Bavarian Demon 3SX - Helicommand HC3-SX : Kumanda, Montaj, Kurulum ve Ayarlar

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Daha önce detaylı olarak ürün inceleme ve test uçuşlarını (FBL Performans, Horizon ve Rescue Mod Test Ucuşları) paylaştığımız bu muhteşem ünitenin bu seferde "Montaj, Kurulum ve Ayar" konularını elimizden geldiğince detaylı olarak sizlerle paylaşmaya çalışacağız.

Aslında temel olarak herhangi bir FBL ünitesini ayarlamaktan çok da bir farkı yok. Hatta Align 3GX göre ayarı daha basit ve kolay, V-Bar FBL ünitesi ile çok benzer ayar menülerine sahip.

Diğer FBL ünitelerinden farklı olarak 2 temel modda sahip olduğu için extra olarak bunları ayarlamak gerekiyor.

1- Kurtarma Modu (Rescue / Bail Out Mode)
2- Dengeleme Modu (Horizon / Self Leveling / Coaxial Mode)

Bu modların ne işe yaradığını daha önce aşağıdaki konumuzda paylaşmış idik :
Bavarian Demon 3SX - Helicommand HC3-SX : Ürün Inceleme

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Öncelikle henüz bakmadı iseniz, şu konulara bir göz atmanızı tavsiye ederiz :

Flybarlı (FB) ile Flybarless (FBL) Heli arasındaki Temel Farklar / Benzerlikler
FBL- Fylarless Helikopterlerde Kumanda ve Elektronik Ayar / Setup Konu Indeksi

Detaylara girmeden önce ayar konusunu ana hatları sıralamaya çalışalım.

1- Fiziksel Montaj ve dikkat edilmesi gereken hususlar

2- Ayarlama - 1. Adım
Bu kısımda temel FBL ünitesini ayarlıyor. Başka bir değişle "Tail Gyro Gain" ve "Head Gyro Gain" değerlerini.
a- Kumanda üzerinden "Tail Gyro Gain" ve "Head Gyro Gain" değerlerini değiştirebilmek için gerekli ayarlama ,
b- Yazılım üzerinden aşağıdaki menülerde gerekli ayarlamalar
All / 1.RC / 2.Diagnose / 3.Trim / 4.Mixer / 5. Tail Gyro / 6.RIGID
c- Uçuş testleri sırasında doğru "Tail Gyro Gain" ve "Head Gyro Gain" değerlerinin bulunması. Örnek için:

3- Ayarlama - 2. Adım
Bu kısımda ünitemize has olan modlara ait parametreleri "Kurtarma Modu (Rescue / Bail Out Mode)" ve "Dengeleme Modu (Horizon / Self Leveling / Coaxial Mode)" ayarlıyoruz
a- Kumanda üzerinden "Tail Gyro Gain" ve "Horizon Channel - Horizon Mode / Rescue Mode" değerlerini değiştirebilmek için gerekli ayarlama ,
b- Yazılım üzerinden aşağıdaki menülerde gerekli ayarlamalar
2.Diagnose / 6.RIGID / 7.Horizon
c- Uçuş testleri Örnek için:

Bu kadar ayarı nasıl yapacağımm ben diyenler için default (önerilen fabrika ayarları) ayarlar mükemmel bir başlangıçtır.
Ünitenin programında bulunan SETUP WIZARD (kurulum sihirbazı) ile İngilizce bilen herkes 15 dakikada kurulumu yapıp uçmaya başlayabilir. Bu yazı sayesinde artık sadece Türkçe bilmekte yeterli olacaktır :thumbup:

Böyle bir üniteyi bizlere tavsiye edip, almamızı sağlayan ve daha sonrada gerek ayar gerekse dökümantasyon konusunda (aşağıdaki yazılı dökümanlanlar kendisi tarafından hazırlanmıştır) bizlere he zaman yardımcı olan ILKER SÖNMEZ (Bay Houston) kardeşimize, buradan RCKOLIK ailesi olarak bir kez daha teşekkür etmek isteriz :thumbup:

Gelelim detaylı montaj, kurulum ve ayar kısmına :

1- Fiziksel Montaj (Montaj Şekli, Titreşim Engellenmesi, Kablo Bağlantıları) :

2- Yazılım Menuleri: ILKER Sonmez tarafından hazırlanan bu metinler ve tercüme için kendisine teşekkür ederiz
2-0. ALL Sekmesi (Giriş Ekranı) :
2-1. RC :
2-2. Diagnose :
2-3. Trim :
2-4. Mixer :
2-5. Tail Gyro :
2-6. RIGID :
2-6. Horizon :
2-7. RealTime Tuning :

3- Test Uçuşu Öncesi Nihai Kontrolleri:
Bu kısımda gerek yazılım gerekse kumanda üzerinde yapmış olduğumuz kritik ayarları, ilk test uçuşu öncesi nasıl kontrol edeceğimizi açıklamaya çalışacağız.
3-a Kuyruk Servo ve Gyro Yön Kontrollü :
3-b Kurtarma Modu (Rescue) Modun Düzgün Ayarlandığının Kontrollü :

4-HC3-SX Parametre Ayarları için gereki Kumanda Konfigurasyonu
4-a Futaba 8FG ile ilgili Ayarlar :
4-b Spektrum DX8 / DX9 ile ilgili Ayarlar :
4-c Spektrum DX8 / DX9 RESCUE Switch Modifikasyonu :
4-d Spektrum DX7 ile ilgili ayarlar :

5-Yabancı Kaynak Dökümanlar


NOT: Ilerleyen zamanlarda çekeceğimiz Türkçe açıklama videoları ilgili mesajlara ilave edilecektir.
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Fiziksel Montaj (Montaj Şekli, Titreşim Engellenmesi, Kablo Bağlantıları)

Bu yazı ILKER SONMEZ kardeşimiz tarafından kaleme alınmıştır
Öncelikle Fiziksel montaj aşamaları ile başlayalım :

A. Montaj şekli:
HC3-SX her türlü monte edilebilir ters düz sağ yan sol yan , soket tarafı öne yada arkaya. Dikkat edilmesi gereken tek şey monte edildiği yüzeyin ana şafttan geçen düzleme dik yada paralel olmasıdır. Yani diğer gyrolaran çok farklı değil.Çapraz olmamasına dikkat edeceğiz. Frame yada gyro için ayrılmış bölüme düzgünce takacağız.

ÖNEMLİ NOT: Oryantasyonun (ünitenin montaj düzleminin düzden yan hale gibi ) değiştirilmesi halinde bütün programın resetlenerek baştan ayarlanması gerekiyor. Yoksa dengeleyici moduna geçildiğinde model eski pozisyonunu ufuk düzlemi olarak kabul edip kırıma sebep olabilir. Sadece programından pozisyonu değiştirip kaydet demek yeterli olmuyor.


ÖNEMLİ NOT: Uniteye enerji verildikten sonra modelinizi kesinlikle 30 dereceden daha fazla bir aci ile yerinden oynatmayiniz. Baska bir degisle uniteye enerji vermeyi islemini ucus yapacaginiz noktaya geldiginiz de yapmanizi tavsiye ederiz. 30 dereceden fazla elle hareket ettirme, kurtarma modunun yanlis calismasina neden olabilir


B-Titreşimlerin engellenmesi:
HC3-SX yakıtlı yada elektrikli türbin motorluda dahil tüm modellerde kullanılabilir. Dengeleyici içeren tüm sistemlerin aksine akselometre kullanmadığı için titreşime en dayanıklı FBL ünitesidir. Genede dikkat edilmesi gereken öneriler:
1- Yan montajlarda frame üzerine vidaya yakın yere monte edilmeli
2- Ana şafta mümkün olan en yakın konum en az titreşim ve hareketlerde en keskin algılamayı sağlar.
3- Elektrikli modellerde mutlaka ince bant kullanılmalıdır. İçinden çıkan ince bant yada 3M gibi çift taraflı kaliteli ince bantlar olabilir. Nitrolu modellerde içinden çıkan kalın bantları yada normal gyro padleri kullanabiliriz.
4- Torq tüplü modellerde kuyruktan uzak olmalıdır çünkü helikopterin en çok titreyen yeri burasıdır.
5- Yakıtlı modellerde motordan mümkün olduğunca uzakta olmalıdır.
6- Takılan kabloların titreşimi iletmesini engellemek için kablolarda boşluk olmalıdır.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
DOĞRU
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
YANLIŞ
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
DOĞRU


Önemli not: Kuyruk kutusu plastik olan kayışlı modellerde kuyrukla motor plakası arasında topraklama yapılmalıdır.


C- Kablo bağlantıları:

Önemli not: Bu aşamada servo kablolarını takmayın. Programdan servo çeşidini seçtikten sonra servoları slotlara takın. Diğer kablolar takılabilir.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bağlantılar üç şekilde yapılabilir.

1-) Birincisi yukarıda görülen ve ünite ile birlikte gelen kablo demetini kullanarak receiver bağlantısı yapılması. Üniteye yukarıdan şekildeki gibi bakıldığında :
İlk slot: USB bağlantı slotu , USB bağlanmadığında buraya BEC , backup guard vs bağlanarak elektrik bağlantısı verilebilir.
İkinci slot: Receiver aileron bağlantı
Üçüncü SLot: Receiver elevator bağlantısı
Dördüncü slot: Receiver Pitch kanalı bağlantısı
Sarı kablo: Kuyruk sinyali
Mavi kablo : Kuyruk gyrosu kanalı
Yeşil kablo: Head gyro kanalı
İkili slottan sonraki birinci slot: Sol (pitch) servosu bağlanacak
İkili slottan sonraki ikinci slot: Sağ (aileron) servosu bağlanacak
İkili slottan sonraki üçüncü slot: Arka (elevator) servosu bağlanacak.
İkili slottan sonraki dördüncü slot: Dört servolu modeller içindir. 3 Servolu modellerde boş kalır , elektrik bağlantısı yapılabilir.
İkili slottan sonraki beşinci slot: Kuyruk servosu bağlanacak.
Bütün bağlantılarda siyah dışa beyaz içe gelecek.

Daha fazla detay için

2-) İkincisi SBUS üzerinden bağlantı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Futaba alıcının SBUS çıkışı ile HC3-SX arasında tek kablo ile bağlantı yapılır.

3-) Üçüncü bağlantı şekli ünite üzerine JR/Spektrum uyduları takılmasıdır. Ayrı bir alıcıya gerek yoktur, servolar ilk şekildeki gibi bağlanır. Diğer bağlantı noktaları boş kalır.

Önemli not: Uydu kullanılması halinde minimum sistem voltajı 5.5 volt olmalıdır. Daha alt voltajlar uydularda kontrol kaybına (brownout) yol açabilir.

Önemli not: Elektrik kaynağınızdan sisteme elektrik verirken mutlaka HC3-SX’e direkt giriş yapılmalıdır , receivera değil.


Önemli not: HC3-SX ünitesi servolara devamlı olarak 10 amper verebilmektedir. Standart bağlantı kablolarının taşıma kapasitesi 5 amperdir. O yüzden kullandığınız elektrik kaynağının iki kablo ile üniteye bağlanması daha güvenlidir.

Önemli not: Scorpion backup guard ve uydu kullananlar için dikkat edilmesi gereken nokta , uydu kullanımı için 5.5volt gerekmektedir ancak scorpion backup guard 5v çıkış vermektedir. Acil backup devreye girmesi durumunda voltaj yetmezliğine bağlı uyduların sinyal kaybı (brownout) oluşabilir.



Dikkat edilecek diğer noktalar:

Sisteme elektrik verdikten sonra 5 saniye modeli yerinden oynatmayın. Hata kodu alabilirsiniz.

Işık Sinyalleri:

Ünite üzerindeki LED ışığın yanışına göre anlamları:
Kesik kesik tek kırmızı ışık: Radyo sinyali bekliyor. (Sinyal alamıyor)
Kesik kesik çiftli kırmızı ışık: Sistem voltajı 4V’dan az.
Kesik kesik üçlü kırmızı ışık: Açılma sırasında hareket ettiniz , açıp kapayın.
Kesik kesik altılı kırmızı ışık : Isı çok yüksek yada çok düşük.
Devamlı yanıp sönen kırmızı ışık: Açılıyor yada programlama modunda
Devamlı yanan kırmızı ışık: Head gyro kanalı merkezde, minimum stabilizasyon (%20)
Devamlı yanan turuncu ışık: Normal ve ufuk dengelemesi olmadan normal FBL sistem modunda.
Devamlı yanan yeşil ışık: Ufuk dengelemesi (Horizon / Self Level / Coaxcial Mode) devrede.
Yanıp sönen yeşil ışık: Kurtarma düğmesi (Rescue / Bail Out Mode) çekildiğinde başlar , bırakılınca kesilir.
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Yazılım Ayarları- ALL Sekmesi

Konu ile ilgili bizim de referans aldığımız yabancı videomuzu paylaşalım (Yazılım Versiyonu eski olsa da tüm ayarlar aynıdır)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu yazı ILKER SONMEZ kardeşimiz tarafından kaleme alınmıştır
Haziran 2013 itibariyle Bavarian Demon yeni firmware 2.0 ile birlikte yeni yazılım arayüzü olan 6.0 versiyon programını piyasaya sürdü. Anlatımlarımızı son versiyon üzerinden yapacağız. Daha önceki versiyonlarda da kurulum ve ayar açısından fark bulunmamaktadır. Aradaki fark görsel ve fabrika ayarlarının optimize edilmiş olmasıdır.

Giriş Ekranı- ALL Seçmesi :

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu sayfada program boyunca kullanacağımız üst kısımı , firmware güncellemesi için kullanacağımız orta kısmı ve en altta dakurulum sihirbazının bize yapmamız gerekenleri anlattığı bölümü görüyoruz. En üst sağdan başlarsak:

File:
*Load: Daha önceden kaydedilmiş ayarları yükleme
*Save As: Ayarlarımızı kaydedip saklama
Factory Default:
*Compare: Fabrika ayarları ile karşılaştırma
*Reset: Fabrika ayarlarına geri dönme
3SX yada 3X:
*Compare: Programdaki mevcut veriler ile FBL ünitesindeki mevcut verilerin karşılaştırılması
*Read: FBL ünitesindeki mevcut verilerin programa aktarılması
*Write: Bilgisayardaki verilerin ve yapılan değişikliklerin FBL ünitesine aktarılması (Kurulum yaparken en çok bu düğmeyi kullanacağız)

En üst sağda USB kablo bağlantısı ve cihaza güç gelip gelmediğini gösteren yeşil ışıklar mevcut.

Orta Kısımda kullanım dili , cihazın modeli ve Firmware güncelleme düğmeleri bulunmakta.
En alt kısımda bulunan Start Setup Kısmına basarak kuruluma başlıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kumandadan yeni bir model oluşturuyoruz , model tipini helicopter , swash tipini H1 olarak seçiyoruz çünkü bütün mixing işlemleri HC3-SX tarafından yapılmakta.

Her ihtimale karşı motor kablolarını söküyoruz. Üniteyi bilgisayara usb ile ve receivera yukarıda anlatılan yöntemlerden biriyle bağlıyoruz. Servoları bağlamıyoruz. Sonra ünitenin elektrik bağlantısını açıyoruz (4-10V).

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eğer ünitenin içinde kurulu bir ayar varsa bize tüm ayarları silip silmeyeceğini soruyor. No dersek demo moduna geçiyor. Yes dersek herşeyi sıfırlayıp yeni kuruluma başlıyor.

Kumanda ile ilgili diğer ayarlar için aşağıdaki mesaja bakınız :
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Yazılım Ayarları- 1.RC Sekmesi

Konu ile ilgili bizim de referans aldığımız yabancı videomuzu paylaşalım (Yazılım Versiyonu eski olsa da tüm ayarlar aynıdır)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu yazı ILKER SONMEZ kardeşimiz tarafından kaleme alınmıştır
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir sonraki yukarıda görünen sayfada:

*kullandığımız cyclic servo tipini (analog – dijital) ,
*kuyruk servosu tipini (analog-dijital-720),
*kumanda bağlantı tipini (kablo demeti-PPM-JR sattelite-SBUS) seçiyoruz. Satellite opsiyonu sadece uydular direkt olarak HC3-SX’e bağlandıysa seçiyoruz.

Bu anlatımda SBUS kullandığımız için bu şekilde işaretledik.
Seçimleri yaptıktan sonra write (yaz) düğmesine basıyoruz ve bilgiler FBL ünitesine aktarılıyor.

Deadband ayarı: Kumandanın merkezinde stick hassasiyetinde boşluk varsa ve helikopterde stickler merkez noktada olmasına rağmen helikopterde kayma oluyorsa bu deadband (ölü boşluk) değerini arttırarak merkezdeki sıfır alanını genişletebiliriz.

Peki nerden anlayacam kayma sticktenmi modelin ayarından mı derseniz , ilerde göreceğimiz diagnose sayfasında kumandanın verdiği sinyalleri ekranda göreceğiz. Ortada olduğu halde + yada – sinyal veriyorsa anlıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir sonraki sayfaya geçtiğimizde kanallar ve atanan işlevler görülüyor. Biz bir önceki sayfada S-BUS seçtiğimiz için direkt Futaba tablosu geliyor. Hiçbirşey değişmeye gerek kalmıyor.
Eğer farklı markalar kullanıyorsak kumanda ve receivarımızın hangi fonksiyonu hangi kanalda kullandığını bu tablodan ayarlıyoruz.
Bu tabloda size farklı gelebilecek iki değişik işlev mevcut. Output 2 dediği governor için kullanılabilen bir kanal. Head gyro ise stabilizasyon kanalı. Bunları 7. ve 8. Kanallara atayabilirsiniz. Ben head gyro kanalını 7. Kanala aux2 atayarak kullanıyorum. Governor kanalını kullanmıyorum.

Failsafe: Sadece PPM ve Satellite kullanımında aktif. Receiverın kendi failsafe posizyonu yerine FBL ünitesinin failsafe pozisyonunu desteklemesi gerekiyor . Yani her modelde kullanılan bir bölüm değil. Alttaki kanalların yanında bulunan failsafe seçimleri blank – hold- fix seçilerek ayarlanıyor. Yanında seçim bulunmayan kanallar sinyal kaybında hemen nötr (ortalı) pozisyona geliyor.

*Blank: Receiverın failsafe ayarları kullanılır.
*Hold: Mevcut son pozisyonda kalır.
*Fix: Önceden tanımlanan pozisyona gelir.

Learn Failsafe Positions: Kumandadan verilen poziyonlarda iken bu düğmeye basıldığında FBL ünitesi yanında seçenek olan kanalların pozisyonlarını öğrenir. Bu pozisyonlar read düğmesine bakılarak görülebilir.
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Yazılım Ayarları- 2.Diagnose Sekmesi

Konu ile ilgili bizim de referans aldığımız yabancı videomuzu paylaşalım (Yazılım Versiyonu eski olsa da tüm ayarlar aynıdır)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu yazı ILKER SONMEZ kardeşimiz tarafından kaleme alınmıştır
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu DIAGNOSE (Tanı) sayfasında hem ayar yapacağız hemde kumandadan gelen sinyallerin HC3-SX de nasıl algılandığını göreceğiz.
Bu sayfadayken servolar oynamaz, sadece çubuklar oynar panik yapmayın. Bu arada servoları hala bağlamadık.

Şimdi kumandadan verdiğmiz komutların doğru çubukları oynatıp oynatmadığına bakıyoruz. Eğer yanlış kanal oynuyorsa örneğin kuyruk komutu verince elevator oynuyorsa bir önceki sayfdaki atamaları yanlış yapmışız demektir. Back tuşu ile geri dönüp düzeltebiliriz. Kanallar doğru ama ters ise , kumandadan o kanalı reverse yapıyoruz.

Bilmeyenler için Mod 2 kumandada :
*Elevator: Sağ kumanda çubuğu yukarı aşağı
*Aileron: Sağ kumanda çubuğu sağa sola
*Collective pitch : Sol kumanda çubuğu yukarı aşağı
*Tail rudder: Sol kumanda çubuğu sağa sola
Şimdilik diğer barlar ile işimiz yok.

Yukarıdaki yeşil ışıkların
*ilk kolonu Received inputs: hangi kanalların aktif kullanıldığı ve sinyal aldığını gösteriyor.
*İkinci kolonu Received Signals: Kuyruk ve dengeleyici gyroların aktif olup olmadığını gösteriyor.
*Üçüncü Kolonu State of Operation : Ünitenin durumunu gösteriyor.
Startup = Açılıyor ,
Waiting for RC Signal= Kumandadan sinyal bekliyor ,
Operational= Herşey yolunda ,
Failed self test= Açılma sırasında problem oluştu
*Dördüncü kolonu Stabilisation active: Dengeleyici fonksiyonlarını gösterir.
Rigid= Normal FBL ünitesi modu,
Horizontal stabilisation=Dengeleyici açık ,
C.pitch action=kurtarma aktif (kurtarma çubuğu çekilince yanar) ,
Tail gyro=kuyruk gyrosu aktif ,
Heading hold= kuyruk gyro gaini %50 nin üzerinde.

Sayfamızı tanıdık şimdi gelelim burada ne ayarlayacağız:
Bütün yönlerin ve kanalların doğru olduğunu gördükten sonra ilgili kumanda çubuğu ortada iken ekrandaki çubuğun üzerindeki değerin sıfır olması gerekiyor. Eğer sıfır değilse kumandadan subtrim kullanarak sıfırı elde ediyoruz .

Bütün kanallarda ilgili kumanda çubuğunu sona dayadığımızda ekrandaki çubuğun içini tam doldurması gerekiyor. Bunu sağlamak için kumandadan end point (travel) ayarlarını kullanıyoruz. Çubuğu dolduran en küçük end point değerini seçiyoruz. Bu değerden fazla arttırmıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi çubuk hareketleri ekrandaki çubukları tam dolduruyor ve bıraktığımızda (ortaladığımızda) sıfır görünmesi lazım. Bunu hold da dahil tüm uçuş modlarında kontrol ediyoruz. Modlar arasında değişiklik varsa kumanda da kuruluma başlamdan önce yeni model açıp resetlememişsiniz demektir.
Ortaladığnızda bir türlü sıfırı göremiyorsanız yada oynama yapıyorsa yukarıda anlattığımız deadband değerini arttırmamız gerekiyor demektir. Herşey anlattığımız gibi olunca bir sonrki basamağa geçiyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu aşamadan sonra kumandadan dual rate / expo , pitch curve , throttle curve, head ve gyro gain dışında bir ayar değiştirmeyeceğiz. Kumanda çubuklarını ortalayıp servoları yukarıda gördüğümüz gibi bağlıyoruz.

NOT: Diger FBL aksine, HC-3SX unitesinin kendisi EXPO vermemektedir. Bu nedenle kumana uzerinden en azindan Cylic komutlarina %20 expo vererek test ucusu yapmanizi ve daha sonra ucus stilinize bagli olarak expo degeri ile oynamanizi oneririz.

Servo bağlantıları :
İkili pinin altındaki slotlara sırasıyla
1- Sol servo (pitch)
2- Sağ servo (aileron)
3- Arka servo (elevator)
4- Güç kaynağı
5- Kuyruk servosu şeklinde bağlıyoruz. Bir sonraki sayfaya geçiyoruz.
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Yazılım Ayarları- 3.Trim Sekmesi

Konu ile ilgili bizim de referans aldığımız yabancı videomuzu paylaşalım (Yazılım Versiyonu eski olsa da tüm ayarlar aynıdır)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu yazı ILKER SONMEZ kardeşimiz tarafından kaleme alınmıştır
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu sayfada servo kollarının açısını ayarlayacağız. Servo dişlerinin kollara girmesi ile tam 90 derece sağlanamadığında kullanıyoruz. Ünite bütün servoları nötr (ortalı) konuma getirir. Kumanda hareketlerine cevap vermez. Servo kolunun linke tam dik gelecek şekilde olmasını sağlamak için görülen + ve – değerlerle servoların kollarını linklere 90 derece hale getiriyoruz. Hangi servonun hangi tuşlarla ayarlanacağını yandaki resme bakarak anlıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servolar ortalandıktan sonra bu aşamada , link boylarını ayarlayarak swasplateti tam düz ve pal açılarını sıfır derece yapıyoruz.

Kuyruk palleri sıfır derece hale gelecek şekilde kuyruk rodu boyunu ayarlıyoruz. Sonra linkleri kuyruk rotoru sağa üfleyecek şekilde iki tam tur çeviriyoruz. Mekanik ayarlar bitince bir sonraki sayfaya geçiyoruz.
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Yazılım Ayarları- 4.Mixer Sekmesi

Konu ile ilgili bizim de referans aldığımız yabancı videomuzu paylaşalım (Yazılım Versiyonu eski olsa da tüm ayarlar aynıdır)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu yazı ILKER SONMEZ kardeşimiz tarafından kaleme alınmıştır
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu sayfada üniteyi modele nasıl yerleştirdiğimizi ve modelin özelliklerini giriyoruz.
Mounting side (Yerleşim tarafı):
Upright = Kablo girişleri yukarı bakıyor
Inverted= Aşağı bakıyor
Vertical L= Sol yana bakıyor
Vertical R= Sağ yana bakıyor
Mountin orientation (Yerleşim yönü):
Soket tarafı soldaysa = left ,
arkadaysa=rear ,
sağdaysa= right ,
öndeyse=front
Swash type:
Yaygın olarak kullanılan 3 cyclic servolu modeller için Tri 120 Seçiyoruz. Diğer çeşit bir modeli olan varsa resimlere bakarak kendi swash tipini seçiyor.
Motor Direction:
Paller yukarıdan bakıldığında saat yönünde dönüyorsa = right , tersi ise=left seçiyoruz. Sonra yukarıdaki write tuşuna basıyoruz. OK next tuşuna basıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi altta bir sıra daha ayar çıkıyor. Servolar kumandadan hareket ettirilebiliyor. Eğer komutlara ters cevap veren bir servo varsa o servonun + yada - tuşuna basıp daha sonra write tuşuna basarak düz çalışmasını sağlıyoruz.
Ayarlardan sonra olması gereken şöyle:
Sol kumanda kolunu yukarı çekince üç swash servosu yukarı kalkar , kolu indirince aşağı iner. Sol kolu sağa çekince kuyruk pal sliderın kuyruk borusuna yaklaşması sağa çekince uzaklaşması lazım. (Kuyruk işi biraz karışık olabilir , ben genelde uçurmadan önce ana paller takılı değilken motora devir verip modelin kendi etrafında dönüp dönmediğine bakıyorum kuyruk tutuyorsa ayar doğru kendi etrafında dönüyorsa kuyruk servo yönünü buradan ters çeviriyorum)

Sağ kumanda kolunu öne çekince swash öne yatar , sola çekince sola , sağa çekince sağa , arkaya çekince arkaya yatar. Ters hareket eden varsa bu ayarlarla düzeltiyoruz.

Sağdaki direction reverse bölümü ise toplam olarak tüm servoların hareket yönünü ters çevirmek için kullanılıyor. Örneğin collective pitch yukarı olması gerekirken aşşağı ise tüm servoları tek tek düzeltmek yerine bu bölümdeki elevator seçimini tersine çevirip kısa yoldan hallediyoruz.

Herşey düzgün olunca write tuşuna basıyoruz. Sonra next tuşuna basıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


En alta bir sıra daha ayar geliyor.
Servo travel= Buradan + ve – maksimum pitch açılarını ayarlıyoruz. Aileron ve elevator değerlerini beraber yükseltiyoruz. Mesela default değerlerde maksimum pitch açılarını ölçdüğümüzde +/- 10 derece gibi bir değer görüyoruz bu iki değeri arttırdığımızda derecelerin arttığını görüyoruz. Böylece istediğimiz maksimum pitch değerlerini bulup write diyoruz.

Burada dikkat edilmesi gereken nokta buradaki değerlerin 50 ila 100 arasında olması. Bunların üzerinde değerler ile istenen açılar elde edilebiliyorsa linklerin boylarını ayarlamamız (değer 50 den azsa swash servo linkleri kısaltılmalı 100 den büyükse uzatılmalı) ve bu rakamları belirtilen aralığa çekmek gerekiyor. Benim için hiç böyle bir ihtiyaç oluşmadı ama olursa böyle yapılması gerekiyor haberiniz olsun.

İleri Düzey Ayar: Alt sağ taraftaki Rotation Ayarı: Bazı sert rotor yapısına sahip modellerde aileron ve elevator eksenleri farklı ayarlar gerektirir. Şimdi bu ne demenk? Basitçe kuyruk borusuna paralel duran pal , elevator komutlarında açı değiştiriyorsa buradan ayar yapıp açı değiştirmemesi sağlanmalıdır. Uçuşta görülen etkisi ise stabilizasyon oranı düşük yada kapalı olduğu halde hızlı aileron komutlarında kuyruk yukarı aşağı titreme yapar. Eğer sert sağ aileron komutunda kuyruk aşağı kayıyorsa bu değer arttırılmalıdır. İleri bölümlerde anlatılacak olan ral time (gerçek zamanlı) ayar kanalı ile uçuş esnasında bu ve birçok değer daha canlı olarak ayarlanıp ideal değer bulunabilir. Yazarın notu şimdiye kadar hiç bu ayarla oynamam gerekmedi.

İleri Düzey Ayar Nearizer Ayarı: Genellikle dört cyclic servolu modellerde non lineer servo kolu hareketlerinin oluşturduğu mekanik stresi engellemek için kullanılır. Modeliniz üç cyclic servolu ise ellemeyin.

write tuşuna basıp , ok next diyoruz. Sonraki sayfaya geçiyoruz.
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Yazılım Ayarları- 5.Tail Gyro Sekmesi

Konu ile ilgili bizim de referans aldığımız yabancı videomuzu paylaşalım (Yazılım Versiyonu eski olsa da tüm ayarlar aynıdır)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şayet Kuyruk ile ilgili ayarlama yaparken sıkıntı yaşıyor iseniz, örneğin "Travel Limit" ayar kısmında, o zaman aşağıdaki videoyu izlemenizi tavsiye ederiz ;)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Yazılım Ayarları- 6.RIGID Sekmesi

Konu ile ilgili bizim de referans aldığımız yabancı videomuzu paylaşalım (Yazılım Versiyonu eski olsa da tüm ayarlar aynıdır)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Yazılım Ayarları- 7.Horizon Sekmesi

Konu ile ilgili bizim de referans aldığımız yabancı videomuzu paylaşalım (Yazılım Versiyonu eski olsa da tüm ayarlar aynıdır) :

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Yazılım Ayarları- RealTime-Tuning Sekmesi

Konu ile ilgili bizim de referans aldığımız yabancı videomuzu paylaşalım (Yazılım Versiyonu eski olsa da tüm ayarlar aynıdır) :

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Test Uçuşu Öncesi Nihai Kontrolleri: Kuyruk Servo ve Gyro Yön Kontrollü

Bu kısımda oldukça önemli olan "Kuyruk Servo ve Gyro Yön" ayarlamasını doğru yaptığımızı nasıl kontrol edebileceğimizi açıklamaya çalışacağız.

Şayet daha önce heli ayar konusunda çok fazla temel tecrübemiz yok ise, temel mantığı daha iyi kavramak açısından aşağıdaki konulara öncelikle göz atmanızı öneririz.

Gyro nedir ? Gyro modları nelerdir ?
Gyro ve Kuyruk Servo Yön Kontrollü
GYRO da Karıştırılan Temel Terimler ve Anlamları
RC Helikopterde Gyro Mod Kontrollü Nasıl Yapılır ?

Konu ile ilgili bizim de referans aldığımız yabancı videomuzu paylaşalım (Yazılım Versiyonu eski olsa da tüm ayarlar aynıdır)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Test Uçuşu Öncesi Nihai Kontrolleri: Kurtarma Modu (Rescue) Modun Düzgün Ayarlan

Ayar aşamasının 2.kısmında aktive ettiğimiz ve ayarladığımız "Horzion" seçmesini ayarladık. Sahada 2.aşama testlerine başlamadan önce "Kurtarma Modu (Rescue) Mod" unun düzgün ayarladığımızı aşağıdaki şekilde test etmemizde büyük yarar var %p

Konu ile ilgili bizim de referans aldığımız yabancı videomuzu paylaşalım (Yazılım Versiyonu eski olsa da tüm ayarlar aynıdır)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Kumanda Ayarı : Futaba 8FG ile ilgili Ayarları

HC3-SX ünitesini ayarlarken FUTABA 8FG kumandamızda yapmamız gereken ayarlamalar şu şekildedir :

1- Yazılım tarafında herhangi bir ayara başlamadan önce yapılması gereken ayarlar

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

2- Ayarlarımızın 2.Kısmı olan Rescue Mode (Horizan Tab kullanılarak) ayarlarına başlamadan önce yapılması gereken ayarlar

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

3- Ince ayarlama sırasında 1.Kısım ve 2.Kısım ayarlar arasında pratik geçiş

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

4- Failsafe Ayarı için

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,462
Tepkime puanı
29,925
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Kumanda Ayarı : Spektrum DX8 / DX9 ile ilgili Ayarları

HC3-SX ünitesini ayarlarken SPEKTRUM DX8/DX9 kumandamızda yapmamız gereken ayarlamalar şu şekildedir :

NOT: Bununla ilgili video ne yazık ki nette yok. Biz çekinceye kadar konu ile ilgili PDF dökümanını paylaşıyoruz %p

HC3sX & DX8 Setup v2.2 - FastRunner
 

Benzer Konular