Trainer Çaylak Model Hüsranı

cleaner80

Yeni Uye
Katılım
27 Ağu 2017
Mesajlar
7
Tepkime puanı
0
Yaş
43
Merhaba arakadaşlar,

modelciliğe yeni başladım ve ilk yaptığım çaylak modeli cumartesi günü uçurmaya çalıştım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu resimler uçuş öncesi görüntüler.

Özellikler

2000kv motor
30a esc
60*40 paller
2200 mah lipo
9gr servo
Ağırlık 700gr civarı
flysky kumanda

Malzeme olarak gövdede 2cm strafor foamboard kanatta da 3cm strafordan airfoil şablonla kesim yaptım

Uçuş şöyle oldu yerden kalkamayınca elle fırlatarak kalkalım dedik ve eşime uçağı verdim ileri doğru fırlatmasını söyledim. Gaza tam yük verip eşime ileri doğru atmasını söyledim ve attı. Uçak birden yukarı doğru dikey bir şekilde yerden 4 mt civarı yukarı yükselip sola doğru manevra yaptı ve hızlıca yere çakıldı. Az daha yoldan geçen arabanın birine çarpacaktı:)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçağın son durumu bu şekilde.

Sanırım ilk olarak pervane seçimim yanlıştı. Uçağı yeterince güçlü çekemediğini düşündüm. yerdeyken çeker gibi geliyordu.
İkinci yanlışım da uçağın denge kontrollerindeydi. Ağırlık merkezini kanadın 4 cm gerisinde olacak şekilde ayarlamıştım ama sanırım yanlış yaptım.

Siz üstadlardan ricam bu uçağı uçurabilmem için yapmam gerekenler konusunda tavsiyede bulunmanız. Şimdiden yorumlarınız için teşekkür ederim.
 
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Oğuz bey merhabalar, modelin işçiliği gayet güzel görünüyor elinize sağlık.Şevkinizi kırmak istemem ama motor ve pervane seçiminiz bence yanlış.Motor gücü ve KV değerinin farkını araştırmanızı öneririm.Yazdıklarınızdan anladığım kadarıyla ağırlık merkezinin yanlış ayarlanması sonucu(yatay ve/veya dikey eksende) model stall olup sola yatmış.Elden fırlatılırken acaba dik açıyla mı fırlatıldı yukarıya doğru? Bu da olası bir ihtimal.Motora sağa ve aşağı bakacak şekilde açı vermiş miydiniz? Normalde 3-5 derece kadar bir miktar açı veriyoruz motora bazı modellerimizde.Bence motorunuzun KV değeri çok yüksek bu model için.Kullandığınız motorun Tork'u olması gerekenden çok çok düşük.Yüksek KV'li motorlar hızlı modeller için, düşük kv'li motorlar tork gerekli olduğu durumda kullanılır.Zaten sizin modeliniz eğitim modeli olduğu için aerodinamik yapısı gereği hızlı uçamaz.1000KV ve muadili, eğer uçuş ağırlığı gerçekten 700gr ise 300Watt gücünde bir motor yeterli olacaktır sizin modeliniz için.Bundan önce simülatörde çalışma yapmış mıydınız? Simülatörde çalışmanızı şiddetle öneririm.Hatta İzmir'de bu işi yapan kişilerden destek alabilirseniz sizin için daha iyi olacaktır.Kolay gelsin. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Muhittin Şentürk
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Strafordan model uçak yapımı balsadan uçak yapımından daha zor oluyor. Kanadın profilinin düzgün olması için büyük bir strafor kesici lazım. Kuyruk parçaları denge için önemli. Piyasadaki strafor ARF modeller kalıp içine sıvı köpük uygulanarak yapılıyor. Kanadı strafordan uygun olarak kesip balsa levhayla kaplamak iyi olur. Gövde ve kuyruk strafor olmuyor. Balsa levhadan yapmak gerekir.

Simulator model uçurmakla gerçek bir model uçurmak arasında çok fark var. Simulator kullanmak yerine bir model uçak kulübüne üye olmak veya tecrübeli bir modelci arkadaşla beraber uçuş yapmak daha iyi olur. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Muhittin Şentürk
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Motor ve pervane seçimi çok doğru görünmüyor, ama bu demek değildir ki bu model bu motor ve pervane ile uçmaz... Hem de gayet güzel uçar, çünkü bu motor/pervane kombinasyonj bu uçağın ihtiyaç duyduğu gücü üretebilecek bir sistem. Ama verimsiz olacaktır, yani ihtiyaç duyduğunuz gücü vermek için çok daha fazla güç çekecek demektir... Bu da aynı pille uçuş süreleriniz daha kısa olacak anlamına gelir...

Öte yandan, motora gelmeden önce modelin motorsuz uçuşunu konuşmak gerekir. Anlattığınız davranışa neden olacak üç şey var (eşinizin modeli yere paralel ve düzgün bir şekilde attığını varsayıyorum)
1. Motorun çekiş açısı yanlıştır. Uçagın gövdesi yere paralel iken motorun bir miktar, bu model için 3-4 derece civarında aşağı doğru bakıyor olması gerekir. Kırım öncesi fotolarda bunu çok net göremiyorum açıkçası.

2. Ağırlık merkezi fazla geride olabilir. Ağırlık merkezinizi kanadın eninin 1/4ü kadar bir mesafeye (hücum kenarından ölçerek) ayarlamak başlangıç için tabsiye edeceğim şey olur.

3. Kanadın ve kuyruğun birbirlerine göre oturma açıları hatalıdır. Modeli plana göre doğru bir şekilde yaptığınızdan, kanat ile gövde arasındaki ve yatay kuyruk ile gövde arasındaki açının plandaki ile aynı olduğundan emin olmak gerekir.

Tabiki yukarıdaki üç maddenin birden fazlasının kombinasyonu da probleme neden oluyor olabilir...

