Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Evrim Sutel

Tecrübeli Uye
Katılım
16 Haz 2015
Mesajlar
871
Tepkime puanı
720
Yaş
45
Konum
Istanbul
Web sitesi
www.mrsutel.com
İlgi Alanı
Uçak
Degerli arkadaslar,

Amacim akil vermek degil, lakin bu platformlara gireli 2 ay olmadi, cok okudum ve kisa zamanda baya bilgi depoladim belki,
Ama minor degil major bir hata yaptim,
Simdi yeni baslayana, arastirma yapana, karar verecek olana ve adim atacak olana hayati tecrube paylasacagim,

Ben magazalarda sifir model bakarken ve fiyatlarin ciddi yuksek oldugunu gorunce nasilsa dusurecegim nasilsa illaki kirim olacak diye uygunda dusurunce bir 600 seviyesinde nitro motorlu modeli elimde buluverdim.Gittim magazasina ve teknik destek aldim heryerini kontrol edin dedim, eksigi gedigi varsa degistirin dedim ve kendim bir vidasini alyan takip kontrol etmedim, bu arada forumdaki yazilarla beynimi doldurmaya yani bilgi yuklemesine modeli ucurmaya baslamakla paralele yaptim, yani ilk major hata!

Hover yapar halde, ufak ufak etrafimda tur atar halde heliyi hafta sonlari eglence mesgalem haline getirdim,
Bu arada dedigim gibi paralel olarak deli gibi okumaya her bir konuya bakmaya basladim gerek burda gerek baska platformda,
Onme hep ikinci el helide aslinda komple sokulup yeniden civata sabitleyiciler ile yeniden toplanmasi cikti karsima,
Nasilsa distributor firmasina goturup heryerini kontrol ettirdikya, nedense askiya aldik bunu !!
Birde okuduklarimizla ve ogrenmek icin kurcalamalarimizla ayarlarida bozduk yavas yavas !!
Ama hover a devam !!
Kaza geliyorum diyordu aslinda,

Guzel bir cumartesi sabahi, gene hover basindayiz, kalktik hover yaptik az ileri az geri az havaya az asagiya depoyu bitirdik,
Indik asagiya bastik nitroyu yeniden verdim marsi,
Tam havalanacak iken aslinda ufak denilecek bir isinma devrinde o helimdeki 600mm ana paller koptu gitti,
Biri tam dibimden gecti,
Ölumdenmi donduk ne ? Allah korudu, resmen ölumden donduk, soku atlatmam 30 dakkami aldi,
Ya havalansaydi, kafam seviyesinde hover yaparken devrini almisken kopsaydi ? Aklimdan bu korku cikmadi gunlerdir,

Sonra Mesut hoca yetisti imdada, Ozgur yetisti ve ismini bilmedigim 2 kisi daha, sagolsunlar,
O gun o pistte o modeli kullanmak istiyorsam onu kendim sokup toplamam gerektigi seviyesinde olmami anlattilar, nedeninide,
O gun orda debriyaji, palleri, oneway i, disliyi ve bircok detayi kisaca anlattilar bana,
Sonra ben o modeli iki defa komple dagitip sifirdan topladim, uygun alet edavat ve kimyasallar ile,
Bu sefer tek farkla,
Bilincli olarak sagolsun Deniz hocayi isin icine sokarak ve tum kontrolu deneyimli ele birakarak,
Deniz sagolsun, cok tesekkur ederim onaki bir tam gunu bana ayirip helinin her noktasini sifirdan topladi,
Bircok eksik yanimi buldu,
Sonucta yerde tum ayarlar yapilip helikopter kumanda mudahalesiz havada asili kalicak sekilde ayarlandi,
Deniz guzel bir 3D ucus yapti, her fonksiyonu tek tek denedi, her noktayi dogruladi,

Simdi bunlari neden anlattim, yeni baslayacak olanlara, ikinci el heli alanlara, biranda 600 seviyesinde nitroyu elinde bulanlara,

Once burdaki konularin buyuk bir bolumunu okuyun sonra idmana cikin,
Ucmaya baslamakla burayi paralel goturmeyin,
Hayati konulari sakin atlamayin,
Heliyi mutlaka kendiniz toplayin, her bir vidasindan emin olun,
Pallere onem vermenizin hayatiniz oldugunu unutmayin,
Heliyi kendiniz topladiktan sonra bile burdaki ustalarda mutlaka biraz vakitli yardim alin, birakin heryerini birde o kontrol etsin,
Sakin teknik servis almaya gitmeyin demiyorum magazaya ama sakin o ise %100 guvenip havalanmayin,
Komple sokup toplamadan hover da asla yapmayin, ucmaya calismayin,

Neden anlattim, yukarida anlattigim olay kulaginiza kupe olsun diye,
600mm ana pal insan hayatini bir kalemde sonlandirabilme potansiyelinde,
Hayatinizi riske atmayin !!

Ha birde eger dusuyorsa ve siz acemiyseniz sakin daha cok gaz verip kurtarmaya calismayin, kesin gazi dussun,
Sakin yalniz ucmaya gitmeyin yaninizda mutlaka meraksiz ve bende deniyimmi demeyen arkadas goturun,
Modeli kendinizden hatri sayilir uzaklikta tutun,
Asla insan ve asla ma asla cocuk olan yerde ucmaya kalkmayin !!

Ben ucuz yirttim, siz yirtamayabilirsiniz !!
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Yeni başlayanlar bölümüne ek olarak konulmasını talep ediyorum.Genelde güvenlik konuları en son kısımlarda okunuyor , Yeni başlayanlara tavsiye olarak sabitlenmesi güzel olur.
İşte böyle Evrim bey , her zaman söyleriz , bu işin şakası yok , bu iş dikkat ister , bilgi ister , tecrübe ister , aceleyi sevmez , üstünkörlüğü sevmez , verilmiş sadakanız varmış , geçmiş olsun diyelim , bir daha başınıza gelmesin inşallah..........Geri bildiriminiz için teşekkür ederiz.. :saygilar:
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Hakan hocam,

İste bu nefis, insan nefsine hakim olamiyor zaman zaman, orda dururken ucurmadan edemiyorsun,
Havaciligin heryerinde aslinda hep guvenlik guvenlik guvenlik deriz ve havacilik her hatayi hep canla almis affetmemistir,
Ben model helikopteri buna sokmadim nedense, nasil yaptim anlamadim,
O vidalari ve pallerin oldugu kismi mutlaka kendim kontrol etmeliydim, emin olmaliydim,
Belki servise nedense guvendim,
Arabamizida servise goturuyoruz, kendımız toplamiyoruz gercek arabamizi gibimi geldi nedir,

Simdi pallerden eminiz ama kopacak korkusu gitmiyor, umarim kisa zamanda gider,
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Kaza nasıl oldu Evrim bey , jesus bolt mu kırdı , feathering shaft vidaları mı loklanmamış , yoksa ballink mi koptu ... :rolleyes:
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Geçmiş olsun.

"Başkalarının yaptığı hatalarından ders almalısınız. Hepsini kendiniz yapacak kadar uzun bir hayatınız olmayacaktır - Sam Levenson"

Konu rc helikopter güvenliği ve rc modellerin oluşturabileceği tehlikeler göz önünde bulundurulunca, bu söz gerçekten farklı bir anlam kazanıyor...

Bir alıntı da Helifreak'ten;

Dönen paller / pervaneler ile ilgili;

Çim biçme makineleri tehlikelidir,

Sanayi tipi vantilatörler tehlikelidir,

Biçerdöver makineleri tehlikelidir,

Dönen pervaneye sahip uçan modeller tehlikelidir.

Hepsi de kullandığınız cihaza yeterli saygıyı duyar ve teknik özelliklerini bilirseniz, güvenle kullanılabilir.


Mehmet abi, bence de yeni başlayanlar indeksine ekleyelim!
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Vidalara lock uygulanmamis diyemeyecegim cunki kontrol etmedim,
Vidalar gevsemis gevsemis gevsemis, sonunda koptu gitti,
Ben bir kere bile kontrol etmedim kabahat bende,

Kafayi yeniden toplamak icin sifir malzemeleri almaya gittigimde magazaya sordum, ben size en ufak vidasini kontrol edin diye servis kagidina bile yazdirmistim ustada yanimizdaydi dedim,

Cevap : Biz bilemeyizki onun gevsek olabilecegini

Simdi benim checklist'im;

Once oku, arastir,
Arastirma esnasinda kullanmaya devam etme,
Sonra manual i indir ve sifirdan kendin emin olarak topla,
Uygun civata sabitleyiciyi istenilen miktarda kullan,
Rulmanlarina dikkat et,
Sonra sahada idmana git,
Ara ara belli ucustan, saatten sonra tekrar vidalarini kontrol et,
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Gecmis olsun bende bir suredir arastirmama ragmen guvenlik konusu forumda en son okudugum konulardan biridir bende fazla ciddiye almamistim. 600 luk model hakikaten cok ciddi yaralanmaya yada olume sebep olabilecek kapasitededir diye dusunuyorum. Guvenlik konusunu okurken bir arkadasin cocugu yaraladigini ve 9 ay ceza aldigini okudum. Arti daha da etkileyici olani tecrubeli pilot Roman Pirozek in ABD de gosteri ucusu yaparken kaza sonucu oldugunu okudum ve otopsi resmini gordum buyuk ihtimalle 700 luk heliydi ama 450 lik heli kullanacak olmama ragmen kulagima kupe oldu bu resim. Artikucus oncesi on kontroller, ucusta belirli mesafe ve etrafta cocuk olmamasi kriterlerim olacaktir.
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Evrim bey bu güzel paylaşım için teşekkür ederiz. :saygilar:

Gayet güzel bir şekilde durumu samimiyetinizle anlatmışsınız. :bravo:

Bu güzel hobiyi bir kabus haline dönüştürmemek için hepimizin aklımızın bir köşesinde bulunması gereken bir konu gerçekten...
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Öncelikle büyük geçmiş olsun Evrim Bey, tek kelime ile gerçekten Allah korumuş :embarras:

Bu tecrübenizi emek çekip bizlerle paylaştınız için de ayrıca teşekkürler. Inşallah benzer durumları bir daha kimse yaşamaz.

