Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Demek ki yakıt deposu deyip basitçe geçmemek gerekiyormuş :rolleyes: Paylaşım ve değerli bilgiler için teşekkürler Sümer abi ve Türker :thumbup:
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Mehmet Bey, bana göre motor stoplarının en az dörtte üçü depo ve yakıt hattı kaynaklıdır.

Gürkan Bey iki servo takıp kuyruğu yapıştıracaksınız olacak bitecek. Ne yardımı yapalım ki başka?! :D :p :D :p
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Türker Akgün' Alıntı:
Bir diğer taraftan genellikle birçok modelci tarafından pirinç hortumların varlığından dolayı clunk'ın depo önüne gidemeyecek olması sebebiyle motorun yakıtsız kalacağı ihtimali değerlendirilmektedir. Pirinç boruları kullanan pilotlar ise pike halinde bulunan bir uçakta karburatör konumunun minimumda olacağını ve yakıt tüketiminin bu durumda yok denecek kadar az olması sebebiyle böyle bir problem yaşanmayacağını söylemektedirler. Kim pike yapan bir uçakta gaz açmaktadır derler sorulunca. :laugh:


Şu konuda yazılanları okurken bildiklerimden şüphe etmeye başladım. Türker Bey özellikle sizin bu yazdığınızı alıntı yaptım. Çünkü bu yazı herşeyi daha iyi açıklıyor. Ben de şimdiye kadar yaptığım UÇAK depolarında o pirinç parçaları kullandım ve kullanılması gerektiğini düşünüyorum. Model uçaklarda fizik kanunlarına göre uçmak zorunda. Maddenin eylemsizliğinden dolayı hareket halindeki bir uçak ne pozisyonda olursa olsun yakıt deponun arkasında olacaktır. Bu pike içinde geçerlidir.Bu yüzden uçaklarda yakıt hattının mutlaka depo arkasında kalmasına dikkat etmek gerekir. Bu pirinç borularda bunu sağlayacaktır. Buradaki amaç motorun yakıt ihtiyacından çok yakıtın o an için deponun neresinde olduğudur. Ve mutlaka pike halinde de motorun yakıta ihtiyacı vardır rölanti de çalışsa dahi. Gaz açmak isteyen gözü kara pilotlarda vardır mutlaka diye düşünüyorum. :coolxf:

Ama bu durum helikopterler için tam tersi olmalı. Zaten forumda model toplama konularında özellikle değinilmişti bu konuya. Yakıt hattı deponun her yerine ulaşabilmeli.

Bu konuda farklı fikirler varsa mutlaka duymak isterim. Bana göre de uçaklar için hayati bir konu.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Nesimi Bey, 0 (sıfır) ya da 1 g ile pike durumunda yakıt nasıl olur da deponun arkasında kalır açıklar mısınız? Yakıtın deponun ne tarafında bulunacağını belirleyen tek parametre "ivme" değil mi?

Stall turn yapalım hep birlikte :)

Dik tırmanıyoruz. Hız giderek azalıyor. En tepe noktada hız sıfıra yakın. Uçağa etki eden tek ivme yerçekimi ivmesi yani 1g. Kanat üzerine döndük. Hala 1 g etki ediyor. Zaten motor da rölantide. Tam bu anda yakıt deponun önünde toplanmayacak mı ben mi yanlış düşünüyorum?


Aslında her şartta yakıt beslemesi sağlanacaksa bence bunun iki yolu var. Biri helikopterlerde de kullanılan header tank. İkincisi lastik balon içeren depolar.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Dik tırmanıyoruz. Hız giderek azalıyor. En tepe noktada hız sıfıra yakın. Uçağa etki eden tek ivme yerçekimi ivmesi yani 1g. Kanat üzerine döndük. Hala 1 g etki ediyor. Zaten motor da rölantide. Tam bu anda yakıt deponun önünde toplanmayacak mı ben mi yanlış düşünüyorum?

Bir nokta da haklısınız. Dik tırmanışta bir süre sonra hız sıfıra düştüğünde veya yaklaştığında eğer uçak geri kaymaya başlarsa yakıt deponun önüne gider ama pikeye geçişte burun üzeri 90 derece ile rölantide inilse bile uçağın hızından dolayı (yerçekimi uçağı hızlandıracaktır) bütün yakıt arkada toplanacaktır. Ama o bir kaç saniyelik sürede motora karbüratördeki veya hortumlardaki yakıt yeterli olur mu bilemiyorum. Zaten bu pozisyonlarda motoru duran çok model gördüm.

Bunu size nasıl açıklarım bilmiyorum ama bizzat uçuşlarım sırasında hissetmek zorunda kaldım. Planör uçuşlarımızda tam dik açıda olmadığımız ve hava frenleri tam açık halde hızlı alçalışlarımızda koltuğuma az yapışmadım. Yani modelin veya uçağın hızıyla birlikte G kuvveti pikede de +1 in üzerine çıkıyor.

Umarım tam olarak söylemek istediklerimi anlatabilmişimdir.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Önce bir yanlış anlama olmaması için benim de konuyu kafamda netleştirememiş olduğumu belirteyim. Yani söylediklerinizi çürütmek için değil tartışıp daha iyi anlamak için yazıyorum. :)

İçi yarıya kadar yakıt dolu bir depoyu 50 metreden tapası aşağı bakacak şekilde bıraksak...

Sonuçta eğer hava sürtünmesini saymazsak bir serbest düşme söz konusu. Depo için de yakıt için de. Yani her ikisi de aynı ivmeye sahipler. Yakıt nerede durur? Son bulunduğu pozisyonda değil mi?

Peki sürtünmeyi hesaba katarsak depo (ya da uçağın gövdesi) sürtünmenin oluşturacağı hareketin ters yönündeki bir ivme nedeniyle daha az, yakıt ise doğrudan yer çekimi etkisi ile tam 9.81 m/s2 olarak ivmelenmeyecek mi? Bunun sonucunda yakıt deponun ön tarafında toplanmayacak mı?

Yakıtın geride toplanabilmesi için uçağın aşağıya doğru 1 g'den daha yüksek bir ivme ile hızlanıyor olması gerekmez mi?

Uçak eğer aşağıya doğru süratini değiştirmeden yani sıfır ivme ile hareket ediyorsa yakıtın yer çekimi ivmesi nedeniyle yine önde toplanması gerekmez mi?
 
Sümer Yamaner' Alıntı:
Önce bir yanlış anlama olmaması için benim de konuyu kafamda netleştirememiş olduğumu belirteyim. Yani söylediklerinizi çürütmek için değil tartışıp daha iyi anlamak için yazıyorum. :)

Bende bir önceki mesajımda bunu yazacaktım. Bende yanlış anlaşılmak istemem. Amacım tartışma ortamı oluşturmak değil bazı şeyleri hem kendimiz hem de bu işle uğraşanlar adına netleştirebilmek.

Bunu anlayabilmek adına yarısı doldurulmuş bir pet şişeyi denek olarak kullanabiliriz ama gözlemlemek için ekstra aparatlara ihtiyaç olabilir.

Kabini basınçlandırılmış uçaklarda söylediğiniz doğru. Diğer taraftan eksozdan gelen hat depoya basınç yapıyor. :-\ :-\ Kararsız kaldım. Bu konuyu biraz araştırmak istiyorum...
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Bu konuda bende tam emin olamıyorum. :rolleyes:

Yalnız şöyle bir tecrübe ettiğim şey var; üzerinde 46cu'luk iki zamanlı glow bir motor olan alttan kanatlı akrobasi uçağımda bu pirinç boruları kullanarak topladığım depo ile uçarken pike ve stall turn'ler yaptım. Sonuçta herhangi bir motor stop olayı yaşamadım.

Ama nispeten küçük hacimli ve rölantideki tüketimi düşük bir motor olması sebebiyle şebekede bulunan yakıtın yeterli olması sebebiyle mi, yoksa clunk'ın bu durumlarda da yakıt içerisinde kalıyor olmasından mı motorum durmadı bilemiyorum. :rolleyes:

Bence uçaklarda da heli depolarında olduğu gibi clunk'ın deponun her noktasına rahatlıkla hareket edebiliyor olması ve hatta clunk yerine fuel magnet kullanılması en güvenlisi. %p

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Ben bu ürünü helikopter depomda header tanka ihtiyaç olmaksızın güvenle kullanıyorum. Yakıtın clunk ile anlık olarak teması kesilse bile hiçbir şekilde motora giden yakıtta bir kesinti veya hava girişi gibi bir durum olmuyor. Bugün bir uçak toplayacak olsam ( biraz uzak bir ihtimal ;D ) kesinlikle deposunda clunk yerine bunu kullanırım. :saygilar:
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Ooooo, ortalık bilimsel bir panel kıvamına gelmiş %p. Şimdiye kadar hiç bu kadar kafa yormamıştım doğrusu! :-\

Şimdiye kadar yakıt depolarımı hep ucunda ağırlık olan karbüratör borusu ve egsoza giden basınç borusu ile kullandım. Çoğu zaman sorunlara neden olduğu için, doldurma için olan üçüncü boruyu takmadım. Deponun içindeki ağırlık (clunk) taktığım boruyu, geriye kıvrılmasın diye, biraz etli seçtim. Çünkü ince olursa, uçağı elimizde evirip çevirirken geriye kıvrılıyor. Depolarımda hava kaçağı olmamasına hep özen gösterdim. Hiç sistemli akrobasi yapmadım. Yukarıya doğru tam gaz çıktım, tırmanış durduğunda rölantiye geçip burun üstü indim ve yumuşak bir şekilde gazı açarak düz uçuşa geçtim. Bu bağlamda şimdiye kadar hiç motor stop yaşamadım.