Tavsiyem; motor değişikliğine para harcamadan önce elinizdekilerle gidebildiğiniz kadar gidebilmek olur... problemi bulmak için olası sorunları teker teker ele almaya çalışalım.
Ağırlık merkezi en basit ve aynı zamanda önemli nokta. 4 cm demişsiniz, kanadın genişliği nedir? Eğer kanadınızın eni 12 cm den daha fazla değilse zaten bu ağırlık merkeziyle o modeli uçuramazsınız.

Ağırlık merkeziniz yerindeyse, değilse de yerine çektikten sonra, motorsuz süzülüş testlerine geçin. Öncelikle modelin kontrollerinin tam ortalı olduğundan emin olun, değilse kumandanızın trierinile merkezleyin. Modeli tercihen yumuşak bir zeminli arazide (uzun otlu yada varsa güzel çimenlik bir alanda) elinizden yumuşakça (fırlatmadan) ve burnu hafif aşağı (10-15 derece) bakacak şekilde ileri doğru atın (her zaman rüzgarın geldiği yöne doğru). Hiç kumanda vermeden modelin ne yaptığına bakın (ilk denemelerde pervaneyi sökerseniz daha sağlıklı olacaktır). Model direk dalışa geçip çakılıyor mu yoksa burun kaldırıp hafifçe yükselip hızını kaybettikten sonra tekrar burnunu düşürüp “yunuslamak” dediğimiz hareketi mi yapıyor? Yada, ideal olanı, hemen hemen düz bir çizgi takip edip ileriye doğru alçalarak süzülüyor mu? Eğer süzülme güzelse motorlu denemelere geçebilirsiniz demektir. Değilse trimlerle oynayarak güzel bir süzülmeyi bulana kadar denemelere devam edin. Model burun aşağı dalıyorsa elevatör yukarı kalkacak şekilde trim verin, yunusluyorsa tersi yönde trim verin. Yeterince düzgün süzülen bir trim ayarını bulana kadar bu şekilde denemelerinizi devam ettirin. Düzgün süzülen bir trim yapabiliyorsanız ve bu trimde elevatörde aşırı bir yukarı yada aşağı pozisyonda değilse kanat ve kuyruğunuz iyi ayarlı demektir. Bu aşamada motorlu testlere geçebilirsiniz...

Motorlu denemelerde de aslında aynı şeyi yapacaksınız ama artık motoru çalıştırarak ve gerekirse kumanda vererek. İlk atışlarda motoru tam gaza kadar çıkarmanıza gerek olmayacaktır. Zaten esas görmeye çalıştığımız şey motorun açısının doğru olup olmadığı... motorsuz güzel süzülen bir model motor gazlıyken (yarım gaz veya üzerinde) aşırı bir şekilde burun kaldırıyorsa motor çekiş açısı yeterince aşağı bakmıyor demektir. Motorun üstteki vidalarının arkasına birkaç pul ekleyip tekrar deneyin. Yok eğer gaz açınca modelin burnu aşağı gidiyorsa o zaman aşağı çekiş açısı fazla demektir, azaltın... ideal ayar, bu model için, tam gazda hafifçe burun kaldırıp tırmanışa geçmesi, yarım gaz civarında düz uçması, motor kapanınca da hafifçe burun düşürüp süzülerek alçalmasıdır...

Eğer modelinizin motorsuz süzülüş ayarını iyi yaparsanız, havada başınız sıkıştığında motoru kapatıp modelin süzülmesini sağlayarak bile durumu kurtarabilirsiniz...




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Öncelikle geçmiş olsun.Buradaki üstadları öncelikle iyi dinleyip söylenilenleri uygulamanda fayda var.Birde uçurmayı deneyeceğiniz alanın tamamen boş olup hiçbir canlı olmamasına dikkat edin.Yaşadığınız kırımın başında az daha arabaya düşeceğini anlatmışsınız.Allah korusun modeller ciddi zararlar verebilir aman dikkat.Kolay gelsin
 
  • Beğen
Tepkiler: Muhittin Şentürk
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Özgür Evren Varol' Alıntı:
Motor ve pervane seçimi çok doğru görünmüyor, ama bu demek değildir ki bu model bu motor ve pervane ile uçmaz... Hem de gayet güzel uçar, çünkü bu motor/pervane kombinasyonj bu uçağın ihtiyaç duyduğu gücü üretebilecek bir sistem. Ama verimsiz olacaktır, yani ihtiyaç duyduğunuz gücü vermek için çok daha fazla güç çekecek demektir... Bu da aynı pille uçuş süreleriniz daha kısa olacak anlamına gelir...

Öte yandan, motora gelmeden önce modelin motorsuz uçuşunu konuşmak gerekir. Anlattığınız davranışa neden olacak üç şey var (eşinizin modeli yere paralel ve düzgün bir şekilde attığını varsayıyorum)
1. Motorun çekiş açısı yanlıştır. Uçagın gövdesi yere paralel iken motorun bir miktar, bu model için 3-4 derece civarında aşağı doğru bakıyor olması gerekir. Kırım öncesi fotolarda bunu çok net göremiyorum açıkçası.

2. Ağırlık merkezi fazla geride olabilir. Ağırlık merkezinizi kanadın eninin 1/4ü kadar bir mesafeye (hücum kenarından ölçerek) ayarlamak başlangıç için tabsiye edeceğim şey olur.

3. Kanadın ve kuyruğun birbirlerine göre oturma açıları hatalıdır. Modeli plana göre doğru bir şekilde yaptığınızdan, kanat ile gövde arasındaki ve yatay kuyruk ile gövde arasındaki açının plandaki ile aynı olduğundan emin olmak gerekir.

Tabiki yukarıdaki üç maddenin birden fazlasının kombinasyonu da probleme neden oluyor olabilir...

Tavsiyem; motor değişikliğine para harcamadan önce elinizdekilerle gidebildiğiniz kadar gidebilmek olur... problemi bulmak için olası sorunları teker teker ele almaya çalışalım.
Ağırlık merkezi en basit ve aynı zamanda önemli nokta. 4 cm demişsiniz, kanadın genişliği nedir? Eğer kanadınızın eni 12 cm den daha fazla değilse zaten bu ağırlık merkeziyle o modeli uçuramazsınız.

Ağırlık merkeziniz yerindeyse, değilse de yerine çektikten sonra, motorsuz süzülüş testlerine geçin. Öncelikle modelin kontrollerinin tam ortalı olduğundan emin olun, değilse kumandanızın trierinile merkezleyin. Modeli tercihen yumuşak bir zeminli arazide (uzun otlu yada varsa güzel çimenlik bir alanda) elinizden yumuşakça (fırlatmadan) ve burnu hafif aşağı (10-15 derece) bakacak şekilde ileri doğru atın (her zaman rüzgarın geldiği yöne doğru). Hiç kumanda vermeden modelin ne yaptığına bakın (ilk denemelerde pervaneyi sökerseniz daha sağlıklı olacaktır). Model direk dalışa geçip çakılıyor mu yoksa burun kaldırıp hafifçe yükselip hızını kaybettikten sonra tekrar burnunu düşürüp “yunuslamak” dediğimiz hareketi mi yapıyor? Yada, ideal olanı, hemen hemen düz bir çizgi takip edip ileriye doğru alçalarak süzülüyor mu? Eğer süzülme güzelse motorlu denemelere geçebilirsiniz demektir. Değilse trimlerle oynayarak güzel bir süzülmeyi bulana kadar denemelere devam edin. Model burun aşağı dalıyorsa elevatör yukarı kalkacak şekilde trim verin, yunusluyorsa tersi yönde trim verin. Yeterince düzgün süzülen bir trim ayarını bulana kadar bu şekilde denemelerinizi devam ettirin. Düzgün süzülen bir trim yapabiliyorsanız ve bu trimde elevatörde aşırı bir yukarı yada aşağı pozisyonda değilse kanat ve kuyruğunuz iyi ayarlı demektir. Bu aşamada motorlu testlere geçebilirsiniz...

Motorlu denemelerde de aslında aynı şeyi yapacaksınız ama artık motoru çalıştırarak ve gerekirse kumanda vererek. İlk atışlarda motoru tam gaza kadar çıkarmanıza gerek olmayacaktır. Zaten esas görmeye çalıştığımız şey motorun açısının doğru olup olmadığı... motorsuz güzel süzülen bir model motor gazlıyken (yarım gaz veya üzerinde) aşırı bir şekilde burun kaldırıyorsa motor çekiş açısı yeterince aşağı bakmıyor demektir. Motorun üstteki vidalarının arkasına birkaç pul ekleyip tekrar deneyin. Yok eğer gaz açınca modelin burnu aşağı gidiyorsa o zaman aşağı çekiş açısı fazla demektir, azaltın... ideal ayar, bu model için, tam gazda hafifçe burun kaldırıp tırmanışa geçmesi, yarım gaz civarında düz uçması, motor kapanınca da hafifçe burun düşürüp süzülerek alçalmasıdır...

Eğer modelinizin motorsuz süzülüş ayarını iyi yaparsanız, havada başınız sıkıştığında motoru kapatıp modelin süzülmesini sağlayarak bile durumu kurtarabilirsiniz...




Sent from my iPhone using Tapatalk
Özgür hocam malesef sizinle aynı fikirde değilim ve doğru yönlendirme olduğunu düşünmüyorum.Öyleyse modellerde neden KV(rpm/volt) kavramı diye birşey var? Güç de önemli Tork'da önemli.İhtiyaç durumuna göre yüksek kv li motor veya düşük kv li motor tercih ederiz.Eğitim modellerinde Tork ihtiyacı daha fazla olduğu için hızlı uçaklara nazaran düşük kv li motor önerilir.Bu nedenle 1000kv ve muadili önerdim.Tek benim söylediğim doğru, sizin söylediğiniz yanlıştır demiyorum.Mühendislik öğrencisi olarak öğrendiklerimi ve kendi deneyimlerimi burada paylaşıyorum.Sadece bir örnek vermek istiyorum.Daha önce bu hobiye yeni başlayan bir arkadaşımız kendine Çaylak modelini yaptı.Ben de elimden geldiği kadar yardımcı olmaya çalışmıştım.Verdiğim bilgilerle tatmin olmayıp 2200kv motor kullandı modelde halbuki motor yeteri kadar güçlüydü.İlk denemeyi yaptıktan sonra performans alamadı ve haklısınız diyip önerilerim doğrultusunda seçim yaptı.Tecrübenize ve yazdıklarınıza saygım sonsuz, gayet güzel noktalara da değinmişsiniz fakat tork olayını bu kadar da hafife almamak gerektiği de kesin.Saygılar. :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Muhittin Şentürk
öncelikle geçmiş olsun, kanadınızın en boy ölçüleri hakkında bilgi verirseniz bende ağırlık merkezi konusunda yardımcı olmaya çalışayım, tabi yerinde uçağı inceleyerek yapılan bir ayar kadar olmasada az buçuk ölçü ilede bulunabiliyor,
 
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Tamer Öztürk' Alıntı:
Özgür hocam malesef sizinle aynı fikirde değilim ve doğru yönlendirme olduğunu düşünmüyorum.Öyleyse modellerde neden KV(rpm/volt) kavramı diye birşey var? Güç de önemli Tork'da önemli.İhtiyaç durumuna göre yüksek kv li motor veya düşük kv li motor tercih ederiz.Eğitim modellerinde Tork ihtiyacı daha fazla olduğu için hızlı uçaklara nazaran düşük kv li motor önerilir.Bu nedenle 1000kv ve muadili önerdim.Tek benim söylediğim doğru, sizin söylediğiniz yanlıştır demiyorum.Mühendislik öğrencisi olarak öğrendiklerimi ve kendi deneyimlerimi burada paylaşıyorum.Sadece bir örnek vermek istiyorum.Daha önce bu hobiye yeni başlayan bir arkadaşımız kendine Çaylak modelini yaptı.Ben de elimden geldiği kadar yardımcı olmaya çalışmıştım.Verdiğim bilgilerle tatmin olmayıp 2200kv motor kullandı modelde halbuki motor yeteri kadar güçlüydü.İlk denemeyi yaptıktan sonra performans alamadı ve haklısınız diyip önerilerim doğrultusunda seçim yaptı.Tecrübenize ve yazdıklarınıza saygım sonsuz, gayet güzel noktalara da değinmişsiniz fakat tork olayını bu kadar da hafife almamak gerektiği de kesin.Saygılar. :saygilar:

