 * 5 * 1.7 = 18674

Bu örnekleri çoğaltmak mümkün. Peki bundan sonra ne yapacağız? Pervanelerin eşdeğer yük katsayısına sahip olmaları yeterli mi? Değil! Eşdeğer yük katsayısına sahip olmaları patlarlı motorda motorun stop etmeden çalışabileceğini, elektrikli motorda da ESC ve motorun yanmayacağını gösterir ama dikkat etmemiz gereken başka bir faktör daha var. O da çekiş ve sürat.

Bu adresi birçoğunuz bilirsiniz:

Seçtiğiniz pervaneyi motora bağlayıp test etmeniz gerekiyor. Elde edeceğinizi azami devir çok önemli. Çünkü azami devir aynı zamanda statik çekişi ve uçağın uçacağı azami sürati de belirleyecek. Seçtiğiniz pervane ebadını ve elde ettiğiniz azami devri bu adreste ilgili yerlere girip bazı önemli verilere ulaşacaksınız. Bu veriler:

- Static thrust
- Estimated flying speed
- Required engine power

Bu parametreleri nasıl değerlendireceğiz?

- Static thrust: Uçuş tarzınızla alakalı bir parametre. Örneğin 3D uçup hover yapacaksanız uçak ağırlığınızın iki katı kadar thrust istemeniz gerekir. Spor uçacaksanız uçak ağırlığının % 75'i ile % 150'si arası yeter. Scale uçacaksanız % 50 - % 100 arası değerler gerekecek. Bir Piper Cub uçuruyorsanız % 50 yeterli. Bir savaş uçağı için hiç değilse % 75 olmalı. Demek ki seçtiğiniz pervane ve elde ettiğiniz azami devri girip static thrust hesapladıktan sonra elde ettiğiniz rakam ile uçağın ağırlığını karşılaştırıp beklentilerinize uyuyor mu diye bakmanız gerekiyor.

- Estimated flying speed: Bunu hesap kitapla değerlendirmek güç ama hızlı uçması gereken uçak için seçtiğiniz pervane o uçağı 25 mil ile uçuracaksa bir sorun var demektir. Buradan bunu kontrol etmelisiniz.

- Required engine power: Kullandığınız pervane ve elde ettiğiniz azami devir motorun spesifikasyonlarını aşıyor mu? Örneğin azami 2.5 HP verecek bir motor sizin hesabınıza göre 2.75 HP mi veriyor? Eğer öyle ise kısa sürede bir motor sorunu yaşayacaksınız demektir.

Umarım canınızı fazla sıkmamışımdır ancak bu şekilde yapacağınız bir pervane seçiminin sizi yarı yolda bırakmayacağından emin olabilirsiniz...


-----------------------------------------------------------------------------
Ayrıca Pervane üzerinde olan HARFLERIN Anlamları da şu şekildedir :

R muhtemelen reverse anlamında. Uçakta P kullanılır. Yani pusher anlamı taşır.

CW: Clockwise yani saat yönünde dönen.

CCW: Counter clockwise yani saat yönünün aksine dönen.
 
Pervaneler çeşitli marka, ölçü, şekilde ve farklı malzemelerden yapılabilirler :

1-Ağaç 2-Naylon 3-Fiberglasla güçlendirilmiş Naylon 4-Fiberglas 5-Karbon Fiber
  • Ağaç fiberglas ve karbon fiber pervaneler iyi performans gösterirler.
  • Naylon pervaneler ucuzdur ancak esnektirler. Bu yüzden titreşim (vibrasyon) ve güç kaybına sebep olurlar. Kesinlikle naylon pervane kullanmanızı tavsiye etmem.
DİKKAT! Pervanelerin, özellikle plastik ve fiberglas destekli pervanelerin kenarları keskin olur.Bu yüzden ellerinizi ve parmaklarınızı koruyun.Pervanenin keskin kenarlarını ince zımpara ile temizleyin.

