Seagull Piper Cub 75

Seagull Piper Cub 75

Herkese merhaba, firewall tamirinden sonra motor açısını ayarlayamamışım sanıyorum. Şöyle izah edeyim bugün götürdüm uçağı piste hava güzeldi. Öncelikle ben bu uçağı düz koşturamıyorum. Toe ve camper açıları varmış sanırsam tekerlerle ilgili araştırmalarımla buraya kadar ulaştım. Dedim heralde ondan. Sonra inatlaştım dedim ben bunu kaldırırım. Tam gaz ile zaten hemen havalanıyor model. Biraz kumanda hassasiyeti lazım sadece. O şekilde kaldırdım son gaz. Bir baktım model kontrolümden çıktı güneşe doğru irtifa kazanıyor. Ama elavatör kullanmıyorum. Dedim motordan zaten şu bilgiyede sahiptim uçağa irtifa kazandırmak için hızlandırılır irtifa alçalmak içinse düşürülmesi gerekirdi bende onu uyguladım ve irtifamı normal seviyelere çekebildim. Birkaç tık elavatör trimi ile o hız seviyesinde uçağın kontrolünü sağladım. Ama o hızdan bahsettiğim değer uçağın stall hızından bir miktar fazlası. Yani hafif bir yatış veya dümen komutu verdiğimde uçak anında stalla girebilir. O şekilde bir iniş yaptım ama hayatımın en zor iki dakikalarından biriydi. O günde tüm yoğun ısrarlara rağmen motor açısı ile sahada uğraşmadım ve gün sonunda eve getirdim. Şimdi yatay stab'a paralel şekilde bir ip çekip motorun dikey eksendeki açısını ayarlamaya çalışacağım. Daha önceden farklı bir konuda gördüğüm lazer cihazlar vardı olmadı onuda alabilirim.

Ayrıca bugün motorun küçük iğne ayarınıda yaptım 3200 devirde 5-6 dakika stop etmeden durdu. Hatta bıraksam depoyu bitirebilecek bir yapıdaydı hala zorlanma yoktu. Motorda ısınmada idealdi. Onboard buji ısıtıcısı aldım kumanda ile miksleyerek rölanti devirlerinde buji ısıtıcısından destek alacağım. Ama daha düşük devirlerde uçak çok titriyor. Ama benim amacım 2300 devri görmek. 2800 devirde dahi uçak yerinde durmuyordu. Küçük iğne ayarınıda yaklaşık 3300 devirde hortumu mıncıklayarak yaptım. Mıncıkladıktan 1 saniye sonra motor devir yükseltmeye başlıyordu sanıyorum ki hala zengin motorumuzun küçük iğnesi. Ama yavaş yavaş kısmaya devam ediyorum.
 
Seagull Piper Cub 75

Motor için lasere falan gerek yok. Sağ sol çekiş ne durumda? Eğer tek sorun tırmanış ise motorun üst iki vidasına motorla firewall arasına ikişer pul koy. Birer pul da olur ama fazla aşağı bakması fazla yukarı bakmasından iyidir.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Seagull Piper Cub 75

Camberi casteri unut. Tek yapman gereken, ana tekerlere ikişer derece toe out vermek. Piper için çok önemli nokta ise rudder komutlarını erkenden geri almak. Yani sola kaçtığında sağ rudder verip beklemeden rudderi sıfırlamak. Gerekirse bunu tekrarlamak.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Seagull Piper Cub 75

Bu motor için 2800 rölanti iyidir. Onboard kızdırıcı olmadan 2300 biraz abartılı ve riskli olur. Daha düşük hatveli bir pervane deneyebilirsin.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Seagull Piper Cub 75

sumeryamaner' Alıntı:
Camberi casteri unut. Tek yapman gereken, ana tekerlere ikişer derece toe out vermek. Piper için çok önemli nokta ise rudder komutlarını erkenden geri almak. Yani sola kaçtığında sağ rudder verip beklemeden rudderi sıfırlamak. Gerekirse bunu tekrarlamak.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Abi çok teşekkür ederim bu bilgiler için, sayende yol alabiliyorum. Sen olmasan hala menteşe yapıştıracaktım abi. :laugh:

