- Katılım
- 4 Eki 2012
- Mesajlar
- 3,570
- Tepkime puanı
- 6,164
- Yaş
- 66
- Konum
- Başiskele - Kocaeli
- İlgi Alanı
- Uçak
Herkese merhaba arkadaşlar!
Geçtiğimiz Pazar günü uzun zamandır aklımızdan geçen bir denemeyi yaptık. Bildiğiniz gibi O.S.'un GGT15 diye bir motoru var. Bu motorun özelliği yakıt olarak benzin kullanmasına karşın, ateşlemeyi özel bir kızdırma (glow) buji olan O.S. G5 ile, alkol motorlarındaki gibi, yapması. Avantajı, küçük hacimli motorlarda neredeyse motor boyutu ve ağırlığına ulaşan bir elektronik ateşleme birimine ihtiyaç duymaması.
Bizde ise olay, @Murat Ülger arkadaşımızın bir gün bizim normal alkol motorlarında kullanılabilen, 1/4-32 ölçülerinde ateşlemeli bujiler ve ateşleme birimi olduğunu, bir tane ortak alıp en çok kullandığımız boyutta bir motorda denesek diye bir öneride bulunması ile başladı. Ayrıca YouTube'da bu konuyla ilgili bir çok video da görmüş. Bu fikir başlangıçta cazip gelse de, sonradan böyle bir ateşleme biriminin fiyatının neredeyse 50 USD olduğunu görünce, çok da avantajlı olmadığını gördük. Çünkü NGH'in 9cc motoru herşey içinde 150.- USD. Kaldı ki, bizim motorlarda ne sonuç alacağımız belli değil, başarılı olsa bile, elimizdeki her motora yeni bir ateşleme birimi almak da çok mantıklı değil. Yakıttan sağlanacak tasarruf zaten gitmiş olacak.
Hal böyle olunca, bizim de aklımıza O.S.'un sözünü ettiğim motoru ve bujisi düştü. Yine, YouTube sağolsun, bizi cesaretlendirdi. Biz de o zaman sadece bu O.S. G5 özel bujiden bir tane alıp, gözden çıkarabileceğimiz bir motorda deneyelim dedik. Lakin, sorun şu ki, yalnızca Towerhobbies'te satışı var ve kargo ise 34,38 USD'cik. Evet, 34,38 USD! Sanırım bir de Horizon'da var, ama o daha da vahim idi! Çinli kardeşlerimiz de henüz el atmadığı için Aliexpress'ten de elimiz boş dönünce, bizim deneme, kendi çapımızda proje, suya düştü.
Derken, aradan uzunca bir süre geçti. Yine bir kaç hafta önce Murat aradı ve aradığımız bujiyi yerde ararken gökte bulmuş! Meğerse burnumuzun dibi sayılabilecek yerde, yani Ankarada Hobbytime'da varmış. Biz de hemen bir ortak girişimde bulunup, siparişi verdik. Hem de ABD fiyatından ucuza geldi. Ben de elimde bulunan, daha önce uçakta kullandığım Thunder Tiger 36'lık heli motorunu gözden çıkardım. Sehpaya monte ettim. Tabii deponun hortum ve tıpasını benzin için olanla değiştirdim. Çünkü silikon bir süre sonra salyangoza dönüşüyor. Ayrıca egsoz basıncı için de ısıya daha dayanıklı lastik benzin borusu kullandım. Tabii bu arada GGT15 motorun klavuzuna da karbüratör ayarı için göz attım ama, bu motor pompalı. Yine de başlangıç için 3,5 tur yüksek iğne ayarı ve gaz tam açık ilk çalıştırma önerisini uyguladık. Yağ olarak ise, Murat'ın Koçtaş'tan aldığı çim biçme makinaları için olan yağı kullandık. Ve emniyetli tarafta olmak için benzine %4 oranında karıştırdık.
Yine, bujiye dönersek, diş ebadı olarak bizim alkol bujilerinden daha uzun, şu turbo tabir edilenler gibi. Altına bir pul daha koyarak halledelim dedik ama, yetmedi. Dört tane anca kurtarıyor, ama bu sefer de tutacak diş kalmıyor. Ne yapalım, biz de üç tane ile takıp pistona ulaşıyor mu diye yavaşça krankı çevirdik, çarpmıyor! Acaba iki pul ile çarpar mı, çarpmıyor!
Veee, nihayet depoyu doldurup, heyecanla bastık starteri. Karbüratöre benzin gelir gelmez, ilk seferde hiç ummadığımız bir şekilde motor çalışınca, öyle şaşırmışız ki, "Çalıştı!" diye çığlık attık. Sonrasında ise karbüratör ayarı için bildiklerimizi uyguladık. Yalnız, buji ıslanmaya hiç gelmiyor. Benzin depodan sifonlama yapıp fazla gelirse, ateşleme yapmıyor, Bir kaç kez çıkarıp, kurutmak zorunda kaldık. Altına da iki pul koymuştuk ya hani. Hah! O'nun birini daha çıkardık baktık, piston yine çarpmıyor! Biz de verdik çoşkuyu!
İlk izlenimler, Canavar gibi çalışıyor! Ama, el gazı olduğu için düşük devir, yüksek devir ayarları ve rölanti konusunda çok hassas olamadık. Yalnız takometre ile ölçtüğümüzde, 9X7 pervaneyi 12.000 devirin üzerinde çevirdiğini gördük. Hararet ise, tam gazda 110 derece, stop ettikten hemen sonra ise 90 dereceler civarında. Model üzerindeki performansını denemek lazım. Tabii, motorun ömrü ne olur, onu da şimdiden bilemiyoruz! Bir sonraki aşama, bu motoru üzerine koyacak eğitim modeli tarzı bir şey bulmak!
