Helikopterde Yaşanan Olası Kuyruk Sorunları ve Çözümleri

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
13,575
Tepkime puanı
15,114
Yaş
44
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Model helikopter ile uğraşan neredeyse bütün modelciler kuyruklarıyla alakalı sorunlar yaşamaktadır. Bu konumuzda model helikopterlede yaşanan kuyruk problemlerinin sebep ve çözümleri üzerinde duracağız. Malesef sorunu tespit etmek ve çözüm bulabilmek için bazen ciddi çaba sarfetmek gerekmektedir. Amacımız özellikle yeni başlayan arkadaşlarımız için bu süreci biraz daha kolaylaştırmak olacaktır.

Benim Sorunum Hangisi:

A) Kuyruğum aşağı-yukarı sallanıyor,
B) Kuyruğum sağa-sola sallanıyor,
C) Kuyruğum bana doğru dururken gazla oynadığımda kendi kendine sürekli sağa doğru hareket ediyor.

Neleri Kontol Etmeliyim ve Çözümü Nedir ?

A) Kuyruk aşağı-yukarı sallanıyor :
Bu durum modelimizin kafa devrinin anormal bir şekilde düşük olması haricinde genellikle mekanik bir problemin habercisidir. Peki neleri kontrol etmeliyiz :

- Ana pervanelerimizi pal tutuculara bağlarken sıkılık eşit şekilde ayarlanmış mı ?
- Ana pervanede tracking problemi var mı ? Pallerde TRACKING Ayarı :
- Kullandığımız ana pervaneler balanslı mı ?
- Main Shaftımız düz mü ?
- Feathering Shaftımız düz mü ?
- Rotor Damper'larımız sağlam mı ?
- Rotorumuzda eğik, dönüş sırasında balans yapabilecek bir elaman var mı ? ( Örnek flybarlı modellerde paddle’ların paralel ve çubuğun eşit mesafede ayarlanmış olması gibi )
- Main Shaft’ta boşluk var mı, aşağı yukarı milimlik bile olsa hareket ediyor mu ?

B) Kuyruk sağa-sola sallanıyor :
Bunun sebebi hem MEKANIK olabilir hem de AYARLAR la ilgili olabilir.

Öncelikle yapılması gereken mekanik kontroller nelerdir diye bakalım :

- Kuyruk pallerinin yönü doğru mu ?
- Kuyruk pervanelerimizi pal tutuculara bağlarken sıkılık eşit şekilde ayarlanmış mı ?
- Kullandığımız kuyruk pervaneleri balanslı mı ?
- Kuyruk servosundan gelen link rahat bir şekilde eğilip bükülmeden hareket edebiliyor mu?
- Modelimiz torq tube’lü (şaft aktarmalı) ise torq tube düz mü ?
- Modeliniz belt drive’lı (kayış aktarmalı) ise kayış gerginliği uygun mu, dişlilerde sıyırma var mı ?
- Gyronuz modeliniz üzerinde uygun yere uygun gyro pad kullanılarak yerleştirilmiş mi ? GYRO Pad Nedir ? Ne işe Yarar ? Nasıl Kullanılır ?
- Kuyruk servosunun dişlileri sağlam mı ?
- Kuyruk Shaftımız düz mü ?
- Kuyruk rotor mekanizmamız akıcı ve rahat bir şekilde hareket edebiliyor mu ?
- Kuyruk rotoru veya aktarma sisteminde kullanılan rulmanlar sağlam mı ? RC Heli Kumanda Ayar -5.1 : Kuyruk PALI, Kuyruk Toplama ve Temel Bilgiler

Ayarla ilgili kontrollere gelirsek :

- Gyro refleks kontrollerinin gereğinden fazla olması, yani gain değerimizin olması gerekenden yüksek ayarlanması. Çözüm gain değerinin azaltılmasıdır. GYRO GAIN Ayarı :

C) Kuyruk bana doğru dururken gazla oynadığımda kendi kendine sürekli sağa doğru hareket ediyor :
Öncelikle bir önceki maddede aktarılan bütün mekanik kontrolleri bu bölümde de yapmanızı tavsiye ederiz.

Bu hareketin sebebi genellikle ana pervanenin dönmesinden kaynaklanan torkun kuyruk tarafından yeterli miktarda karşılanamıyor olmasıdır. Helikopterimize etkiyen bu kuvvetin biliniyor olması sebebiyle Gyro ve Kuyruk Servosu’nun işini kolaylaştırmak için torka karşı yönde peşinen kuyruk pervanesine yeteri kadar açı verilmektedir.
RC Heli Kumanda Ayar -9.2 : Kuyruk PAL ACISI Kontrollü - GYRO Rate

Hedefimiz gyro’muz RATE MODE’da iken hiç trim vermediğimiz durumda kuyruğumuzun torka yenik düşmediği ve sabit kaldığı noktayı bulmaktır. Bunu sağlamak için kuyruk açımızı doğru yönde mekanik olarak arttırmamız gerekir.
RC Heli Kumanda Ayar -9.2 : Kuyruk PAL ACISI Kontrollü - GYRO Rate

Bu ayarı tamamladıktan sonra gyromuzu HEAD LOCK MODE’a alır ve doğru gain ayarımızı bulma aşamasına geçeriz. Sadece bir limit ayarı yapılarak bu ayara bakılmaksızın da gyromuzu HEAD LOCK MODE’a alıp gain ayarı yapabiliriz fakat bu performans açısından en iyi çözüm değildir. Bu arada gyro'muzun hangi mode'da olduğu ve nasıl ayarlandığıyla alakalı bilgilere aşağıdaki konulardan ulaşabilirsiniz:

Gyro nedir ? Gyro modları nelerdir ?
RC Helikopterde Gyro Mod Kontrollü Nasıl Yapılır ?
Kumanda üzerinden GYRO Mod Ayarı / Seçimi Nasıl Yapılır ?

Eğer gyromuz HEAD LOCK MODE’da iken gazla oynadığımızda kuyruğumuz kaçırıyorsa :

- Gyro refleks kontrollerinin yetersiz olması, yani gain değerinin olması gerekenden düşük ayarlanmış olması sorunun sebebi olabilir. Çözüm gain değerinin arttırılmasıdır.
GYRO GAIN Ayarı :

- Gyro'nuz kuyruk servonuzun hareket limitleri içerisindeki fiziki maksimum kontrolü veriyor olmasına rağmen torka karşı koyamıyor olabilir. Bu durumda:

a) Kuyruk servonuzun limitlerinin doğru ayarlanmamış olması sebebiyle ihtiyaç duyulan fiziki hareket yapılamadığından kuyruğunuz tutmuyor olabilir. Çözüm yeniden limit ayarının yapılmasıdır.
Aşağıdaki GYRO Konfigurasyon Prosedurleri kısmından detaylı bilgilere ulaşılabilir

b) Kuyruk pervanenizin maksimum hareketi aldıktan sonra bile torku yenecek kuvveti üretemiyor olması, yani çok düşük kafa devri soruna sebep olabilr. Çözüm doğru bir throttle curve ayarı yapılmasıdır, devir arttırılacaktır.
Konuya Link verilecek

c) Ana pervanenizdeki açılanmanın devir artışına göre çok fazla olması sebebiyle modeliniz üzerine etkiyen yüksek torka kuyruğunuz karşı koyamıyor olabilir. Çözüm doğru bir pitch curve ayarı yapılmasıdır, yani açılar azaltılacaktır.
PITCH Curve (Açı Eğrisi) :

Tüm bu kontrollerin yapılmasına rağmen istenilen kuyruk performansı yine de elde edilemeyebilir. :'( Bu durumda beklentilerinizi karşılayabilmek için gyro ve kuyruk servonuzda bir upgrade yapma ihtiyacınız olacaktır. Gyro ve servonuzun yapısal limitlerini herhangi bir mekanik revizyon veya ayarla değiştirebilmek mümkün değildir malesef. Bu durumdaki revizyonlar ise ilave yatırımlar gerektirecektir.