Sümer Yamaner' Alıntı:
...
Sonuçta eğer hava sürtünmesini saymazsak bir serbest düşme söz konusu. Depo için de yakıt için de. Yani her ikisi de aynı ivmeye sahipler. Yakıt nerede durur? Son bulunduğu pozisyonda değil mi?

Peki sürtünmeyi hesaba katarsak depo (ya da uçağın gövdesi) sürtünmenin oluşturacağı hareketin ters yönündeki bir ivme nedeniyle daha az, yakıt ise doğrudan yer çekimi etkisi ile tam 9.81 m/s2 olarak ivmelenmeyecek mi? Bunun sonucunda yakıt deponun ön tarafında toplanmayacak mı?

Yakıtın geride toplanabilmesi için uçağın aşağıya doğru 1 g'den daha yüksek bir ivme ile hızlanıyor olması gerekmez mi?

Uçak eğer aşağıya doğru süratini değiştirmeden yani sıfır ivme ile hareket ediyorsa yakıtın yer çekimi ivmesi nedeniyle yine önde toplanması gerekmez mi?

Bence tırmanışın durduğu anda, depodaki yakıt son bulunduğu noktada kalır ve daha sonra yer çekimsiz ortamda, uzay araçlarındaki gibi, deponun içinde dağılır. Uçağın burnu aşağıya doğru döndüğünde ise, uçağa da, depodaki yakıta da yer çekiminin etkisi aynı olur. Ancak, yakıt deponun içinde, uçakla birlikte serbest düşüşte olduğu için, uçağa göre hala yer çekimsiz ortamdadır ve deponun içinde dağınık haldedir. Düşüş esnasında, yakıtın deponun arkasında toplanması, uçağa yer çekiminin dışında aşağı doğru bir kuvvet uygulanmadıkça (motora gaz vermek gibi) mümkün olmayacaktır. Yakıtın önde toplanması için ise, uçağın baş aşağı havada sabit durması gerekir ki bu mümkün değil.

Vardığım sonuç; Eğer havadaki serbest düşüşümüz, binlerce metre sürseydi, çok muhtemel motorumuz yeterli yakıt alamadığı için stop edecekti. Ama bizim uçaklarımızın serbest düşüşü bu kadar uzun sürmediği için, yakıt borusu ve karbüratördeki yakıtımız bitmeden düz uçuşa geçiyoruz. Böylece de motorumuzun stop etmesine fırsat kalmıyor.

Nesimi Sakmak' Alıntı:
...
Kabini basınçlandırılmış uçaklarda söylediğiniz doğru. Diğer taraftan eksozdan gelen hat depoya basınç yapıyor.
...

Bence yer çekimsiz ortam yaratmak için kullanılan uçakların kabin basınçlı olması, çok yüksek irtifalara çıkmaları gerektiği için. Kabin basıncı olmasa da sonucun değişmeyeceğini düşünüyorum. Bizim uçağımızdaki egsozdan gelen basınç , ki burada motor rölantide olduğu için fazla olmayacaktır, deponun her tarafına aynı olacaktır ve yakıtın konumuna bir etkisi olmayacaktır.

Not: söylediklerim bilimsel bir alıntı değil, tamamen kendi fikir jimnastiğimdir, aman yanlış anlaşılmasın!
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Bir soru da ben sorayım müsaadenizle :

Akrobasi yapmak için FunFly bir model toplamayı düşünüyorum ama ne yazık ki pompalı olmayan bir 4 zamanlı motor kullanacağım.

Yaptığım kontroller sonrasında uçağın burnunun ağır geldiğini fark ettim. Şimdi bu durumda ya uçağın arkasına ağırlık ilavesi yapacağım ya da yakıt deposunu mümkün olduğunca arkaya monte etmem gerecek. Ama bildiğim kadarı ile bu durumda da yakıt hortumunun uzamasına bağlı olarak basınç düşmesi riskini ortaya çıkarıyor. Bana ne önerirsiniz acaba ?
 
Ynt: Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Depoyu geriye almayın da ne yaparsanız yapın. :)

GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Bir soru da ben sorayım müsaadenizle :

Akrobasi yapmak için FunFly bir model toplamayı düşünüyorum ama ne yazık ki pompalı olmayan bir 4 zamanlı motor kullanacağım.

Yaptığım kontroller sonrasında uçağın burnunun ağır geldiğini fark ettim. Şimdi bu durumda ya uçağın arkasına ağırlık ilavesi yapacağım ya da yakıt deposunu mümkün olduğunca arkaya monte etmem gerecek. Ama bildiğim kadarı ile bu durumda da yakıt hortumunun uzamasına bağlı olarak basınç düşmesi riskini ortaya çıkarıyor. Bana ne önerirsiniz acaba ?

Mehmet, ağırlık merkezini yakıt deposunun değil, P-51'de yaptığım gibi, pilin yerini değiştirerek ayarlamamız gerekir. Bu mümkün olmazsa, kuyruğa ilave ağırlık kaçınılmaz
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Ağırlık merkezini uygun yere getirmenin en kolay yolu Ömer Bey'in dediği gibi pilin yerinin değiştirilmesi. Bir başka yol da bazen uygun oluyor. O da motorun pozisyonunun değiştirilmesi. Eğer cowling izin veriyorsa motoru biraz ileriye ya da geriye almak çok önemli bir moment etkisi gösteriyor. En son çare kurşun eklemek. Onda da eğer burun ağırsa büyük sorun yok çünkü kuyruğa çok az bir ağırlık büyük bir moment oluşturuyor. Ama burun ağırsa iş karışıyor. Çok fazla ağırlık gerekebiliyor. En sevmediğim durum da bu...
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Yaptığım kontroller sonrasında uçağın burnunun ağır geldiğini fark ettim. Şimdi bu durumda ya uçağın arkasına ağırlık ilavesi yapacağım ya da yakıt deposunu mümkün olduğunca arkaya monte etmem gerecek. Ama bildiğim kadarı ile bu durumda da yakıt hortumunun uzamasına bağlı olarak basınç düşmesi riskini ortaya çıkarıyor. Bana ne önerirsiniz acaba ?
Mehmet Abi çok güzel bir soru bence. :)

Pompasız glow motorlarda en kısa yakıt şebekesi her zaman en güvenlisi olacaktır. Şebekenin boyunun artması sürtünmenin de artması yani motora yakıt akışının zorlaşması anlamına gelir. Bu hiç istemediğimiz birşey elbette. :(p

Ben senin yerinde olsam ne yapardım diye düşündüğümde. Sümer Abi ve Ömer Abi'nin söyledikleri kesinlikle çok mantıklı ve bende onlarla aynı fikirdeyim. %p

Ama işi biraz daha eğlenceli bir hale getirebilmek için hiçbir şekilde uçağımıza bir ağırlık ekliyemiyor ve uçakta bulunan elemanların yer değiştirmesiylede istediğimiz durumu sağlıyamıyoruz diyelim. :laugh: O zaman :
[list type=decimal]
1) Gidip kendime pompalı bir motor alır depoyu ağırlık merkezine koyardım. Parayı ben vermiyorum ya şuan gayet güzel bir çözüm oldu bence. :lollol:
2) İlla bu depoyu geriye kaydırmayı kafama koyduysamda; uçuş süremden fedekarlık eder ve depo hacmini yarıya indirip şansımı dener ve bir maceraya atılırdım. ;D Depo hacmini yarıya indirince depomda kazanacağım fazladan pozitif basıncın sürtünmeden kaybettiğimi karşılaması için dua ederdim kısacası. Gelin ata binmiş ya nasip demiş. :lollol: :lol:[/list]
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Türker Akgün' Alıntı:
Ama işi biraz daha eğlenceli bir hale getirebilmek için hiçbir şekilde uçağımıza bir ağırlık ekliyemiyor ve uçakta bulunan elemanların yer değiştirmesiylede istediğimiz durumu sağlıyamıyoruz diyelim. :laugh: O zaman :
[list type=decimal]
1) Gidip kendime pompalı bir motor alır depoyu ağırlık merkezine koyardım. Parayı ben vermiyorum ya şuan gayet güzel bir çözüm oldu bence. :lollol:
2) İlla bu depoyu geriye kaydırmayı kafama koyduysamda; uçuş süremden fedekarlık eder ve depo hacmini yarıya indirip şansımı dener ve bir maceraya atılırdım. ;D Depo hacmini yarıya indirince depomda kazanacağım fazladan pozitif basıncın sürtünmeden kaybettiğimi karşılaması için dua ederdim kısacası. Gelin ata binmiş ya nasip demiş. :lollol: :lol:[/list]

Şartları bayaa zorlamışsınız Türker Bey. Parayı biz vermediğimize göre bu şartlar altında uçağı değiştirmekte başka bir alternatif olabilir. Hatta motordan daha ucuz olabilir. :thumbup: