C130 : Çok motorlu uçak.

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
8,746
Tepkime puanı
23,120
Yaş
61
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
C130'u biliyorsunuz. Dün akşam manualini inceledim. Hayatımda bu kadar detaylı uçuş anlatımı görmemiştim. Inboard ve outboard motorları ayrı ayrı kumanda etmeyi öneriyor. Gazı açarken ince içler sonra dışlar, gazı keserken önce dışlar sonra içler kuralları var ki çok haklı. Dış motorlardan birinin durması ciddi risk demek. Allah'tan elektrikli setup ile uçacağım uzun zamandan sonra ilk kez. :D Stop riskim düşük yani!!!

Şimdi sorun şu: Her bir motora ayrı pil mi yoksa tüm motorlar tek kaynaktan mı beslenmeli. Bununla ilgili olarak aslında eskiden beri araştırma yapıyordum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Çünkü hep hayalimda çok motorlu bir uçak konusu vardı.
Her motora birer pil takılırsa patlar motorludaki gibi asimetrik thrust ve hatta ileride pillerin yaşlanması ile stop riski söz konusu. Halbuki tek kaynaktan besleyecek olursak bu risk yok. Onda da tek kaynak çökerse tüm motorlar gidiyor. Ama çok motorlu uçaklarda tüm motorların gitmesi tek motorun kaybından daha az riskli. :)
Elimde 4 adet 3S 4000 mAh pil var. Bulduğum çözüm şu:
Bunları ikişer ikişer paralel bağlayacağım. Ama tam anlamıyla paralel. Yani balans konnektörleri de paralel bağlanacak. Bu şekilde iki tane 3S1P pilden bir tane 3S2P 8000 mAh pil elde edeceğim. Pillerimin ikisi kullanılmış ikisi sıfır. Sıfır olanları inboard motorlara ikinci el olanları outboard motorlara bağlayacağım. Inboard motorların ESC'lerini Y kablo ile bir kanala outboard motorların ESC'lerini Y kablo ile başka bir kanala bağlayacağım. Buton kontrollü bir miks yaparak en azından outboard motorları bir butonla devre dışı bırakabilecek bir setup oluşturacağım. Ayrıca miks oranları ile oynayıp inboard motorların outboard motorlardan daha fazla güç üretmesini sağlamak da istiyorum.
Pilleri şarj etmek ve bağlantıları kolaylaştırmak için iki adet modül tasarladım. Birini ürettim. Bu modülün bir kenarındaki dişi bağlantı sanki tek bir pilmiş gibi şarj cihazı için düşünüldü. İki balans konnektörünün arasındaki balans kablosu da bu "sanal" tek pilin balans kablosu olarak görev yapacak. İki pil diğer yandaki iki erkek konnektöre bağlanacak. Pillerin balans konnektörleri de görülen iki yuvaya takılacak. ESC'ler de diğer iki dişi konnektöre bağlanarak setup tamamlanmış olacak. Bu modüllerden biri iç motorlar diğeri ise dış motorlar için kullanılacak.
İşin içinde Arduino falan yok ama yine de DIY projesi sayılır diye buradan paylaştım. :D

[attachimg=1]
 

Ekli dosyalar

  • pic05001.jpeg
    pic05001.jpeg
    37.4 KB · Görülme: 297
Çok motorlu uçak.

Hemen aklıma gelen soruyu sorayım abi. Bu uçağın ilk kullanıcısınin bu kadar detayı düşündüğünü sanmıyorum. O abimiz nasıl bir konfigürasyon kullandı acaba ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Çok motorlu uçak.

Sümer Abi,

Bağla pixhawk ı gönder göklere, geri gelirse senindir, yok gelmez ise, zaten hiç senin olmamıştır :) :thumbup:

Şaka bir yana, araştıran paylaşan bu yanınızı çok seviyorum. Biz tıfıllara örnek oluyorsunuz %p %p %p
 
Çok motorlu uçak.

Manualin elektronik kopyası nette var mı abi ? Belki biraz okuruz da bilgimiz artar :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Çok motorlu uçak.

Ercan ÇINAR' Alıntı:
Sümer Abi,

Bağla pixhawk ı gönder göklere, geri gelirse senindir, yok gelmez ise, zaten hiç senin olmamıştır :) :thumbup:

Şaka bir yana, araştıran paylaşan bu yanınızı çok seviyorum. Biz tıfıllara örnek oluyorsunuz %p %p %p

Tıfıla bak! :D :D :D (NOT: "Tıfıllar" değil "Etfal") :) :) :)

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Manualin elektronik kopyası nette var mı abi ? Belki biraz okuruz da bilgimiz artar :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Yok maalesef. Sanırım firma da kapanmış.
 
Çok motorlu uçak.

Pratik, yaratıcı ve aşırı kullanışlı fikirler konusunda üstünüze tanımıyorum Sümer abi. Böyle güzel projeleriniz sayesinde ufkumuz genişliyor, sağolun, varolun. :saygilar:
Hafta sonunda bir C130 uçuş videosu paylaşabilirseniz şahane olur abi, gözümüz gönlümüz açılır. :)
 
Çok motorlu uçak.

Umarım güzel bir video olur. Şimdiden heyecanlıyım. :)

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Çok motorlu uçak.

Ellerine saglik Sumer abi. Simdiden cebe atiyorum bilgileri sayende, zira bir gun bu tipte bir ucak mutlaka girecek benim envantere de. :)
 
Çok motorlu uçak.

Sümer abi çok motorlu uçaklarda homojen bir itki veya çeki elde etmek gerçekten kafa kurcalayan bir konu. :rolleyes: Hele de seninki gibi 4 tane motor varsa daha bir ayrı. :laugh:

Motorların tümünün tek kaynaktan beslenebilecek olması ve elektrikli bir model olmasının büyük bir avantaj olacağını düşünüyorum bende senin gibi. Ama bu durumda bile tamamen homojen bir etki elde edilebilir mi emin değilim. :rolleyes: Hepimiz biliyoruz ki aynı diye satın aldığımız motorların, ESC'lerin bile performansları birbirinden farklı olabiliyor. Bana göre bundan emin olmanın en garantili yolu motorların her birinde devir kontrolü yapacak ve eşitleyecek governor'lar olması ki yapılabilir olmasına rağmen pek kolay değil ve bazı mahsurları da var. :-\

Şimdi sen bana büyük ihtimalle kızacak ve " Senin gibi vantilatörcüden de ancak bu cevap gelirdi " diyeceksin ama ben olsam motorların hepsini ayrı ayrı beslerdim ve böyle bir uçakta motorlardan biri, ikisi... önceden bilemeyeceğimiz bir dizilimde (dışta, içte) susarsa diye rudder'a kesinlikle bir gyro takardım. Hatta bunu duymamış ol ama tam olarak ben olsaydım böyle bir balinaya uçuşunu gerçekçi yapması, rüzgardan etkilenmemesi ve yalpalanarak uçmaması için 3 eksen gyro'yu hiç düşünmeden takmıştım bile. :lollol: Çünkü bu uçak sanki raylı sistemde ilerliyormuş gibi uçmalı havada :coolxf: kanguru gibi zıplaya zıplaya gittikten sonra bir anlamı yok bana göre. :lol:
 
Çok motorlu uçak.

Sümer bey, ellerinize sağlık! Çok motorlu modeller hep ilgimi çekmiştir. Hatta bir zamanlar iki uyduruk fırçalı motorla denemiştim. Uçuşunu görmeyi de çok isterdim doğrusu.
Besleme konusunda ise, iç ve dış motorları ayrı ayrı beslerdim. Susarsa hiç olmazsa çifter çifter susar.

Rudder'a gyro konusunda ise, Türker'e hak vermekle beraber, nasıl gyro olması gerektiği konusunda emin değilim. Sanırım normal gyro olursa, bir motorun susması durumda ilk darbeyi karşılar. Ancak devamında ne olur bilemiyorum. Head lock gyro olursa, modeli ilk ekseninde tutar mı, merak ediyorum! :-\
 
Çok motorlu uçak.

Eminim böyle konulara kafa yorarken, tasarlarken uçurmak kadar zevk alınıyordur. Sakin sakin ve sabırla en az hatalı model tasarlayıp, inşa edip uçurmak.
Nacizane; ben modelcilikte ilerlemiş olsam bu kadar yatırımın boşa gitmemesi için (out-out, in-in besleme bana da mantıklı geldi bu arada) emergency power ünitesi ekleme için düşünürdüm. (Belki de böyle şeyler var ve ben azıcık bilgimle aptalca yorum da yapıyor olabilirim). Şöyle ki; ana güç bir şekilde kesildiğinde bir switch veya transistörlü bir devre yardımıyla 2. besleme devreye girse ve modeli güvenli inişe hazırlasa gibi.

Gyroya alternatif. Ya da left out gidince right outun otomatik kapanması da olabilir. (Ups. Left out ve right in giderse 4 motor da kapanır, saçma oldu.) özür!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Çok motorlu uçak.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Tıfıla bak! :D :D :D (NOT: "Tıfıllar" değil "Etfal") :) :) :)

Yok maalesef. Sanırım firma da kapanmış.
Sabah sabah bir şey daha öğrendim.

Şişli Etfal hastanesinde, Etfal in mühim bir anlamı varmış meğerse, hiç düşünmemiştim.

Tıfıl iken bu arada arapçada tıfl diye okunuyor ama türkçe ye işin doğası gereği tıfıl olarak girmiş. Google öyle diyor. [emoji14]

Hem RC hem de dilbilgisi geliştiren tek platform. (güzel reklam sloganı olur.)

Saygılar :)

Dragonfly...
 
Çok motorlu uçak.

Konu dışına çıkmak gibi oluyor ama lise yılları kelime dağarcığı olarak çok şeyler kattı sanırım bana. O zamanlar edebiyat öğretmenimiz Nurullah Ulutaş sayesinde divan edebiyatı, aruz vezni, üç harfli kalıplar ve bunların çekimleri gibi konuların çokça üzerinde durmuştuk. Şimdi bile arapça/farsça kökenli bir kelimenin anlamını bilmiyorsam bile, kökünden yola çıkarak tahmin yürütebiliyorum.