Faydalı olması dileğiyle. :saygilar:

GYRO TEMEL Terimleri ve Bazı GYRO Konfigurasyon Prosedurleri
1- GYRO da Karıştırılan Temel Terimler ve Anlamları :
2- SPARTAN QUARK GYRO Konfıgurasyon Proseduru :
3- ALIGN GP780 GYRO Konfıgurasyon Proseduru :
4- ALIGN GP 790 GYRO Konfigurasyon Proseduru :
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa Hacılar
Helikopterde Yaşanan Olası Kuyruk Sorunları ve Çözümleri

Türker'im aynen dediğin gibi helide en zor ayar yapılan kısım kuyruk :-\ Her ne kadar şu ana kadar değişik konular içerisinde bu konuyu oldukça detaylı bir şekilde ele almış olsak bile, özellikle sorun çözümü sırasında böyle bir YOL HARITASINA ihtiyaç vardı %p

Eline emeğine sağlık. Konu gerek kırılım gerekse mevcut konulara linkler ile süper olmuş :thumbup: Artık kuyruk sorunlarına çözüm bulmak çok daha kolay :RCKolik:
 
Türker Bey yazınızı dikkatlice okudum, fakat derdime derman bulamadım,sizlerden bir sorunum için yardım talep ediyorum. sorunum şu ; Blade CPS 6 kanal mikro helim var, geçen günlerde bir düşüş yaşadı ve düşüşten sonra şöyle bir problem oluştu. Helikopter yarı güçte iken havalanmaya çalışırken, kuyruk motorunu sola dönmesi için kolu sola götürdüğümde kuyruk motoru duruyor ve heli yerde olmasına ramen dengesini kaybediyor, aynı durum sağa çevirmek istediğimde olmuyor, yani gaz kolunu sağa götürdüğümde heli olduğu yerde sağa dönüyor,( normal olan ) , tabi sesi eskisi gibi değil garip bir ses çıkararak çalışıyor, ama sola götürdüğümde motor duruyor dönmüyor. bir kaç denemeden sonra hızlıca tam güç verince sağ sol yapınca havalanıyor kontrolü zor olsada havada tutabiliyorum fakat gücü yarıya getirdiğimde sola götürür götürmez güç kolunu, elektiriği kesiyor ve normalde mavi olan led renkleri kırmızıya dönüp sinyal almamaya başlıyor heli. Biliyorum biraz uzun ve karmaşık ama problemi 1 haftadır çözemiyorum bu yüzden sizlerden yardım almak istedim.
 
Helikopterde Yaşanan Olası Kuyruk Sorunları ve Çözümleri

Benzer problem benim de başıma geldi. Ana kart üzerindeki kuyruğa giden kablo hasarlı idi. Kontrol edin


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 
Ne yazık ki elektronik olarak hiçbir sıkıntı tespit edemedim, memlekette olduğum için bir tekniik servisede götüremiyorım :)
 
Helikopterde Yaşanan Olası Kuyruk Sorunları ve Çözümleri

Elektronikci de bulsan, onun derdinden anlama ihtimali dusuk zaten ne yazik ki.

Kuyruk motorunun sola komutta yavaslamasi zaten normal biseydir, sol rudder komutunu yavaslayarak yani ana palin torkuna karsi koymayi birakarak verir. Dususte motorun zarar gormus ve tam gucte calisamiyor olabilir.
 
Evet haklısınız, ama kuyruk motoru yavaslamıyor, direk duruyor sola götürünce, bu hobbyde çok yeniyim, çok okudum bulamadım sorunu, ama 1 haftalık detaylı incelemem neticesinde sizin yazdığınızın doğru olduğunu düşünüyorum, çünkü sağa çevirdiğimde de ses çok garipleşiyor.
 
Helikopterde Yaşanan Olası Kuyruk Sorunları ve Çözümleri

İste motor zarar gormusse eger, tam hizla donecegi yerde donebildigi kadar donuyordur, yavaslayacagi yerde de duruyordur demek istedim. Tabi bu Safak'in dedigi gibi baska bir sorundan da kaynaklanabilir. Bisey demek zor
 
Teşekkür ederim bildiğiniz kadarı ile yardım ettiğiniz için , bir teknik servise gitmek şart sanırım, bilgisini paylaşan herkese teşekkür ederim, iyi akşamlar.
 
Nasıl düşünürsün bilmem ama bu işin teknik sevisi diye düşündüğünden fazlası burada zaten. Neredeyse 10 yıldır bu hobideyim teknik servis diye bir şey de görmedim daha heliyi bir yere götürüp şuna bir bakın deyip üstünede bakım parası vermedim, kırım mı var - arıza mı var bunun üstesinden kendin gelmen lazım bildik tanıdık birilerinin yol göstermesine güvenebilirsin değişecekse parça değişecektir en fazla sonra devam. açıkçası servis diye götürdüğün yerde bundan fazlasını yapmayacaktır birde üstüne fazlasıyla para verirsin.

Bana öyle geliyor ki senin ilacın bu bu tip modellerde kablolar hasar görür, lehimler kopar, kuyruk motoru her darbeye açıktır çabuk arızalanır değiştirip tekrar dene. hobiyle ilgili öğrenmen gereken bu işin teknik serviside sensin pilotuda sensin ;)

Geçmiş olsun :saygilar:
 
Mustafa Bey, açıklamanız, yol göstermenizden dolayı çok teşekkkür ederim, önceki mesajda da belirttiğim gibi henüz çok yeniyim, tamir işinden de pek anlamıyorum, elim yatkın aslında ama bilgim yok, yanlıs bir şey yapıp köklü bir zarar vermemek adına servise götürmem gerekiyor sanırım dedim, keşke yakınımda bu işten anlayan biri olsaydı yol gösterebilen, malesef yok, forumda da çok okudum farklı farklı şeyler olmuş olabileceğini öğrendim
Bundan dolayı kendim bilmeden bir şeyler yapmak istemedim, aksi taktirde kesinlikle size katılıyorum, bu hobinin bir parçasıda kendin bir şeyleri yapabilmek. Saygılar.
 
konuyu nereye açacağımı bilemedim yanlış bir yere yazdıysam özür dilerim şimdiden :(

trex 450 plus var bende biraz rüzgarlı havada uçmaya çıktığımda kuyruk rüzgarı yenemiyor :eek: yendiğindede diğer tarafa hızlı bir şekilde dönüyor

sonuna kadar ruder versemde bazen dönmüyor kuyruk. ama rüzgarsız havada hiçbir sorun yok

bi sorundan kaynaklı bir problemmi sizce ?
 
Helikopterde Yaşanan Olası Kuyruk Sorunları ve Çözümleri

emin kurt' Alıntı:
konuyu nereye açacağımı bilemedim yanlış bir yere yazdıysam özür dilerim şimdiden :(

trex 450 plus var bende biraz rüzgarlı havada uçmaya çıktığımda kuyruk rüzgarı yenemiyor :eek: yendiğindede diğer tarafa hızlı bir şekilde dönüyor

sonuna kadar ruder versemde bazen dönmüyor kuyruk. ama rüzgarsız havada hiçbir sorun yok

bi sorundan kaynaklı bir problemmi sizce ?
Muhtemelen kumanda üzerinden doğru GAIN değeri gitmediği için kuyruk gyrosu RATE modda kalmıştır. RATE modda kalan kuyruk, rüzgara karşı mücadele edemez.

Kontrollü şu şekilde yapıyoruz. Bir bakar mısın sen de durum ne ?

1- Rudder stick SAĞ ve SOL komutlar verilip bırakılınca, kuyruk slider ortaya gelip kalıyor ise Gyro "Rate Mod" demektir.
2- Rudder stick SAĞ ve SOL komutlar verilip bırakılınca, kuyruk slider kenarlarda kalıyor ise Gyro "Head Lock Mod" demektir.

Çubuklu model için zamanında şöyle bir konu açmıştırk. Kontrol kısmı FBL modeller için aynen geçerli.



Bu arada senin model FBL değil mi ? Bir de FBL ünite olarak ne kullanıyordun ?

Gyro modlarını açıkladığımız konumuz ise :

 
Helikopterde Yaşanan Olası Kuyruk Sorunları ve Çözümleri

yok Head Lock Mod da kullanıyorum mehmet abi.
ünite align 3gx mrs ünite kullanıyorum
 
Helikopterde Yaşanan Olası Kuyruk Sorunları ve Çözümleri

emin kurt' Alıntı:
yok Head Lock Mod da kullanıyorum mehmet abi.
ünite align 3gx mrs ünite kullanıyorum
Kuman'da dan gain değerini değiştirdiğinde fbl unite içinde de değiştiğini teyid edebiliyor musun peki?


Sent from my iPhone using Tapatalk