Konu SABITLENMIŞ ve ilgili yerlere LINK olarak verilmiştir arkadaşlar :RCKolik:
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Çok güzel tecrübe ve yazı olmuş , sadece yeni başlayanlar için değil herkesin okuması ve aklının bir köşesinde yer edindirmesi lazım.
Güvenlik konusuna bende çok dikkat çekmek isterim. Geçtiğimiz ay Trabzonda yaptığımız buluşmada 90'lık Raptorun paller de fırladı tam devirlenirken. Allahtan herkes uzaktaydı , palin tekini bulamadık. Allah korusun ya birimize gelseydi ?
Ramazan ayı başından itibaren her akşam uçuyorum , uçuyorum ama her uçuştan önce acaba gevşek vida varmı , elektronik bir problem var mı diye her uçuş öncesin de bir göz gezdiriyorum. Ayrıca 3-4 gün de bir masa başına yatırıp tamamen tüm vidaları kontrol ediyorum. Kesinlikle bakımları yapılmalı modellerin de , güvenlik hepsinden önemli..
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Tesekkur ederim arkadaslar,

Umarim arastirma yapan arkadaslar veya sabirsizlikla almis oluveren arkadaslar bunu atlamaz ve okurlar, uzun okumaktan sıkılanlar icin ozetlemem gerekirse,

Ben yalniz olarak ucmaya gittim, siz sakin gitmeyin, mutlaka yaninizda bir insan bulundurun,
Ben uzerime dogru manevra yapan heliyi kurtarmak icin kurtarma manevrasi yaptim ve zor yirttim siz yapmayin birakin dussun, (Hayati risk 1)
Ben helikoptere 1 metre kadar uzakta dururdum, siz sakin yakin durmayin, uzaklasin, (Hayati risk 2)
Ben baskasina verdigim onarima guvendim ve tek bir vidayi bile kontrol etmedim siz sakin yapmayin, 600mm pal 30 cm kadar yanimdan firladi gitti, (Hayati risk 3)
Ben hic insan olan yere gitmedim hep KURNA Koy yakinlarindaki arazilere gittim sizde oyle yapin! Insanlardan uzak durun,

Gerekirse ana pallerinizi her ucustan once kontrol edin, heleki 600mm ve uzeri ise !!

Onemli Not : Uygunsuz bir yerde heli ucuran gorurseniz sakin o heliye dogru gitmeyin ve hatta cocugunuz varsa bolgeden uzaklasin !! Once profesyonel olarak ucurdugunu gozlemleyin !! Bocaliyorsa, sacmaliyorsa orayi terkedin !!
Onemli Not 2 : Sakin 6 kanal Mikro Helideki becerinize guvenip 600 seviyesinde heliye mikrodaki hunerlerinizi hemen sergilemeye kalkmayin.6 kanal mikrolar ile arasindaki farki cok aci sekilde ogrenebilirsiniz !!
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Roman prozek'in fotolarını bende tesadüfen görmüş ve helikopter uçurmaktanı gözüm korktuğu için vazgeçmiş rc uçak uçurmaya devam etmiştim, şimdi tekrar heli uçurmayı öğrenmeye çalışıyorum ama sürekli tedirginlik yaşıyorum, güvenlik konusunu asla gözardı etmesek bile yine de oldukça tehlikeli bir hobi bu.
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Başına gelen bu hayati tecrübeyi diğer insanlarla paylaşmak ve tavsiye vermek çok erdemli bir davranış. Çok taktir ediyorum.Tebrik ederim. Sayende Roman prozek gibi vakalarında olduğunu bilmeyen çoğu kişi bende öğrendim.İnşallah internetteki kaza fotoları doğru değildir.Çok üzüldüm.Madem bu kadar tehlikeli bir olay,bu kültüre koruyucu kıyafet vs de eklenmeli.Önemli olan iş güvenliği nasıl doğru bi sözse önemli olan uçuş güvenliği olarakta yaygınlaştırılmalı.
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Zaten bu ara izlediğim videoların çoğunda baret takıyor pilot ve yardımcıları.

SM-G900F cihazımdan gönderildi
 
Yeni Baslayandan Yeni Baslayanlara Tavsiye

Evrim bey,

Çok geçmiş olsun, modelci olmayıpta modelcilikle alakası olmayan ve bu işi çocuk oyuncağı sanan insanlara hem Roman prozek olayını, hemde yaşadığınız bu üzücü ve ders alınması gereken olayı anlatmak lazım ki ne kadar tehlikeli ve ciddi bir hobi ile uğraştığımızı bilsinler....