Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
4,645
Tepkime puanı
20,046
Yaş
47
Konum
Wallingford / İngiltere
İlgi Alanı
Uçak
Mahallenin delisi olarak yine yeni bir zihni sinirlik başlığıyla karşınızdayım :RCKolik:

Bu konuda Super Cobra modelimle ilgili başlık altında ortaya çıkan ama genel olarak birilerine faydalı olabileceğini düşündüğüm için ayrı bir başlık altında yazmaya karar verdiğim (ben yapmazsam Sayın Adminimiz yapacaktı zaten :laugh: "fotogrametrik yöntem ile 3 boyutlu tarama" tekniği konusundaki denemelerimi ve tecrübelerimi paylaşacağım. Öncelikle belirteyim, hiçbir şekilde bu tekniğin uzmanı değilim, ben de yeni öğreniyorum ve öğrendikçe de edindiğim bilgi ve tecrübeleri paylaşmak niyetindeyim, zira bir şekilde Scale modeller ile uğraşan herkesin işine yarayabilecek ve her ne kadar çok havalı bir ismi olsa da aslında yinebir fotoğraf makinası ve bilgisayarı olan herkesin yapabileceği bir şey.

Öncelikle biraz teorik bilgi ile başlayalım.

Fotogrametri nedir? Fotogrammetri, fotoğraflar kullanarak ölçüm yapma bilimidir. Çok basit bir anlatımla, birbiriyle belli miktarda örtüşen, birden fazla fotoğraf üzerinde bulunan ortak noktaları kullanıp trigonometrik hesaplamalar ile bu noktalara 3 boyutlu koordinat atanır. Günümüzde haritacılıkta en çok kullanılan "uzaktan algılama" yöntemleri olan uydu fotoğrafları ve hava fotoğraflarından harita üretilmesinin temelinde de bu yöntem vardır.

Yakın zamana kadar bu yöntem sadece askeri, bilimsel ve ticari uygulamalar için uygun iken, bilgisayarların işlem gücünün artmasına bağlı olarak evlerimize giren makinaların kapasitelerinin artıyor olması ve 3D yazıcılar ile yaşanan bir nevi "ev içinde sanayi devrimi" ile hobi/ev kullanıcılarının da nesneleri tarama ihtiyacının ortaya çıkması sonucunda bu konuda da gelişmeler olup teknoloji kişisel amaçlı kullanım için de ulaşılır hale geldi.

Ben işim gereği 15 yıldan fazla bir süredir fotogrametri ve uzaktan algılama yöntemleri ile içiçeyim. ama çoğunlukla işin mutfağında değil servis edilen masa tarafında oldum. Yani bu yöntemlerle üretilen bilgileri kullandım. Tabiki o bilgiyi kullanırken nelere dikkat etmem gerektiğini bilebilmem için mutfakta neler yapıldığını da öğrendim, sadece kendim hiçbir zaman uygulamamıştım. O yüzden işin özünde bu yöntemi biliyordum ve 3D yazıcımı edindiğim günden beri de hep aklımın bir köşesinde yer etmişti, bu yöntem yaptığım modellerde çok faydalı olacaktır diyordum kendi kendime. Zaman zaman konu üzerinde araştırmalarım da olmuştu ama bu son sefere kadar ciddi bir adım atmamıştım. Super Cobra gövdesini yapma meselesi sırasında, konvansiyonel "dahta" inşaat yapmam için gerekli olan detay/doğrulukta plan bulmakta sıkıntı çektim. O yüzden de niyetim 1/48 ölçekli bir maket alıp, bu mereti dilim dilim doğrayıp inşaata temel olacak enkesitleri çıkartmaktı. Ama bu yönteme girişmeden önce şansımı 3 boyutlu tarama ile bir deneyeyim dedim. Oturup bir süre daha araştırma yaptım, öncelikle hangi yöntemi kullanmam gerektiğine karar vermem gerekliydi. Ya benim de bilip tanıdığım fotogrametrik yöntemi seçecektim, yada lazerli/infrared sensörlü tarayıcıları kullanacaktım. Aslında ikinci yöntem daha hızlı daha az uğraştıran bir yöntem gibi görünüyor ve 200-300 usd mertebesinde cihazlar mevcut. Ancak detayına girdiğimde gördüm ki işe yarar hassasiyette bir tarama yapmam için bu cihazlara vermem gereken para usd cinsinden 4 hanelere ulaşıyor, benim için çok anlamsız. Fotogrametrik yöntem için ise gerekli olan şey bir fotoğraf makinası (DSLR olursa daha iyi ama şart değil, detaylar aşağıda) ve bir bilgisayar. Eğer görüntü işlemeyi kendi bilgisayarınızda yapacaksanız gerçekten güçlü bir bilgisayara ve iyi bir ekran kartına ihtiyacınız olacaktır. Ancak "cloud" üzerinden işleme imkanı sunan yazılımlar da var, yani sizin bilgisayarınız yetersiz olsa bile yazılım geliştiricinin "süper bilgisayarları" sizin için işlemeyi yapabiliyor. Ben önce bu tür yazılımlara yöneldim ancak yaptığım detaylı araştırmalar sonucunda tercihim kendi bilgisayarımda işlem yapacağım 3DF Zephyr yazılımı oldu. Benim bilgisayarım bu yazılım için yeteri kapasiteye sahip değil ama eşimin bilgisayarını bu iş için geçici olarak kullanım hakkı satın aldım :) Bu yıl ortası gibi bilgisayarımı değiştirme planım var, o zaman bu işe daha uygun özelliklerde bir makina edineceğim.

Araştırmalarım sırasında pek çok siteden pek çok inceleme yazısı okudum ama en çok faydalı olan site şu idi:



Kendileri de girip okumak isteyenlere tavsiye ederim. Pek çok yazılım, cihaz vs hakkında inceleme ve ayrıca faydalı bilgi bulunmakta.

Benim tercih ettiğim yazılımın sitesi de şu:



Zephyr farklı lisanslarla satılmakta, alınabilir olan tek versiyon Lite versiyonu, ve 150 usd fiyatı var. Ama belirli sınırlamalar ile (en temel sınırlama toplam fotoğraf sayısı) çalışan bedava versiyonu da var. Ben şu an bu bedava versiyonu kullanıyorum, eğer memnun kalırsam ve sınırlamalar benim için engel teşkil edecek olursa o zaman Lite versiyonunu alabilirim diye düşünüyorum.

Zephyr'i tercih etmemdeki en temel sebeplerden birisi video görüntüleri de kullanabiliyor olması, ve bunun bedava versiyonda da sunulması oldu. Bu sayede fotoğraf çekiminde olduğu gibi uzun süre hiç kıpırdamadan duramayacak olan şeyler (örneğin insanlar :) ) taranabilir. Tabi bunu henüz denemedim, denediğim zaman sonuçlarını paylaşırım.



Tarama işine geri gelecek olursak, öncelikle, yöntemin adından da çok rahat anlaşılacağı üzere :), taramak istediğimiz "şey, in fotoğraflarını çekmemiz gerekli. Yani bir kameraya ihtiyacımız var demektir. Peki bu kameranın ne gibi özelliklere sahip olması gerekli dersek, aslında cebimizdeki akıllı telefonların kameraları bile yeterli olabilir. Hatta direk akıllı telefona indirilen ve bu işi yapan uygulamar da mevcut. Ama sonuç kalitesi benim için yeterli değildi. Kullanılacak kameranın DSLR olması tercih sebebi, çünkü bu kameralar size çekim koşullarını kontrol etme imkanı veriyor. Ama tipik bir "point and shoot" tipi kamerayla da güzel sonuçlar almak mümkün diyorlar. Benim elimde halihazırda bir Nikon D3400 olduğu için direk bu kamerayla işe giriştim. Ama yukarıda bahsettiğim gibi daha basit kameralar da iş görebilir, önemli olan gerektiği şekilde bir çekim yapabilmek.

Fotoğraf çekerken dikkat edilmesi gereken en önemli şey tüm fotoğrafın net olması, bunun için de kameranın ayarlarında diyafram açıklığı olan f değerinin çok küçük olmaması (diyaframın fazla açık olmaması). Standart kameralarda diyafram açıklığını ayarlamak mümkün olmayabilir ama çekim modu olarak manzara - "landscape" kullanılırsa kamera otomatik olarak diyaframı kısacaktır (manzara fotoğrafında çok geniş bir alanın aynı netlikte olması gerekir) Ama standart olarak manzara çekiminde f değeri 20 lere kadar çıkacağı için çekim yapılan ortamın ışığının iyi olması yada tercihen kameranın tripod üzerinde sabitlenmesi gerekecektir. Aksi halde azalan diyafram açıklığını dengelemek için pozlama süresi artacak, kamera sabit değilse fotoğraf da bulanık çıkacaktır. Ben çekimlerimde diyafram değerini 8 de sabitledim.


Bir diğer önemli nokta, tüm çekim boyunca kamera zoomu değiştirilmemelidir.

Son olarak da ISO değerinin olabildiğince düşük (100) tanımlanması gerekecektir. Yüksek ISO daha düşük ışıkta fotoğraf çekmeyi sağlar ama aynı zamanda sensör üzerinde daha fazla gürültü (noise) oluşturur ve bu görüntü yazılım için problem yaratacaktır.

Tarama amacıyla fotoğraf çekimi için şu video güzel bilgiler vermekte, meraklısının izlemesini tavsiye ederim:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Kamera ayarlarına ilave olarak, taranacak olan objenin ışıklandırma koşulları da iyi sonuç alınması için çok önemli. Tek bir yönden gelen güçlü bir ışık kaynağı malesef bu iş için pek uıygun değil. O yüzden dışarıda, açık havada çekim yapacaksanız bulutlu kapalı bir günde daha iyi sonuçlar elde edersiniz diye tavsiye ediyor uzmanlar. Benim burda öyle bir gün bulmam neredeyse imkansız :D o yüzden seçeneğim ev içinde bir studyo kurmak oldu :) bunun detayları da ilerde yer alacak.

Fotoğrafların işe yarar olması için taranacak objenin her yönden her açıdan görüntülerini kapsaması gerekli. Yani fotoğraflar büyük oranda birbirleriyle örtüşmeli. Zira yazılım objenin üzerinde yakalayabildiği noktaları birden fazla fotoğrafta görerek kameranın objeye göre bağıl konumunu belirleyip burdan yola çıkarak da obje üzerindeki noktaların uzaydaki konumlarını tespit edebiliyor. Eğer objenin her bir yüzüne ait tek bir fotoğraf verirsek yazılım bundan yola çıkarak bir konumlama koordinatlandırma yapamayacaktır. Tercihen %60-80 lik bir örtüşme tavsiye edilir iki ardışık fotoğraf arasında. Benim durumumda ise, kullandığım yazılımın bedava versiyonunun sınırlaması olan, maksimum 50 fotoğraf, en temel fotoğraflama kriteri oldu. Biraz kafa patlattıktan sonra yapacağım en basit ama aynı zamanda sistematik olabilecek şeyin, tarayacağım objeleri 16 farklı yönden ve 3 farklı yükseklikten fotoğraflamak olduğuna karar verdim. Böylece toplamda 48 adet fotoğraf ile hem sınırın altında kalacak hem de yeteri kadar örtüşme sağlayacak bir görüntüleme elde etmeyi planladım.

Sürekli olarak objenin etrafını dönmek yerine objeyi bir döner tablaya koyup kamerayı tripodla sabitlemek daha mantıklı geldi bana. Önce 3d yazıcı ile basabileceğim bir döner tabla tasarımına giriştim, sonradan zaten elimde bu iş için çok uygun olan bir döner tablamın elimde olduğu aklıma geldi :eek:f: Tamiyanın plastik modellerin boyamasında kullanılmak üzere yaptığı ve sattığı bir tabla sistemi var:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tablanın alt (Taban) tarafında çizgiler olduğu görülebilir, tamamen şans eseri bu çizgiler tablayı 16 yöne bölüyor :) yani benim için her fotoğraf sonrasında objenin yeni açısını verme işimi çok kolaylaştırıyor.

Bu tablanın üzerini beyaz kağıtla kapladım, zira fotoğraflarda arka planın tek renk ve dügün olması zavallı yazılımın işini çok kolaylaştırıyor.

Çekimler sırasında düzgün ve olabildiğince gölgesiz, aynı zamanda obje üzerinde parlamalara da neden olmayacak bir aydınlatma gerekli. Bu amaçla piyasada satılan pek çok "kabin" bulunmakta ama ben kendi kabinimi kendim yapmak istedim, ve işin içine de dahta katmam şarttı, malumunuz, dahta candır :) O yüzden elimdeki 1/4" (6.4mm) ıhlamur çıtaları kullanacak şekilde köşe elemanları tasarlayıp yazıcıyla bastım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra da çıtaları uygun boyda kesip bu köşe elemanlarını kullanrak kafesı oluşturdum:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Son aşama olarak da kabinin duvarlarını yarı şeffaf bir kağıt ile kapladım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kabine üstten ve yanlardan ışık vererek hem yayılı hem de gölgesiz (az gölgeli diyelim :D ) bir ışıklandırma sağlayabildim.

Çekim sırasındaki genel görünüm de şu şekildeydi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Çekim sırasında, yukarıda görüldüğü gibi kamerayı tripod üzerine sabitleyip, objeyi ortalayacak ve olabildiğince de zoomlayacak şekilde yerleştiriyorum. İlk 16 poz için kamerayı alçak bir pozisyondan, objeye 10-15 dereceyle yukarıdan bakacak şekilde ayarladım. Tablanın tabanındaki çizgileri referans alarak 16 farklı açıdan çekimleri yapıp bir tam turu tamamlayınca, kamerayı biraz daha yukarı kaldırıp biraz daha dik bir açı ile (tahminen 35-40 derecedir) objeyi görecek şekilde konumlandırıp tablayı bir tam tur daha çevirip 16 yönden fotoğrafladım. Ancak bu turda, tabladaki çizgileri referans noktama hizalamak yerine, iki çizginin ortasında kabaca 1/3 lük bir mesafeyi referans noktama hizalayarak fotoğrafladım. Böylece bu ikinci seviyeden çekilen fotoğraflar ile ilk seviyeden çekilen fotoğraflar aslında tam oalrak aynı açıdan çekilmemiş oldu ve fotoğraflardaki örtüşme oranını arttırmış oldum bir nevi. ikinci kat bittikten sonra da kamerayı kabinin izin verdiği en yüksek konuma yükseltip tahminen 60 derece bir açıyla aşağı bakacak şekilde, bir 16 lık seri daha çektim. Bu seride de tabladaki iki çizgi arasının 2/3 lük mesafesini yerdeki referans noktama hizalayarak ilerlediö. Böylece yatayda toplam 16 yerine 48 farklı yönü kaplamış oldum.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Fotoğraflama, ışık koşulları kabin vs tamam, ama yöntemin başarılı olması için objemizin de belli özelliklere sahip olması gerekli. Sonuçta unutmayın ki yazılımın objenin şekli ile ilgili hiçbir fikri yok, sadece fotoğraftaki (2 boyutlu yüzey) pixellerden yola çıkarak objeyi yeniden yapılandırmaya çalışıyor. Her bir fotoğraf karesinde, yazılımın kullanabileceği ne kadar çok "işe yarar" pixel varse yazılımın objeyi yeniden yapılandırması da o kadar doğru olacaktır.

Örneğin tek renkli bir obje fotoğrafı yazılıma tutunacak çok az şey sağlayacaktır. Böyle bir objede sadece objenin dış hatlarındaki pixeller yazılım için "işe yarar" olacaktır. O yüzden tek renk bir objenin yeniden yapılandırılması neredeyse imkansız. Hele bir de obje yüzeyi parlak ise hikaye bambaşka bir hal alır, çünkü her fotoğrafta farklı yerde olan bir parlama olacaktır. Zavallı yazılım bunları bir araya getirip birleştirmeye çalışırken mavi ekran vermesin de ne yapsın :) Şeffaf bir objenin de bize hiçbir faydası olmayacağını söylemeye gerek yok sanırım :D

O zaman ne yapmalı dersek, benim için en kolay yöntem elimdeki objeyi boyamak. Sonuçta plastik model parçası, elbet boyanacak. Boyarken de tek renk yerine birbirleri ile kontrast oluşturacak renklerle ve olabildiğince "yamalı bohça" tadında olmasında fayda var. Bu sayede yazılıp obje üzerinde tutunabileceği ve sonra konumlandırabileceği pek çok özelliğe sahip oluyor. Aşağıda ilk denemem olan Hurricane Radyatörü ön kısmının boyanmış halini görebilirsiniz. Bu boyamada fırça izleri faydalı oluyor aklınızda olsun :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Peki objemizi boyamak gibi bir seçenek yoksa ne yapmalıyız. Uzmanlar bir şekilde objenin üzerinin tozlanmasının faydalı olacağında hemfikirler :) sonuçta toz parçacıkları yazılıma tutunacak noktalar sağlıyor olacak. Hatta bu amaçla satılan sprey malzemelerin olduğunu da gördüm araştırmalarım sırasında. Tarama yapılacağı zaman bu spreylerle objenin yüzeyini "taranabilir" hale getirip işlem bitince su ile yada silerek artık nasılsa objeyi orjinal hale getirmek mümkün olabiliyor sanırım. Şimdilik benim konum ve ilgi alanım bu değil. Bu sorunun benim için en belirgin oalcağı yer, modelin cam kısımlarının taranması olacaktır. Onları da aynı modeli inşa edermiş gibi maskeleyip boyayarak taranabilir hale getirmeye niyetliyim.
 
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Gelelim ilk uygulama, deneme sonuçlarına. Bu kısım zaten Super cobra başlığında var, oradan alıntılarla devam ediyorum:

...

Buarada çok süper harika müthiş bir fotoğraflama kabini yaptım, döner tablamla birlikte Hurricane'in radyatörü ile ilk fotoğraflama çalışmasına da başladım, açıkçası sonuç alamayacağımı bilmeme rağmen ilk seriyi parça çıplak plastik halindeyken yaptım. Bu yöntemin temel prensiplerine tamamen aykırı ama biraz arayüze elim alışsın diye biraz da yazılımın ne şekilde çuvallayacağını görme merakıyla böyle başladım. yazıılım daha kamera pozisyonlarını algılamaya çalışırken "ben oynamıyorum ya" dedi :D :D :D

sonuç olarak ilk deneme "göz göre göre" çuvallama. İkinci denemeden daha umutluyum ama.


...

Tarama işinde son durum: işin en son aşaması olan hem "texture" hem de "mesh" in birleştirilmiş halde olduğu "nihai ürün"ü üretti yazılım. Detayları benim amacım için fazlasıyla yeterlidi, yapmam gereken son şey olan dosyayı .obj formatında kaydetme işlemini yaparken hop, bilgisayar kapandı :D :D :D sanırım biz evde yokken güncelleştirme yüklemiş ve yeniden başlamaya ihtiyacı olduğuna karar vermiş, zira güncellemeleri yükleyerek yeniden açıldı... Amma velakin bizim iş de güme gitti. Neyse ki en çok zamanımı alan her bir fotoğrafı tek tek maskeleme işini kaydetmiştim, şimdi o aşamadan itibaren yeniden başlıyorum :) obje çok büyük olmadığı için ve hızlı ayarları tercih ettiğim için aşırı uzun süren bir işlem dizisi değil, bir iki saate bitmiş olur diye umuyorum...

...


Buyrun ilk denemenin sonucu:

Önce gerçek obje:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunlar da taranmış halinin bilgisayar ekranındaki görünümü:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sonuç mükemmel olmamakla birlikte ilk deneme için gayet güzel. Bu teknikte kesinlikle gelecek var. [emoji1303]


Türker Akgün' Alıntı:
Eline sağlık Evren hocam. Fotoğrafta sanki yazılım kanalı dolu kesit algılamış gibi mi gördüm, yoksa bana mı öyle geliyor ?

Bu fotoğrafını paylaştığım sonuçta yüzeyi oluşturan eleman sayısını birhayli düşürecek bir filtre uygulatmıştım, yazılım da kanalın üst tarafını bir ağ ile kapatmış kısmen. İşin aslı, yazılımın objeyi detaylı bir şekilde algılayabilmesi için objenin de bol miktarda farklı renk ve doku içeriyor olması gerekli. Daha önce bahsettiğim gibi, düz çıplak plastik halinde hiçbirşey elde edememesinin nedeni bu, görüntüleri birbirine bağlayıp kamera açılarını belirleyecek sonra da her bir pikselin uzaydaki koordinatlarını atayabileceği yeterince dayanak noktası yok. YAzılıma yardımcı olmak için parçayı rastgele bir şekilde ve olaildiğince karmaşık boyadım. İç tarafı benim için çok önemli olmadığı için de sadece ağza yakın yerleri üstün körü boyayıp geri kalan, derinlerde olan yerleri boyanmamış bıraktım. Yazılım da o kısımlarda tutunacak birşey bulamadığı için çuvallıyor. Eğer şekil içiyle dışıyla tam olarak önemli olsaydı iç tarafı da dışarısı gibi boyayıp yazılımın doğru bir şekilde modellemesini sağlayabilirdim.

Buarada, aynı veri (fotoğraf) grubundan elde edilmiş, ama farklı ayarlarla oluşturulmuş 3 modelim var elimde. İlk denememde yazılımın önceden belirlenmiş ayarlarıyla ve hızlı işlenecek seçenekle yapmıştım. Aslında oldukça detaylı bir model çıktı ortaya. nihai ürün olan .obj formatındaki dosya yaklaşık 70 Mb boyutunda. Bu meretin sonunda gördüm ki fazla detay da iyi değil, zire yüzey aşırı girintili çıkıntılıydı. Sonraki denemelerde, olması gerektiği gibi, hazır tanımlanmış ayarlardan çıkıp ince ayar yapabilmemi sağlayacak şekilde her bir parametreyi kendim tanımlayabileceğim yollara girdim ve ufak ufak denemeler yapıp her parametrenin sonucu ne şekilde etkilediğini görmeye başladım. Mesela ikinci deneme yukarıda fotoğraflarını gördüğünüz deneme, modeldeki eleman sayısını birhayli kıstım ve bir yüzey yumuşatma filtresi tanımladım. Sonuç dosyası 1 Mb'ın çok az altında ve modelin yüzeyi çok daha düzgün, ama detaylar yeterince yakalanamıyor. Bir sonraki denememde yüzey düzeltme filtresine biraz daha ince ayar yapıp, eleman sayısını da arttırdım. Bu ayarlarla dosya boyutu 16,5 Mb oldu ve katı model de bence içlerindeki en kabul edilebilir olan.

Paylaştığım ekran görüntüleri modelin boyalı yüzeyini gösterdiği için biraz aldatıcı oluyor ve gerçek yüzeyi tam anlamıyla gösteremiyor. Katı modeli 3D yazıcıda basmak için dilimleyici yazılımına aldığımda gerçekler ortaya çıkıyor. Aşağıdaki fotoğraflar dilimleyici yazılımından ekran görüntüleri. Modeller soldan sağa doğru yukarıda anlattığım deneme sırasıyla dizililer. En soldaki model ilk deneme, en sağdaki de 3. deneme sonucu.

Ekran görüntüleri yukarıda metin ile anlattığım mevzuları gayet güzel gösteriyor...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu modelleri yazıcıda basılmak üzere dilimlediğim zaman en kesitleri görebildiğim için durum çok daha net bir hal alıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Olayı sadece bu radyatör parçasına indirgersek 3. denememdeki ayarlar benim kullanım amacım için fazlasıyla yeterli sonucu veriyor. Bu mereti istediğim boyutta basıp, biraz macun biraz astar biraz da zımpara ile kalıp alınabilecek hale getirebilirim. Ama esas amacımız olan Super Cobranın çok daha karmaşık yüzeye sahip olduğu düşünülürse ve modelin de daha büyük daha fazla detay barındıracağını da hesaba katınca bu ince ayarlarla bol miktarda deney yapmak gerekeceği görünüyor. Ama daha önce de belirttiğim gibi sonuçlar oldukça umud vaadediyor :)

...


Bundan sonra da bu konuda yaptığım çalışmaları, edindiğim tecrübeleri, başarı ve başarısızlıkları bu başlıktan paylaşmaya devam edeceğim :) ilgilenen merak eden varsa da istedikleri detayı sorabilirler, bildiğim kadarıyla yanıtlarım bilmediklerimi de birlikte öğreniriz :)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Evren Hocam tek kelime ile yine harika bir konu olmuş. :bravo: :thumbup:

Kimbilir ne kadar zaman harcayarak kazandığınız bilgileri burada bize 10 dak okuyacak şekilde hap geline getirmişsiniz %p

Bu arada meslek icabı bu konunun servis tarafında olduğunuzu da öğrenmiş olduk :D Artık kendi küçük mutfağınızda yemek pişirme fırsatı da doğmuş oldu bu proje ile ;)

Hazır SCALE almamaya karar verdiğinizde en çok sevinmelerden birisi ben olmuştum hatırlarsanız. Zira kendi SCALE yapma projesi ile tüm :RCKolik: ailesi sizinle bir çok şey öğrenebilecekti ki ilk meyvasına aldık, çok lezzetli oldu :halay: :yuppi:
 
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Bugün sınırlı vakitte bir deneme daha yapayım dedim. Deneme konusu olarak da Super Cobra gövdesine zıpladım.

Önce bir gövde yanına çok kaba olacak şekilde ve "tozlama" tekniğiyle haki boya püskürttüm. Madem o toz spreyleri işe yarıyor, bunun da işe yaraması lazım diye düşündüm. TEk renk, ama alt yüzeyi tam kapatmadan, ve boya kalın toz partikülleri olarak yüzeye yapışacak şekilde boyadım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra kabini falan kullanmadan kötü ışıklandırma koşulları altında 50 foto çektim, fotoğraf yönleri için yukarıdaki 16 yön 3 yükseklik prensibini takip ettim. iki tane de yanlışlıkla fazladan foto çekmişim [emoji4]

Sonra fotoları yazılıma yükledim, herhangi bir maskeleme yapmadan işle dedim, 50 fotodan sadece 18 tanesini kullanabildi, haliyle sonuç çok iyi değildi.

Sonra fotoğrafları maskeleyerek yazılıma biraz yardımcı oldum, bu sefer 45 fotoğrafı kullanabildi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hazır maskelemeden bahsetmişken, kısa bir anlatım yapayım. Maskeleme ana yazılım altındaki bir alt yazılım ile yapılıyor ve aslında işlem oldukça basit. Arayüzde tüm fotoğraflarınız listeleniyor, maskeleyeceğiniz fotoğrafı seçince ana ekranda o fotoğraf çıkıyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


pek çok maskeleme aracı var, ama en basit kullanılanında yazılımın kullanmasını istediğiniz alana kırmızı bir çizgi çiziyorsunuz:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


sonra da maskelemek istediğiniz alana başka bir araç ile mavi bir çizgi çizdiğiniz anda yazılım ayrımı yapıyor ve maskelemeyi de yapıp maskelenmiş alanı kırmızıya boyuyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tabi obje ile arka plan rengi ne kadar karşıt ise bu maskeleme de o kadar başarılı oluyor. Eğer ilk seferde maskeleme tam istediğiniz yerleri kaplamadıysa bu kırmızı ve mavi "kalemleri" kullanarak daha detaylı bir maskeleme yapmanız mümkün oluyor. En temel ihyitaç obje ile arka plan renkleri arasındaki karşıtlık. Örneğin bu denememde belli açılarda oluşan gölgeler (ışıklandırma kötü demiştim [emoji4] ) modelin grisi ile yakın renkteydi ve o kısımları temiz bir şekilde maskelemem mümkün olmadı. (sonuca etkisini de göreceksiniz az sonra)

İlk kamera konumlandırma ve seyrek nokta oluşturmayı elde edince, bir sonraki aşama olan yoğun nokta oluşturmaya geçtim. Burada da önceden tanımlı ayarlarla ilerledim. sonraki aşama da bu yoğun nokta bulutundan ağ oluşturma, yine önceden tanımlı ayarlarla ilerledim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


bir sonraki aşamada da bu ağ ile görüntüyü giydirme. yine ayarları fazla kurcalamadan ilerledim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Oluşan ağın Fusion 360 taki görünümü de şöyle:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ehh, biraz süper cobrayı andırıyor [emoji4] toplam 1.5 saatte bu kadar şey elde etmek bile bişey [emoji4]

Sıradaki aşama adam gibi bir fotoğraflama stratejisi ile ve adam gibi ayarlarla gerçek taramaya girişmek...
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

İlk denemenin vücut bulmuş halini de paylaşayım :)

Hurricane radyatörünün ön kısmını uygun boyuta getirip yazıcıda bastım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Doğal olarak obje büyüyünce yüzeydeki bozukluklar da daha bir belirgin hale geldi. Ama bunlar rahatlıkla macun zımpara aşamasında giderilebilecek şeyler. Açıkçası fazlaca bozuk kısımlar biraz yumuşatılınca gerçekçi bir yüzey olacak gibi duruyor, sonuçta bu meretler incecik aluminyum levhalardan yapılma kaportalardı ve yüzeyleri asla mükemmel düzlükte olmazdı...

Parçayı modeldeki yerine oturtunca da fena görünmedi...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Orjinal parça ve taranıp 3.5 kat büyütülerek (24/6.85) basılan parça yanyana:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Radyatör kaportasını arka kısmıyla birlikte tekrar tarayacağım. Eğer daha iyi bir sonuç elde edersem onu basıp kalıbı alacağım, eğer sonuç daha iyi olmaz ise bu parçanın arka kısmını dahtadan yapıp (zor olan kısım ön taraftı sonuçta) kalıplayacağım.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Maskeleme, sprey boya ve toz ile yüzeyi belirginleştirmek ve özellikle özel sonradan silinebilsen hazır boyalar....

Tek kelime ile Harika teknikler :thumbup: Dur bakalım daha neler öğreneceğiz neler :yuppi:

Bu arada hızlı ve kısmı özensiz 1.5 saatlik çalışma sonucu böyleyse, doğru ışık altında çekilen resimler ile çok daha başarılı sonuçların çıkacağı kesin Evren Hocam :thumbup:
 
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Yeni bir deneme geliyor, bu sefer fotoğraflamada az biraz farkli bir strateji takip ediyorum.

Konu nesne hurricane radyatörü ama tam haliyle.
Fotoğraflama öncesinde maskeleyerek yazılımın görmezden gelmesini istediğim alanları yeşil/sarı bir renkle boyadım. Parçayı balsadan bir ayağa tutturup zeminden yukarda duracak şekilde döner tablaya koyup, kabin içinde güzel bir ışıklandırma ile fotoğrafladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yine 16 yön 3 farklı yükseklik, ama bu sefer bir yükseklik aşağıdan yukarı bakacak şekilde, birisi hemen hemen yatay sonuncusu da yukarıdan aşağıya bakacak şekilde oldu. Eğer bu işe yararsa süper kobra gövdesini bütün halinde modellemek için uygulayabileceğim bir strateji kurdum kafamda :)