Pervaneler üzerinde iki numara yazılı olarak gelir. Örneğin 10×6

Birinci numara pervanenin inç olarak çapını verir.
İkinci numara ise pervanenin pitch (adım) değeridir.Yani 6 değeri pervanenin bir 360 derecelik turda ilerlediği mesafenin inç olarak değeridir.Bazı pervanelerde bu değer mm olarak da belirtilir.

Pervaneler çeşitli şekil ve tip lerde olabilir. Bazılarının ucu sivri,bazıları dar, bazıları geniş,bazılarının ucu küt vb. Her firma pervanesini dizayn ederken maksimum verim vermesi için dizayn eder. Günümüzdeki modern pervaneler %80 verimli çalışmaktadırlar.

Pervane seçilirken motora göre değil de uçağın uçuş performansına göre seçilmelidir.
Örneğin WW I ( World War I )Birinci Dünya Savaşı modeline hız yarışlarında kullanılan bir pervane takarsanız uçağın uçuşunu ciddi bir biçimde limitlersiniz. Bu model uçakların gövde sürüklemesi fazla olduğu için pervane etkili olmayacak ve uçak çok yavaş uçacaktır.

Pervanelerin Özellikleri
1- Pervanenin adım’ı (Pitch): Yüksek adımlı pervane :

a- Hızlı uçuş sağlarlar
b- Yavaş süratlendirirler
c- Yavaş tırmanma sağlarlar
d- İnişte uçağın süratini düşürmek zor olur

Düşük adımlı pervaneler:
a- Yavaş uçuş sürati
b- Çabuk hızlanma
c- Çabuk tırmanma
d- Tüm motor devirlerinde çok iyi motor devri kontrolü

Bu adımın büyüklüğünü ve küçüklüğünü arabaların viteslerine benzetebiliriz.
Düşük adımlı pervane arabanın düşük vitesi gibidir. Yani araç sürat yapmaz ancak çok çabuk süratlenir ve güçlü bir şekilde çekilir yada rampada güçlü bir şekilde tırmanır. Yüksek adımlı pervane ise arabanın yüksek vitesi gibidir.Yüksek vites de araba hızlı gider ancak hızlanması ve çekiş gücü üşüktür.Rampalarda aracın sürati hızla azalır.

2- Pervanenin yapıldığı malzeme:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


a- Ahşap pervaneler : Ahşap pervaneler hafif olduklarından ve motorun üzerin az yük bindirdiklerinden diğer malzemelerden yapılmış aynı ölçüdeki pervanelere göre daha yüksek devir sağlarlar. Ancak çok kırılgandırlar. Yeni başlayanlar için uygun değildir. Pervanenin ucu piste değdiği anda genelde pervane kırılır.

b- Fiberglass dolgulu naylon pervaneler : Piyasada en çok bulunan ve kullanılan pervanelerdir. Fiyatları uygundur. Ağır ancak sağlamdırlar.Ahşap yada karbon fiber pervanelere göre verimleri daha azdır ve dönerken şekil değiştirebilirler.Ancak yeni başlayanlar için uygundur.

c- Karbon fiber perveneler : Hafif,şekli değişmeyen ve verimleri yüksek olan pervanelerdir.Ancak fiyatları yüksek olduğundan çok kullanılmaz.Genellikle büyük modellerde kullanılır.

d- Naylon pervaneler : Kesinlikle tavsiye etmem. Şekilleri değiştiği için havada daima adımları değişir ve bunun yanında titreşime sebep olurlar.

