ESC Programlamada TIMING ve PWM değerleri Nedir ? Neyi etkiler ?

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
28,964
Beğeniler
28,625
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
#1
"TIMING ve PWM parametreleri gelişmiş ESC konfigurasyonunda hem ESC hem de Motorun performansını birebir direkt etkileyen iki önemli parametredir.

Bu parametrelerin olması gerektiği değerde ayarlanmaması halinde Motorda performans düşüklüğün yanı sıra hem motor hem de ESC aşırı ısınmalara neden olmaktadır.

Şimdi bu konuda benden daha tecrübeleri üyelerimiz, gerekli bilgileri bizlerle paylaşmalarını rica ediyoruz.


Bu konu aşağıdaki konuda sorulan bir soru üzerine yönetim tarafından açılmıştır.

 
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
28,964
Beğeniler
28,625
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
#2
ESC Programlamada TIMING ve PWM değerleri Nedir ? Neyi etkiler ?

Öncelikle bu konulara yeni giren birisi olarak aşağıda yazdıklarımda eksik / yanlış olabilir, şimdiden affola :D
Eğer var ise bir yanlışım, bu konuda benden daha deneyimli arkadaşlarımız tarafından düzeltilmesini rica ederim
;)

PWM : Pulse Width Modulation

Şimdi temel 1-2 bilgi ile başlayalım öncelikle. Genelde alışıla gelmiş ESC'ler 1ms ile 2ms arasında Pulse uzunluğuna sahip sinyalleri dinlerler ve buna göre motora verilmesi gereken gücü hesaplarlar.
Örneğin ESC gelen Pulse değeri 1 ms ise motoru durdururken, 1,5 ms pulse geldiğinde %50 kapasitede çalışmasını 2 ms pulse gelmesi halinde ise tam güçte çalışmalarını sağlarlar.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İşte bu şekilde bir sinyal kullanarak ESC ile haberleşmeye PWM denmektedir.

Peki PWM değerini ne kadar sıklıkla (Hz) güncellemeyiz ?
Esasında ESC ayarı sırasında değiştirdiğimiz frekans, bu PWM değerinin değişme frekansıdır.

Tahmin edileceği üzere düşük PWM değerlerinde motor performansı pek tadmin edici olmayacaktır.
Yüksek PWM değerleri motor için bir sorun oluşturmaz iken, ESC'ler bu durumdan pekte memnun olmamaktadırlar. Zira ne kadar Yüksek PWM değeri, o kadar hızlı anahtarlama yapan FET (ESC'deki anahtarlama elektroniği) ve buna bağlı ısınma problemi demektir.

Bu durum ESC üreticilerin neden düşük PWM değerlerini tavsiye ettiklerini açıklamaktadır :laugh:

PWM değerinin yüksek olmasında ESC' nin bunu okuyabilmesi gibi bir limit de söz konusudur. İşte burada şu özel formul devreye girmektedir.

Bu formul ile elimizdeki Motor-ESC ile ilgili başlangıc PWM değerini elde edebiliriz.

Kv x Volts (Hücre sayısı x 3,7 V) x Motor Kutbu / 20

Örneğin elimizde 8 kutuplu 1760 KV bir motor var ve biz bunu 5S olarak besliyoruz. Bu durumda PWM değerimiz :

( 1760 x (5 x 3,7) x 8 ) / 20 = 13,024 Hz = 12 kHz

Aslında en güzeli kullanacağımız Motor üretici ile temasa geçerek, yine kullanacağımız ESC markasını belirtmek süretiyle, motor üretici tarafından test edilen ve tavsiye edilen PWM değerini kullanmaktır ;)
 
Beğeniler: Ferid Hemidli
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
5,209
Beğeniler
8,409
Yaş
37
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
#3
Esc motoru dondurmek icin motorun icindeki sarimlara sirayla elektrik gonderir. Timing bu siralamayi belirler diyelim basitce.

Dusuk timing degeri yuksek tork, yuksek timing degeri yuksek devir verir.

Gereginden fazla dusuk ve ya yuksek timing degerleri motor esc ikilisinin sicakligini yukseltir, huzurlarini bozar. Optimum bir denge saglamak gerekir.

Bunun icin kullanim kilavuzlarinda belirtilen degerlere ya da o motor esc icin forumlarda onerilen degerlere bakmak gerekebilir.