Ben müsadenizle maskelemeye girişeyim şimdi :)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Hadi inşallah bu yeni yöntem ve maskeleme güzel sonuç verir Evren Hocam %p
 
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Bu sefer gerçek anlamda bilgisayarın sınırlarını zorluyorum [emoji4]

Detaylı ayarlarla ilerledim. Daha yoğun nokta bulutu aşamasında yazılım uyarı verdi, “bu bilgisayarın RAM’i bu ayarlar için yeterli değil, işlem sonuçlanamayanilir” diye ve RAMi %100 e varan oranlarda kullandı...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yine de, biraz uzun da sürse, yoğun nokta bulutu oluşturmayı ve bu noktalardan da ağ oluşturmayı başardı. Oluşan ağ fena görünmüyordu, sadece radyatörün ön kısmındaki ince şeriti yeniden yapılandıramamış görünüyordu. Toplamda da 2.3 milyon! Elemanla oluşturdu ağı [emoji4]
Sonrasında yerel saat ile saat 16:20’de son adım olan ağ ile görüntüleri birleştirip “dokulu” ağ oluşturma işlemini başlattım. Hala aynı işlem devam ediyor (saat 20:00). Ama zavallı bilgisayarın RAM’ini dibine kadar kullanıyor :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eşime hediye olarak bir çift 8GB ram mi alsam [emoji23]

Ben de biryandan bilgisayar karşısında bir super cobra maketinin govdesini toparlayıp kapattım. Kanopiyi maskeleyince tarama için boyamaya hazır olacak...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Plastik modelin kanopi maskelemesi bitti ama zavallı bilgisayar hala debeleniyor [emoji23][emoji23][emoji23]

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Bu şekil kullanmaya devam edersen, bilgisayarın RAM erken eskiyecek Evren Hocam :laugh: ;D
 
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Bu şekil kullanmaya devam edersen, bilgisayarın RAM erken eskiyecek Evren Hocam :laugh: ;D

Duman yada koku çıkmadığı sürece sorun yok Adminim ;D

Akşam pek merak ettiğim bir şeyi öğrendim ve sonuç tahmin ettiğim gibi çıktığı için de pek bir mutlu oldum :)

şimdi lütfen aşağıdaki iki objeye bakınız:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İkisi arasında herhangi bir fark gören var mı?

Ben söyleyeyim farklarını:soldakini yapmak yaklaşık 9 saat sürdü, sağdakini yapmak ise 15 dk :)

O kadar fark olmasının sebebi bizim amacımızda hiçbir şekilde kullanılmayacak bir özellik, ağın üzerine giydirilen görüntünün kalitesi! Temelde her iki modelin de ağ yapısı aynı. Bizim için önemli olan da zaten modeli oluşturan ağ. Dün ilk deneme sonuçlanınca yüzey kalitesi çok hoşuma gitti, ama en çok zaman alan kısmın ağ ile fotoğrafların birleştirilmesi olunca ayarlara derinlemesine bir girdim, fotoğraf kalitesini düşüren bazı ayarlamalar yapınca yazılımın aynı ağı nihai hale getirmesi sadece 15 dakika sürdü :halay: :halay: :halay:

Genel olarak modelin detayları harika, çok küçük kabartılar, panel çizgilier vs de yakalanmış. Ama sorunlu olan pek çok yer de var tabiki. ama bunlar için bir "mesh editor" ile sonradan çalışma yapmak gerekli. Elimde zaten Autodesk Meshmixer (bedava) vardı ama sadece 3 boyutlu bası işleri için nadiren kullanıordum. Biraz onu kurcalayayım bakalım bu tür ağ problemlerini düzeltebilecek miyim. Öte yandan problemlerin tamamı modelin sınırlarında oluşmuş. Eğer modelin bir tarafı açık olmasaydı, her yönünü taradığım, dolu bir obje olsaydı (süper kobrayı bu şekilde taramak niyetindeyim) bu sorunlar da olmazdı diye tahmin ediyorum. Çok yakında göreceğiz :) Artık sırada Süper Kobra gövdemizin taranması var :yuppi: :yuppi: :yuppi:
 
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

Fotoğraflanmaya hazırız :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Fotogrametrik 3 Boyutlu Tarama Üzerine Denemeler

9 saat nerde, 15 dak nerede :laugh: :D

Evren Hocam sen bu işi çözdün sayılır :bravo: :halay: Merakla Süper Kobra tarama sonuçlarını bekliyoruz. Özellikle tam bir obje olarak bakalım sonuç nasıl olacak ;)