3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
3,735
Tepkime puanı
15,399
Yaş
43
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
Hadi başlayalım :)

Merhaba arkadaşlar, Hurricane modelimin inşaat başlığında bahsettiğim üzere 3 boyutlu baskı ile bir Spitfire Mk9 yapımına başladım. Aslında benim yapımda önemli bir emeğim geçmediği için paylaşım açısından çok kaydadeğer bulmuyordum ama tasarımdaki mühendislik çok hoşuma gittiği için ve meraklısı da olabilir düşüncesiyle bu başlığı açıyorum.

Bir klasik olarak önce modelin tanıtımı ile başlayalım işe :)

Model 3DLabprint firmasının tasarımı. Tanımayan bilmeyenler için firmanın web adresi :



Geçen sene 3D printerimi edindiğim ilk anlardan beri açıkçası bu aadamları ve yaptıkları ürünlerini takip ediyordum, ancak uzaktan baktığım kadarıyla bazı şüphelerim vardı kafamda netleştiremediğim o yüzden herhangi bir ürünlerini satın almamıştım. Ama bir gün benim printerimin tasarımcısı ve üreticisi bu adamlarla anlaşarak (her ikisi de Çek) küçük spitfire modellerinin dosyalarını bedava olarak printer sahiplerine açtılar. Bu da benim için iyi bir deneme fırsatıydı ve hemen küçük spitfire'ı basmaya başladım. Bu baskı sırasında da ilk kez doğrudan mühendisliklerine tanık olma fırsatım oldu ve açıkçası sonuç beklentilerimin çok üzerindeydi. Ama bu spitfire iniş takımı olmayan gövde üzerine inecek şekilde tasarlanmış küçük ve hafif bir modeldi, benim uçuş alanımda ise gövde üzerine inmeye elverişli bir zemin yok. Haliyle o model hiç uçmadı bir nevi süs modeli oldu :) Ama tasarımlara olan güvenimi sağladığı için hemen P-38 sipariş ettim ve onu bastım, çok da keyifle uçurdum. Sonra çok tarzım olmasa da Edge satın alıp bastım, o da aynı P-38 gibi keyifle uçan bir model. Bu yeni büyük spitfirın hazır olduğunu bildirir bildirmez satın aldım.

Yeni spitfire'ın sayfası şudur:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Modelin özelliklerini özetlersek:

Ölçek: 1/6.6
Kanat açıklığı: 1700 mm
Gövde uzunluğu: 1488 mm
Tasarımcının verdiği uçuş ağırlığı: 3700 gr
Tasarımcının verdiği maksimum uçuş ağırlığı :4200 gr

Spitfire zaten sevdiğim bir modeldir, ama normal koşullarda Hurricane'in maiden uçuşunu yapmadan yeni bir modele başlamazdım, ancak bu meretin boyutlarının Hurricane'e çok yakın olması nedeniyle Hurricane öncesinde güzel bir antreman modeli olacağını düşünüp yapmaya başladım. Ayrıca Hurricane'de kullanacağım motor-pervane ve pil kombinasyonunu da denememe olanak sağlayacak bir model. Testlerden sonra kendi motor-pervane kombinasyonunu takacağım ki hem Hurri'yi hem de bunu aynı anda uçurabileyim.

Uçağın boyaması ise bir "What if" senaryosuna dayanacak :) Alternatif tarih hikayemiz şöyle gelişmiş:

Sene 1943, ikinci dünya savaşının en kızgın zamanları, müttefikler, başta İngilizler olmak üzere Akdenizdeki hakimiyeti korumak adına Malta'adasını elde tutmaları gerektiğini çok iyi biliyorlar. Alamanlar ise aynı sebepten ötürü oldukça saldırgan bir şekilde Malta'ya hücum etmekteler. iki yıla yakın süren bu mücadelede İngilizler halen adayı ellerinde tutabilmekle birlikte günden güne savunmaları, özellikle de önleme görevlerinde kullanılan hava gücü ciddi bir şekilde yıpranmış durumda... Sürekli takviyeler gelmekte, en yeni takviyeler de Avrupa cephesinden kaydırılan Spitfire Mk9 modelleri. Öte yandan Maltadaki savunmayı gerçek anlamda rahatlatmanın tek yolunun Almanları başka cephede savaşa sokmak olduğunun farkında olan İngilizler, sürekli olarak Türkiye'yi yanlarında savaşa sokmak ve balkanlardan Almanlara bir cephe daha açıp hem Akdeniz-Kuzey Afrika hem de doğu cephesindeki Alman askerlerinin seyreltilmesini planlıyorlar. (Buraya kadar gerçekçi bir alternatif tarih oldu sanki :) ama zaman çizgisindeki kırılma burada başlıyor) Türkiye ise o güne kadar savaştan uzak kalmayı başarmış, ancak bu sefer bir şekilde anlaşma sağlanıyor ve Türkiye de müttefikler safhında savaşa katılma kararı veriyor. Ancak Hava kuvvetlerinin elinde yeterli sayıda ve modern uçak bulunmadığı için ön koşul olarak Trakyadaki hava savunmasını sağlayabilecek sayıda modern avcı uçakları talep ediliyor. Bu talebe İngilizler Akdeniz cephesi için hazırlanmış spitfirelardan oluşan birkaç filonun eğitim personeli ile birlikte Türkiyeye kaydırılması ile cevap veriyor. İŞte modelini yapacağımız Çöl kamuflajlı ama Türk Forsları taşıyan uçaklar bu filolardan birisine ait olacaktır :)