Bu mesaj aşağıdaki konudan taşınmıştır.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Söz verdiğim yazı biraz gecikti, kusura bakmayın :) Timig ayarı çoğunlukla pro rc arabacılar tarafından "ince ayar" olarak kullanılmakta. Nette konu hakkında yazılar hep arabacılar tarafından ya da arabacılar için yazılmış. Ben temel olarak iki yazıdan derleyerek ve daha basit olarak anlatmaya çalışayım.

Timing temel olarak elektrik motorumuzun dönen kısmı (rotor) ve sarımlı olan sabit kısmı (stator) arasındaki ilişkiyi düzenler. Elektrik motorun çalışma prensibi oldukça basittir. Mıknatısların aynı kutupları birbirini iter, farklı kutupları çeker. Motor içerisinde sıra ile dizilmiş mıknatıslar ve esc tarafınan gönderilen elektrik akımına göre mıknatıslanan sarımlar belli bir sıra ile birbirlerini iter ve çekerler, böylece ortaya dönme hareketi çıkar. Timing sarımların mıknatıslara göre kaç derece farkla mıknatıslanacağını belirler ve derece biriminden ifade edilir.

Peki ne işe yarar bu timing? Özellikle araba için önemli bir değişkendir timing. Mesela pinyon değişikliğinde bir diş fazlası çok fazla ya da bir diş az çok az ise, timing bir ara değer olarak kullanılabilir. Bunun yanında modelinizi çok gezdiriyorsanız, hem serin hem de çok sıcak ortamlarda kullanıyorsanız motorunuzun sıcaklığını kontrol altında tutmanıza yardımcı olur. Kısaca timing derecesini artırır ve ya azaltırsak motor üzerinde ne gibi etkileri olacağını sıralayım.

Timing derecesi artırıldıkça:
- Daha fazla hız
- Daha yüksek motor sıcaklığı
- Daha kısa pil süresi
- Düşük devirlerde daha az tork

Timing derecesi azaltıldıkça:
- Daha az hız
- Daha düşük motor sıcaklığı
- Daha uzun pil süresi
- Düşük devirlerde daha fazla tork

Biz heli kullanıcıları genel olarak sabit kafa turu isteriz ve bunun için de motorumuzun sabit bir devirde dönmesi gerekir. Dolayısıyla timing değeri bizim için pek öyle duruma göre değiştirilecek bir değer değil, ancak motor, esc ve pil sağlığı için önemli bir değerdir. Bizim için en sağlıklı timing derecesi motor üreticisinin önerdiği değerdir, zira üreticiler motorlarını her koşulda test ederek, en optimal değerleri önerirler, tabi markalı motorlar için konuşuyorum.

Diyelim ki motorumuz için önerilen timing değerini bilmiyoruz, ya da bu değerden memnun değiliz. Bu durumda deneme-yanılma yöntemiyle uygun değeri bulabiliriz. Bize yol gösterecek ilk parametre motorun ısısı olacaktır. Helikopteri genel olarak nasıl kullanıyorsak (soft-hard 3d, alan turu, hover) tam bir pil uçuştan sonra motor ısısını ölçüyoruz. Genel kabul gören değer 70 derece civarı. Eğer 80 ve üzeri çıkıyorsa timing düşürülmesi, 60 ve daha altı için ise yükseltilmesi gerektiği söyleniyor. Yüksek sıcaklık bariz şekilde motora zararlı, ama anlaşılacağı üzere gereğinden soğuk bir motor da kapasitesinin altında çalışıyor, verimsiz çalışıyor demektir. Sıcaklığın yanı sıra motorun hareketlerinize verdiği tepki de bir parametre olabilir. Örneğin pilin sonlarına doğru motorda bir bayılma hissediyorsanız timing değerini biraz düşürmek bu sorunu çözebilir.

Sonuç olarak eğer dünya çapında bir gösteri pilotu ya da “ince ayar” delisi değilseniz ve ya performanstaki milimetrik farklar çok da önemli değilse, motor üreticisinin önerdiği timing değerine bağlı kalmanız başınızı ağrıtmayacaktır.

Saygılar.
 
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
5,209
Beğeniler
8,409
Yaş
37
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
#5
ESC Programlamada TIMING ve PWM değerleri Nedir ? Neyi etkiler ?

