2 zamanlı Motorlarda Modifiye işleri

LEVENT UYGUN

Kıdemli Uye
Katılım
9 Tem 2013
Mesajlar
2,950
Tepkime puanı
3,273
Yaş
55
Konum
İSTANBUL
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar hepinize merhabalar,
2 zamanlı motorlarda portlama işlemini ve önemini dilim döndüğünce anlatacağım.
Hem 2 zamanlı, hem de 4 zamanlı motorlarda, motor üreticilerinin beklentisi; motorun olabildiğince uzun ömürlü ve sorunsuz çalışmasıdır.
Bu noktadan hareketle günlük kullanım için tasarımlar yapılırken hiç bir zaman tasarlanan motor en yüksek verimlilik düşünülerek tasarlanmaz, tasarımlar en yüksek seviyede yapılsa da üretim ideal seviyede verimlilik için yapılır.
Özellikle 2 zamanlı motorlarda, zamanları ayarlamak için 4 zamanlı motorlardaki gibi “subap” lar bulunmadığı için, maximum verimliliği elde edebilmek emiş ve egzoz giriş çıkışlarını olabildiğince birbirini karşılar ve pürüzsüz hale getirmekten geçer.

Zira içeri giren hava ve yakıt karışımının en hızlı şekilde pistona iletilmesi ve yanmış karışımın dışarı atılması esas iken optimum üretim sırasında oluşmuş bir takım metal yüzey fazlalıkları ve bu yüzeylerdeki akışı kalitesiz hale getirecek pürüzlerin bulunması ve en önemlisi giriş çıkış portlarındaki çap ve açı farklılıklarından oluşan ve motorun performansını müthiş etkileyen bu arazların giderilmesi gereklidir.

İşte bu akış düzenleme işine İngilizcedeki karşılığı ile “porting”, dilimize yerleşen şekli ile “PORTLAMA “ denmektedir.

Döngü; mümkün olduğunca çok miktarda taze karışımın yanmadan egzozdan kaçmaması ve yanan karışımın silindirden yine mümkün olduğunca fazla egzoz kanalına süpürülmesinden ve yine mümkün olduğunca çok taze karışımla tekrar doldurulmasından ibarettir.
İşte bu süreç tüm aktarma bağlantı noktalarının ince zamanlanmasını gerektirir.
2 zamanlı motorlar dalga dinamiğine çok bağlı olduğundan, güç bantları dar olma eğilimindedir.
Motor Maksimum güç elde etmek için mücadele ederken, güç profilinin çok keskin ve kontrol edilmesinin zor olmamasına dikkat edilmelidir.
Yani optimizasyon şarttır.
Tüm port zamanlamaları arasındaki ilişki, motorun güç özelliklerini ciddi bir şekilde belirler.
Bununla birlikte 2 zamanlı motordaki ısı akışı büyük ölçüde iç taşıma düzenine bağlıdır.
Haliyle soğutma geçitleri portların boyutları ile doğru orantılı olacaktır. Zira birçok parça öncelikle gelen yakıt / hava karışımı tarafından soğutulur.

Velhasıl-ı kelam; bazı motor üreticilerinin kataloglarında yer alan ve “RACİNG “ yada “PERFORMANCE” ibareleri ile üretilen motorlarda bu işler üretici tarafından yapılmıştır.

Peki biz kendi motorlarımızı nasıl daha performanslı hale getirebiliriz. İşte bu noktada ciddi bir mühendislik işin içine giriyor, motorun hem hareketli, hem de hareketsiz parçaları üzerinde birçok akış ve komprasyon hesaplamaları yapmak ve bu hesaplamalara uygun olarak gayet hassas bir şekilde modifiye işlerini yapmak gerekiyor, eğer gerçekten performans farkını anlamak istiyorsak.
Bu işlerin nasıl “DİY” yapıldığına dair YOUTUBE kanallarında birçok video mevcut ve gerçekten de acayip basit bir işmiş gibi anlatımlar var,
fakat hiç birinde ½ mm. erezyona uğratılması gereken bir köşenin yanlışlıkla 1mm. alınırsa parçanın ÇÖP olacağı anlatılmıyor,
yani denemek isteyen olursa tavsiyem motoru kullanılmaz hale getirebileceğini ya da hiç yoktan parça masrafına gireceğini bilerek bu işe girişmesi yönünde olacak.
İşte tamda bu noktada bu işlerin neden “PAHALIYA” yapıldığının da açıklamasını yapmış olduk.

Daha sonra, 2 zamanlı motorlarda yüksek performanslı, iyi bir modifikasyon için neden hafifletilmiş bir takım parçalar kullanıldığını,
sıkıştırma odası, piston etek boyu ve yine piston kolu arasındaki ilişkinin önemi ve yapılabilecek modifiyelerden bahsedeceğim.


Şimdilik kalın sağlıcakla.:D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Abi bu nasıl bir konu böyle :eek: Bir çok terimi ilk defa bu yazıda okudum, ellerine sağlık abi :thumbup: Devamını merakla bekliyoruz :thumbup:

Bu işlerin nasıl “DİY” yapıldığına dair YOUTUBE kanallarında birçok video mevcut ve gerçekten de acayip basit bir işmiş gibi anlatımlar var, fakat hiç birinde ½ mm. erezyona uğratılması gereken bir köşenin yanlışlıkla 1mm. alınırsa parçanın ÇÖP olacağı anlatılmıyor, yani denemek isteyen olursa tavsiyem motoru kullanılmaz hale getirebileceğini ya da hiç yoktan parça masrafına gireceğini bilerek bu işe girişmesi yönünde olacak. İşte tamda bu noktada bu işlerin neden “PAHALIYA” yapıldığının da açıklamasını yapmış olduk.
2 zamanlı motorum hiç olmadı ama bu yazdıklarından sonra olsa bile dokunmazdım :laugh::laugh:

Ama çoğumuz bu işlemleri yapmayacak olsa da, bilgi anlamında kesinlikle şahane bir konu olmuş abi :thumbup: