Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

fatih k

Yeni Uye
Katılım
14 Ocak 2015
Mesajlar
36
Tepkime puanı
0
Yaş
35
Merhaba arkadaşlar, futaba 7c kumandaya sahibim. Bazı rc uçak videolarında kumandaya atanmış bir Swicth ile aileronları flap konumuna geliyor.Benim kumandaya böyle bir özellik var mı acaba varsada ayarlamaya yardımcı olurmusunuz? Teşekkürler
 
Futaba 7c aileronları flaş yapmak

Yapılan işin adı flaperon. Kumanda kılavuzuna bakın bakalım var mı.
Ayrıca bunu yapabilmek için iki aileronun iki ayrı kanala bağlı olması şart.
Bir de...
Kumanda programlama deneyimi için güzel bir şey ama pratikte flaperon kullanmayı önermem. İki sebeple önermem.
Birincisi 0.60'lıktan küçük uçaklarda flapın bir işlevi yok. Gerçek anlamda flap kullanımı 0.90 ve üstünde mantıklı.
İkincisi eğer çok deneyimli değilseniz flaperonla uçağı son yaklaşmada stall edip çakma riskiniz çok daha yüksek.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Futaba 7c aileronları flaş yapmak

Sümer abi bu stall ı önlemek için elevator mix falan yapılsa olmaz mı? Telefondaki sim de p51 ile flap açınca birden burun kaldırıyor yakından bakınca flap açılınca yükseliş elevatoru veriyor mix var herhalde. Bunu yükseliş değilde alcalis elevatoru vererek yapılsa olur mu
 
Futaba 7c aileronları flaş yapmak

İki temel flap türü var. Birisi kanadın firar kenarının aşağıya doğru bükülmesi diğeri de kanadın alt yüzeyinden bir parçanın açılarak aşağıya hareket etmesi (split flap diyoruz çünkü kanat ikiye ayrılıyor).
İkincisi çok daha belirgin olmak üzere flap uygulanması uçağı kabartır. Bu kabarma özellikle yüksek güç konumunda daha belirgindir. Eğer bu kabarmayı elevatör ile bastırmazsak uçak stall olabilir. O nedenle her uçakta değişik oranlarda flap to elevator miks uygulanması mantıklıdır. Benim flaplı uçaklarımda bu miks vardır. Miksin oranı ise tabii uçuş testleri ile belirlenir. Her uçakta farklı olacaktır.
Benim flaperonda söz ettiğim olay çok farklı.
Gerçek uçaklara bir bak. Flaplar daima kanadın gövdeye yakın kesimlerinde (inboard) olurlar. Kanadın firar kenarını boydan boya içine alan flap olmaz. Bunun da çok açık bir nedeni var. Sıkılmazsanız anlatayım.
Stall günlük kullanımımızda her ne kadar sürat ile ilişkilendirilse de aslında temelde hücum açısı (Angle of Attack) ile doğrudan ilişkilidir. Hücum açısı o kanat için kritik seviyeyi aştığında kanadın üzerinden akan hava akımı kanattan kopar ve kanat kaldırma kuvvetini kaybeder. Stall oldu deriz.
Hücum açısı anlık hava akımı vektörü ile kanadın kord vektörünün arasındaki açıdır (en çok karıştırılan ve kavranmakta zorluk yaşanan nokta bu, istenirse daha fazla detaya girerim).
Şimdi...
Kanadın firar kenarından bir parçanın aşağıya saptırıldığını düşünelim. Kanadın kamburluğu artmış olur yani kanadın kord hattı değişir. Uçağın pozisyonu aynı kalmasına rağmen kanadın hücum açısı artmış olur. İşte zurnanın zırt dediği yer burası. Son yaklaşmada zaten düşük süratle yani stall hızına (daha doğrusu stall hücum açısına) yakın gelen uçakta kanat kord hattını aniden değiştirip hücum açısını artırırsak kanat stall olabilir. Kanadın köke yakın yani gövde tarafından stall olması çok kötü bir şey değildir. Hatta birçok kanat stall kökten başlayacak şekilde tasarlanır. Ama uçtan stall olmasına tip stall deriz. Hiçbir zaman iki kanat aynı anda ve aynı derecede stall olmayacağı için bir ucun stall olması uçağı kontrol edilemez şekilde o tarafa yıkar. Son yaklaşmada tip stall ölümcüldür! Eğer flaplar kanadın ucuna kadar uzansaydı uçaklarda tip stall riski artardı. O nedenle flaplar her zaman kanadın köküne yakın yerleştirilir ve bu nedenle de flaperon uygulamasında stall riski artar.
 
Futaba 7c aileronları flaş yapmak

Sümer abi bilgiler için teşekkürler. [emoji4]
Uygun zamanınızda sizin de en çok karıştırılan nokta dediginiz hücum açısından bahsedebilir misiniz
Ve bu bilgiler sonunda burdaki yazılanlar ana flap konusuna eklenirse bütün bilgiler bir arada olur
 
Futaba 7c aileronları flaş yapmak

Şimdi...
Uçağın uzun ekseni ile kanadın kord ekseninin yaptığı bir açı vardır. Bu üretime bağlı sabit bir açıdır ve Angle of Incidence yani insidens açısı olarak tanımlanır.

You must be registered for see images attach


Üzülerek söylemeliyim ki modelcilik camiasında bu açıya sıklıkla hücum açısı deniliyor. Özellikle eski modelciler inatla bunun hücum açısı olduğunu iddia ediyorlar ama külliyen yanlış.

Hücum açısı uçuşun temelidir. Çünkü kaldırma kuvveti oluşumundan doğrudan sorumludur.

You must be registered for see images attach


Dinamik bir parametredir. Yani anlık olarak değişir. Hava akımı ile kanat kord ekseninin yaptığı açıyı tanımlar. Stall tamamen bu parametreye bağlıdır ancak Angle of Attack göstergeleri son derece karmaşık sistemler olduğu için klasik uçuş aletleri arasına girememişlerdir. O nedenle bir yan yol olarak hava hızı stall için kullanılmaktadır.

Normalde ortalama bir kanat için stall AoA değeri 14 - 15 derece gibi küçük bir değerdir. Şunu sorabilirsiniz: Bir uçak pekala burnunu 40 derece dikebiliyor ve stall olmuyor. İşte bu soruyu sorduğunuzda henüz AoA kavramını içselleştiremediniz demektir. Çünkü AoA dediğimiz parametre uçağın yere göre pozisyonu ile alakasız bir parametre. Rölatif hava akımı nın yönü daha da iyi ifadeyle vektörü burada belirleyidi rol oynuyor. Yani pistten yeni kesilmiş bir uçağın burnu ufkun 30 derece üzerinde olmasına rağmen uçak havada yukarıya doğru bir hareket yaptığı için AoA örneğin 12 derecede kalıyor. Umarım anlatabilmişimdir.

Stall için hava hızının kullanılmasının büyük dezavantajları var. Çok farklı konfigürasyonlar için farklı stall hızları söz konusu. Örneğin bir tek motorlu pervaneli uçakta power ON, flap 0 derece, flap 15 derece, flap 30 derece, power OFF, flap 0 derece, flap 15 derece, flap 30 derece gibi konfigürasyonlarda stall hızı değişir. Hava koşulları stall hızını etkiler. Uçağın o anki ağırlığı stall hızını etkiler. Halbuki AoA limiti her durumda tektir.

Bu konuyla ilgili sayfalarca yazabilirim o nedenle burada durayım. Merak edilen bir şey olursa yanıtlamaya çalışırım.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Hiçbir uçakta flaplar kanadın ucuna kadar uzanmaz. Neden?

Flap uygulanması kanadın efektif kord hattını değiştirir. İnsidens açısı değişir ve o anki hücum açısı artar. Stall dediğimiz olay ise sürat ile değil doğrudan hücum açısının kritik değeri aşması ile alakalıdır. Dolayısıyla flap uygulandığında kanadın flaplı bölgesinin hücum açısı da artmış olur. Bu durum bir yere kadar yüksek taşıma sağlasa da bir yerden sonra stall demektir.

Kanatların hpm içten yani gövdeye yakın yerden stall olmaya başlaması istenir. Çünkü uçtan stall olursa (tip stall) oluşacak yatış momenti o kadar ciddi boyutta olur ki uçağı toparlamak mümkün olmaz.
İşte bu nedenle flaplar asla kanat ucuna uzanmaz.
Kanadın firar kenarının büyük kısmını oluşturan aileron varlığında flaperon uygulaması tip stall riskini beraberinde getirir. Avantajı ise neredeyse hiç yoktur.
Tüm bu yazdıklarımın bir istisnası Airbus uçaklarıdır. Bu uçaklarda flap konulduğunda aileronlar birkaç derece aşağı sapıp flap etkisi yaparlar. Ayrıca düz uçuşta da aileronlar bir iki derece yukarı sapıp yük azaltma işlevi (load alleviation) görürler. Ama bunun onlarca güçlü bilgisayar ve gyro tarafından kontrol edilen bir uçakta yapıldığını unutmayın.
Flap konusuna gelince... Pratikte 30 cc altındaki bir uçakta görsellik dışında bir faydası olmadığını söylemek mümkün. Uçak büyüyüp ağırlaştıkça, son yaklaşmayı daha düşük süratte yapıp pist içinde durabilmek amacıyla flap kullanımı bir anlam kazanır.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Abi yine cok kiymetli ve degerli bilgiler paylasmissin :thumbup: Dayanamadim ve bu kiymetli bilgiler arada kaynamasin diye Indeks Sayfamiza ilave ettim :RCKolik:

Ayrica link olmasi amaciyla daha once konu ile ilgili paylasimda bulundugumuz konuyu buraya da link olarak verelim ;)

RC Model Uçak Flap Kullanımı :
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Peki şimdi test amaçlı bir soru soralım:

Varsayalım ki uçak son yaklaşmada. Stall hızının biraz üzerinde uçuyor ve alçalıyor. Birden bire dik olarak yukarıya hareket eden bir hava akımının içine giriyor. Ne olur?
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Bir helici olarak hemen yorum yapayim :laugh: Hucum acisi degisecegi icin zaten yaklasimda ve dusuk hizda gelen ucak stall olur, mu acaba :rolleyes: ;D
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Peki şimdi test amaçlı bir soru soralım:

Varsayalım ki uçak son yaklaşmada. Stall hızının biraz üzerinde uçuyor ve alçalıyor. Birden bire dik olarak yukarıya hareket eden bir hava akımının içine giriyor. Ne olur?
Uçak zaten yavaş uçuyor hava akımına girince biraz burun kaldırır. Hücum açısı artacak uçak stall olacak. Burda uçağın pozisyonunun ne kadar bozulduğuda hava akımının kuvvetiyle doğru orantılı olur. Acaba doğru mu :)
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Aşağıdan yukarıya dikey hava akımına girdiğinde kanat stall olur ve uçak irtifa kaybeder. Sadece bir kanat o akıma girerse felaket olur çünkü bir kanat uçmaya devam ederken diğeri stall olmuştur.

Peki...

Bir kanat uçmaya devam ederken diğerinin stall olmasına ne ad verilir? :)
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Sümer abi soru cevap şeklinde azar azar uçak dozajı veriyor, dikkatli olmak lazım ... :). Bu arada "viril" deyip kaçayım ben :laugh: .
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Gecenin son sorusu, uçuş mekaniğini ne kadar kavrayabildiğimizi ortaya koyacak.
Uçaklarda temel göstergelerden birisi varyometredir.

[attachimg=1]

VSI (Vertical Speed Indicator) olarak da adlandırılır. Yani dikey hızı verir. Varyo 0 ise uçak irtifasını muhafaza ediyor demektir.
Bir uçak sabit varyo ile alçalıyor. Örneğin -500 feet/min diyelim. Bu durumda aşağıdakilerden hangisi doğrudur?

a) Kanatlarca üretilen kaldırma kuvveti uçağın ağırlığından düşüktür
b) Kanatlarca üretilen kaldırma kuvveti uçağın ağırlığına eşittir
c) Kanatlarca üretilen kaldırma kuvveti uçağın ağırlığından yüksektir

Şaşırmayın. Uçak ALÇALIYOR!
 

Ekli dosyalar

  • dosen-variometer-messbereich_-2.000-ft_min-80-mm_35557_1.jpg
    dosen-variometer-messbereich_-2.000-ft_min-80-mm_35557_1.jpg
    116.3 KB · Görülme: 165