Esc motoru dondurmek icin motorun icindeki sarimlara sirayla elektrik gonderir. Timing bu siralamayi belirler diyelim basitce.

Dusuk timing degeri yuksek tork, yuksek timing degeri yuksek devir verir.

Gereginden fazla dusuk ve ya yuksek timing degerleri motor esc ikilisinin sicakligini yukseltir, huzurlarini bozar. Optimum bir denge saglamak gerekir.

Bunun icin kullanim kilavuzlarinda belirtilen degerlere ya da o motor esc icin forumlarda onerilen degerlere bakmak gerekebilir.

Bu mesaj aşağıdaki konudan taşınmıştır.
 
Katılım
6 Tem 2013
Mesajlar
87
Beğeniler
0
Yaş
38
#6
ESC Programlamada TIMING ve PWM değerleri Nedir ? Neyi etkiler ?

Emre Bey
teşekkürler.ancak şu konudada bilgim olsun istiyorum. Yüksek devirde ve yüksek torkta ne oluyor motorun çalışmasına nasıl etki ediyor ? Yani örneğin yüksek torkta motor daha mı çok ağırlık kaldırıyor.yada ağırlık fazla olunca daha yüksek torkta mı çalışıyor ?

Bu mesaj aşağıdaki konudan taşınmıştır.
 
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
5,209
Beğeniler
8,409
Yaş
37
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
#7
ESC Programlamada TIMING ve PWM değerleri Nedir ? Neyi etkiler ?


EVREN GÜLCEMAL' Alıntı:
Emre Bey
teşekkürler.ancak şu konudada bilgim olsun istiyorum. Yüksek devirde ve yüksek torkta ne oluyor motorun çalışmasına nasıl etki ediyor ? Yani örneğin yüksek torkta motor daha mı çok ağırlık kaldırıyor.yada ağırlık fazla olunca daha yüksek torkta mı çalışıyor ?
Cok guzel bir yazi vardi bu konuda, ama su anda yoldayim, bulup paylasamiyorum. Aksam evde cevirir paylasirim. Ana fikir motor ve escyi minimum sicaklikta tutarken, pil tuketimini de optimum seviyede tutmak.
 
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
28,964
Beğeniler
28,625
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
#8
ESC Programlamada TIMING ve PWM değerleri Nedir ? Neyi etkiler ?

Öncelikle bu konulara yeni giren birisi olarak aşağıda yazdıklarımda eksik / yanlış olabilir, şimdiden affola :D
Eğer var ise bir yanlışım, bu konuda benden daha deneyimli arkadaşlarımız tarafından düzeltilmesini rica ederim
;)

PWM : Pulse Width Modulation

Şimdi temel 1-2 bilgi ile başlayalım öncelikle. Genelde alışıla gelmiş ESC'ler 1ms ile 2ms arasında Pulse uzunluğuna sahip sinyalleri dinlerler ve buna göre motora verilmesi gereken gücü hesaplarlar.
Örneğin ESC gelen Pulse değeri 1 ms ise motoru durdururken, 1,5 ms pulse geldiğinde %50 kapasitede çalışmasını 2 ms pulse gelmesi halinde ise tam güçte çalışmalarını sağlarlar.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İşte bu şekilde bir sinyal kullanarak ESC ile haberleşmeye PWM denmektedir.

Peki PWM değerini ne kadar sıklıkla (Hz) güncellemeyiz ?
Esasında ESC ayarı sırasında değiştirdiğimiz frekans, bu PWM değerinin değişme frekansıdır.

Tahmin edileceği üzere düşük PWM değerlerinde motor performansı pek tadmin edici olmayacaktır.
Yüksek PWM değerleri motor için bir sorun oluşturmaz iken, ESC'ler bu durumdan pekte memnun olmamaktadırlar. Zira ne kadar Yüksek PWM değeri, o kadar hızlı anahtarlama yapan FET (ESC'deki anahtarlama elektroniği) ve buna bağlı ısınma problemi demektir.

Bu durum ESC üreticilerin neden düşük PWM değerlerini tavsiye ettiklerini açıklamaktadır :laugh:

PWM değerinin yüksek olmasında ESC' nin bunu okuyabilmesi gibi bir limit de söz konusudur. İşte burada şu özel formul devreye girmektedir.

Bu formul ile elimizdeki Motor-ESC ile ilgili başlangıc PWM değerini elde edebiliriz.

Kv x Volts (Hücre sayısı x 3,7 V) x Motor Kutbu / 20

Örneğin elimizde 8 kutuplu 1760 KV bir motor var ve biz bunu 5S olarak besliyoruz. Bu durumda PWM değerimiz :

( 1760 x (5 x 3,7) x 8 ) / 20 = 13,024 Hz = 12 kHz

Aslında en güzeli kullanacağımız Motor üretici ile temasa geçerek, yine kullanacağımız ESC markasını belirtmek süretiyle, motor üretici tarafından test edilen ve tavsiye edilen PWM değerini kullanmaktır ;)
 
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
28,964
Beğeniler
28,625
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
#9
Emre Kaman' Alıntı:
Cok guzel bir yazi vardi bu konuda, ama su anda yoldayim, bulup paylasamiyorum. Aksam evde cevirir paylasirim. Ana fikir motor ve escyi minimum sicaklikta tutarken, pil tuketimini de optimum seviyede tutmak.
Emre, şahsen paylaşımını merakla bekliyorum :thumbup:
 
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
5,209
Beğeniler
8,409
Yaş
37
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
#10
ESC Programlamada TIMING ve PWM değerleri Nedir ? Neyi etkiler ?

Söz verdiğim yazı biraz gecikti, kusura bakmayın :) Timig ayarı çoğunlukla pro rc arabacılar tarafından "ince ayar" olarak kullanılmakta. Nette konu hakkında yazılar hep arabacılar tarafından ya da arabacılar için yazılmış. Ben temel olarak iki yazıdan derleyerek ve daha basit olarak anlatmaya çalışayım.

Timing temel olarak elektrik motorumuzun dönen kısmı (rotor) ve sarımlı olan sabit kısmı (stator) arasındaki ilişkiyi düzenler. Elektrik motorun çalışma prensibi oldukça basittir. Mıknatısların aynı kutupları birbirini iter, farklı kutupları çeker. Motor içerisinde sıra ile dizilmiş mıknatıslar ve esc tarafınan gönderilen elektrik akımına göre mıknatıslanan sarımlar belli bir sıra ile birbirlerini iter ve çekerler, böylece ortaya dönme hareketi çıkar. Timing sarımların mıknatıslara göre kaç derece farkla mıknatıslanacağını belirler ve derece biriminden ifade edilir.

Peki ne işe yarar bu timing? Özellikle araba için önemli bir değişkendir timing. Mesela pinyon değişikliğinde bir diş fazlası çok fazla ya da bir diş az çok az ise, timing bir ara değer olarak kullanılabilir. Bunun yanında modelinizi çok gezdiriyorsanız, hem serin hem de çok sıcak ortamlarda kullanıyorsanız motorunuzun sıcaklığını kontrol altında tutmanıza yardımcı olur. Kısaca timing derecesini artırır ve ya azaltırsak motor üzerinde ne gibi etkileri olacağını sıralayım.

Timing derecesi artırıldıkça:
- Daha fazla hız
- Daha yüksek motor sıcaklığı
- Daha kısa pil süresi
- Düşük devirlerde daha az tork

Timing derecesi azaltıldıkça:
- Daha az hız
- Daha düşük motor sıcaklığı
- Daha uzun pil süresi
- Düşük devirlerde daha fazla tork

Biz heli kullanıcıları genel olarak sabit kafa turu isteriz ve bunun için de motorumuzun sabit bir devirde dönmesi gerekir. Dolayısıyla timing değeri bizim için pek öyle duruma göre değiştirilecek bir değer değil, ancak motor, esc ve pil sağlığı için önemli bir değerdir. Bizim için en sağlıklı timing derecesi motor üreticisinin önerdiği değerdir, zira üreticiler motorlarını her koşulda test ederek, en optimal değerleri önerirler, tabi markalı motorlar için konuşuyorum.

Diyelim ki motorumuz için önerilen timing değerini bilmiyoruz, ya da bu değerden memnun değiliz. Bu durumda deneme-yanılma yöntemiyle uygun değeri bulabiliriz. Bize yol gösterecek ilk parametre motorun ısısı olacaktır. Helikopteri genel olarak nasıl kullanıyorsak (soft-hard 3d, alan turu, hover) tam bir pil uçuştan sonra motor ısısını ölçüyoruz. Genel kabul gören değer 70 derece civarı. Eğer 80 ve üzeri çıkıyorsa timing düşürülmesi, 60 ve daha altı için ise yükseltilmesi gerektiği söyleniyor. Yüksek sıcaklık bariz şekilde motora zararlı, ama anlaşılacağı üzere gereğinden soğuk bir motor da kapasitesinin altında çalışıyor, verimsiz çalışıyor demektir. Sıcaklığın yanı sıra motorun hareketlerinize verdiği tepki de bir parametre olabilir. Örneğin pilin sonlarına doğru motorda bir bayılma hissediyorsanız timing değerini biraz düşürmek bu sorunu çözebilir.

Sonuç olarak eğer dünya çapında bir gösteri pilotu ya da “ince ayar” delisi değilseniz ve ya performanstaki milimetrik farklar çok da önemli değilse, motor üreticisinin önerdiği timing değerine bağlı kalmanız başınızı ağrıtmayacaktır.

Saygılar.
 
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
28,964
Beğeniler
28,625
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
#11
ESC Programlamada TIMING ve PWM değerleri Nedir ? Neyi etkiler ?

Emre Kaman' Alıntı:
Söz verdiğim yazı biraz gecikti, kusura bakmayın :) Timig ayarı çoğunlukla pro rc arabacılar tarafından "ince ayar" olarak kullanılmakta. Nette konu hakkında yazılar hep arabacılar tarafından ya da arabacılar için yazılmış. Ben temel olarak iki yazıdan derleyerek ve daha basit olarak anlatmaya çalışayım.......
Teşekkürle Emre, eline sağlık :bravo: :RCKolik:
 

efsunkar3356

Durmak Bilmiyem Modelci....
Katılım
18 May 2014
Mesajlar
2,076
Beğeniler
0
Yaş
30
#12
Ynt: ESC Programlamada TIMING ve PWM değerleri Nedir ? Neyi etkiler ?

Artık ilker abiye ikide bir aynı soruyu sormicam. Her de fasında söylüyor ama ben de her defasında soruyordum. [emoji2] [emoji2] [emoji2]

Çok güzel bir konu olmuş
 

Muammer Akbulut

Tecrübeli Uye
Katılım
30 Ocak 2014
Mesajlar
969
Beğeniler
763
Yaş
40
Konum
TRABZON 61
Web sitesi
www.facebook.com
İlgi Alanı
Hepsi
#13
ESC Programlamada TIMING ve PWM değerleri Nedir ? Neyi etkiler ?

teşekkürlerr bu ayarları yaptık ama degerlerin ne olduğunu neye göre hesaplandığını bilmeden ;D anlayak ve bilinçli ayar yapmak gerçekten önemli :RCKolik: :saygilar:
 
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
28,964
Beğeniler
28,625
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
#15
Ynt: ESC Programlamada TIMING ve PWM değerleri Nedir ? Neyi etkiler ?

İlker Sönmez' Alıntı:
Kesin değerler motor esc kombinasyonuna göre değişmektedir.
Kesinlikle Ilker Hocam. Bu yüzden zamanında başka konularda senin de üzerine basa basa vurguladığın üzere, Motor ve ESC markalarını belirleyip almadan önce bu değerler ile ilgili mevcut paylaşımları araştırmak, ayar sırasında yaşanacak sorunları önceden tahmin etmemizde büyük faydası olacaktır %p

ERHAN YILMAZ' Alıntı:
Artık ilker abiye ikide bir aynı soruyu sormicam. Her de fasında söylüyor ama ben de her defasında soruyordum. [emoji2] [emoji2] [emoji2]

Çok güzel bir konu olmuş
Teşekkürler Erhan. Konu henüz tam %100 olmadı ama temel bazda ana prensipleri ile paylaşmış olduk :thumbup:

Muammer Akbulut' Alıntı:
teşekkürlerr bu ayarları yaptık ama degerlerin ne olduğunu neye göre hesaplandığını bilmeden ;D anlayak ve bilinçli ayar yapmak gerçekten önemli :RCKolik: :saygilar:
Sebep ve Sonuç ilişkisini her zaman bilmek artı bir avantajdır :thumbup:
 

Benzer Konular