Tamer, aynı fikirde olmamak güzel birşey, yoksa hayat sıkıcı olurdu :) öncelikle çekinmeden fikrini belirttiğin için teşekkür ederim :agreed:

Söylediklerin doğru ama eksik :) (Neyin eksik olduğu ikinci paragrafta) tabiki hem güç hem de tork önemli ve her ikisinin de diğerine göre daha önemli olduğu yerler var. Ben şahsen daha çok "tork" adamıyım diyebilirim mesela :) Ama öncelikle mesajımın başına bakarsan ben de motor seçiminin çok doğru görünmediğini belirttim. Ama esas söylemek istediğim Oğuz Bey'in modelin uç(a)mamasının nedeni kullanılan motor ve pervane kombinasyonu değil. O da listede ama alt sıralarda. Önerim de eğer Oğuz bey sınırlı bir bütçe ile çalışıyorsa, şu an gidip ilave para harcayıp yeni motor vs almak yerine zaten para harcayıp aldığı, elinde olan malzemeyi sonuna kadar kullanması yönündeydi. Zira tekrar edeyim, bu uçağın uçamama sebebi bence motor değil. Zaten uçaklar kanatlarıyla uçar motorla değil :) motor sadece uçuşun sürekliliğini sağlar.

İdeal motor seçimi malesef burda bir iki satırla özetlenemeyecek kadar karmaşık bir konu. Forumda çeşitli konular da var ama "bence" o konular da %100 açıklamıyor. Öte yandan ben de konunun derinlemesine uzmanı olduğumu iddia edemem, sadece tecrübe ve bilgi birikimi var diyeyim. Motor seçiminde, motorun maksimum gücü, kv'si, beslenecek gerilim, kullanılacak pervane ve motorun ağırlığı vs hepsi performasa etki eden faktörler ve hepsinin bir arada değerlendirilmesi gerekli. Bunlardan tek birisinin bile değiştirilmesi geri kalanlarda da değişiklik gerektirebilecektir. Model tipine göre motorun kv değerinin seçilmesi ise tek bir doğrusu olan bir konu değil. Mesela bu çaylak modeli için konuşursak, 2200kvlik motorla uçmaz 1000 kvlik motorla uçar demek doğru değil, ama tersini söylemek de aynı şekilde de doğru değil. Çünkü bu ifadeler çok önemli bir faktörü kenarda bırakıyor, o da kullanılan pervane! (pilin sabit kaldığını varsayıyorum). Eğer 2200 kvlik bir motor uygun bir pervane ile eşleştirilirse modelin uçması için gerekli çekiş ve hatve hızını sağlayacaktır (ki burada gördüğüm 6x4 pervane üst sınırda da olsa uygun kabul edilebilecek bir pervane, zaten bu modelin sürekli tam gazda uçması gerekmeyeceği için de sorun olmayacaktır.) . Öte yandan 1000kvlik bir motor uygun olmayan bir pervane ile eşleştirilirse şu anki motor pervane seçiminden çok daha düşük bir performansla karşılaşılabilir. Her iki motorda da doğru pervane seçimi yapılırsa 1000 kv lik bir motor 2200 kv'ye göre daha verimli çalışacaktır ki bunu da daha önceki mesajımda belirttim. Neyse, daha fazla Oğuz Bey'in konusunu kirletip kafasını karıştırmayalım.

Oğuz Bey,

Buarada forumdaki Çaylak modelinin planına baktım, eğer bu planı kullandıysanız ve plana birebir sadık kaldıysanız (boyutlar ve açılar) ağırlık merkeziniz yanlış yerde değil demektir. Bu plan 6cm tavsiye ediyor, ki sizinkisi 4 cm de ise daha önde demektir bu da nispeten daha güvenli bir konum, ve daha önce hiç uçmamış bir modelde böylesine bir burun dikme eğilimi göstermeye neden olmamalı. Eğer kanadın ve kuyruğun açılarını da plana göre ve doğru bir şekilde yaptıysanız fail olarak geriye ya motorun çekiş açısı ya da atış tekniği kalıyor. O yüzden modeli önce motorsuz süzülüş testine sokmanız konusunda ısrarcıyım (motoru sökmeyin sakın :) sadece pervaneyi sökün, o da kırılmaya karşı korumak için :) ) . eğer modeli bu halde düzgün bir şekilde süzülmesini sağlayabilirseniz en azından modelin güzel uçacağından emin olursunuz. Geriye sadece motora doğru açıyı vermek, ve eğer bütçeniz elveriyorsa daha uygun bir motor-pervane kombinasyonuna geçmeniz kalacaktır.
 
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Tamer Öztürk' Alıntı:
Oğuz bey merhabalar, modelin işçiliği gayet güzel görünüyor elinize sağlık.Şevkinizi kırmak istemem ama motor ve pervane seçiminiz bence yanlış.Motor gücü ve KV değerinin farkını araştırmanızı öneririm.Yazdıklarınızdan anladığım kadarıyla ağırlık merkezinin yanlış ayarlanması sonucu(yatay ve/veya dikey eksende) model stall olup sola yatmış.Elden fırlatılırken acaba dik açıyla mı fırlatıldı yukarıya doğru? Bu da olası bir ihtimal.Motora sağa ve aşağı bakacak şekilde açı vermiş miydiniz? Normalde 3-5 derece kadar bir miktar açı veriyoruz motora bazı modellerimizde.Bence motorunuzun KV değeri çok yüksek bu model için.Kullandığınız motorun Tork'u olması gerekenden çok çok düşük.Yüksek KV'li motorlar hızlı modeller için, düşük kv'li motorlar tork gerekli olduğu durumda kullanılır.Zaten sizin modeliniz eğitim modeli olduğu için aerodinamik yapısı gereği hızlı uçamaz.1000KV ve muadili, eğer uçuş ağırlığı gerçekten 700gr ise 300Watt gücünde bir motor yeterli olacaktır sizin modeliniz için.Bundan önce simülatörde çalışma yapmış mıydınız? Simülatörde çalışmanızı şiddetle öneririm.Hatta İzmir'de bu işi yapan kişilerden destek alabilirseniz sizin için daha iyi olacaktır.Kolay gelsin. :)
Teşekkürler,

Anın heyecanıyla neler olduğunu bile anlayamadım denebilir. Elden fırlatma konusunda sanırım ileri ve yukarı doğru fırlatmış olabilir. Similatörde bir müddet çalıştım ve uçağı kaldırma ve indirmede sıkıntı yaşamadım. Ama sanırım gerçeğinin hissini vermiyor. O heyecanla kontrol bile edememiş olabilirim uçağı.:)

Gönderen: Levent Suberk
Strafordan model uçak yapımı balsadan uçak yapımından daha zor oluyor. Kanadın profilinin düzgün olması için büyük bir strafor kesici lazım. Kuyruk parçaları denge için önemli. Piyasadaki strafor ARF modeller kalıp içine sıvı köpük uygulanarak yapılıyor. Kanadı strafordan uygun olarak kesip balsa levhayla kaplamak iyi olur. Gövde ve kuyruk strafor olmuyor. Balsa levhadan yapmak gerekir.

Simulator model uçurmakla gerçek bir model uçurmak arasında çok fark var. Simulator kullanmak yerine bir model uçak kulübüne üye olmak veya tecrübeli bir modelci arkadaşla beraber uçuş yapmak daha iyi olur.

Yorum için teşekürler. Sanırım tüm uçağı elden geçiricem balsa ilk uçak için korkuttu açıkçası. İlk uçuşta kırım yaşayacağımı tahmin ettiğim için straforla yapmarak hayal kırıklığını en aza indirmeyi düşündüm:)
İzmirdeki arkadaşları bulup görüşme ayarlamayı düşünüyorum.

Gönderen: Özgür Evren Varol
« : Kasım 13, 2017, 06:55:22 ÖS »
Alıntı Yap
Motor ve pervane seçimi çok doğru görünmüyor, ama bu demek değildir ki bu model bu motor ve pervane ile uçmaz... Hem de gayet güzel uçar, çünkü bu motor/pervane kombinasyonj bu uçağın ihtiyaç duyduğu gücü üretebilecek bir sistem. Ama verimsiz olacaktır, yani ihtiyaç duyduğunuz gücü vermek için çok daha fazla güç çekecek demektir... Bu da aynı pille uçuş süreleriniz daha kısa olacak anlamına gelir...

Öte yandan, motora gelmeden önce modelin motorsuz uçuşunu konuşmak gerekir. Anlattığınız davranışa neden olacak üç şey var (eşinizin modeli yere paralel ve düzgün bir şekilde attığını varsayıyorum)
1. Motorun çekiş açısı yanlıştır. Uçagın gövdesi yere paralel iken motorun bir miktar, bu model için 3-4 derece civarında aşağı doğru bakıyor olması gerekir. Kırım öncesi fotolarda bunu çok net göremiyorum açıkçası.

2. Ağırlık merkezi fazla geride olabilir. Ağırlık merkezinizi kanadın eninin 1/4ü kadar bir mesafeye (hücum kenarından ölçerek) ayarlamak başlangıç için tabsiye edeceğim şey olur.

3. Kanadın ve kuyruğun birbirlerine göre oturma açıları hatalıdır. Modeli plana göre doğru bir şekilde yaptığınızdan, kanat ile gövde arasındaki ve yatay kuyruk ile gövde arasındaki açının plandaki ile aynı olduğundan emin olmak gerekir.

Tabiki yukarıdaki üç maddenin birden fazlasının kombinasyonu da probleme neden oluyor olabilir...

Tavsiyem; motor değişikliğine para harcamadan önce elinizdekilerle gidebildiğiniz kadar gidebilmek olur... problemi bulmak için olası sorunları teker teker ele almaya çalışalım.
Ağırlık merkezi en basit ve aynı zamanda önemli nokta. 4 cm demişsiniz, kanadın genişliği nedir? Eğer kanadınızın eni 12 cm den daha fazla değilse zaten bu ağırlık merkeziyle o modeli uçuramazsınız.

Ağırlık merkeziniz yerindeyse, değilse de yerine çektikten sonra, motorsuz süzülüş testlerine geçin. Öncelikle modelin kontrollerinin tam ortalı olduğundan emin olun, değilse kumandanızın trierinile merkezleyin. Modeli tercihen yumuşak bir zeminli arazide (uzun otlu yada varsa güzel çimenlik bir alanda) elinizden yumuşakça (fırlatmadan) ve burnu hafif aşağı (10-15 derece) bakacak şekilde ileri doğru atın (her zaman rüzgarın geldiği yöne doğru). Hiç kumanda vermeden modelin ne yaptığına bakın (ilk denemelerde pervaneyi sökerseniz daha sağlıklı olacaktır). Model direk dalışa geçip çakılıyor mu yoksa burun kaldırıp hafifçe yükselip hızını kaybettikten sonra tekrar burnunu düşürüp “yunuslamak” dediğimiz hareketi mi yapıyor? Yada, ideal olanı, hemen hemen düz bir çizgi takip edip ileriye doğru alçalarak süzülüyor mu? Eğer süzülme güzelse motorlu denemelere geçebilirsiniz demektir. Değilse trimlerle oynayarak güzel bir süzülmeyi bulana kadar denemelere devam edin. Model burun aşağı dalıyorsa elevatör yukarı kalkacak şekilde trim verin, yunusluyorsa tersi yönde trim verin. Yeterince düzgün süzülen bir trim ayarını bulana kadar bu şekilde denemelerinizi devam ettirin. Düzgün süzülen bir trim yapabiliyorsanız ve bu trimde elevatörde aşırı bir yukarı yada aşağı pozisyonda değilse kanat ve kuyruğunuz iyi ayarlı demektir. Bu aşamada motorlu testlere geçebilirsiniz...

