Tareq'den Heli Teknik Üzerine Muhabbet

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
36,420
Tepkime puanı
43,398
Yaş
51
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Arkadaslar,

Bu yazi alintidir. Yazi, "Tareq Istanbul Funlfy 2012" sirasinda surekli yaninda ona eslik eden Sarper Karatas ve Güneş AYDIN tarafindan kaleme alinmistir.
Orjinal LINK :

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Yorucu ve heyecan dolu 2 günü geride bıraktık arkadaşlar. Gelen şanslı arkadaşlar Tareq'in gerçekten ne kadar arkadaş canlısı olduğunu birebir yaşadılar ancak tabii gelemeyen pekçok arkadaşımız oldu.

Tareq'in Istanbul'da olduğu zaman boyunca gerek topluluk arasında gerekse diğer zamanlarda aklımıza gelebilecek pekçok soruyu kendisine yöneltmeye çalıştım. Bu bilgilerden etkinlik sırasında anonslar ile bahsetmeye çalıştım ancak hem unuttuğum bölümleri yazmak hemde alanda olmayan arkadaşlar içinde bilgi olması için bu başlığa Tareq'in düşüncelerini, tavsiyelerini ve tekniklerini yazmak istedim.

Tareq Türkiye'de olduğu zamanda hiçbir sponsora sahip değildi. Tekrar tekrar üstüne basarak söylediği şey "Ben tüm ama tüm modelleri ve teknolojileri test ediyorum ve hangileri hoşuma giderse onlarla uçuş yapıyorum, reklam amaçlı değil gerçekten beğendiğim markaları yanımda taşıyorum ve insanlara bunları gösteriyorum" oldu. Aynı şekilde daha önce sponsorluk anlaşmaları yaptığını ancak anlaşma yaptığı markalar kalite düzeylerini bozmaya başladığı zaman veya dizayn hatalarını düzeltmedikleri zaman markalardan ayrıldığını söyledi. "Eğer bir marka ile sponsorluk anlaşması yaparsam ve marka kalitesini düşürürse buradan zarar gören marka değil benim ismim oluyor, bu yüzden markalar ile hiçbir kontrat yapmıyorum" diyor.


Tareq an itibariyle, Rapicon yakıtları, Gens Ace pilleri, MSH ve diğer pekçok marka için test pilotu olarak yardımcı oluyor. Ürünleri son dayanma noktasına kadar zorlayıp, standart bir kullanıcının (3D pilotu olsa bile) gelmeyeceği noktalara gelip ürünlerin nereden ilk su koyduğunu buluyormuş. Markalarda bu açıkları düzeltip tekrar ürünleri revize ediyormuş.

Örnek olarak Trex 700 e DFC'nin 2200 rotor hızında hiçbir problem olmadan uçabildiğini, 2350 rotor hızında ise artık sistemin dizaynı üzerine çıktığını ve yüklü manevralar sırasında modelin havada inflak ettiğini söylüyor. Zaten 2200 rotor hızı 90'lık bir helikopter için hiçbirimizin kullanmadığı bir hız. Haliyle 700e DFC için, gerçekten güzel bir helikopter diyor.

Bu marka - Tareq ilişkisinde ne kadar titiz olduğunu şöyle bir örnekle ifade etti. Biliyorsunuz YS an itibariyle Tareq'in adını taşıyan bir motor üretiyor ve satışa başlamak üzere (yeni başladı). Bu motoru Tareq 1 sene 2 aydır devamlı uçuruyormuş. Örnek motorlardan birinde 500'den fazla uçuşum var diyor. Motorun üzerine yazılan benim adım olduğu için kesinlikle ama kesinlikle çok iyi olduğuna emin olmalıyım diyor ve yine ekliyor, hiçbir şekilde hiçbir firma ile kontratım yok, yarın YS motor kalitesini düşürecek olsa anında ismimi motorlardan çekerim.

2012 İstanbul Funfly'da Tareq yanında 4 helikopter getirmişti, bunlardan 2'si nitro ve 2'si elektrikli.
Nitro modellerden birisi Trex 700 diğeri TSA 700'dü. Tareq'in gösteri uçuşlarında kullandığı 700 nitro, v1 trex 700'e (tamamen stok haline) DFC rotor takılmış bir helikopterdi .

Elektrikli modellerin 2'side 700e DFC'ydi. 2'sinde de scorpion motor vardı, birisi Kontronik 120A ESC diğeri Castle Ice 160A ile uçuyordu. Kontronikli modeli hiç uçurmadı. Kendisine sorduğumda, 700e DFC kutusundan çıkan Align motor ve 120A castle esc'nin çok iyi olduğunu, evdeki modellerinden birisininde böyle olduğunu ve çok beğendiğini söyledi.

FLYBARLESS olarak söylediği tek şey, BRAIN BRAIN BRAIN BRAIN. Bu sistemin diğer tüm sistemlerden çok farklı bir yerde olduğunu ve bundan sonra çıkacak her flybarless sistemin brain'i baz alarak geliştirileceğinden çok emin. Bu sistemi sevmesinin ilk sebebi ayarlarının çok çok kolay olmasıymış. Bilgisayar arayüzünden hangi helikoptere sahip olduğunuz seçiyormuşsunuz (mesela 700 sınıfı) ve sadece açı ayarlarını yapıp uçmaya başlyıormuşsunuz. Diğer sistemlerde olan uçuşu mükemmelleştirmek için ince ayar yapma zorunluluğu kesinlikle yok diyor. Kutudan çıkan hali harikaymış. Bu markadan önce sevdiği sistemleri sorduğumda Futaba GY750'yi beğendiğini söylüyor. Align 3GX için, ümitsiz vaka diyor .

Elektrikli piller için gens ace pilleri mutlaka test etmeniz lazım, şu anda ucuz olduğu için kullandığınız zippy piller ile aynı fiyattalar ancak kesinlikle thunder power kadar iyiler diyor.

Şu an için beğendiği helikopterler, MSH protoss, Trex 700, TSA 700'müş. TSA 700 en beğendiğim helikopter ve uçuşu harika diyor ancak tamiratı o kadar harika değil diyor. Yapması zor bir helikopter olduğu için mi böyle diyorsun diye sorduğumda, hayır yapması zor değil ancak frame tarafında çok fazla parça var ve söküp takmak uzun sürüyor diyor. Bundan hemen sonrada eklediği bilgi, frame o kadar rijitki kırımlar sırasında frame'e zarar vermek hemen hemen imkansız, o yüzden frame'i o kadar söküp takmaya gerekte kalmıyormuş.

Servolar için kesinlikle JR diyor. Hemen hemen tüm modellerinde JR servolar takılıydı. JR servolar dışındaki servolardanda beğendiklerim var diyor ancak en rahat ettiklerim JR'lar diyor. Futaba servoların JR servolara göre daha "net" oldukları hakkında ne düşünüyorsun diye sordum, "doğru, JR servoların merkezlemesi biraz daha kötü gibi gözüküyor ancak Futaba'lar her zaman yavaş kalıyor ve uçarken bu yavaşlığı hissediyorum ancak JR'ların boşluğunu asla uçuş sırasında hissetmedim" diye cevapladı.

Gelelim motor ayarı mevzusuna .
Etkinlik sırasında Tareq isteyen herkesin model ayarlarına yardım etti, İlker Esmer arkadaşımız üzerinde YS motor olan trex 700'ünün motorunu TAREQ ile beraber ayarladı bende bir yandan konuşmaları izleyenlere aktardım.
Öncelikle termometre ile ayar yapmıyor. Hem Hekan abi hemde İlker elinde termometre ile Tareq'e doğru koşarken "yo yo gerek yok, kullanmıyorum" dedi . Motorun sıcaklığını backplate'e parmağını koyarak kontrol ediyor sadece.
Modeli hover'a kaldırdı ve tam kollektif ile gökyüzüne modeli tırmandırdı. Buradaki motor ayarı için büyük iğneyi kullanıyorum diyor. Model bayılmamalı ancak egzosttan çıkan duman her zaman görünür olmalı diyor. Duman azaldığı anda geri zenginleştirmek gerekir diyor.
Bundan sonra tictoc yapmaya başladı. Orta iğneyide bu şekilde ayarlıyorum diyor. Tictoclar sırasında yine model olabildiğince fazla güç üretmeli ancak duman asla kesilmemeli veya azalmamalı diyor.
Bir diğer söylediği şey ise, "eğer YS motorunuz varsa kesinlikle fuel magnet kullanmalısınız". "Header tankta iyi ama asla fuel magnet gibi olmuyor". Sert yapıdaki Links marka fuel magneti öneriyor. Uzun ömürlü ve işini yeterince güzel yapıyor diyor. Fuel magnet olmazsa, motor zaman zaman yakıt ememediği için fakire düşecektir diyor.

Hem İlker arkadaşımızın modeli hemde kendi nitro modelleri ile yaptığı "semsert" uçuşlar sonrası motor sıcaklıklarını kontrol ettik. 2 motorda indikten sonra 95 derece civarıydı. Adam işini biliyor .

Sohbetlerimiz sırasında hem arkadaşlar hemde ben neden plastik pal tutucu kullandığını sorduk. Cevap (aynen yazıyorum) "plastik parçalar hem daha güvenli hemde metal gibi boşluk yapmıyolar oldu. Kendiside çok üzün süre hem ana rotor pal tutucuları hemde kuyruk rotoru pal tutucularını plastik kullanmış. Son dönemde kitler içinden metal parçalar çıkmaya başladıktan sonra bende parçaları değiştirmediğim için metal kullanmaya başladım diyor.

Şimdilik aklıma gelen konular bunlar ancak tabii pekçok konu konuştuk. Alanda olan arkadaşlarda unuttuğum konuları hatırlatırlarsa buraya ekleyebilirim.

HelicopTR

Sarper Karatas

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ben de Sarper'in unuttuğu benim aklıma gelen bir kaç noktayı ekliyeyim.

Konnektör olarak 700'ün ana bataryasında, EC5 kullandığını söyledi. Bu konnektörlerin daha iyi iletim sağladığını ve deans'lere göre çok daha iyi olduğunu söyledi. Zaten bu konnektörlerin lehimleme yüzeylerinin kocaman olmasından iletimin daha iyi olacağı belli. Kendisi de ana batarya konnektörü olarak EC5 kullanıyor. Alıcı pili konnektörü ise deans.

Motor ayarında bir de tictoclardan çıkış sonrasında motorun ne kadar sürede kendine topladığına bakıyordu. Orta iğne için bu de fikir veriyor.

FBL ünite hakkında ben kendi kullandığım AR7200BX'i sordum, ve bunun normal BeastX den farkı var mı diye sordum. Kesinlikle AR7200BX, normal BeastX'den daha iyi dedi. Buradaki temel fark versiyon farkı dedi. Özellikle AR7200BX için, normal BeastX'e göre daha iyi performans verdiğini de ekledi. Bende bu konuşmanın devamında, AR7200BX yada BeastX'in diğer FBL üniteler arasında ne durumda olduğunu sordum. Kesinlikle BRAIN ile yarışamaz, BRAIN çok daha üstün bir ünite diye açıkladı. AR7200BX'in yada BeastX'in biraz vasat bir FBL ünite olduğunu ama yine kullanılabilecek bir ünite olduğunu da ekledi. Tabi ki ilk sıraya BRAIN'i koydu sonra Futaba GY750 dedi. AR7200BX yada BeastX için sıralama kriteri söylemedi. Özellikle 3GX kesinlikle kullanmayın, daha çok fazla upgrade'e ihtiyacı var dedi.

Pal konusunda ucuza kaçmayın, iyi ekipman kullanın dedi. Kendisi gördüğüm kadarıyla tüm modellerinde SAB kullanıyor. Sanırım bir tanesinde de Gryphone vardı. İzleyicilerden birisi de Align palleri sordu. Onlar da gayet güzel paller dedi. FBL için normal pal kullanmayın kesinlikle FBL pal kullanın diyor. Özellikle palleri çok çok fazla sıkıyor. Elle çok zor katlanacak kadar sıkıyor. Bu duru için, helikopterin 3D manvevralarda daha iyi ve daha sert tepki verdiğini söylüyor. Ve tabiki blade stop yaptığımda paller hiç bir şekilde katlanmıyor diyor. İlk geldikleri gün akşamı otelde helikopterleri toplarken pallerini ben takmıştım ve her zaman kendi modelimde sıktığım kadar sıktım. Daha sonra gelip kontrol etmesini istedim. Geldi bu ne böyle çok bol bunlar dedi. Halbuki ben normalde bilirsiniz belki palleri diğer arkadaşlarımın pallerine göre biraz daha fazla sıkarım. Ona rağmen çok bol yorumunu yapıp, alanda sıkacağını belirtti.

Ben de, yularıdaki sorularda da sorulmuş, cyclic ve collective açılarını sormuştum. Collective açılarını 13 derece, cyclic açılarını ise (yanlış hatırlıyor olabilirim) 8 derece gibi kullandığını söyledi. Ama collective için 13 derece olduğunu çok net hatırlıyorum, daha sonrasında Mohammed'de aynı şeyi yinelemişti çünkü. Kumanda kontrollerinde, o çok sert 3D manevralarda bile colective'i en üstte sürekli kullanmıyor. Dolayısıyla motoru da boğmuyor. Ani pitch hareketleri kullanıyor. Yüksek hızda mesela gelip duracağı zaman, yüksek pitch'i çok anlık veriyor sonra normal açıya geri dönüyor.

DFC kafa için, çok olumlu yorumlar yaptı. Ben, tabi boom'a yakın paller boomstrike riski sana göre nedir dedim. Boomstrike kesinlikle olmuyor ama düzgün mekanik ayar ve düzgün ekipman kullanırsanız diyor. Bunun üzerine ben de damper'lar sert o mudur asıl sebep dedim. Onun da büyük etkisi var ama, palleri çok fazla sıkmam da modeli daha rijit kıldığı için boomstrike'ı azaltıyor dedi. DFC için modelin ağırlık merkezini aşağı çektiği için çok iyi tepkiler alıyorum ve özellikle kafa çok daha basit olduğu için boşluk riski çok az oluyor dedi. DFC kafayı tavsiye ediyor.

Bir de ana dişli ile pinyon arasına elektrikli modellerinde gres sürüyormuş.

Tareq de Mohammed de bence buradan çok memnun ve mutlu ayrıldı. Bu hobinin Türkiye'de daha çok fazla yaygın olmadığını da ekledi. Bunun sebebini ise model firmalarının burada az olduğunu ve parçaların yurt dışı fiyatlarına göre daha pahalı olduğunu söyleyerek açıkladık bizde. Ve tabi model çeşidi çok yok Türkiye'de. Resmi olarak bildiğim sadece Align ve TT'nin distribütörleri var. Aynı zamanda tekrar gelmek istermisiniz diye sorduğumuzda, tabi neden olmasın gerek siz gerekse alandaki diğer arkadaşlar çok arkadaş canlısı karşıladınız bizi dedi. Kendisi de keza öyle. Bir örnek vereyim mesela, pazar günü, hem c.tesinin yorgunluğu hem de alanda c.tesiden arıza yapan 2 yakıtlı model tamir etmenin telaşından sabahtan adamla çok konuşamadık. Sonra kendisi gelip, "seyirciler sıkıldılar 700E'i hazırlayabilir misin bir uçuş yapmak istiyorum." demişti. Zaten izleyicilere karşı da çok iyi davrandı. İmza vermekten, fotoğraf çektirmekten hiç çekinmedi. Herkesle gerek saha içinde gerek dışında sürekli sohbet etti.


Çok güzel ve bir o kadar da yorucu bir organizasyon oldu ama bunların hepsine de değdi bence.

HelicopTR

Güneş AYDIN

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Evet, Güneş'inde bahsettiği gibi cyclic açı sorduğumuzda 8 veya 9 derece civarı kullanıyorum diyor, kollektif için 12,5 ila 15 arası modelden modele, setuptan setupa değişiyorum diyor. Uçuş boyunca 15 derecelere sadece çok çok kısa zamanlarda çıkıyor (saniye bile değil). HV ve çok hızlı servo kullanmasınında bir sebebi bu.