3- Pervanenin şekli :
a- Geniş palli pervaneler : Bunlar daha çok düşük devirde dönen motorlar da kullanılır. Özellikle 4 zamanlı motorlarda kullanılırlar.Düşük devirli pervanelerde deyebiliriz. Bu pervaneler palleri daha geniş olduğu için düşük devirlerde daha fazla hava akımı sağlarlar ve motora daha fazla yük bindirirler. Bu yüzden iki zamanlı motorlar için uygun değillerdir.

b- Dar palli pervaneler : Bu pervaneler 2 zamanlı motorlarda kullanılır.Yüksek devirli pervanelerde eyebiliriz.Yüksek devirlerde yüksek hava akımı sağlarlar. Bunların yanında pervanelerin kesitinin sahip olduğu profilde önemlidir.Ancak bu konu hakkında fazla bilgim yok.Bu profil aynı uçağın kanadındaki profil yapısı gibi farklı olabilmektedir. Üretici firmalar kendi pervanelerinin en verimli çalışabilmesi için kendileri profil yapısını ayarlamışlardır. Birde pervanenin uç kısmının şekli pervane performansına etki etmektedir. Kimisi sivri bitmekte,kimisi açılı bitmekte kimisi de küt bir biçimde olmaktadır.Bütün bunlar pervanenin performansını etkilemektedir.Bu şekil üretici firmanın o pervanenin maksimum verim vermesi için tasarlanmıştır.

4- Pervanenin ağırlığı :
Pervanenin ağır olması volan etkisi yapar .Buda rölantide motorun daha düzgün çalışması demektir.Ancak uçağa ve motora extra yük getirmektedir. Ayrıca motor devrinin hızlanıp,azalmasını olumsuz yönde etkiler.

PERVANE SEÇİMİ:
Model motorları belirli bir yük altında çalışmak için dizayn edilmişlerdir.
Bunun için motor/uçak kombinasyonuna göre pervane seçmeliyiz.Ancak eğer seçeceğimiz pervane motora çok az yük getirirse bu motorda devir aşımına sebep olacağından motorun kısa sürede ömrünü doldurmasına sebep olur.
Bunu terside eğer pervane motora fazla yük bindiriyorsa bu da motorun aşırı ısınmasına sebep olarak ömrünü kısaltır.

Pekala pervaneyi neye göre seçeceğiz.Bunun için dikkat edeceğimiz konu pervanenin motora bindireceği yük ve devirdir. Motor ne çok aşırı yüksüz olarak yüksek devirde nede aşırı yüklü olarak düşük devirde çalışmamalıdır.

Üretici firmalar motorları için çeşitli pervane seçenekleri sunmaktadır.Buna göre orta ölçülerde önerilen pervane ile başlanması uygun olacaktır.

Pervane ölçüsü belirlenirken basit bir yolla pervane ölçüsünü belirleyebiliriz. Örneğin 46 lık bir motor için üretici firmaların tavsiye ettiği pervane11x6 dır.Eğer biz daha büyük adımlı pervane kullanacaksak pervane çapını arttırdığımız kadar küçültürüz.Yani 11×6 yerine 10×7 9×8 gibi.Eğer pervane çapını arttıracaksak arttığımız inç kadar pervane adımını küçültürüz.Örneğin 11×6 yerine 12×5, 13×4 gibi.

Ancak bu bize yüzde yüz garantili bir referans değildir.Başta dediğimiz gibi pervane daha çok motor/uçak kombinasyonuna göre seçilmelidir. Örneğin akrobasi yada hover yapmak istiyoruz.46 bir motorun standardı 11×6 dedik.Bu durumda seçeceğimiz pervane 12,25×3,75 en uygun seçim olacaktır.İkinci örnek süratli uçmak istiyoruz.Bunun için yine 46 lık motora göre 10×7 ya da 10×7.5 daha uygun seçim olacaktır.Tecrübelerime dayanarak sport iki zamanlı motorlar için şu pervane ölçülerini tavsiye edeceğim.

40 lık motor 10×6
46 lık motor 11×6
61 lik motor 12×6
75 lik motor 13×6
91 lik motor 14×6

Bu limitler içinde kalırsanız başınız ağrımaz.Bu değerler üzerinde uçağınız uçuş performansına göre ufak değişiklikler yapabilirsiniz.Örneğin hızlı uçmak istiyorsanız pervane çapını bir inç küçültüp pervane adımını bir inç arttırın. Düşük süratte yüksek tork istiyorsanız.Pervane çapını bir inç arttırıp pervane adımını bir inç azaltın.Uçağınızın performansına göre de ara değerleri kendiniz belirleyebilirsiniz.