Motorlu denemelerde de aslında aynı şeyi yapacaksınız ama artık motoru çalıştırarak ve gerekirse kumanda vererek. İlk atışlarda motoru tam gaza kadar çıkarmanıza gerek olmayacaktır. Zaten esas görmeye çalıştığımız şey motorun açısının doğru olup olmadığı... motorsuz güzel süzülen bir model motor gazlıyken (yarım gaz veya üzerinde) aşırı bir şekilde burun kaldırıyorsa motor çekiş açısı yeterince aşağı bakmıyor demektir. Motorun üstteki vidalarının arkasına birkaç pul ekleyip tekrar deneyin. Yok eğer gaz açınca modelin burnu aşağı gidiyorsa o zaman aşağı çekiş açısı fazla demektir, azaltın... ideal ayar, bu model için, tam gazda hafifçe burun kaldırıp tırmanışa geçmesi, yarım gaz civarında düz uçması, motor kapanınca da hafifçe burun düşürüp süzülerek alçalmasıdır...

Eğer modelinizin motorsuz süzülüş ayarını iyi yaparsanız, havada başınız sıkıştığında motoru kapatıp modelin süzülmesini sağlayarak bile durumu kurtarabilirsiniz...
Yorum için teşekkürler,

Motoru sağa aşağıya açılı şekilde yerleştirdim ama az açıyla yerleştirmiş olabilirim. Ağırlık merkezini tekrar gözden geçireceğim. Aslında olana mümkün olduğunca sadık kalmaya çalıştım ama airfoil şablonu konusunda çok sıkıntı çektim. İnternetten çıktı aldığım airfoil şablonu uçağın kanat eniyle uymuyordu. Bu nedenle kandın enini bir iki santim aşmış olabilirim.

Kanat genişliği konusunda akşama ölçüm yapıp yazarım.
Süzülüş testi hiç aklıma gelmemişti ama çok mantıklı geldi siz söyledikten sonra tamirden sonra yada yeni bir uçak yaptıktan sonra ilk işim süzülüş testi olacak. Ben sanırım ufak tefek eksiklikler kör topal uçurur diye düşündüm uçağımı:)

Tavsiyelerinize mutlaka uyacağım teşekkür ederim.



Gönderen: Murat Evitan
« : Kasım 13, 2017, 11:44:25 ÖS »
Alıntı Yap
Öncelikle geçmiş olsun.Buradaki üstadları öncelikle iyi dinleyip söylenilenleri uygulamanda fayda var.Birde uçurmayı deneyeceğiniz alanın tamamen boş olup hiçbir canlı olmamasına dikkat edin.Yaşadığınız kırımın başında az daha arabaya düşeceğini anlatmışsınız.Allah korusun modeller ciddi zararlar verebilir aman dikkat.Kolay gelsin
Teşekkür ederim.
üstatlar sağolsunlar çok bilgilenmemi sağladılar. Devamlı açılan konuları okuyorum. İlk uçak heyecanıyla bazı noktaları atlıyorum sanırım. Uçağı uçurmaya çalıştığım alanda neredeyse insan yok ama arada bir araba geçiyor oda bana denk geldi. Ama Allahtan çarpmadan kurtulduk. Birdahaki sefere daha sakin bir yer seçeceğim.

Gönderen: Volkan Güneş
« : Bugün, 07:41:09 ÖÖ »
Alıntı Yap
öncelikle geçmiş olsun, kanadınızın en boy ölçüleri hakkında bilgi verirseniz bende ağırlık merkezi konusunda yardımcı olmaya çalışayım, tabi yerinde uçağı inceleyerek yapılan bir ayar kadar olmasada az buçuk ölçü ilede bulunabiliyor,

Teşekkür ederim akşama ölçüp bilgi vereceğim. çok sağolun.

Oğuz Bey,

Buarada forumdaki Çaylak modelinin planına baktım, eğer bu planı kullandıysanız ve plana birebir sadık kaldıysanız (boyutlar ve açılar) ağırlık merkeziniz yanlış yerde değil demektir. Bu plan 6cm tavsiye ediyor, ki sizinkisi 4 cm de ise daha önde demektir bu da nispeten daha güvenli bir konum, ve daha önce hiç uçmamış bir modelde böylesine bir burun dikme eğilimi göstermeye neden olmamalı. Eğer kanadın ve kuyruğun açılarını da plana göre ve doğru bir şekilde yaptıysanız fail olarak geriye ya motorun çekiş açısı ya da atış tekniği kalıyor. O yüzden modeli önce motorsuz süzülüş testine sokmanız konusunda ısrarcıyım (motoru sökmeyin sakın :) sadece pervaneyi sökün, o da kırılmaya karşı korumak için :) ) . eğer modeli bu halde düzgün bir şekilde süzülmesini sağlayabilirseniz en azından modelin güzel uçacağından emin olursunuz. Geriye sadece motora doğru açıyı vermek, ve eğer bütçeniz elveriyorsa daha uygun bir motor-pervane kombinasyonuna geçmeniz kalacaktır.

Özgür bey söylediklerinizi aynen deneyeceğim. Ufak detaylar sanırım uçuşta çok önemli olabiliyor. Atış tekniğinde problem olabilir bunu kendim süzülüş testi ile öğrenmeyi düşünüyorum.

Hepinize vaktinizi ayırıp bana yardım ettiğiniz için teşekkür ederim.
Tavsiyelerinize göre uçağı yenilediğim zaman tekrar yazacağım. İnşallah uçurabilirim birdahaki sefere :)
 
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Özgür Evren Varol' Alıntı:
İdeal motor seçimi malesef burda bir iki satırla özetlenemeyecek kadar karmaşık bir konu. Forumda çeşitli konular da var ama "bence" o konular da %100 açıklamıyor. Öte yandan ben de konunun derinlemesine uzmanı olduğumu iddia edemem, sadece tecrübe ve bilgi birikimi var diyeyim. Motor seçiminde, motorun maksimum gücü, kv'si, beslenecek gerilim, kullanılacak pervane ve motorun ağırlığı vs hepsi performasa etki eden faktörler ve hepsinin bir arada değerlendirilmesi gerekli. Bunlardan tek birisinin bile değiştirilmesi geri kalanlarda da değişiklik gerektirebilecektir. Model tipine göre motorun kv değerinin seçilmesi ise tek bir doğrusu olan bir konu değil.
Evet ne yazık ki forumda özellikle elektrikli modeller için motor ve pervane seçimi biraz karışık şekilde paylaşılmış durumda :-\ Malum bazı varsayımlar ile modele göre bazı temel seçim kriterleri var. Tamer büyük ihtimal bu hazır reçetelere ve kendi tecrübesine göre tavsiyede bulunuyor.

Neyse bu konuda zamanında bir Helici olarak yaptığım bazı hazırlıklar var. En iyisi ben bunları bir derleyip yeni bir konu açayım. Siz değerli üstadların da tecrübeleri ile konu biraz daha açıklık kavuşsun ve özellikle yeni başlayanlar için temel bazda bir referans versin :RCKolik:
 
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Özgür hocam tekrar merhaba.Yazdıklarınıza elbette katılıyorum motor tek başına sebep değil diğer olası da kriterlerden de bahsettim zaten.Yazılan şeylerin dışında da aklımıza gelmeyen sebepler olabilir.Normalde motor,pervane,aerodinamik,tork gibi konular mühendislik ve hesap gerektirir.Hepimiz farklı meslek gruplarından oluşup bu hobiyi icra ediyoruz.Mühendislik bilgisini ve bu hesaplamaları herkesin bilmesi mümkün değil zaten.Ama 1000kv ve 300-350W gücündeki motor yaklaşık 1kg eğitim modeli için idealdir diyorum.Pervane konusuna da değinelim, sadece motor yeterli olmaz doğrudur.Zaten 1000 kv'lik motorda 6 inch lik pervane kullanmak ve böyle bir uçakta 2000kv motor kullanmak pek de mantıklı bir karar değil.Yine aynı şekilde hatve değeri de var.Benim şuan Wing Tiger modelimde stok motordan farklı olarak 420W gücünde ve 1300kv değerinde motor var.Stok motor 170W ve 1000kv idi.Pervane'nin adımı düşürüldüğünde devir artar fakat çekilen akım ve buna bağlı olarak güç düşer.Biraz daha hızlı olsun diye 9x6 pervane ile kullanıyorum ortalama ~330W güç elde ediyorum.Güç konusunda sıkıntı yok fakat Tork açısından bariz ve ciddi fark var.Bunu uçuşlarım sırasında hissediyorum.Tork'un ne demek olduğunu siz zaten biliyorsunuzdur açıklama yapmaya gerek duymuyorum.Fakat acemi birisi için hıza değil Tork'a ihtiyaç var.Ben de tüm çaylak gibi eğitim modellerinde 1000kv ve muadili motor ve 10x4.5 - 10x5 pervanenin daha uygun olacağını düşünüyorum kendi deneyimlerim sonucu.Yazdığınız diğer bilgilere de katılıyorum hiçbirine itirazım yok zaten.Tüm bu olasılıkları ortadan kaldırırsak modelin sorunsuz uçması daha olası olacaktır diye düşünüyorum.Saygılarımla hocam.Kolay gelsin. :)
 
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Mehmet bey'in dediği gibi elektrik motorlarında güç ve pervane seçimi zor olabiliyor. Ayrı bir başlık iyi olacak :)

Volt başına yüksüz motor devir sayısı (kV) ile motor gücü (W) birbirinden farklı kavramlar. Modelde kullanılacak motoru tanımlayabilmek için kV değerinin ve gücün ikisinin de bilinmesi lazım.
 
