2 Zamanlı ve 4 Zamanlı Model Uçak Motorları Arasındaki Farklar

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
13,575
Tepkime puanı
15,114
Yaş
44
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar,

Hobiye yeni başladığımızda muhtemelen hepimiz bir sürü seçenek arasında bocalamışızıdır. Eğer çevremizde bizi yönlendirecek tecrübeli modelciler varsa sıkıntı yaşamadan atlattığımız bu bocalamalar, yalnız olduğumuzda ise kararsızlığa sebep olabilmektedir.

Yeni başlayan arkadaşlar bu kararsızlığı motor seçimi konusunda da yaşayabiliriz diye düşündük ve faydalı olması dileğiyle elimizden geldiğince 2 zamanlı ve 4 zamanlı motorlar arasındaki farkları bilgi ve tecrübelerimiz kadarıyla sizlerle paylaşmak istedik.

Umarız az da olsa yardımıcı olabiliriz. :saygilar:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ağzına sağlık Türker'im :bravo: Özellikle bu hobiye yeni başlayanlar için paha biçilmeyecek çok faydalı bilgiler paylaşmışsın bizimle :RCKolik:
 
Ağzınıza sağlık Türker bey, çok güzel paylaşım olmuş, Mehmet abiye de teşekkürler. :)
 
2 Zamanlı ve 4 Zamanlı Model Uçak Motorları Arasındaki Farklar

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Ağzına sağlık Türker'im :bravo: Özellikle bu hobiye yeni başlayanlar için paha biçilmeyecek çok faydalı bilgiler paylaşmışsın bizimle :RCKolik:
Senin desteğin, doğru zamanda müdahale ve soruların olmasa olmazdı abi. :saygilar:
 
2 Zamanlı ve 4 Zamanlı Model Uçak Motorları Arasındaki Farklar

Ömer Çelebi' Alıntı:
Ağzınıza sağlık Türker bey, çok güzel paylaşım olmuş, Mehmet abiye de teşekkürler. :)
Teşekkürler Ömer Bey. :saygilar:
 
Ellerinize sağlık. Güzel bir anlatım olmuş. Ama tamamına katılamıyorum.

Hızlı uçmak için iki zamanlı, hover yapmak için dört zamanlı motor kullanılır gibi bir genel geçer yaklaşım bence doğru değil. Burada temel faktör pervane seçimidir. Siz modele, uçuş tarzına ve motora göre en uygun pervaneyi seçerseniz iki zamanlı ile hover yapıp dört zamanlı ile süratli uçarsınız. Haa belki pylon uçamazsınız. Onun da sebebi aslında süpap sisteminin kısıtlamalarıdır.

Bazı çok önemli ayrıntıları hatırlatmama izin verin lütfen.

İki zamanlı motorda patlama olduğu andan itibaren piston aşağı hareket ederken silindirin ortalarını geçtiğinde egzost portu açılır ve daha enerji üretebilme kapasitesindeki yanmakta olan karışım artık etkisini kaybeder. Halbuki dört zamanlı motorda pistonun aşağı hareketinin çok daha büyük bir bölümünde güç üretilmektedir. Dolayısıyla aktif strok'ta dört zamanlı motor daha fazla iş yapar. Bu yüksek torku açıklar. Ama sonra tam bir çevrimi silindiri boşaltıp yeniden doldurmak için boş geçer. Bu da düşük gücü açıklar. Ancak unutulmamalıdır ki biz iki zamanlı nitro motorlarımızı hiçbir zaman tam anlamıyla iki zamanlı olarak çalıştırmayız. Bunu yapacak olursak motorun ömrü çok kısalır, aşırı hararet yapar. Peki ne yaparız? Motoru biraz zengin tarafta çalıştırırız. Zengin bırakılan iki zamanlı motor her çevrimde bir ateşleme yapamaz. İki, üç belki dört çevrimden birinde ateşlemeden geçer. Ama karbüratörden yakıtı emmiştir. Yakmadan dışarıya atar. İşte bu da iki zamanlının verimsizliğini açıklar. Çünkü iki zamanlı dışarıya daha fazla yanmamış yakıt atmaktadır. Benzer şekilde dört zamanlının daha temiz çalışmasını da bu şekilde açıklamış oluruz.

Diğer bir nokta şu: İki zamanlı motorda pistonun yukarı hareketi sırasında krank muhafazası yani motor gövdesi içinde oluşan vakum karbüratörden hava ve yakıtı emer. Karışım krankın içinden pistonun altındaki hacme ulaşır. Oradan port aracılığı ile silindire dolar. Bunun iyi yanı motorun içinin gayet güzel yağlanmasıdır. Ancak karbüratör ayarı yaparken sabırlı olmayı gerektirir. Çünkü karbüratörden o anda giren hava ve yakıt birkaç çevrim sonra silindire girecektir. Dört zamanlı motorda ise karbüratörden emilen karışım anında silindire girer. Dolaylı bir yol izlemez. Buna karşın krank çevresinin yağlanması için bazen ek önlemler gerekebilir.

Bence en önemli nokta ise şu: 60'lık ve daha küçük iki zamanlı motorlar günümüzde ABC, ABN, ABL gibi adlarla anılan sistemle üretilirler. Yani piston segmansızdır. Gömlek ise koniktir. Motor ısınınca konik gömleğin üst kısmı daha fazla genleşerek silindirik hal alır. Amaç sızdırmazlığı segman masrafına girmeden halletmektir. Böylece motor maliyeti düşürülmüş olur. Ancak bazen (hatalı karışım ayarı, hatalı buji seçimi gibi) motor beklenmedik anlarda soğuyarak gömlek konik hale döner ve motor sıkışıp stop eder. Dört zamanlı motorlar her iki çevrimden birini boş geçtikleri için soğumaya daha çok meyillidirler. O nedenle de bir yandan özel "çok sıcak" buji kullanılırken diğer yandan da her zaman segmanlı bir piston kullanılır.

Karbüratörden doğrudan silindire giriş ve segmanlı piston bana göre dört zamanlı motorların daha az stop eden motorlar olmasını sağlamaktadır.

Dört zamanlı motorlar hiçbir zaman kulakla ayarlanmamalıdırlar. Çünkü iki zamanlıdan alıştığımız bas ve tiz ses dönüşümü bu motorlarda doğal olarak olmayacaktır. Zaten aslında iki zamanlı motorların ayarında da takometre kullanılması kulağa göre çok daha iyi sonuç vermektedir.

Bütün bunları yazarken varmak istediğim nokta şu:
Birincisi motor seçiminde birden çok parametre var. Yani basitçe şu uçağa iki bu uçağa dört zamanlı takılır demek bence doğru değil.
İkincisi yeni başlayan birisi için dört zamanlı bir motor hiç de olmayacak bir şey değil. Nedense (bir zamanlar ben de öyle diyordum) yeni başlayanın iki zamanlı motorla başlaması öneriliyor. Ben artık buna katılmıyorum. Bir modelcinin ilk motorunun pekala bir dört zamanlı olabileceğine inanıyorum.
 
2 Zamanlı ve 4 Zamanlı Model Uçak Motorları Arasındaki Farklar


Konuya katkım olsun istedim.

Bu benim rahmetli Tucano 46-55 'in ikizi, üzerinde Os 55ax var;

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu da aynı modelde kullandığım ASP FS61AR. Rodaj yapıyorum, ilk dört zamanlı motorum, ilk rodajım. :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
2 Zamanlı ve 4 Zamanlı Model Uçak Motorları Arasındaki Farklar

Sümer Yamaner' Alıntı:
Ellerinize sağlık. Güzel bir anlatım olmuş. Ama tamamına katılamıyorum.