PAL SAYISI :
Pervaneler bir,iki,üç dört palli olabilirler. Tek palli pervaneler yüksek devirli sürat motorlarında kullanılır.Genellikle tel kontrollü modellerdedir. Ben Türkiye de ve model dükkanlarında böyle bir pervane görmedim. Sadece bir resimde görmüştüm.Sadece bilginiz olsun diye yazıyorum.

Modelcilikte genellikle 2 palli pervaneler kullanılır ve en etkili pervaneler bu pervanelerdir. Modellerde kullandığımız pervanelerin çapı gerçek uçaklara göre çok küçük olduğu için 2 den daha fazla palli model pervanelerin pal uçları havayı dağıtır.
Bu yüzden çok palli model pervanelerinin iki palli pervanelere göre verimleri daha düşüktür. Bu yüzden iki palli pervane kullanmanızı tavsiye ederim.3 yada 4 palli pervaneler daha çok scale (ölçekli ) modellerde kullanılır. Ayrıca iki yada daha çok motorlu modellerde motorlar arasındaki yada motor ile gövde arasındaki mesafe az olduğu için tercih edilir.Örneğin iki tane 46 lık motoru olan bir model yaptınız.Motorların gövdeden uzaklığı 10 inç. 11×6 yada 10×7 pervane kullanamazsınız. Bu yüzden 8 yada 7 inçlik çapta, motora aynı yükü verecek 3 yada 4 palli pervane kullanabilirsiniz.

PERVANELERİN BALANSI :
Pervanelerin balansı çok önemlidir.Yenide olsa pervanenizin balansını kontrol etmelisiniz.Balans kontrolü için bir çok yardımcı alet vardır bunlardan birini alarak kontrol edebilirsiniz.Eğer pervanenizin bir pali diğerine göre daha ağırsa ağır olan tarafın tüm gövdesini gövdenin şeklini bozmayacak şekilde zımparalayarak dengelemeye çalışın.
KESİNLİKLE AĞIR OLAN PALİN UÇ KISMINI KISALTARAK DENGELEMEYE ÇALIŞMAYIN.
Eğer pervaneniz ahşapsa zımparaladığınız yüzeyin üzerinden pervaneyi yakıt ve yağdan koruyan film katmanını kaldırdığınızı unutmayın.Bu zamanla pervanenin yağı emerek daha da dengesinin bozulmasına sebep olur.Bana göre pervanenin ağır palini zımparalayacağınıza hafif olan pali boyamanız daha mantıklı.böylece hem pervanenin şeklini bozmamış hem de koruyucu film tabakasını kaldırmamış olursunuz. Balansı bozuk pervanelerin verdiği zararları da şöyle sıralayabiliriz.

a. Titreşim kısa sürede motor yataklarına zarar verir ve aşınmasını sağlar.
b. Motor gücünü düşürür.
c. Vibrasyon uçak gövdesinde ve üzerindeki parçalarda yorgunluğa yıpranmasına sebep olur.
d. Vidaların ve bağlantı elemanlarının gevşemesine sebep olur. (Eksozunuz yada karbüratörünüz düşer, gaz kolu çıkabilir, servo vidaları gevşeyip yerinden çıkar vb)
e. Depoda yakıtın köpürmesine böylece motorun fakir kalmasına yada durmasına sebep olur
f. Elektronik ekipmana zarar verir.
g. Gevşeyen metal parçalar birbirine sürter.Buda elektronik olarak parazite sebep olarak alıcınızı etkiler.

PERVANENİN BAĞLANMASI :
Öncelikle pervanenin delik çapı motorun krank mili çapından büyük olmamalı.Eğer çap büyükse bu pervaneyi kullanmayın.Çünkü pervane motora bağlandığında azda olsa eğri olarak bağlanacak böylece pervane dönerken palleri farklı eksende dönecek hem de balans problemine sebep olacaktır. Pervanenin delik çapı pervane motor miline tatlı sıkı geçecek şekilde olmalıdır. İkinci olarak pervanenin deliği pervaneye tam 90 derece delinmelidir. Eğer pervanenizin delik çapını büyültmek zorunda kalırsanız bunun için ayaklı bir matkap yada prop reamer (Pervane raybası) kullanın ve deliğin 90 derece delinmesine dikkat edin.Eğer delik açılı delinmişse pervanenizin palleri farklı eksenlerde dönecektir.Buda performans düşüklüğüne sebep olacaktır. Üçüncü olarakta pervanenizi takarken motor tam sıkıştırma zamanında iken takın. Bunun iki faydası olur. Birincisi motoru elle çalıştırırken çalıştırması kolay olur. İkincisi eğer havada motorunuz durursa inişte pervaneniz yere paralel kalır ve yere sürterek kırılması yada hasarlanmasını engellersiniz.
 
Son düzenleme:
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

Sümer Yamaner' Alıntı:
Öncelikle vakit ve emek ayırıp, hemen hepimizin kafasından geçen sorulara böyle yanıtlar verecek şekilde eserler üretilmesini kutluyor teşekkür ediyorum.

Ben de bir iki katkı yapayım izninizle...
...................................
Umarım canınızı fazla sıkmamışımdır ancak bu şekilde yapacağınız bir pervane seçiminin sizi yarı yolda bırakmayacağından emin olabilirsiniz...
Sümer abi esas değerli birikim ve tecrübelerini açılan temel bilgi konularında yorumlar ile sürekli destekleyen, başta sen olmak üzere, tüm üyelerimize biz teşekkür ederiz :thumbup:

Gerçekten açılan bu konuları takip edip, düzenlerken ben bile bir helici olarak özellikle uçak konusunda çok şey öğrendiğimi düşünüyorum :)
Örneğin bu konuda paylaştın bu teknik bilgiler, aslında hep aklımda olup da araştırmaya üşendiğim bilgilerdi. Eline, klavyene sağlık abi :bravo:
 
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

Valla Mehmet ben bu videoyu unutmuşum bile. :embarras: Teşekkürler. %p Doğrusu, konuşmak yazmaktan daha kolay, havalar düzelince yeni bir konuda yine beklerim.

Sümer Yamaner' Alıntı:
...
Birincisi, pervane ebadı özellikle nitro motorlarda çok kritik. Benzinlilerde daha az kritik. Elektriklilerde ise çok daha az kritik. Önce bunun sebeplerinden biraz söz edelim.
Biliyorsunuz, nitro motorlarda ateşleme noktası birçok kriterin birlikte etkileşimi ile belirlenir. Hava sıcaklığından nitro oranına, iğne ayarından bujinin özelliklerine ama en çok da pervane boyutuna bağlı olarak ateşleme noktası ortaya çıkar ya da ateşleme olmaz ve motor stop eder.
...
Bu arada Sümer Bey'e de verdiği değerli bilgiler için teşekkür ederim. Evet, kızdırma bujili alkol motorlarında (nitro demeyi tercih etmiyorum) ateşleme dışardan herhangi bir müdahele olmadan kendi kendine sağlandığı için, ateşleme zamanına etki eden etkenlerden bir tanesi de pervane boyutudur. Sanırım bir motorun okuduğum klavuzundaydı, kullanılan pervanenin gereğinden büyük olması durumunda, bunun erken ateşlemeye neden olacağını, bu nedenle vuruntulu çalışacağını ve motorda hasara bile neden olabileceğini belirtiyordu. İnsanın kullandığı şeyi tanıması ve bilinçli kullanması o aletten verim almasının temel şartı. O nedenle kullanım klavuzlarına hep itibar ederim.
 