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Çok heyecanlandm bu konuyu okurken. Hem büyük keyif aldım, hem de kendimin bu işe ilk başladığım zamanlar aklıma geldi. İlgi gösterip, üşenmeden uzun uzun yazı yazan her bir arkadaşıma ayrı ayrı gönülden teşekkür ediyorum. Yeni başlayan bir kişi için ne kadar faydalı bir iş yaptığınızın farkında bile olamayabilirsiniz :)
Ben depron ve benzeri bilumum inşaat izolasyon malzemesi kullanarak kimseden yardım al(a)madan kendi başıma öğrendim. Hepinize kesin olarak diyebileceğim tek şey şudur: Tuğlayı bile uçurabilirsiniz. Mühendislik veya tasarım olarak uçamaması gereken uçaklar uçurdum. Kötü uçtu ama uçtu.
Neyse, fazla uzatıp can sıkıcı olmayayım. Oğuz'unkisi gibi plandan yapılmış "trainer" bir modelin her türlü toleransı fazladır, ağırlık merkezi en fazla 1,5 cm kadar hatalı bile olsa o uçak uçar. Kötü uçar ama uçar. İnişi zor olur. Motor açısı hiç olmadığını farz edelim: o uçak gene uçar. Kötü uçar ama gene uçar. İyi bir iniş zor olur. 1000 kv ile 10x4,7 vb bir pervane o boyuttaki uçaklar için idealdir. Ama 2000 kv motor ile 6x4 çok da zıt bir konfigürasyon değildir. Hemen hemen aynı itkiyi üretir ama hız kazanmak için gereken torku çok farklıdır (çektiği akımı konuşmuyoruz). Küçük pervane daha az tork üretir gibi düşünürüz ama iki kat hızla döndüğünde etkisi hemen hemen aynıdır. Bu tork etkisini bertaraf etmek veya en aza indirmek için karşıdan (önden) bakınca sola dönen bir motora uçağın sağına doğru 2-4 derecelik bir açı veririz. Uçak ne kadar hafif olursa (balsa uçaklarda bu açı daha azdır) bu açının önemi artar. Normalde (motor açısının doğru olduğunu varsayıyorum) sola doğru devrilmesinin nedenlerinden biri büyük bir ihtimalle bu.
Motorun aşağıya doğru bakması için verilen 2-3 derecelik açı ise daha az önemlidir. Normalde 1-2 derecelik bir açı, köpükten yapılma olan elektronikler olmadan 300 gr civarındaki bu uçaklarda normalde trim ile düzeltilebilecek kadar az önemlidir. Bu açının verilmediğini varsayarsak, uçak tam gazda aniden dikilmez. Sadece yükseliş eğiliminde kalır.
İdeali, yarım gaz veya azıcık üstünde bir gaz ile 10-15, en fazla 20 derecelik bir açıyla tork etkisini hesaba katarak ileriye fırlatmaktır. Hesaba katmak derken, kumandayı tutan pilot bu duruma hazırlıklı olmalıdır. Kontra vermeye hazır olmalıdır. Acemiler için çok zor bir durum. Hele uçağın karakterini bilmeyen bir pilotun şansı tecrübesi ile doğru orantılıdır. Oğuz'un durumunda uçak elden çıkar çıkmaz yukarı dikilmiş. Bu bana elevatörün doğru durumda olmadığı veya kanadın gövde ile olan açısında ve/veya kanat ile elevatörün birbiri ile olan açıları arasında (doğru kelimeleri bulamadım, idare edin) bir uyumsuzluk olduğu izlenimini yarattı. Kontrol etmek için artık çok geç. Yukarıya dikilen uçak hız kaybeder, pervane zaten torksuz, "kapmak" için yeterli hız (güç) da yok, ama tam gaz konumunda olduğu için stall olmaya yaklaşan bir hızda uçak üzerinde ciddi bir tork etkisi var.
Bu boyuttaki uçaklarda airfoil en son düşünmemiz gereken bir şey; dümdüz levhadan yapılmış bile olsa motor ve diğer yapısal açılar doğru olduktan sonra o uçak uçar. Bu uçaklar o kadar hafif ki, havanın (ölçekli düşünün) yoğunluğu airfoil eksikliğini neredeyse hissettirmeyecek kadar fayda sağlar.
Söylediklerimin büyük çoğunluğuna itiraz edecek çok kişi olabilir, hepsi için de doğru der ve söylediklerinin altına imzamı da atarım ama bu ince hesaplara girerken, mühendislik veya aerodinamik kurallar vs vs gibi, bu unsurları hesap edip tartışırken havanın, uçağın boyutuna ve motorun itkisine oranla yoğunluğu es geçilir. Pervane torku için ise tam tersini derim; bu kadar hafif uçaklarda çok daha büyük etkisi vardır.
Şimdilik aklımdakileri döktüm. Konunun gelişimine göre devam edelim.
Naçizane, saygılar :)
 
  • Beğen
Tepkiler: yunus oğuz
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Sayın Deniz TANRIVERDİ yorumunuz ve bilgi aktarımınız için teşekkür ederim.

Gerçekten forumdaki üstadlar harika yorumlar yapmışlar.

Kanat ile elevatör hizasına dikkat etmedim ama aynı düzlem içinde olduklarından önemsememiş olabilirim. Bunu da düzeltilecekler listesine alıyorum.

Kanat enini soran arkadaşlar vardı 21 cm kanat eni var kanat genişliği 1.40mt

Plana genel olarak sadık kaldım.

Resimlerden bakınca gövdenin arka uca doğru olan eğiminin biraz eğri olduğunu farkettim. Sizce bu eğimde sola yatmada etkili olmuş olabilrmi?
 
Trainer Çaylak Model Hüsranı

Olabilir tabi. Eğer gerçekte de fotoğraftaki gibiyse. Çekim açısı, ışık durumu gibi nedenlerden dolayı genel amaçla çekilmiş fotoğraflardan bu gibi çok ince detayları yorumlamak çok doğru gelmiyor bana.
Ben fotoğrafı bu haliyle dikkatli bir şekilde incelediğimde kuyruk dikmesinin motor eksenine olması gereken tam tersi bir açı görüyorum. Bu durum gerçekse benim tork etkisi tezimi de doğruluyor. Ama fotoğraf yanıltıcı olabilir. Kaldı ki, bu tip uçaklarda tolerans fazladır.
Benim düşünceme göre hatalı bir elevatör (yatay stab) nedeniyle yukarıya dikiliyor, hız kaybediyor, stall oluyor ve tork etkisi de (tam gazda!) tuzu biberi oluyor. Acemilik de var. Bu sonuç ilk uçuş denemesi için çok da şaşırtıcı değil. Benim de ilk uçuşum 3 saniye sürmüştü. Hava da çok rüzgarlıydı. Üstelik ben ilk trainer uçağımı ilk kez patlarlı motora geçtiğimde uçurdum. Bütün depron / köpük uçaklarım jetimsi modellerdi. Demek istediğim bütün forumlarda tavsiye edilenlerin tam tersi bir yoldan öğrendim. İşin teorisini sonradan, önce yurtdışı kaynaklı, sonra yerli forumlar sayesinde ve zaman geçtikçe tecrübeli pilot abilerden öğrendim. En az 20 yıldır rc pilotu olan abiler bile bazı konularda tartışabiliyor. Ben aynı konuda iki farklı görüş aldığımda mantık yürüterek ve deneme yanılma yöntemi ile kendimce doğruyu buluyorum. Kesin bir şey söyleyebilmek çok güç. Güç olduğu gibi farklı görüşler de çıkacaktır.