Tail slide gibi hareketlerde model yere gelirken önce modeli yere paralel hale getiriyor cyclic komut ile (kollektif vermeden) daha sonra modelin aşağı düşüşünü 0'lamak ve palleri pörtletmek için 15 derece kollektifi basıp çekiyor, model olduğu yere sabitleniyor resmen .

Pal olarak, SAB, Gyrphon ve Rail blade getirmişti. Hepsini kırdı sağolsun alandaki arkadaşlarda kapıştılar .

Elektrikli 700'lerde alıcı pili kullanmıyor. Gryphon 3s-12s bec ile direkt 12S ana bataryadan besliyordu servoları.

Türkiye'de gerçekten çok şaşırdım ucuz mal kullanıyorsunuz kırımdan ve masraftan korktuğunuz için ancak ucuz mal kesinlikle sonuçta daha pahalıya çıkıyor diyor. Onun yerine kalitesi belli olan ürünleri kullansanız modeller hem havada su koymaz hemde kırım riskiniz azalır diyor.

Tabii aslen kastettiği "pahalı mal" değil, kaliteli mal. Örnek olarak gens ace piller, zippyler ile aynı fiyattı.

Align 3GX için şöyle bişeyde söyledi,
Mesela diyor, Alan Szabo kendi modelini bana verdiği zaman uçuruyorum, üstünde 3gx takılı ve süper uçuyor model diyor. Brain gibi olmasada gerçekten güzel uçuyor diyor ama Alan Szabo Align'ın fabrikasında tüm gün ve bi içeri bi dışarı girip çıkıp tüm gün boyunca ayar yapıyorlar ve en olması gereken değerleri ince ince buluyorlar diyor.
Ben 1 haftada belki maksimum 5 kere uçacak zamanı buluyorum ve setup'a bu kadar harcayacak zamanım yok diyor. O yüzden alıp modelime taktığımda en iyi sonucu verecek ürünler benim için önemli, 3GX bunlardan birisi değil diyor (kullanıcı dostu değil).

HelicopTR

Sarper Karatas
 
Ynt: Tareq'den Heli Malzemeleri Hakkinda Muhabbet

Adam güzel özet çıkarmış. Faydalı bilgiler.
 
Ynt: Tareq'den Heli Malzemeleri Hakkinda Muhabbet

YUCEL' Alıntı:
Adam güzel özet çıkarmış. Faydalı bilgiler.
Aynen Ustad. Hele su "Plastik" olayı kopardı beni. Zamanında millet ne paralar harcadı upgrade için. Allah'tan ben o dönemlerde henüz modelci değildim ;D
 
Ynt: Tareq'den Heli Malzemeleri Hakkinda Muhabbet


Eve o plastik olayı ilginç ama metal daha güvenli sanki. Valla adam ne düşünüyorsa söylüyor. En azından bir şeyler satılsın diye reklam amaçlı konuşmuyor.
 
Ynt: Tareq'den Heli Malzemeleri Hakkinda Muhabbet

Evet, güzel ve çok faydalı bir yazı. Benim gibi hover'dan öteye gidemeyenler :( için bile...
 
Ynt: Tareq'den Heli Teknik Üzerine Muhabbet

İlk mesaja yeni bilgiler ilave edilmiştir ;)
 
Ynt: Tareq'den Heli Teknik Üzerine Muhabbet


Ellerin dert görmesin adminim. ;)
 
Ynt: Tareq'den Heli Malzemeleri Hakkinda Muhabbet

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
YUCEL' Alıntı:
Adam güzel özet çıkarmış. Faydalı bilgiler.
Aynen Ustad. Hele su "Plastik" olayı kopardı beni. Zamanında millet ne paralar harcadı upgrade için. Allah'tan ben o dönemlerde henüz modelci değildim ;D

Evet o para harcayanlardan biri de benim. İlk helim Trex 450'nin nerdeyse bütün parçaların metale dönmüştüm. Esasında arabaya çelik jant takmış olmanın verdiği hazza benzer bir durummuş anlaşılan :)

Gitmemiz gerçekten çok faydalı oldu helede yeni bir model almanın eşiğinde olmam sebebiyle benim için. Özellikle kumanda ve kitle ilgili aldığım tavsiyeler çok işime yaradı.