  • Beğen
Tepkiler: nihat nihat
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

Yine ben :saygilar:

Şimdi de pervane seçimi konusunda engin bilgilerinizden faydalanarak bu linkte bulunan Ömer Abimizin videosunu izledim ve Sümer Abimizin yazdıkarını okudum.

Aldığım motorun özelliklerini OS motorların kendi sitesi olan siteden baktım. Uygun pervane olarak 11*7 düşündüm ve bu doğrultuda Sümer Abimizin verdiği linkten veri girişlerimi yaptım. Diyarbakır yaz aylarında 40 santigrat derecenin altına düşmez. Ancak bu sitede en yüksek sadece 30 santigrat derecenin girilebildiğini gördüm ve karşılığı olan 86 fahrenheit dereceyi girdim.

TABLO 1​
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Hesapla dediğimde sonuç olarak da bu çıktı:

TABLO 2​
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ayrıca Sümer Abimizin anlattığı gibi "Bir pervanenin yük katsayısı şöyle hesaplanır: k=çap*çap*çap*pitch*karekök (pal-1)" yola çıkarak 11*7 iki palli bir pervane için yük kat sayımı k=11*11*11*7*1=9317 olarak hesapladım.

Sorularım şunlar:
1) TABLO 1'de hatalı girdiğim bir veri var ise lütfen söyler misiniz?
2) TABLO 2'de Static Trust'ın %50 çıkması gerekiyorken yani uçağımın ağırlığı 2,8*%50=1.4 kg olması gerekirken 4.48 kg çıktı. Bu neyi etkiler? Ne yapmam gerekiyor?
3) Estimated Flying Speed 106.0 mph = 92.1 çıktı. Sümer Abi bu konuyu tam anlayamadım. Biraz daha detaylı anlatabilir misin?
4) Required engine power 2.851 HP = 2.096 kW çıktı. Benim motorum azami 1.68 HP veriyor. Ama hesaplama daha yüksek çıkıyor. Ne yapmalıyım?
5) Diyarbakır yaz aylarında 40 santigrat derecenin altına düşmez. Bu konu ile ilgili de ne yapmalıyım?

Çok detaya girdim ve başınızı ağrıttım kusura bakmayın. :embarras: Ama Sümer Abi "pervane ebadı özellikle nitro motorlarda çok kritik" dediği için ben de bu konuyu detaylandırıp kafamdaki soru işaretlerini gidermek istedim. Bana her zaman lazım olacağını düşündüğüm ve vereceğiniz bilgiler için şimdiden teşekkür ediyorum. :saygilar:
:RCKolik:

Bu mesaj aşağıdaki konudan Yönetim tarafından kopyalanmıştır.
 
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

İsmail BAYAT' Alıntı:
Ayrıca Sümer Abimizin anlattığı gibi "Bir pervanenin yük katsayısı şöyle hesaplanır: k=çap*çap*çap*pitch*karekök (pal-1)" yola çıkarak 11*7 iki palli bir pervane için yük kat sayımı k=11*11*11*7*1=9317 olarak hesapladım.

Sorularım şunlar:
1) TABLO 1'de hatalı girdiğim bir veri var ise lütfen söyler misiniz?
2) TABLO 2'de Static Trust'ın %50 çıkması gerekiyorken yani uçağımın ağırlığı 2,8*%50=1.4 kg olması gerekirken 4.48 kg çıktı. Bu neyi etkiler? Ne yapmam gerekiyor?
3) Estimated Flying Speed 106.0 mph = 92.1 çıktı. Sümer Abi bu konuyu tam anlayamadım. Biraz daha detaylı anlatabilir misin?
4) Required engine power 2.851 HP = 2.096 kW çıktı. Benim motorum azami 1.68 HP veriyor. Ama hesaplama daha yüksek çıkıyor. Ne yapmalıyım?
5) Diyarbakır yaz aylarında 40 santigrat derecenin altına düşmez. Bu konu ile ilgili de ne yapmalıyım?

Çok detaya girdim ve başınızı ağrıttım kusura bakmayın. :embarras: Ama Sümer Abi "pervane ebadı özellikle nitro motorlarda çok kritik" dediği için ben de bu konuyu detaylandırıp kafamdaki soru işaretlerini gidermek istedim. Bana her zaman lazım olacağını düşündüğüm ve vereceğiniz bilgiler için şimdiden teşekkür ediyorum. :saygilar:
:RCKolik:

Hahahaaaa sevdim bu adamı yahu! :D :D :D

Propeller load factor hesabını pervane ebadı ya da pal sayısını değiştireceğimiz zaman kullanıyoruz. Yeni takacağımız ölçünün eskisi ile yaklaşık uyumlu olmasını istiyoruz. Yani senin bu hesabı yapmana şimdilik gerek yok.


1) TABLO 1'de hatalı girdiğim bir veri var ise lütfen söyler misiniz?
Zevkle söylerim. :D RPM olarak 16000 girmişsin. O motor olsa olsa test koşullarında o devri görür. Zaten ikinci dakikada da yeni motor alman gerekir. :) Senin kullanacağın devir yaklaşık 12000 (o da en fazla).
Bu verilerle tekrar hesaplarsak...

Static thrust 2.51 kg
Engine power 1.203 HP
Speed 69.0 knots

2) TABLO 2'de Static Trust'ın %50 çıkması gerekiyorken yani uçağımın ağırlığı 2,8*%50=1.4 kg olması gerekirken 4.48 kg çıktı. Bu neyi etkiler? Ne yapmam gerekiyor?

Hesabın yanlış olduğu için öyle bir thrust rakamı çıktı. Ama bir gün olur da öyle bir thrust ile uçacak olursan söyleyeceğim tek şey "EFENDİ OL" olur. :) Gaz kolunu dikkatli kullan!!!

3) Estimated Flying Speed 106.0 mph = 92.1 çıktı. Sümer Abi bu konuyu tam anlayamadım. Biraz daha detaylı anlatabilir misin?

Gerçekte 69 knot yani yaklaşık 128 km/h oluyor. Tabii bu tahmini bir rakam. O sürate ulaşacak olursan elindeki uçak muhtemelen havada dağılır. :)

4) Required engine power 2.851 HP = 2.096 kW çıktı. Benim motorum azami 1.68 HP veriyor. Ama hesaplama daha yüksek çıkıyor. Ne yapmalıyım?

Bu da yeni hesaplama ile çözüldü. Ama tut ki böyle bir sonuç aldın. Bu ne demek? O motor o devri çeviremeyecek demek (ki zaten 16000 çeviremez). :)

5) Diyarbakır yaz aylarında 40 santigrat derecenin altına düşmez. Bu konu ile ilgili de ne yapmalıyım?

Uçuşa sabah serininde ya da akşam üzerleri gitmeli, sahada bol sıvı tüketmelisin. :D :p :D
Şaka bir yana motor ve uçak performansın bundan olumsuz etkilenecek ama ciddi bir sorun olmaz.


Sıcak havada motoru fazlaca zorlamamak için daha düşük devirlerde kullanmak mantıklı olur. 55AX için 11*7 pervane tabii ki kullanılabilir ama motoru devir sınırlarına götürüp zorlarsın. Bence hiç gerek yok. O motor 12*6 pervane ile çok daha keyifli çalışır.

Bu mesaj aşağıdaki konudan Yönetim tarafından kopyalanmıştır.
 
