Araç çalışırken aküden şarj etmek

Ali Haydar GÖK

Kıdemli Uye
Katılım
2 Ağu 2017
Mesajlar
2,024
Tepkime puanı
3,858
Yaş
28
Konum
Sakarya
İlgi Alanı
Hepsi
Araştırdığıma göre normal araç aküleri 12.9v tam dolu oluyor. Ve 12,4 volt olduğunda da şarj edilmesi gerekiyor.

Ben 12,9v çok nadir görüyorum bizim arabada. Genelde 12,4 civarı. Şimdi sorum şu:

Araba rölantide çalışırken pil şarj etmek ne kadar doğru?

Araba Hyundai h100 minibüs ve şarj cihazı da powerlab 6
 
Ali, şu konu sorunla ilgili:



Son mesajda Mustafa arkadaşımız bir sorun olmadığını yazmış.
 
Son düzenleme:
Tam aradığım cevaptı :D Teşekkür ederim.

Ya benim aklıma şu takılmıştı. Bir postta bir kişi lipo pil ile arabayı çalıştırmaktan bahsediyordu. Çalıştırdıktan sonra hemen lipo pilin bağlantısını çekmek gerekiyor yoksa aşırı güçlü bir şekilde şarj olur anlamında birşey söylüyordu. Şimdi bende arabayı çalıştırınca şarj aletine fazla akım gider diye çekindim açıkçası.

Ama güzel olan şey hem akü dolsun diye hemde kendime pisti olan bir saha bulurum diye gezmeye çıktım. Güzel bir alan buldum. Burda bir kişi ile tanıştık. Baya beğendi bizim izocamları :D Bayram ve Çarşamba günleri hariç çok nadir araba geçer buradan diyor. Şuan dakikada en az bir araba geçiyor. Bayramdan sonra bir bakmak lazım durumlar nasıl diye.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Senin kullandığın pillerin kapasitesi öyle çok da büyük değil. İlle de rölantide çalıştırman gerekmez. Akü kötü durumda değilse, arabayı çalıştırmadan rahatlıkla 1-2 tane Lipo şarj edebilirsin. Ama araba çalışmıyorken kontak açık olmasın. Ya da doğrudan aküden besle sarj cihazını.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Şimdi bende arabayı çalıştırınca şarj aletine fazla akım gider diye çekindim açıkçası.
Çekilen akım değerini pil belirler. Pil talep etmediği müddetçe şarj cihazı ya da akü fazla akım basmaz. Dolayısıyla böyle bir endişeye gerek yok.;)
 
Konuyla ilgili tecrübemi yazayım. Ben genelde kontak kapalı halde şarj ederim, bir seferinde arabanın yerini değiştirmem icap etti ve sarj sırasında Marşa bastım sonra şarjı kontrol ettiğimde ayarladigimdan fazla ya da eksik olacak şekilde dalgalı bir akımla şarj ettiğini gördüm. Tahminimce araç çalışır haldeyken dinamo aküyü şarj ettiği için voltaj devre göre dalgalanıyor ve bu dalgalanma şarj aletini de etkiliyor. Giriş voltajı sürekli değiştiği için gariban çakma IMAX B6 göndereceği akımı hesap etmekte güçlük yaşıyor ve bu soruna sebep oluyordu. En azından benim teorim bu şekilde. Daha sonra başka şarj aletiyle hiç denemedim yani powerlab ile bir sorun olur mu bilemiyorum.
 
Abi birde senden teknik yorum alabilir miyiz? Ben bi 5 dakika rölantide çalıştırdım Arabayı. Akü 12,4 falan olunca stop ettim. Bi sıkıntı gözükmedi ama uzun vadede nasıl bir problem olur? Mantıklı mı bu? Yorumlarını yazarsan çok sevinirim:)
 
  • Beğen
Tepkiler: Erol Semih
Abi birde senden teknik yorum alabilir miyiz? Ben bi 5 dakika rölantide çalıştırdım Arabayı. Akü 12,4 falan olunca stop ettim. Bi sıkıntı gözükmedi ama uzun vadede nasıl bir problem olur? Mantıklı mı bu? Yorumlarını yazarsan çok sevinirim:)
Ben şehir efsanelerinizi bozmak istemem. Sadece kısaca bir konuyu hatırlatayım.
Ortalama bir otomobilin aküsü 72 - 100 Ah kapasiteye sahip. Daha iyi anlaşılması için farklı birimle yazayım: 72000 mAh - 100.000 mAh! Şarj cihazınızı otomobil aküsünden besleme konusundaki tartışmaların meleklerin cinsiyetini tartışmaya benzediğini anlatabildim mi?
 
  • Sevdim
Tepkiler: Ömer Erkan
Ben şehir efsanelerinizi bozmak istemem. Sadece kısaca bir konuyu hatırlatayım.
Ortalama bir otomobilin aküsü 72 - 100 Ah kapasiteye sahip. Daha iyi anlaşılması için farklı birimle yazayım: 72000 mAh - 100.000 mAh! Şarj cihazınızı otomobil aküsünden besleme konusundaki tartışmaların meleklerin cinsiyetini tartışmaya benzediğini anlatabildim mi?

Abi mAh bildiğim mahlardansa şöyle açıklayabilirim. 1km yol gidip 10-12 pil şarj ediyorum ve geri dönüyorum. Pillerim 3s 3400mah. Sonra tekrar aynı şekilde süreç başa dönüyor. Farklı günlerde de olsa bu şekilde bir iki gün olunca akü voltajı düşüyor. Belki hala kapasitesi var mıdır bilmiyorum. Ama voltaj düşünce araba çalışmaz diye de çekindim.
 
Benim de merak ettiğim bir konu var.Diyelim ki arabamızın lambalarını açık unuttuk ve akünün şarjı arabayı çalıştıramayacak kadar azaldı.3S 2200mAh 45C lipo bataryayı arabanın aküsüne bağlarsam arabayı çalıştırabilir miyiz? Daha doğrusu bunun lipo bataryaya zararı olur mu? Lipo bataryayı arabaya bağlayabilmek için ara bağlantı yapmak gerekecektir.Kablo en düşük kaç awg olmalı? Bir de XT60 konnektör kullanımı sorun yaratır mı? Bilgi verebilirseniz çok memnun olurum.:)
 
Otomobil aküsü ve şarj sistemini kısaca anlatacak olursak...

Otomobilde elektrik gücünün kaynağı alternatördür. Eski otomobillerde dinamo kullanılırdı. Dinamo bildiğimiz fırçalı elektrik motorunun elektrik üretmek üzere ters kullanılan şeklidir. Günümüz otomobillerinde ise alternatör tercih edilir. Alternatör, hem duran (stator) sargıları hem de dönen (rotor) sargıları olan bir elektrik üretecidir. Ancak üç fazlı alternatif akım ürettiği için, fırça sistemi dinamodaki gibi zayıf değildir. (Detay isterseniz şu kadarını söyleyeyim: klasik fırçalı motor ve dinamoda iki fırça vardır ve her yarım dönüşte bir polarizasyon değişir. Alternatörde bu değişim yoktur ve rotor bobininin uçları ayrı birer fırça ile dışarıya bağlanır).

Alternatörde üretilen üç fazlı alternatif akım, diyotlar aracılığı ile (ki bu diyotlar da alternatör kasasına entegre edilmiştir) doğrultularak sisteme ulaştırılır. Alternatörün dönüş sürati ve sistemin ihtiyacı olan akım sürekli değiştiği için bir gerilim kontrolüne ihtiyaç vardır. Bu da eski arabalarda “konjektör” diye bilinen, güncel otomobillerde elektronik olarak sağlanan bir regülatör tarafından, rotor bobinine verilen akım değiştirilerek sağlanır. Yani ortada dönen bobinin içinden geçen akım artırılıp azaltılarak alternatörün çıkış gerilimi düzenlenmiş olur.

Güncel alternatörler, motor rölantideyken bile en azından aküyü şarj edecek kadar elektriksel güç üretebilirler.

Otomobilin aküsünden sadece motor çalışmazken akım kullanılır. Tabii ki bir de marşa basıldığında. Motor dönmeye başladığında artık TÜM akım alternatörden sağlanır. Gerekirse de aynı anda akü şarj edilir.

Bu arada kurşun akünün tam şarjlı gerilimi 14.4V’dur.

Bütün bu bilgilerden çıkarabileceğiniz sonuçları şu şekilde özetleyebiliriz:

  • Motor çalışmazken eğer şarj cihazımızı doğrudan akü kutuplarına veya çakmak soketine bağlayıp pil şarj edersek aküden elektrik kullanırız. 72 Ah yani 72.000 mAh bir aküyü kaç şarjda bitirebileceğinizi tahmin edebilirsiniz. Tabii ki 72 Ah aküden bu elektrik enerjisinin tamamını alamayız. Ama elektrik sisteminde sorun olmayan bir otomobili stop ettiğinizde aküsünün tak şarjlı olması beklenir. O zaman da 5 – 6 kez 5000 mAh LiPo şarj etmekle (5000 mAh piliniz şarja konulduğunda tam boşalmış olmayacak, bunu da unutmayın) akünüz bitmeyecektir. Tabii ki bu, aynı zamanda akünüzün ömrünün doldurmuş olup olmamasına, bozuk olup olmamasına ya da alternatör ve şarj kontrol sisteminizin durumuna da bağlı olacaktır. (NOT: Tabii ki örneğin 6S pili 12 V giriş gerilimi ile şarj ettiğinizde şarj cihazı DC DC dönüşüm yaparak voltajı artıracaktır. Bu esnada enerjinin korunumu ilkeleri uyarınca çıkıştakinden daha yüksek bir giriş akımı tüketilecektir. Ayrıca hiçbir şarj cihazı yüzde yüz verimle çalışmaz, orada da kayıplar olacaktır).
  • Motor çalışırken şarj yaparsanız zaten aküden elektrik kullanmadığınız için herhangi bir sıkıntı olmayacaktır (sistemleri sorunsuz bir otomobilden söz ediyorum).


Konu içinde geçtiği için LiPo şarjı konusunda da bir şey hatırlatmak isterim.

Lityum piller CC-CV olarak şarj edilirler. CC constant current yani sabit akım, CV ise constant voltage yani sabit gerilim demektir. Elektriksel olarak bu ikisinin aynı anda olması mümkün değildir.

Şarj cihazı önce belirlenmiş olan sabit akım ile şarja başlar. Burada akımı “pil çekmez”, şarj cihazı “basar”! Şarj sırasında cihaz sürekli olarak gerilimi izler. Gerilim yükseldikçe kendi algoritması uyarınca akımı azaltmaya başlar. Daha düşük ama yine sabit bir akım “basmaya” devam eder. Pilin dolmasına yakın, CV moduna geçer. Bu sefer sabit gerilim uygulayarak akımı izlemeye başlar. Bir yerde akım sıfıra düşer ve cihaz şarjı keser. İşin balans kısmı daha karmaşık, oraya girmiyorum.
 
Benim de merak ettiğim bir konu var.Diyelim ki arabamızın lambalarını açık unuttuk ve akünün şarjı arabayı çalıştıramayacak kadar azaldı.3S 2200mAh 45C lipo bataryayı arabanın aküsüne bağlarsam arabayı çalıştırabilir miyiz? Daha doğrusu bunun lipo bataryaya zararı olur mu? Lipo bataryayı arabaya bağlayabilmek için ara bağlantı yapmak gerekecektir.Kablo en düşük kaç awg olmalı? Bir de XT60 konnektör kullanımı sorun yaratır mı? Bilgi verebilirseniz çok memnun olurum.:)
Ortalama bir otomobilin starteri yaklaşık 100 - 150 Amper arasında bir akım çeker. Pilin bunu sağlayabiliyorsa ne ala. XT60 konusuna da sen cevap ver bunun üzerine...