Buarada bir bilgi paylaşalım. Spitfire Mk9 lar gerçekten Türk Hava Kuvvetlerinde kullanışmıştır, ancak savaş sonrası 1947 yılında teslim edilen bu uçaklar hep boyasız, çıplak metal görünüşe sahiplerdi. Ama ben Çöl kamuflajlı bir model yapıp (Hurricane'in kamuflajına benzer şekilde) uçuşlarda gözümü de alıştırmak istediğim için yukarıdaki alternatif tarih hikayesini uydurup işi kılıfına uydurdum. Çok şükür ki izlenen akıllı politikalar sayesinde son ana kadar gelen tüm çağrılara ve baskılara direnip savaşa girmemeyi başarmışız. Neyse, burası politika alanı değil. Modelle devam edelim işimize:

Modelleri tasarlayan arkadaşlar satın aldığınız zaman hem STL dosyalarını hem gerekli ayarları yolluyorlar. Ayrıca kendileri de benim kullandığım yazıcının aynısını kullandıkları için doğrudan yazıcıya yüklenip çalıştırılabilecek g-code dosyalarını da veriyorlar. Bu benim için çok büyük bir avantaj çünkü ayarlarla vs hiç uğraşmadan o dosyayı sd karta yükleyip, yazıcıya takıp direk parçaları basabiliyorum. Armut piş ağzıma düş, ee para verdik o kadar olsun dimi :D

Tasarımı satın alınca ilk iş olarak indirdiğim tüm g-code dosyalarının baskı gramajlarını ve tahmini baskı sürelerini belirleyip bir tabloya kaydettim. Toplamda 2 kg a yakın bir basılmış parça söz konusu ve elimde o kadar filament olmadığını bildiğim için hemen yeni bir parti filament siparişi geçildi. Parçaların baskı sürelerini kullanarak da bir baskı planlaması yaptım. Bu planı yaparken dikkat ettiğim şey baskıların bitiş zamanlarının evde ve uyanık olduğum saatlere denk getirerek bir baskı sonucunda parçaları yazıcıdan söküp, yazıcıyı yeniden basmaya hazır hale getirip bir sonraki parçanın baskısını başlatabilmeyi sağlamaktı. Böylece yazıcının boş durduğu zamanları en aza indirerek verimliliği arttırmayı planladım. 7/24 baskı söz konusu olmasa da ortalamada günde 20 saate yakın bir süre printeri koşturabiliyorum, yaklaşık %80 verim demek bu :)

Gelelim icraata, Muscat'a ayak basıp eve ulaşır ulaşmaz ilk baskıyı başlattım ve neredeyse durmaksızın printer çalışmakta. Önceliği gövdeye verdim ve kuyruk elemanları haricinde toplam 12 ana parçadan oluşan gövdenin 5 parçası tamamlandı, 6. ise şu an arkamda basılmakta (an itibariyle %98de).

Şimdilik sadece fotoğrafları koyayım (yeni fotoğraf yükleme sistemini denemiş olalım) sonra ilave yorumlarım olacak.

Kuyruktaki iki parça (10 ve 11 numaralı parçalar):

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


2 Numaralı parçanın basıma başlaması:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



ve baskı sonundaki görünümü

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


4 numaralı parça:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


2,4, 10 ve 11 numaralı parçalar birarada farklı açılardan görünüm (parçaların içindeki yapısal detaylara dikkat çekmek isterim) :

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



3 numaralı parça baskı başlangıcında:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ve baskı sonunda:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


5 numaralı parça baskı başlangıcında:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
3,735
Tepkime puanı
15,399
Yaş
43
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
Fotoğraflarla devam:

5 numaralı parçanın baskı sonunda görünümü. Bu parça alt ve üst olarak iki alt parçadan oluşmakta.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


6 Numaralı parçanın baskı başında ve sonundaki görünümü. Bu bölme de alt ve üst olacak şekilde iki parça olarak verilmiş.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


6 numaralı parça baskıdayken elimdeki tüm parçaları biraraya getirdim. Gerçekten büyük olacak bir modelle karşı karşıyayız :) Sonuçta 60lık boyutunda bir "warbird" olduğunu görünce hatırlıyor insan :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
33,211
Tepkime puanı
38,377
Yaş
47
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Evren hocam sen yıllardır neredeydin ya :thumbup: :bravo:

Yine okuması ve takibi zevk verecek süper bir konumuz daha oldu :RCKolik:

NOT: Son heli videosundan görebildiğim kadarı ufaklık size çok benziyor, maşallah allah nazarlardan saklasın :)
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
7,247
Tepkime puanı
18,532
Yaş
58
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Herif görmeyeli delikanlı olmuş. Maaşallah...
Uçak da gerçekten süper. Sanırım bana bir 3D yazıcı yolu göründü!
 

Zafer ŞAHİN

Mahna Mahna ...
Katılım
29 Ağu 2013
Mesajlar
1,313
Tepkime puanı
2,191
Yaş
44
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Multikopter
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Sümer abi... Malum sitede, 3D yazıcı var ... ;D :laugh: ;D
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
7,247
Tepkime puanı
18,532
Yaş
58
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Zafer SAHIN' Alıntı:
Sümer abi... Malum sitede, 3D yazıcı var ... ;D :laugh: ;D
Şu anda onu incelerken bir de BBC micro:bit i gördüm. Onu da inceliyorum! :p :p :p

Demonte olması biraz kafamı karıştırıyor. Montajını falan becerebilir miyim bilemiyorum.
 
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
3,735
Tepkime puanı
15,399
Yaş
43
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Evren hocam sen yıllardır neredeydin ya :thumbup: :bravo:

Yine okuması ve takibi zevk verecek süper bir konumuz daha oldu :RCKolik:

NOT: Son heli videosundan görebildiğim kadarı ufaklık size çok benziyor, maşallah allah nazarlardan saklasın :)
Teşekkür ederim, ufaklık aslında tip olarak daha çok annesini andırıyor :) ama uçaklara olan ilgisi aynı ben diyebilirim, eşime göre zaten DNA'sı bozuk yapacak bişey yok. İlk iki kelimelik cümlelerinden birisi havadaki uçağı göstererek "look uçak" demesi olmuştu :D

Hergün ben işe giderken arkamdan "baba işe gidecek, para kazanacak helikopter alacak" diyor. Helici mi olacak ne :D

Sümer Yamaner' Alıntı:
Herif görmeyeli delikanlı olmuş. Maaşallah...
Uçak da gerçekten süper. Sanırım bana bir 3D yazıcı yolu göründü!
Sağolasın abim. İşin aslı bu başlığı görünce bir 3D printer almaya iştahlanacağını bekliyordum ama bu kadar çabuk olması şaşırttı biraz :) Yakışır sana, montajında da korkacak bişey yok, ben de demonte aldım, ama çalışırken kediler rahat verir mi onu bilmem :)
 
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
3,735
Tepkime puanı
15,399
Yaş
43
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

İlk mesajda atladığım birkaç detayı eklemek lazım sanki...

Modelin basımında neredeyse tamamen PLA kullanıyorum. Sadece tekerleklerin basımında (doğal olarak) esnek filament kullanacağım. Tercih ettiğim filament üreticisi İngiltereden Rigid.Ink firması. Piyasadaki diğer filamentlere göre daha pahalı bir seçenek ama oldukça kaliteli bir ürün, diğer daha ucuz filamentler ile yaşadığım pek çok sorunu bu firmanın ürünleri ile hiç yaşamadığım için artık tek tercihim bunlar oldu diyebilirim.

Motor montajının yapılacağı parçayı ise kontraplaktan kesmeyi planlıyorum. Zira bu ciddi boyutta ve ağırlıkta bir model, 1.2 kW lık bir motordan bahsediyoruz, açığa çıkacak ısı özel işlemle sıcaklık direnci yükseltilmemiş PLAyı yumuşatmaya yetecektir. Zaten tasarımcı da ya ısıl işlem görmül PLA ile yapın diyor yada kontraplak kullanın diyor. Fırını kullanmak çok riskli olabilir, kontraplak daha garanti :D Gerekli çizimleri zaten vermiş tasarımcı.

Modelin parçaları basıldıktan sonra orta yada kalın CApon kullanılarak birbirlerine yapıştırılıyorlar. En son da motor, servo montajı vs yapılıyor. SErvolar için gerekli yuvalar ve pushrod tüpleri vs parçalarla bütünleşik olarak tasarlanmış, haliyle baskı bittiğinde onlar da hazır oluyor :)

Model retractlı olacak, Sümer abim sormadan söyleyeyim :) elektrikli abi retractlar :)

Şu ana kadar modelde hoşuma gitmeyen tek yer kuyruk tekerleği, hem kendisi hem de yönlendirme mekanizması uçağn genel güzelliğine hiç yakışmayacak kadar kötü, ama zaten "what if" projesi bu, fazla takılmıyorum :)

Motor olarak öncelikle Hurricane'in motorunu (Scorpion SII 4035 250kV) ve pervanesini (Varioprop 3 Palli 18" çaplı pervane) kullanacağım test amaçlı olarak. Testler sonrasında bu motor sistemi nihai olarak Hurricane'e takıldığında ise bu modele kendi kalıcı motorunu takacağım. O motor da aslında Hurricane inşaatına ilk başladığımda (2010 yılında) o model için aldığım motor olacak. O da bir scorpion, 4025-16 (330 kV). Ama bu meret nispeten yüksek kV'si nedeniyle 18" lik pervaneyi çeviremez. O yüzden eğer modelin uçuşundan tatmin olursam bu merete özel 4 palli 15" lik bir varioprop edineceğim. Gerçek mk9 spitfirelar da 4 palli pervane ile uçmaktaydılar.


Başka eksik kalan bişey olduğunu farkedersem eklerim :)
 

Celalettin Yazkan

RcFanatik
Katılım
11 Ocak 2013
Mesajlar
3,593
Tepkime puanı
3,106
Yaş
55
Konum
istanbul/çekmeköy
İlgi Alanı
Uçak
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Sümer Yamaner' Alıntı:
Şu anda onu incelerken bir de BBC micro:bit i gördüm. Onu da inceliyorum! [emoji14] [emoji14] [emoji14]

Demonte olması biraz kafamı karıştırıyor. Montajını falan becerebilir miyim bilemiyorum.
Becerebilir miyim kısmına çok güldüm[emoji4] [emoji4]


HTC Desire 820 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Celalettin Yazkan

RcFanatik
Katılım
11 Ocak 2013
Mesajlar
3,593
Tepkime puanı
3,106
Yaş
55
Konum
istanbul/çekmeköy
İlgi Alanı
Uçak
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Evren bey yine muhteşem bir proje paylaşım emeğine eline sağlık.

HTC Desire 820 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
33,211
Tepkime puanı
38,377
Yaş
47
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Özgür Evren Varol' Alıntı:
"Uçağın boyaması ise bir "What if" senaryosuna dayanacak"
"What if" süpermiş ya, acayip tuttum :thumbup:
 
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
3,735
Tepkime puanı
15,399
Yaş
43
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Celalettin Yazkan' Alıntı:
Evren bey yine muhteşem bir proje paylaşım emeğine eline sağlık.

HTC Desire 820 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Teşekkürler :)

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
"What if" süpermiş ya, acayip tuttum :thumbup:
Neyse ki sadece "what if" olarak kalmis birsey...

Aslinda ayni senaryoyu iyice sündürüp Türk Hava Kuvvetleri envanterine Mustang, P-38 falan da sokabilirim, yada inreyi tamamen öte yana çevirip Bf-109, Me-262 falan da ekleyebilirim Hava kuvvetlerimizin envanterine :) biraz düşüneyim bunun üzerine [emoji23]





Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
3,735
Tepkime puanı
15,399
Yaş
43
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

7 numarali gövde parçasının da baskısı tamamlandı...

7 numara basılırken, iç yapının daha iyi anlaşılabilmesi için daha sık aralıklar ile fotoğrafladım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


7 numaralı bölme kokpitin hemen arkasına denk geliyor, ve fotoğraflarda görebileceğiniz gibi iç destek yapısı ön taraftaki diğer parçalara nazaran çok daha az. Sonuçta uçağın arkasına doğru ilerledikçe maruz kalınan yükler azalıyor, ağırlık merkezinin uygun konumda olması için de kuyruğa doğru parçaların olabildiğince hafif olması gerekiyor.

7 numarasan sonra en öndeki 1 numaranın baskısı başlatıldı. Bu parça en sağlam olması gereken parça, haliyle en ağır ve basımı da en uzun süren parça. Toplam 9 saat sürecek bir baskı. Yarın sabahtan da 8 ve 9 numarali bölmelerin baskısını başlatacağım, böylece gövdenin tüm ana bölmeleri tamamlanmış olacak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
33,211
Tepkime puanı
38,377
Yaş
47
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Biz de bu gün Türker kardeşimle bu kadar kırılgan bir yapıdaki malzeme ile hem hafif hem de dayanıklı olması için nasıl üşenmeden iç destekleri dizayn edip çizmişler diye düşünmüştük %p

NOT: Bu arada cep telefonundan Web tarayıcı kullanarak RCKolik Resim galerisine ulaşmak da mümkün. Gerçi farklı pencerede olunca resim linklerini manual kopyalamak Tapatalk kadar ne yazık ki pratik olmuyor doğal olarak :-\
 

Benzer konular