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

İsmail kardeşim, ben öncelikle üreticinin tabsiye ettiği sınırlar içinde kalmayı tercih ederim. Senin motorun yeni olacağı için, ilk önce üreticinin rodaj için tavsiye ettiği pervaneyi almanı öneririm. Bir de pervane biraz sarf malzemesi sınıfındandır. Farklı ölçülerde, ama tavsiye edilen sınırlar inde bir kaç tane almanı tavsiye ederim. Genel kural olarak, büyük çap küçük hatve (pitch) nispeten yavaş, küçük çap büyük hatve hız için uygundur. Senin modelin bir eğitim modeli olduğu için öyle hız yapması gerekmiyecektir. 11*7'nin yanında yakın ölçülerden de sipariş verebilirsin. Öte yandan, pervane seçiminde tam kararı değişik pervaneler ile bir kaç uçuş yaparak verebilirsin. Sıcaklık konusunda ise, muhtemelen motorun os#8 buji ile gelecektir, ben olsam bir tane de soğuk buji sipariş verirdim.

iPhone 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi

Bu mesaj aşağıdaki konudan Yönetim tarafından kopyalanmıştır.
 
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

Sümer Abi öncelikle çok sağol. :saygilar:
Çok detaya girmişim ben şimdi farkettim. Kısaca 12*6 iki palli pervane kullanmalıyım işte. :lol: :lol: :lol:

Ama bilmek en doğru olanı diye düşünüyorum abi. %p

Şimdi hesap doğru çıktı. Girilen değerler:

TABLO 1​
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Çıkan sonuç:

TABLO 2​
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Tekrar teşekkür ediyorum Sümer Abi. Bana göre çok değerli ve sabırlı bir insansın. Ben de seni tanımadan sevdim. Sağol varol abi. :saygilar:

Bu mesaj aşağıdaki konudan Yönetim tarafından kopyalanmıştır.
 
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

Selamlar ucagimin 3 palli pervanesinin teki kirildi internette de pervane bulamadim 3 palli. 4 palli olan var uyum saglar mi acaba. Ucagim verdigim linkteki ucagin birebir aynisi motoru da ayni. Buna uygun hangi pervaneyi onerirsiniz. Internetten siparis verecegim. Telden girdigim icin sanirim link i yapistiramadim bi turlu. Ucagim volantex mustang p51. 1400mm kanat boyu var. P51 4023 850 kv motor var uzerinde
 
İbrahim ÜNAL' Alıntı:
Selamlar ucagimin 3 palli pervanesinin teki kirildi internette de pervane bulamadim 3 palli. 4 palli olan var uyum saglar mi acaba.
Bu soruna cevap verse verse Sumer abimiz verir %p
 
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Bu soruna cevap verse verse Sumer abimiz verir %p
Amuk gurubundan abilerim 10x8 iki palli pervanenin yeterli olacağını söylediler. 2 adet sipariş verdim gelmesini bekliyorum. İlgilenen herkese teşekkür ederim.
 
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

Bilgi ve hatırlatma olsun diye yazıyorum. Böyle bir durumda iki palli pervane "yeterli" değil aksine "uygun"'dur.
Pervane boyutu küçüldükçe pal sayısının artması dezavantaj oluşturur. Çünkü her bir pal kendinden öncekinin türbülanslı hava akımı içinde çalışmak zorunda kalır ve bu büyük bir verim kaybına yol açar. Eski modelci abilerimiz, lastik motorlu uçaklarında tek palli pervaneler kullanırlardı.
 
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

İyi günler. Pervanelerle ilgili birşey soracaktım ama bu başlık altında yazılır ve güncellenirse daha uygun olur diye düşündüm. Pervanelerin üzerinde " R ", " CCW", "CW" gibi yazılar var . Bunlar ne anlama geliyor ? ( Geçen hafta yabancı bir hobi sitesinden 2 takım pervane aldım(5 er tane ) , 1 hafta bekledim , kargo geldi. Pervaneler ters yöne üflüyor . Sonra baktım üzerlerinde R yazıyor. Kısacası boşuna almış olduk. )
 
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi

R muhtemelen reverse anlamında. Uçakta P kullanılır. Yani pusher anlamı taşır.
CW: Clockwise yani saat yönünde dönen.
CCW: Counter clockwise yani saat yönünün aksine dönen.