Depo basıncını krank bölümünden alan regülatörsüz bir motor yapmak mümkün mü ?

Yıldıray Peker

Çalışkan Uye
Katılım
28 Haz 2016
Mesajlar
271
Tepkime puanı
395
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Merhabalar. Konuyla yarı alakalı olacak ama,merak ettiğim bir konu var.

O.S 55hz ve 91hz vb. motorun mantığı malum. Bu depoya giden basınç hattını, 55 ve 91 HZ-R'nin backplate(arka kapak) parçasını alarak egzozdan krank bölümüne taşımak mümkün mü ?

Yani 55 ve 91 HZ-R motorun arka kapağını 55 ve 91 HZ motora takıp depo basıncını egzoz yerine krank bölümünden alan regülatörsüz bir motor oluşturmak mümkün müdür ? (Araya elbette check valve ekleyerek)


Kendi mantığımca maksadım kranktan temiz ve nispeten soğuk olan havanın depoya gitmesi.

Teşekkürler.
 
Son düzenleme:
Bu şekilde kullanana pek rastlanmadım ama olabilir ,neden olmasın.Yalnız egsoz basıncı ile karter basınca arasında ne kadar fark var bundan emin olmak lazım ,iğne ayarını değiştirmek gerekebilir.
 
Ben de benzer bir durumu arastirmistim, ancak krank basinci eksoza gore oldukca yuksek. Dolayisiyla regulator olmasi gerekiyor. Sadece regulator de yetmiyor, bu sisteme gore dizayn edilmis bir karburator de olmasi gerekiyor.

Elinizdeki motorlar icin donusum kiti veya bulamazsaniz karburator+regulator, krank kapagi ve checkvalve ayri ayri alarak kendiniz de donusum yapabilirsiniz.
 
İlginiz için çok teşekkür ederim. Pompalı motora merak sardım ancak tam olarak pompalıya çevirmek bayağı pahalıya mal oluyor. Regülatör 115 dolardan kapıyı açıyor. Check valve vb. derken iş büyüyor :) Peki iğne ayarını fakirleştirerek vb dediğiniz gibi regülatör ve karbüratör değişimi olmadan kullanım mümkün mü ? Yoksa bu basınç farkı risk oluşturur,sisteme müdahale etme mi dersiniz acaba ?

Teşekkür ederim.
 
Merhabalar. Konuyla yarı alakalı olacak ama,merak ettiğim bir konu var.

O.S 55hz ve 91hz motorun mantığı malum. Bu depoya giden basınç hattını, 55 ve 91 HZ-R'nin backplate(arka kapak) parçasını alarak egzozdan krank bölümüne taşımak mümkün mü ?

Yani 55 ve 91 HZ-R motorun arka kapağını 55 ve 91 HZ motora takıp depo basıncını egzoz yerine krank bölümünden alan regülatörsüz bir motor oluşturmak mümkün müdür ? (Araya elbette check valve ekleyerek)


Kendi mantığımca maksadım kranktan temiz ve nispeten soğuk olan havanın depoya gitmesi.

Teşekkürler.
Aslında egzost basıncı kullanmak ile karterden basınç alıp pompa çalıştırmanın ciddi bir temel farklılığı var. Elektriksel bir benzetme yapacak olursak karter basıncı ile çalışan pompa "gerilim" ile çalışırken, egzost basıncı ile çalışan klasik sistem "akım" ile çalışıyor.
Yani, karter basıncı ile çalışan pompa sistemleri karterden hacimsel olarak fazla bir gaz çalmıyorlar. Sadece basıncı kullanıyorlar. Eğer karterden (temiz hava değil) yakıt hava karışımını depo basıncı olarak çalacak olursanız motorunuz bırakın güvenli çalışmayı, muhtemelen hiç çalışmayacaktır.
Depo atmosferik basınçta. Siz kartere bir nipel takıp oradan depo basınç girişine bir hortum bağlarsanız karteri delik bir motor nasıl davranırsa öyle davranacaktır.
 
Egsoz basıncı ile devam etmen daha yerinde olur.Yada daha ilerde drs sistem yada en iyisi ys motora geçiş olabilir.:saygilar:

İlginiz için çok teşekkür ederim. Az biraz sabırla ileride tamamen değişimi sağlayacağım :)

Aslında egzost basıncı kullanmak ile karterden basınç alıp pompa çalıştırmanın ciddi bir temel farklılığı var. Elektriksel bir benzetme yapacak olursak karter basıncı ile çalışan pompa "gerilim" ile çalışırken, egzost basıncı ile çalışan klasik sistem "akım" ile çalışıyor.
Yani, karter basıncı ile çalışan pompa sistemleri karterden hacimsel olarak fazla bir gaz çalmıyorlar. Sadece basıncı kullanıyorlar. Eğer karterden (temiz hava değil) yakıt hava karışımını depo basıncı olarak çalacak olursanız motorunuz bırakın güvenli çalışmayı, muhtemelen hiç çalışmayacaktır.
Depo atmosferik basınçta. Siz kartere bir nipel takıp oradan depo basınç girişine bir hortum bağlarsanız karteri delik bir motor nasıl davranırsa öyle davranacaktır.
İlginiz için çok teşekkür ederim. Vermiş olduğunuz bilgiye itiraz olarak değil ancak,öğrendikçe yeni meraklar da doğuyor ister istemez. Affınıza sığınarak şunu merak ediyorum. Orijinal pompalı motorlarda da mantık aynı değil midir ? Yani orijinal olarak(karbüratörü vb tam şekilde) pompalı sisteme göre dizayn edilmiş bir motorda da basınç hattını karter kısmına bağlanmış olarak görmekteyim. Burada durumu değiştiren bir faktör mü var acaba ?

Teşekkür ederim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


*Genel bir açıklama olarak,konuyu başlığından saptırdı isem lütfen kusuruma bakmayınız. Bu durum olması halinde mesajlarımın silinmesi konunun düzeni,sıhhati açısından beni daha memnun edecektir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ahmet ATICI
Elektrik benzetmesi ile anlatmaya çalıştığım şey buydu. Orijinal pompalı sistemde krank basıncı alınıyor ama pratik olarak krank içinden dışarıya bir akım olmuyor En azından anlamlı bir akım ve yakıt hava karışımı kaybı yok. Sizin önerdiğiniz sistemde krank haznesi atmosfere açılmış oluyor ve hacimsel kayıp söz konusu.
 
Son düzenleme:
İlginiz için çok teşekkür ederim. Örneklendirmeyi tam olarak aklımda canlandıramamışım. Şimdi tam olarak anladım. Mevcut düzen üzerinden bir süre devam edeceğim görünüşe göre :)

Sağolun varolun.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ahmet ATICI
Karter basınçlamalı sistemde karbüratörlü motorların yakıt iğne ayarı zor olur. Karter basıncını kullanan motorlar serbest uçuş veya tel kontrol modellerde kullanılıyor. Hava ayar kelebeği bulunmayan bu motorlarda da yakıt iğne ayarı hassas oluyor. Karter basıncının krank basıncına göre daha yüksek olduğundan sanıyorum.
 
Krank kapagi delik sistemin tam olarak nasil calistigini anlat deseniz anlatamam, ancak kisaca anladigim kadarini anlatayim. Oncelikle direkt atmosfer basincina actigimiz zaman, yani delik durumdayken motor kesinlikle calismiyor (tabi ki ben diil ama “bir arkadasim” hortumu takmayi unutup yarim saat ugrasmisti ordan biliyorum:p ) Nitro yakit - hava karisiminin patlayabilmesi icin belli bir basinc altinda olmasi gerekiyor, krank acik oldugu zaman da bu basinc olusamiyor. Bunun icindir ki arada bir cekvalf kullaniliyor. Bunun iki gorevi var, birincisi motor icerisinde belirli bir basinc degerini korumak, ikincisi ise depoda olusan basinci depoda tutmak. Anladigim kadariyla mantik soyle isliyor; patlama sonrasi geriye dogru hareket eden pistonun arka tarafindaki hava bu delikten depoya dogru basiliyor ve cekvalf de basincin geri donmesini engelliyor. Burada tam olarak anlayamadigim nokta, bu kapagin ustunde yakit da bulunuyor normalde. Yani yakitin buyuk kisminin pistona gidemeden buradan depoya donmesi lazim mantiken. Ama oyle olmuyor. Motor calisirken de izledigim kadariyla bu hattan neredeyse hic yakit gecmiyor. Demek ki motoru dizayn eden muhendisler yakitin cok buyuk kismini pistonun onune gondermeyi becermisler. Burada krank kapaginin sekli de onemli saniyorum, cunku pistona dogru bir aciklik var.

Neyse, konuya donersek, bu sekilde deponun icerisinde ciddi bir basinc olusuyor. Bu basincla gelen yakitin motoru istila edip bogmamasini saglayan ise regulator. Aslinda pompali motor degil de, regulatorlu motor demek daha dogru bir anlatim olabilir. Regulator piston one dogru giderken motorda olusan negatif basinc ile her seferinde dogru miktarda yakitin motora girmesine izin veriyor. Bu ayar cok kritik, zaten bu yuzden regulatorlerin ayar vidalari muhurlu geliyor ve regulatorle oynamak gunah sayiliyor :)

Kisaca motoru pompaliya cevirebilmek icin sadece krank kapagini delmek yeterli olmayacaktir. Yabanci forumlarda deneyen olmus, ama olay olmamis :)

Yazdiklarimin cogu kendi gozlemime ve mantik yurutmeme dayalidir, yanlislarim varsa dogrusunu ogrenmekten memnuniyet duyarim :)