Abi mani tekerler iki derece dışarı doğru bakacak. Tekerin gövdeye bakan kısmı yere düz değil kenardan değecek sanırım doğru anladım.

sumeryamaner' Alıntı:
Motor için lasere falan gerek yok. Sağ sol çekiş ne durumda? Eğer tek sorun tırmanış ise motorun üst iki vidasına motorla firewall arasına ikişer pul koy. Birer pul da olur ama fazla aşağı bakması fazla yukarı bakmasından iyidir.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Abi yatış komutları gayet düzgündü. Ama hatırlayamıyorum abi o anı şu anda gerçekten heyecanlı bir durumdu. Ayrıca başta motor stoplarıda yaşıyınca iyiden heyecanlı bir hal aldı. :) Öncelikle tırmanışı çözeyim abi diğer uçuş günüde o durumu incelerim abi. Benimde aklımda somun vardı ama kaç tane ona hiç karar verememiştim. Bu sayıları deneyerek işe başlayayım abi olmadı uçuşa göre tekrar bilgi paylaşımında bulunuruz.

sumeryamaner' Alıntı:
Bu motor için 2800 rölanti iyidir. Onboard kızdırıcı olmadan 2300 biraz abartılı ve riskli olur. Daha düşük hatveli bir pervane deneyebilirsin.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Abi HK'dan aldım 3 adet on board birde onlar için 6V nimh pil aldım. Yani ben 2300 deviri zorlayacağım abi. Benim en sevdiğim şey bu işin süsü. Yani o motor çalışacak ben pist başına gideceğim pilotlardan müsade alacağım pist başı yapacağım sonra kalkış için hızlanacağım paterne uygun birkaç hareket ters uçuş denemeleri sonra iki üç touch and go ve iniş. Sanıyorum ki abi iki zamanlıda böyle bir sorun yok, yanma süresi daha kısa olduğu için buji yetiyor ama 4 zamanlıda süre uzun olduğu için rölantide yardıma ihtiyaç var gibi. Yani koskoca uçağı elime alıpta pist başına götürmek haz edilmeyecek bir şey bana göre. Tek sıkıntı o rölanti devrinde patır patır titreyecek ama belki kurtarır abi buji ısıtıcısı ile. Artık deneyip göreceğim. :)

Abi tekrar tekrar teşekkür etsem az kalır. Çok sağol abi.
 
Seagull Piper Cub 75

Somun değil pul!!!

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Seagull Piper Cub 75


sumeryamaner' Alıntı:
Somun değil pul!!!

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Abi pulu düşünerek somun yazmışım. [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Seagull Piper Cub 75

Onboard buji ısıtıcılarımız gümrük kontrolünden de geçmiş. Artık bu hafta içerisinde elimde olacaktır. Ondan sonra ise gönül rahatlığı ile uçuşuma başlayabilirim. Geçen hafta hava güzel olmasına rağmen uçmadım. Şimdi aklımda birkaç soru var,

1. Miks yaparken throttle stick ile buji ısıtıcısını miksledim ve bir tuş atamadım. %25 altına çektiğimde buji ısıtıcısı devreye girecek. Bu değer doğru mudur?
2. Şimdi küçük iğne gözüme batmamaya başlayacaktır ama yinede doğru ayara getirmek için çabalayacağım, bu sırada buji ısıtıcısı açık olacağı için ben karbüratör hattını sıkıştırarak yaptığım testlerde doğru sonuç alabileceğimi düşünüyorum. Yani buji ısıtıcısı zaten aktif olduğu için motor bu ayarlarda stop etmeyecektir, lakin doğru ayarı bulamazsam ya motora fazla yakıt vererek boğacağım çiğ yakıt atacak, yada az yakıt vererek yüksek ısılara ulaşmasını ve rölanti devrinin yüksek olmasına sebebiyet vereceğim. O nedenle karbütatör hattımı sıkar sıkmaz devir yükseltip 0,5-1 sn sonra stop edebilecek konuma getirmeyi düşünüyorum. Bunu buji ısıtıcısı aktif konumdayken ayarlayabilir miyim?

Şimdilik sorularım bu kadar, motor stop etmeyecek konumda ve rölantide uçak hareket etmeyeceği için rahat bir kalkış koşusu yapabileceğimi düşünüyorum. Piper'ı pistte 50 metre koşturup kaldırdıktan sonra, pist başına teker koyup 70 metre koşturup sonrada tekrar havalanıp güzel bir touch and go tamamlayabildiğim anda P51'i uçurmaya başlayacağım. O zamana kadarda perte çıkana kadar piper ile yola devam. Gerçekten sevdiğim bir model ve çok keyifli bir uçuş hissi veriyor. Şu sıralar maddi durumumda yaşadığım beklenmedik olaylar nedeni ile harcamalarımı biraz kısmam gerekecek. Biraz kendimi toparlayıp uçuşlarda da yeterli tecrübeye sahip olduğumda -ki o zamana kadar uçaklarımı perte çıkartırım diye düşünmekteyim- yerine bir adet 50 cc uçak alıp başkada uçağım olmayacak şekilde hayatıma devam edeceğim. O kırılınca uçmayacak, perte çıkana kadarda yenisini almayacağım. O aşamada da imkanlar el verdikçe demirbaşları güçlendirip kendime bir atölye oluşturma peşindeyim. Ardından da kendi modellerimi imal edebilmek için çabalayacağım.
 
Seagull Piper Cub 75

Hahahaaaa... Çok güldüm. Bi tane elli sii sii uçağı olacakmış da başka uçağı olmayacakmış da... Şaka gibi. Biz de yedik bütün bunları. :) :D

Ahan da şuraya yazıyorum. İlk 50cc uçağını topladıktan sonraki üç ay içinde uçak sayısını üçe çıkarmazsan... :lol:

Neyse gelelim ciddi konulara. Küçük iğne ayarını kızdırıcı açıkken yapmamalısın. Yanıltır ve gereğinden zengin ayarlamana neden olur.
% 25 bence biraz fazla. % 10 - 15 yeterli. Ayrıca motor çalıştırma esnasındaki riski unutma. Çünkü normalde gaz kolu geride olacağı için modele enerji verdiğinde buji sürekli kızgın olacak. Açıkçası düzgün ayarlı bir motorda bu mikse ihtiyacın olmayacağını ve buji kızdırıcıyı sadece motor çalıştırmak amacıyla bir butona bağlamanın yeterli olacağını düşünüyorum. Tabii tercih senin.
 
Seagull Piper Cub 75


Sümer Yamaner' Alıntı:
Hahahaaaa... Çok güldüm. Bi tane elli sii sii uçağı olacakmış da başka uçağı olmayacakmış da... Şaka gibi. Biz de yedik bütün bunları. :) :D

Ahan da şuraya yazıyorum. İlk 50cc uçağını topladıktan sonraki üç ay içinde uçak sayısını üçe çıkarmazsan... :lol:

Neyse gelelim ciddi konulara. Küçük iğne ayarını kızdırıcı açıkken yapmamalısın. Yanıltır ve gereğinden zengin ayarlamana neden olur.
% 25 bence biraz fazla. % 10 - 15 yeterli. Ayrıca motor çalıştırma esnasındaki riski unutma. Çünkü normalde gaz kolu geride olacağı için modele enerji verdiğinde buji sürekli kızgın olacak. Açıkçası düzgün ayarlı bir motorda bu mikse ihtiyacın olmayacağını ve buji kızdırıcıyı sadece motor çalıştırmak amacıyla bir butona bağlamanın yeterli olacağını düşünüyorum. Tabii tercih senin.

Aman abi yapma batıyoruz yavaş yavaş [emoji3]

Abi düşüncelerini pek sorgulamıyorum ben tecrübeye olan saygımdan ötürü. Amerikayı tekrar tekrar keşfetmeninde anlamı yok elimden geldiğince önerilerini yerine getirmeye çalışacağım abi. [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Seagull Piper Cub 75

Bugün yine sahadaydım, uçağın küçük iğneyi ayarladım. O ayardan sonrada rahat rahat durabilecek konuma geldi. Buji ısıtıcısıda kumandada yani her şey dört dörtlük dedim. Kısa bir pist koşusundan sonra havalandım. İstikamet tutmamda gayet iyiydi birkaç elavatör trimi ilede düzeni sağladım. İniş için yaklaştık hızlı idim pas geçtim. Rüzgar bir acayipti. Yani istikametten birden sapıp tam 90 derece oynuyordu. Pistten uzaklaşırken gazı açma sırasında sağ aileron sanki çalışmıyormuş gibi oldu. Sola yatış aldık uçak. O anda aldığı rüzgar ilede maalesef uçağı kaybettim. Güzel bir kırım yaşadım.

Kırımı incelediğimde firewall tamamiyle gitmiş, motor sağlam, joiner yamulmuş. Joiner yamulduysa kanattada birşeyler vardır diyorum. Kanat desteklerini vidaladığım yerler kırılmış. Öncelikle gövdeden tamirata başlayacağım eski parçaları birleştirerek ufak ufak japonla birleştirip ölçü alabileceğim bir düzene çıkartacağım. Ayrıca kanatı geçirdiğimiz üst kısımda da hasarlar var. Kısaca gövdenin yarısını bir elden geçirmekte fayda var. İncelemelerim sırasında bölgesel olarak kaplamayı sökmeyi düşünüyorum. Kanat konusunda ise ağır hasarlı tarafın kaplamasını söküp gerekli incelemeleri ve tamiratı yaptıktan sonra tekrar kaplayacağım. Ardından bir test uçuşu deneyebilirim. Ondan sonra da problem gözlemlemezsem uçmaya devam. Şayet problem olursada gerekli düzeltmeleri yaparız. Benim asıl sorunum şu an için firewall ve gövde olacak. O kısımları yapabilirsem gerekirse kanatları tekrar yaparım. Joinerıda değiştiririm düzelir. Ayrıca kokpitin ön camıda kırılmış artık oralarada bir pet şişeden birşeyler yapacağız. Eskisini kalıp olarak kullanıp yenisinide ona göre gerdirerek yapmayı planlıyorum. Kısaca işim uzun. Aslında bunla uğraşmayıp uğraşacak birilerine hediye etmeyi düşündüm başta. Ama ileride de kırım kaçınılmaz olduğu için uçağı baştan yapmayı göze alarak yola çıkma kararı aldım. Belki güzel birkaç güncelleme yapma fırsatıda bulurum bu sayede. İlk stallımda kırım yaşamakta ayriyeten bir tecrübe kazandırdı. Stall sırasında rudder ile aileronla komut verip yatışı düzeltmeye çalıştım. Düşük irtifadaydım ve zaten stalla girmiş uçağı stalldan çıkarmak için aptalca gazı açmayı tercih ettim. Gazı kapatıp yatış vermeye çalışsam bile o irtifada malesef ki kurtaramazdım. Yerden 8-10 metre yükseklikteydi.
 
Seagull Piper Cub 75

Gecmis olsun Dogus :-\ neyse bu olayi tecrube hanemize yazip, yola devam edecegiz mecburen :embarras:
 
Seagull Piper Cub 75

Geçmiş olsun Doğuş kırımlar malesef acı tecrübeler, bazen kırım sonrası yapım uğraşı ve eskisi, daha doğrusu yeni hali gibi olmayışı ve uzun süre uçamamak etkiliyor insanı ama tamir edilebilecekse sıkıntı yok kardeşim. :(
 
Seagull Piper Cub 75


Sümer Yamaner' Alıntı:
Ben nasıl olduğunu anlamadım ama geçmiş olsun...

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Abi pisti pas geçtim o sırada hava hızım düşüktü, o an yatış verdim. Stall oldu. Bu bir ihtimal, diğer ihtimalda sağ aileron servosu yerdeyken titreşimden ötürü fail safe gibi tek yöne doğru hareket ediyordu. Bir defa başıma gelmişti yerdeyken kabloyu değiştirdiğimde bir daha raslamamıştım. Belkide o da olabilir. Ama bence tamamiyle pilotaj. Yani resmen virile girdi uçak.


Sent from my iPhone using Tapatalk