Görsellerimiz ve ilk deneme videomuz
Geçtiğimiz Pazar günü uzun zamandır aklımızdan geçen bir denemeyi yaptık. Bildiğiniz gibi O.S.'un GGT15 diye bir motoru var. Bu motorun özelliği yakıt olarak benzin kullanmasına karşın, ateşlemeyi özel bir kızdırma (glow) buji olan O.S. G5 ile, alkol motorlarındaki gibi, yapması. Avantajı, küçük hacimli motorlarda neredeyse motor boyutu ve ağırlığına ulaşan bir elektronik ateşleme birimine ihtiyaç duymaması.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bizde ise olay, @Murat Ülger arkadaşımızın bir gün bizim normal alkol motorlarında kullanılabilen, 1/4-32 ölçülerinde ateşlemeli bujiler ve ateşleme birimi olduğunu, bir tane ortak alıp en çok kullandığımız boyutta bir motorda denesek diye bir öneride bulunması ile başladı. Ayrıca YouTube'da bu konuyla ilgili bir çok video da görmüş. Bu fikir başlangıçta cazip gelse de, sonradan böyle bir ateşleme biriminin fiyatının neredeyse 50 USD olduğunu görünce, çok da avantajlı olmadığını gördük. Çünkü NGH'in 9cc motoru herşey içinde 150.- USD. Kaldı ki, bizim motorlarda ne sonuç alacağımız belli değil, başarılı olsa bile, elimizdeki her motora yeni bir ateşleme birimi almak da çok mantıklı değil. Yakıttan sağlanacak tasarruf zaten gitmiş olacak.
Hal böyle olunca, bizim de aklımıza O.S.'un sözünü ettiğim motoru ve bujisi düştü. Yine, YouTube sağolsun, bizi cesaretlendirdi. Biz de o zaman sadece bu O.S. G5 özel bujiden bir tane alıp, gözden çıkarabileceğimiz bir motorda deneyelim dedik. Lakin, sorun şu ki, yalnızca Towerhobbies'te satışı var ve kargo ise 34,38 USD'cik. Evet, 34,38 USD! Sanırım bir de Horizon'da var, ama o daha da vahim idi! Çinli kardeşlerimiz de henüz el atmadığı için Aliexpress'ten de elimiz boş dönünce, bizim deneme, kendi çapımızda proje, suya düştü.
Derken, aradan uzunca bir süre geçti. Yine bir kaç hafta önce Murat aradı ve aradığımız bujiyi yerde ararken gökte bulmuş! Meğerse burnumuzun dibi sayılabilecek yerde, yani Ankarada Hobbytime'da varmış. Biz de hemen bir ortak girişimde bulunup, siparişi verdik. Hem de ABD fiyatından ucuza geldi. Ben de elimde bulunan, daha önce uçakta kullandığım Thunder Tiger 36'lık heli motorunu gözden çıkardım. Sehpaya monte ettim. Tabii deponun hortum ve tıpasını benzin için olanla değiştirdim. Çünkü silikon bir süre sonra salyangoza dönüşüyor. Ayrıca egsoz basıncı için de ısıya daha dayanıklı lastik benzin borusu kullandım. Tabii bu arada GGT15 motorun klavuzuna da karbüratör ayarı için göz attım ama, bu motor pompalı. Yine de başlangıç için 3,5 tur yüksek iğne ayarı ve gaz tam açık ilk çalıştırma önerisini uyguladık. Yağ olarak ise, Murat'ın Koçtaş'tan aldığı çim biçme makinaları için olan yağı kullandık. Ve emniyetli tarafta olmak için benzine %4 oranında karıştırdık.
Yine, bujiye dönersek, diş ebadı olarak bizim alkol bujilerinden daha uzun, şu turbo tabir edilenler gibi. Altına bir pul daha koyarak halledelim dedik ama, yetmedi. Dört tane anca kurtarıyor, ama bu sefer de tutacak diş kalmıyor. Ne yapalım, biz de üç tane ile takıp pistona ulaşıyor mu diye yavaşça krankı çevirdik, çarpmıyor! Acaba iki pul ile çarpar mı, çarpmıyor!
Veee, nihayet depoyu doldurup, heyecanla bastık starteri. Karbüratöre benzin gelir gelmez, ilk seferde hiç ummadığımız bir şekilde motor çalışınca, öyle şaşırmışız ki, "Çalıştı!" diye çığlık attık. Sonrasında ise karbüratör ayarı için bildiklerimizi uyguladık. Yalnız, buji ıslanmaya hiç gelmiyor. Benzin depodan sifonlama yapıp fazla gelirse, ateşleme yapmıyor, Bir kaç kez çıkarıp, kurutmak zorunda kaldık. Altına da iki pul koymuştuk ya hani. Hah! O'nun birini daha çıkardık baktık, piston yine çarpmıyor! Biz de verdik çoşkuyu!
İlk izlenimler, Canavar gibi çalışıyor! Ama, el gazı olduğu için düşük devir, yüksek devir ayarları ve rölanti konusunda çok hassas olamadık. Yalnız takometre ile ölçtüğümüzde, 9X7 pervaneyi 12.000 devirin üzerinde çevirdiğini gördük. Hararet ise, tam gazda 110 derece, stop ettikten hemen sonra ise 90 dereceler civarında. Model üzerindeki performansını denemek lazım. Tabii, motorun ömrü ne olur, onu da şimdiden bilemiyoruz! Bir sonraki aşama, bu motoru üzerine koyacak eğitim modeli tarzı bir şey bulmak!
Görsellerimiz ve ilk deneme videomuz
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Son düzenleme: