Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
4,656
Tepkime puanı
20,075
Yaş
47
Konum
Wallingford / İngiltere
İlgi Alanı
Uçak
Maiden ön raporu; bu meret çok kötü uçuyor yahu! Hiç warbird gibi değil, sanki eğitim modeli bu ne [emoji23][emoji23][emoji23] detaylı rapor, fotoğraflar, video gün içinde gelecek...

Şaka bir yana bugüne kadarki en düzgün uçaklarımdan birisi diyebilirim...

Śimdilik birkaç foto koyuvereyim şu köşeye :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bugün üç ana grupta toplam 6 sorti uçtum.

Uçuşlar boyunca veri kayıt sistemi ile hem motorun çektiği akım pil voltajı, kullanılan mAh vs. Hem de gps ile uçağın konum hız yükseklik gibi verilerini topladım. Henüz detaylı derinlemesine bir analiz yapmadım ama merak ettiğim parametrelere hızlıca bir göz attım.

En önemli şeylerden birisi pervanenin çektiği güç ve modelin uçuş hızı idi (her ikisi de pervanenin hatve ayarı ile bağlantılı parametreler). Pervaneyi hatvesi 16" olacak şekilde ayarlamıştım, teoride bu ayarla hızın 105 km/saat civarında olması gerekliydi (tabi statik devir hesabına göre, havada azalan yük ile bu hızın biraz daha fazla olması gerekir). Gps verilerine göre modelin maksimum hızı 120 km/saat civarında kaydedilmiş. Rüzgar sıfıra yakındı o yüzden gps hızını (yer hızı) hava hızı olarak kabül edebiliriz, hız açısından bu hatve iyi görünmekte. Güç tarafında ise maksimumda 1100watt civarı bir güç çekilmiş, ki bu da akımın 43-45 amperlerde olduğunu gösteriyor, motorun üst sınırı olan 60 ampere kadar birhayli payımız var demektir, güzel haber. Yani ihtiyaç halinde pervanenin hatvesi daha da arttırılabilir demektir. Bu verilerle hurricanein de bu motor pervane kombinasyonuyla gayet güzel uçacağını öngörmek yanlış olmayacaktır. Bu modele özel olarak motorun fazla ısınması gibi bir korkum vardı ama motoru en fazla %75ine kadar zorladığımız için en ufak ısınma olmadı, her uçus sonunda motor rahatlıkla dokunulabilecek (hatta öpülebilecek :) ) sıcaklıktaydı. Yani 40 derece üzeri değildi diyebilirim. Hava da 29-30 derece civarındaydı...

Düşük devirle dönen büyük çaplı pervanenin havada çıkardığı ses ise bir harika :)

Videoların bir kısmı (yine) çöp malesef. Ama kafama taktığım goprodan çıkan görüntüler gayet güzel, onları işleyip yayınlayacağım. Ayrıca bilgisayardan daha kaliteli bir fotoğraf serisi de koyacağım...

Ha bilgi için, bu hala detaylı maiden raporu değil :) ara rapor diyelim. Detaylı rapor anca bilgisayar klavyesinden çıkar ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
  • Beğen
Tepkiler: Rasim Öztürk
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Tam Maiden raporu:

Maiden öncesinde hazırlık safhasından başlayalım :)

Dün, yani buradaki haftasonunun ilk gününde modelin son kalan işlerini yapıp, pervane ile ve data kayıt sistemi ile bir dizi deneme yapıp böylece statikte optimum pervane hatvesini belirleyip modeli öyle maiden uçuşuna götürmeyi planlıyordum... Evdeki hesap nadiren çarşıya uyar, hele bu modelde zaten hiçbir hesap tutmadı ki bu tutsun :) Model üzerinde çalışacak çok az vaktim oldu, o vakitte de pilleri şarj ettim, pil, esc ve data logger konektörlerinin hepsini yeniledim yada olmayanlara yeni konektör yaptım ve tüm konektörleri standart hale getirdim, pervanenin hatvesini kabaca ayarladım. Ama sonra evden çıkmamız gerekti, aslında dışarda geçireceğimiz zaman kısaydı ama uzadıkça uzadı, eve gelişimiz 19:30 civarını buldu, neyse ufaklığı uyutup sonra kalan işlere dönerim, saat 11-12 gibi de bitmiş olur işler, arabayı yükler yatar uyurum dedim. Amma velakin ben ufaklığı uyuturken ufaklık beni uyuttu :D:D:D Sanırım tüm haftanın yorgunluğu vurmuş olmalı ki resmen sızıp kalmışım. Saat 23 sularında eşim gelip kaldırdı beni, saat kaç dedim, 11 diyince de "ahanda maiden iptal" dedim kendi kendime. İşin kötüsü sahanın anahtarını da almıştım ve ben gideceğim içni gidecek olan başka insanlar da vardı, yani maiden olsun olmasın gidip hiç olmazsa sahayı açmam gerekiyordu... Uyku sersemi ne yapsam ne etsem diye düşünürken hadi dedim iş başına o model yarın sabah uçacak, bir hafta daha beklemenin anlamı yok... Girdim tekrar atolyeye, tabi gece sessizliğinde ve ufaklığın odasının duvar komşusu olan atolyede çok daha yavaş ve dikkatli çalışmak gerekli ve herşeyi yapmam da imkansız. Normal vakitte bir saatte yapacağım işe iki saat harcayarak kalan işleri de saat 3 sularında bitirip inip arabayı yükledim, sonra da vurup kafayı yattım. Sabah 6 itibariyle de kalkıp yola çıktım.

Sabah saatlerinde hava sıcaklığı harikaydı, 28 dereceyle başladık, sahadan ayrıldığımda (09:00) 31 dereceye yükselmişti... Ben sahaya vardığımda Güney Afrikalı arkadaş, David, çoktan gelmiş kapının önünde dikiliyordu. SElamlaşma faslından sonra kapının kilidine gittik, elimde var iki anahtar, bir büyük bir küçük, kapıdaki asma kilit kocaman, herhalde bu büyük olan anahtardır diyip taktık anahtarı, yarıya kadar giriyor daha fazla gitmiyor. Acaba küçük olan anahtar mı diyip onu taktık, giriyor ama dönmüyor. Yok zaten küçük çok küçük kesin büyük olan olmalı diyerek bihayli debelendik. Acaba birisi içeri bişey soktu içerde kırıldı ondan mı girmiyor bu anahtar diye kilidin içini görmeye çalıştık vs derken bir 10 dk resmen kilitle boğuştuk ama nafile açılmıyor kilit! tam artık geri dönmeye niyetlenicez aklıma geldi, yahu bu büyük anahtarın markası ile kilidin markası birbirini tutmuyor, bu galiba bunun değil, o zaman küçük anahtar mı acaba, biraz daha zorlasak mı onu dedim. DAvid de yok canım o güccücük anahtar açmaz o koca kilidi diyip duruyordu.Denemekten ne çıkar diyip tekrar küçük anahtarı soktum ama yine dönmüyor, öyle zorla böyle zorla titreterek çevir, kilidin demirine bastırarak çevir, demiri çekerek çevir nafile. Yok bu da değil napalım derken son bir hareket yaptım ve tık diye açıldı kilit :D MEğer sonradan farkettik ki anahtarı çevirmeye çalışmadan önce içeri doğru belli bir miktar bastırıp sonra çevirince açılıyormuş meret ve gerçekten de küçük anahtarmış. Yahu kilide bak anahtara bak diye söylene söylene alana girdik. Ama biyandan da kafamda bunların hepsi bir işaret mi acaba, bugün uçmamak mı lazım, şansımı fazla mı zorluyorum diye sorguluyorum.Artık geldik buraya ne olacaksa olsun diyerek devam ettim ama sonunda...

Pist kenarına yerleşince önce modeli arabadan indirip kurdum. Sonra geceden hala yarım kalan ufak tefek kumanda işlerini hallettim (timer ayarlama expoların ayarlanması falan) pili taktım, ve 16" olarak ayarlanmış olan pervaneyle güç ve devir ölçümüne başladım. Teorik hesaplamalardan bu hatve için minimum 4000 devir yakalamam lazım modelin adam gibi bir hızda uçması için diye kendime not almıştım. Ama evde yapmayı düşündüğüm devir ölçümleri falan yapılamayınca son kontroller sahaya kaldı haliyle. Takometreyi çıkardım, modelin başına geçtim, bastım takometrenin düğmesine, çalışmıyor... Haydaa! Davide sordum var mı diye, yok dedi... BAşlarım böyle işe diyip tuttum modeli açtım gazı sonuna kadar, baktım fena çekmiyor tamam dedim,data loggerın ekranında da 900 wattı görünce tamam dedim 100w/libreyi tutturduk, uçar bu meret diyerek fazla takılma geri kalanları havada hallederiz :) diyerek saldım modeli piste. Tabi son bir CG kontrolü de yapmadım değil. HAfif önde CG, iyidir ilk uçuş için...

Kameralar hazırlandı, nefesler tutuldu, modeli piste çıkartıp önce birkaç taksi denemesi yaptım. Kuyruk tekerleği sadece kötü görünmüyor berbat çalışıyor, buraya mutlaka el atmam lazım ilerde... Ama iyi kötü model kontrol edilebiliyor. Pist de geniş ve uzun, yer kontrolü çok sıkıntı değil. Sadece dönüşleri soldan yapmak lazım, zira sağdan dönmek istemiyor arkadaş yerdeyken. Ee kalkış koşusunda sola çekmeyi karşılayabilecek miyiz acaba? görücez... Taksi testlerinden sonra pistbaşı yaptım (mecazi, zira bizim pistin başını göremiyoruz bile :D ) orta çizgi üzerinde modeli oturtup hafif hafif gazı arttırdım (warbird uçurmanın, özellikle spitfire bf-109 gibi ar tekerlekli modelleri uçurmanın püf noktası burada, ani gaz açmaktan kaçınmalısınız) model de pistte yürümeye başladı. Biraz hız kazanınca kuyruk hop havalandı, haliyle gyroskopik etki ile modelin de burnu hop sola doğru döndü anında, zaten beklediğim bişey olduğu için de sağ rudder ile dönmeyi düzelttim, doğrultu tam eski haline gelmedi ama sorun yok pistimi geniş, hıza konsantre ol sen... kuyruk kalkınca rudder da etkin olmaya başladı ama, güzel. ARtık kuyruk kalkınca yarım gazdan tam gaza geçmenin de vakti geldi demektir. yine yavaşça gazı arttırdım, daha 3 çeyrekteydim ki baktım yahu model uçuyor, tekerlekler yerde gibi görünüyor ama aslında kesilmişler :) Azıcık elevatör hop havadayız, ama burun düşüyor çok fena, elevatör bırakmaya gelmiyor (CG fazla önde) Aileron trimleri iyi dokunmaya gerek yok, tırmanışa devam ederek iki sağ dönüş, yeterli yükseklikteyiz, düz uçuş, elevatör trimi ee bu meret çok güzel uçuyor işte şimdi... biraz rahatlayalım. Uçuş hızı güzel görünüyor tutunma sorunu yok, tırmanış açısı da güzel, çekiş sorunu yok. Elevatöre fazla hassas değil, güzel komut alıyor. Yatışlar tam benim sevdiğim hızda, daha ne isteyeyim :) MAdem öyle diyerek yavaş yavaş alçak geçişlere falan başladım... Modelin görüntüsü ve pervanenin sesi harika, Hurricane de motor sesi de eklenince ne kadar harika olacak... Birkaç alçak geçişten sonra kendimi inişe hazırlıyorum psikolojik olarak. Hala motorun ne kadar ısındığını yada ne kadar akım çektiğini bilmiyorum çünkü, fazla uzatmamakta fayda var ilk uçuşu. Sağdan bir yaklaşma ile pisti hizalıyorum, ineceğim alana (hayali pistbaşı) ulaşınca yavaş yavaş gaz keserken biryandan modeli yerden az bişey havada tutacak şekilde elevatörü arttırıyorum usulca. Model tüm komutlara gayet yumuşak tepkiler vererek usulca yere konuyor... Hemen yanıma taksi yaptırıyorum ve kanopiyi kaydırıp altında kokpite yerleştirdiğim loggerin LCD ekranına bakıyorum. 1200 mAh civarı bişey harcanmış, yok canım daha neler, en azından 2000 falan olmalıydı, motora elliyorum en ufak ısınma belirtisi yok. E o zaman hadi tekrar havaya devam diyerek hemen ikinci sortiye çıkıyorum.
Model o kadar düzgün uçuyor ki çok hızlı bir şekilde normal uçuş kapsamındaki karakterine alıştım ve ufak ufak belli hareketleri denemeye başladım. 5. ve 6. uçuşlarda her alçak geçişten sonra bir tono kattım neredeyse. (Victory Roll) aletin tonoları da gayet gerçekçi. Loop henüz denemedim, ilerleyen haftalarda denerim. TErs uçuş gayet stabil, düşük hızda uçuşu da çok dengesiz değil, ama aşırı düşük hızlara da henüz zorlamadığımı bildireyim. Onlar da gelecek yavaş yavaş. GPS verilerine göre son uçuşun ortalama yüksekliği yerden sadece 18m imiş. Modele ve kendime güvenim geldikçe hem uçuşlar daha aşağıda yapılmaya başlandı, hem de bolca touch and go yaptım hem 5 hem 6. uçuşta.

Veri kayıtlarından uçuş istatistikleri:

1. grup (ik ve ikinci sortiler) toplam uçuş süresiyaklaşık 8.5 dakika, maksimum akım: 41,3 A , Max güç: 960 W (motor ne kadar ısınacak bilmediğim için fazla zorlamamıştım :) ) Minimum pil gerilimi: 22,62V toplam sarfiyat: 2342 mAh (buna uçuş öncesi denemeler falan da dahil) MAksimum yer hızı 122,2 km/sa, maksimum yükseklik 140m AGL

2. grup uçuşlar (3. ve 4. sortiler) Toplam süre: 9.5dk, Max akım:42,48 A, Max güç:965 W , Minimum pil gerilimi: 22,16 V, toplam sarfiyat: 2543 mAh, max hız: 119,6 km/sa, max yükseklik 104 m AGL

3. grup uçuşlar (5. ve 6. sortiler) Toplam süre: 8,5 dk, max akım:43,57 A , max güç:1024 W , minimum pil gerilimi: 22,49 V , toplam tüketim 2100 mAh, maksimum hız: 118,2 km/sa , max yükseklik 75 m (ortalama yükseklik 18 m)

Sonuç olarak, harika uçan bir model ve ilk izlenimim bu modelin birhayli daha ağırlık kaldırabileceği yönünde. şöyle bir 500 gram eklense toplamda 4500 gram olsa sanki tam warbird gibi uçar gibi geliyor. Niyetim de 5kg a kadar zorlamak... Tabi uçabilirlikle birlikte yapının dayanıp dayanmayacağı da bir soru işareti, onu da göreceğiz... Testlerden sonra eğer bu model hala sağlam olursa bunu, olmazsa da yeni bir tane basıp onu adam gibi yüzey hazırlama (fiber kaplama vs) sonrası detaylandırıp boyamaya niyetim var, model kesinlikle bunu hakediyor... Ama Hurricane in maidenini beklemek zorunda ;)
 
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Videolar için rezerve :)


İlk uçuş:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

İkinci uçuş:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

İkinci uçuşta artık yavaş yavaş tonolar da atılmaya başlanmış :)

Üçüncü uçuş:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

4. Uçuş:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


diğer uçuşlar yüklendikçe bu mesaja eklenerek güncellenecek, toplam 6 video olacak...
 
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

kml dosyalarini yükledim. Toplam 3 kayıt var, her biri bir ucus gurubu (bataryanın takıldığı andan çıkartıldığı ana kadar tüm kayıt) her birinde iki sorti uçuş var. İLk kayıtın baş kısmı oldukça uzun ve bu süre yerde son kontroller ayarlar vs ile geçti. Aslen ilk uçuş 07:23 civarında başlıyor...
 

Ekli dosyalar

  • spit maiden flight session 1.kml
    147.4 KB · Görülme: 7
  • spit maiden flight session 2.kml
    65.1 KB · Görülme: 3
  • spit maiden flight session 3.kml
    55.6 KB · Görülme: 4
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Bir önceki kml dosyaları sadece iki boyutlu ama hareketi animasyon olarak oynatabilen dosyalar. Bunlar da üç boyutlu olarak uçağın tüm uçuş güzergahının kayıtları.

Bu da 5. ve 6. sortilerin görünüşü:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Birhayli touch and go yapmıştım belli oluyor mu :)
 

Ekli dosyalar

  • maiden flight 3D tracks.rar
    21.7 KB · Görülme: 1
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Vay arkadas. Demek ki ucakcilar da telemetri sistemini efektif şekilde kullanabiliyormus hem de hakkını sonuna kadar vere vere :bravo:

6 yıldır bu is içindeyim ama Sumer abi gibi bir kaç ucakci hariç sizin gibi ucakci görmedim Evren Hocam, valla helal olsun.

Artık bu olaydan sonra Rudder konusunda size kesinlikle takılmayacağım [emoji2]

Bu arada özet maiden raporu bu ise, detaylısını gerçekten de merak ettim. Sanki havada yeni bir konu kokusu var [emoji2]

Son olarak örnek olmasi anacıyla kullandığınız telemetri ve/veya log sisteminin detaylarını da öğrenmek isteriz.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Vay arkadas. Demek ki ucakcilar da telemetri sistemini efektif şekilde kullanabiliyormus hem de hakkını sonuna kadar vere vere :bravo:

6 yıldır bu is içindeyim ama Sumer abi gibi bir kaç ucakci hariç sizin gibi ucakci görmedim Evren Hocam, valla helal olsun.

Artık bu olaydan sonra Rudder konusunda size kesinlikle takılmayacağım [emoji2]

Bu arada özet maiden raporu bu ise, detaylısını gerçekten de merak ettim. Sanki havada yeni bir konu kokusu var [emoji2]

Son olarak örnek olmasi anacıyla kullandığınız telemetri ve/veya log sisteminin detaylarını da öğrenmek isteriz.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Telemetri değil aslında, sadece logger, eagle tree e-loggerv4 kullandığım sistem. Bu modele sadece harici ekranını ve gps alıcısını ekledim. Harici ekranı da yerde hem pilin durumunu hem de motorun ne kadar güç çektiğini görmek için kullandım. Hurricane de barometrik altimetre ve hava hızı sensörü (pitot tüpü) de eklenecek toplanan verilere...

Verileri işleyince gem google earth kml dosyalarını hem de bazı grafikleri paylaşacağım.

Sonuçta bu model test için yapıldı ve uçurulacak, ben yarı bilim adamıyım, göz kararı test olmaz bana göre, ona sadece gözlem denir :) o yüzden veri toplar nicel analiz yaparım :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Hadi geçmiş olsun :bravo: Artık daha güzel bir boyayı hak etti desene Evren Hocam :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Hadi hayirli olsun [emoji106][emoji1]
 
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Şaka gibi. Kırmadan indirebildin demek. :) :) :)

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Gözünüz aydın sonucun tatmin edici olmasına sevindim.Hayırlı olsun zevkli uçuşlar diliyorum.

HTC Desire 820 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Buarada dün yazamadım (nedenini detaylı raporda göreceksiniz :) ) dünden beri güzel dileklerini ileten herkese çok teşekkürler :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Sümer Yamaner' Alıntı:
Şaka gibi. Kırmadan indirebildin demek. :) :) :)

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Abi hele bir maiden inisinin videosunu gör... ben kendi gözlerime inanamadım ne yalan diyeyim [emoji23][emoji23][emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Bunlar sana alışık değiller tabii... Etkilendiler. Benim kılım kıpırdamadı. [emoji38]

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Spitfire Mk9 - 3 Boyutlu baskı- Maiden

Sümer Yamaner' Alıntı:
Bunlar sana alışık değiller tabii... Etkilendiler. Benim kılım kıpırdamadı. [emoji38]
Aynen dediğin gibi abi, etkilenmedik dersek yalan olur :D


Sent from my iPhone using Tapatalk