Hızlı uçmak için iki zamanlı, hover yapmak için dört zamanlı motor kullanılır gibi bir genel geçer yaklaşım bence doğru değil...acak bir şey değil. Nedense (bir zamanlar ben de öyle diyordum) yeni başlayanın iki zamanlı motorla başlaması öneriliyor. Ben artık buna katılmıyorum. Bir modelcinin ilk motorunun pekala bir dört zamanlı olabileceğine inanıyorum....
Sümer Abi değerli katkıların için teşekkürler. :saygilar: Açıkçası bu konuya önemli bir katkı vereceğini tahmin ediyor ve yorumlarını bekliyordum. :bravo:

Konunun metninde yazdığım gibi benimkisi tecrübeye dayalı bilgiler. Ben zamanında epey uğraşmama, değişik pervaneler denememe rağmen 2 zamanlı motorumu kullanarak fun-fly uçağımla bir türlü istediğim verimi elde edememiştim. 4 zamanlı bir motora düşük hadveli bir pervane taktığımda ise sonuç gerçekten çok tatmin ediciydi. Her ne kadar kağıt üzerinde doğru pervane seçimi ve ayarla mümkünmüş gibi gözüksede yaşadığım tecrübeye dayanarak hala aynı fikirdeyim " eğer yavaş uçmasını istediğiniz ve torka ihtiyaç duyduğunuz bir modeliniz varsa bence motorunuz 4 zamanlı olmalı.

Ama elbette söylediğim kesinlikle doğrudur diyemem, belki de benim tecrübem yetersiz olduğu için başaramadım.

Eminim modelci arkadaşlarımız bu bilgileri ve tecrübeleri süzecek ve kendileri için en doğru olanı tespit edeceklerdir. :saygilar:
 
2 Zamanlı ve 4 Zamanlı Model Uçak Motorları Arasındaki Farklar

Ömer Çelebi' Alıntı:
Konuya katkım olsun istedim...
Teşekkürler Ömer Bey, çok yerinde bir katkı oldu. :bravo:
 
Türker Bey çok iyi anlıyorum. Her türlü deneyime saygılıyım sadece genel sonuçlara varmamak lazım. Onu anlatmak istedim. Kişisel tercihler çok önemli çünkü.
Ama şu bir gerçek. Belirli boyuttaki bir pervaneyi üç farklı motor da 10 bin devirde çeviriyorsa sonuç değişmez. Yani bu koşulu (aynı pervaneyi aynı max devirde çevirme) sağlayan her motor aslında aynıdır. Sadece gaz kolu tepkileri ve bizim özellikle ses algımız kafamızda farklılık yaratacaktır. :)
 
2 Zamanlı ve 4 Zamanlı Model Uçak Motorları Arasındaki Farklar

Sümer Yamaner' Alıntı:
Türker Bey çok iyi anlıyorum. Her türlü deneyime saygılıyım sadece genel sonuçlara varmamak lazım. Onu anlatmak istedim. Kişisel tercihler çok önemli çünkü.
Ama şu bir gerçek. Belirli boyuttaki bir pervaneyi üç farklı motor da 10 bin devirde çeviriyorsa sonuç değişmez. Yani bu koşulu (aynı pervaneyi aynı max devirde çevirme) sağlayan her motor aslında aynıdır. Sadece gaz kolu tepkileri ve bizim özellikle ses algımız kafamızda farklılık yaratacaktır. :)
Sümer abi her zaman olduğu gibi değerli katkıların ile konu daha da bir dolu ve güzel oldu :thumbup:

Ömer Çelebi' Alıntı:
Konuya katkım olsun istedim.
Eline sağlık Ömer, sayende 2 ve 4 zaman motor sesleri arasındaki farkı da arkadaşlarımıza aktarmış olduk %p
 
2 Zamanlı ve 4 Zamanlı Model Uçak Motorları Arasındaki Farklar

Kazım Gökçe' Alıntı:
Bu konu gerçekten faydalı oldu. Teşekkürler.
Bunu duymak güzel, teşekkürler geri bildirim için. :RCKolik: