Balsa nereden alabilirim

Enes kocak

Yeni Uye
Katılım
19 Mar 2020
Mesajlar
47
Tepkime puanı
14
Yaş
24
Konum
Izmir
İlgi Alanı
Uçak
Herkeze merhaba ilk kez bir model uçak yapacagım bu model uçagı balsadan yapmayı planlıyorum alsa levhayı nereden alabilirim internette aradıgımda ggenellikle 10x100cm boyutlarında satıyorlar banada daha buyuk boyutlar lazım internet üzerinde büyük boyutlarını bulamadım izmir de nerelerde satıyorlar yardımcı olursanız sevinirim
herkese teşekkür ederim iyi günler
 
Herkeze merhaba ilk kez bir model uçak yapacagım bu model uçagı balsadan yapmayı planlıyorum alsa levhayı nereden alabilirim internette aradıgımda ggenellikle 10x100cm boyutlarında satıyorlar banada daha buyuk boyutlar lazım internet üzerinde büyük boyutlarını bulamadım izmir de nerelerde satıyorlar yardımcı olursanız sevinirim
herkese teşekkür ederim iyi günler

Maalesef 10x100cm dışında balsa plaka bulmanız çok zor. Bende bir zamanlar çok araştırmıştım. Balsa ağacı yapısı gereği büyük ebatlarda üretilmiyor. Tavsiyem parçaları 10x100 ölçülerine göre ayarlayıp kesin ya da kestirin. Eğer tek bir parça için 10cm üzeri genişliğe ihtiyaç duyacaksanız, iki balsayı yan yana getirip japon yapıştırıcısı ile birleştirin. 20x100cm ölçülerde bir balsanız olur.
 
Çok fazla önermesemde İzmir'de Mavişehir Koçtaş Yapı markette balsa var. Adetli alacaksanız hem pahalıya gelir hemde sağlam bulmak zor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Maalesef 10x100cm dışında balsa plaka bulmanız çok zor. Bende bir zamanlar çok araştırmıştım. Balsa ağacı yapısı gereği büyük ebatlarda üretilmiyor. Tavsiyem parçaları 10x100 ölçülerine göre ayarlayıp kesin ya da kestirin. Eğer tek bir parça için 10cm üzeri genişliğe ihtiyaç duyacaksanız, iki balsayı yan yana getirip japon yapıştırıcısı ile birleştirin. 20x100cm ölçülerde bir balsanız olur.

Levhayı genişletmek için bu şekilde alın alına yapıştırmada tutkal kullanılmasını öneririm. Tutkal olarak da tercihen alifatik tutkal, PVA tutkal ya da klasik beyaz tutkal tercih edilebilir.
Tutkalı önermemin birkaç temel sebebi var:
1-Malzemeyi gevrekleştirmeyeceği için balsayı su yönüne levhayı büktüğünüzde esnekliğini korur ve kavisli şekiller rahatça verilebilir. Kanat yüzeyini komple kaplamak için bu şekilde geniş ebatlı levhalara ihtiyaç duyabiliriz.
2-Lazer kesim esnasında lazerin CA ile nasıl bir etkileşimde olacağı meçhul. Tutkalı kestiğini kontrplak kestirdiğimiz için biliyoruz. Bıçakla kesim yaparken bile tutkalla yapıştırılan yer su yönüne dik kesimlerde (sokrasına) CA ya göre daha az zorlayıcı olacaktır.
3-Tutkalla iki levhayı eş düzlemde yapıştırmak çok daha kolay ve kesin. CA ile bunu sağlamak çok daha zor. Bununla ilgili aşağıda pratik bir metod ileteceğim.
4-Yapıştırma sonra yapıştırma hattı zımparalabilirliği açısından da tutkal daha avantajlı olacaktır.
5-Yapıştırma esnasında taşan tutkan hemen nemli bir bez ile hatta parmakla bile silinebilir, sıvanabilir, böylece yüzeye atılması gereken zımpara işi çok daha az olur.

İki levhası yan yana düzgün bir yüzeyde alın alına getirtildikten sonra üzerlerine ağırlıklar konularak levhaların kımıldamaması sağlanır. Bu aşamada tüm yapıştırma hattının alın alına iyice bastığından emin olunmalıdır.
Daha sonra maske bandı kullanılarak bu yapıştırma hattı boyunca levhanın boyuna maske bandı çekilir. Bu bizim bir nevi menteşemiz oldu.
Levhayı masadan kaldırıp ters çevirip yapıştırma hattını aralarız ve bu yüzeye ince bir hat boyunca tutkal uygularız. Bu sefer maske bandı masaya denk gelecek şekilde levhayı masaya yatırırız. Bu esnada yapışacak yüzeyler alın alına birleşir. Taşan tutkal silinir. levha üzerine ağırlıklar konularak en az 15-20 dakika oda sıcaklığında bir ortamda kurumaya bırakılır. Alt tarafta kalan maske bandı sökülür. Her iki yüzeye de 220 numara ahşap zımparası ile ince bir zımpara atılır ve işlem tamamlanır. Artık 20cm eninde bir levhamız var.

Görseller için aşağıdaki linke bakabilirsiniz. Burada CA kullanmış. Yerine göre CA da kullanılabilir elbette. Tutkal kullanmanın avantajlarını da unutmamak gerekir. En doğrusu, modelcinin her iki yöntemi farklı kalınlıklarda levhalarda deneyimlemesi ve kullanım yerine göre kendisi ve uygulaması için doğru tercihi yapmasıdır.

 
Levhayı genişletmek için bu şekilde alın alına yapıştırmada tutkal kullanılmasını öneririm. Tutkal olarak da tercihen alifatik tutkal, PVA tutkal ya da klasik beyaz tutkal tercih edilebilir.
Tutkalı önermemin birkaç temel sebebi var:
1-Malzemeyi gevrekleştirmeyeceği için balsayı su yönüne levhayı büktüğünüzde esnekliğini korur ve kavisli şekiller rahatça verilebilir. Kanat yüzeyini komple kaplamak için bu şekilde geniş ebatlı levhalara ihtiyaç duyabiliriz.
2-Lazer kesim esnasında lazerin CA ile nasıl bir etkileşimde olacağı meçhul. Tutkalı kestiğini kontrplak kestirdiğimiz için biliyoruz. Bıçakla kesim yaparken bile tutkalla yapıştırılan yer su yönüne dik kesimlerde (sokrasına) CA ya göre daha az zorlayıcı olacaktır.
3-Tutkalla iki levhayı eş düzlemde yapıştırmak çok daha kolay ve kesin. CA ile bunu sağlamak çok daha zor. Bununla ilgili aşağıda pratik bir metod ileteceğim.
4-Yapıştırma sonra yapıştırma hattı zımparalabilirliği açısından da tutkal daha avantajlı olacaktır.
5-Yapıştırma esnasında taşan tutkan hemen nemli bir bez ile hatta parmakla bile silinebilir, sıvanabilir, böylece yüzeye atılması gereken zımpara işi çok daha az olur.

İki levhası yan yana düzgün bir yüzeyde alın alına getirtildikten sonra üzerlerine ağırlıklar konularak levhaların kımıldamaması sağlanır. Bu aşamada tüm yapıştırma hattının alın alına iyice bastığından emin olunmalıdır.
Daha sonra maske bandı kullanılarak bu yapıştırma hattı boyunca levhanın boyuna maske bandı çekilir. Bu bizim bir nevi menteşemiz oldu.
Levhayı masadan kaldırıp ters çevirip yapıştırma hattını aralarız ve bu yüzeye ince bir hat boyunca tutkal uygularız. Bu sefer maske bandı masaya denk gelecek şekilde levhayı masaya yatırırız. Bu esnada yapışacak yüzeyler alın alına birleşir. Taşan tutkal silinir. levha üzerine ağırlıklar konularak en az 15-20 dakika oda sıcaklığında bir ortamda kurumaya bırakılır. Alt tarafta kalan maske bandı sökülür. Her iki yüzeye de 220 numara ahşap zımparası ile ince bir zımpara atılır ve işlem tamamlanır. Artık 20cm eninde bir levhamız var.

Görseller için aşağıdaki linke bakabilirsiniz. Burada CA kullanmış. Yerine göre CA da kullanılabilir elbette. Tutkal kullanmanın avantajlarını da unutmamak gerekir. En doğrusu, modelcinin her iki yöntemi farklı kalınlıklarda levhalarda deneyimlemesi ve kullanım yerine göre kendisi ve uygulaması için doğru tercihi yapmasıdır.


Harika bir bilgi.:heartxf: :saygilar:

Balsa kaplamaları yaparken neredeyse bir çok yerde birleşim için japon kullandım. Bahsettiğiniz gibi ek yerlerin zımparası hayli zor oldu. Tutkal geç yapışıyor diye biraz aceleci davranmış olabilirim ben de. :lollol: Tutkal olarak titebond kullanıyorum. Ortalama 20 dk da yapıştırma sağlıyor.:laugh:
Artık tutkal ile yapıştırıcağım. :thumbup:

Teşekkür ederim :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Harika bir bilgi.:heartxf: :saygilar:

Balsa kaplamaları yaparken neredeyse bir çok yerde birleşim için japon kullandım. Bahsettiğiniz gibi ek yerlerin zımparası hayli zor oldu. Tutkal geç yapışıyor diye biraz aceleci davranmış olabilirim ben de. :lollol: Tutkal olarak titebond kullanıyorum. Ortalama 20 dk da yapıştırma sağlıyor.:laugh:
Artık tutkal ile yapıştırıcağım. :thumbup:

Teşekkür ederim :saygilar:

Teşekkürler.
Titebond'un hangi ürünü? Titebond 3 biraz daha geç kurur. Ben titebond 2 kullanıyorum. Bir de ortam sıcaklığı kuruma süresini dramatik bir şekilde etkiliyor. 15-20 dakika şans vermek lazım cidden.
 
  • Beğen
Tepkiler: Selçuk Erdoğmuş
Bauhause online storeda var . en büyük 10x100cm plakalar halinde satılıyor ama kalitesi nedir , hiçbir bilgim yok .
 
Bence yanlış yere odaklanıyoruz. Bir modelcinin yapacağı ilk uçak için standarttan daha büyük levhalara ihtiyaç duyması, o arkadaşın bir yerlerde bir hata yaptığını gösterir. Oraya odaklanmak gerekir.

Sümer abi haklı , genelde model uçaklar bir iskelet üstüne kaplama ile yapılıyor. Büyük balsaları birbirine yapıştırıp geniş bir yüzey elde etmektense planı olan trainer bir uçak yapmaya çalışmanız daha mantıklı olur gibi geldi.
 
Teşekkürler.
Titebond'un hangi ürünü? Titebond 3 biraz daha geç kurur. Ben titebond 2 kullanıyorum. Bir de ortam sıcaklığı kuruma süresini dramatik bir şekilde etkiliyor. 15-20 dakika şans vermek lazım cidden.

Biraz geç cevap oldu kusura bakmayın. :) Titebond orginal ı kullanıyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: yusuf yasar
Biraz geç cevap oldu kusura bakmayın. :) Titebond orginal ı kullanıyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu dış ortam kullanımı için uygun değil. Nem dayanımı düşük. Uzun vadede etkisi görülecek birşey.
Beyaz tutkallarda da D1, D2, D3, D4 gibi standartlar vardır. Model uçaklarda minimum D2 tavsiye edilir. Titebond için bu Titebond II 'ye denk geliyor. Titebond III 'ün dayanımı daha yüksek ama geç kuruduğu için tercih etmiyorum.