Hızlı uçuş sırasında pervanenin kırılması

Yusuf Daşkaya

Yeni Uye
Katılım
13 Haz 2021
Mesajlar
32
Tepkime puanı
5
Yaş
22
Konum
Türkiye
İlgi Alanı
Multikopter
Topladığımız quadcopter üst üste 4-5 kere 10 m/s den hızlı uçtuğumuzda (uçuşlar yaklaşık iki dakika sürüyor) bir pervanesi havada ortadan ikiye ayrılıyor. İniş yaptığında hala somun vesayre üstünde duruyor. Pervanelere motorbitten almıştık. Marka vb sorunlar olabilir mi? Motor sunnysky x2212 980kv. Pervane 10,45.
 
Kontrol Kartınız
Pixhawk
Model Sınıfı
Quadcopter
Motor, Pervane ve ESC
Sunnysky x2212 980kv, 10.45, hobbywing 40A
Kumanda Alıcı ve Verici
-
Extra Ekipman
-
Pervaneyi takarken somunu fazla sıkmış olabilir misin?
Pervanelerin balansı yapmışsındır diye düşünüyorum. Balansı yapılmamış bir pervane de en zayıf yerinden kırılabilir.
Çok zayıf bir ihtimal de olsa imalat kaynaklı bir parti malda bir sıkıntı olmuş olabilir ama bu da montaj öncesi kontrolde belli olur.
Ben montaj sırasında somunu fazla sıkmış olabileceğini düşünüyorum.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Berk Eksin
Yorumunuz için teşekkür ederim. Daha az sıkarak denedik. Bir sıkıntı yok şimdilik. Fakat açıkçası daha 5 uçuş kadar yapabildik. Dolayısıyla kesin olarak emin değilim henüz
 
Pervane kalitesi, balansı kadar motor PID ayarları ve genel olarak titreşim yoğunluğu da önemli.
 
PID ayarları pervaneyi nasıl ortadan ikiye ayırabilir ?

Yanlış PID, pervaneye binen ek yük ve titreşim, propwash oluşumu... Küçük bir çatlağın bulunduğu ya da üretim hatası bulunan pervaneler için, parçalanmaya sebep olabilir. Ben FPV quadımda şu an Nepal N1 ve Ethix P3 kullanıyorum. Ama ilk başladığımda, oem pervane almıştım mesela. Kolay kırılıyorlardı ve özellikle, üretim hataları çok fazlaydı.
 
Yanlış PID, pervaneye binen ek yük ve titreşim, propwash oluşumu... Küçük bir çatlağın bulunduğu ya da üretim hatası bulunan pervaneler için, parçalanmaya sebep olabilir. Ben FPV quadımda şu an Nepal N1 ve Ethix P3 kullanıyorum. Ama ilk başladığımda, oem pervane almıştım mesela. Kolay kırılıyorlardı ve özellikle, üretim hataları çok fazlaydı.
Yanlış PID pervaneye binen yükü arttırır fakat motorun kapasitesi değişmez. Motoru üreten firmanın önerdiği pervane, motor %100 gazdayken bu yükü taşıyabilecek kapasitede zaten. PID yanlış ayarlansa bile gaz %100'ün üstüne çıkamaz.
Sonuç olarak üreticinin önerdiği pervane sağlam ise yanlış PID ile bu pervane kırılmaz.
 
  • Beğen
Tepkiler: İbrahim Özdemir
Yanlış PID pervaneye binen yükü arttırır fakat motorun kapasitesi değişmez. Motoru üreten firmanın önerdiği pervane, motor %100 gazdayken bu yükü taşıyabilecek kapasitede zaten. PID yanlış ayarlansa bile gaz %100'ün üstüne çıkamaz.
Sonuç olarak üreticinin önerdiği pervane sağlam ise yanlış PID ile bu pervane kırılmaz.

Haklısınız, ben de diyorum ki, pervanede üretim hatası varsa, PID de o pervaneyi kırabilecek etmenlerden birisi olabilir. Yaklaşık bir sene boyunca markası belirsiz, OEM proplar ile uçtum. Agresif PID'lerde, çatlak pervanelerimin daha da fazla hasar aldığını gördüm. Kast ettiğim, PID direkt pervaneleri kırar değil. Bu mümkün değil zaten, dediğiniz gibi PID motoru aralığının dışına çıkartmaz.

Sonuçta bir quadda en önemli şeylerden birisi PID. Kapasiteyi değiştirmese bile gaz tepkisi değişebiliyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Erol Semih
Motoru üreten firmanın önerdiği pervane, motor %100 gazdayken bu yükü taşıyabilecek kapasitede zaten.

Firmalar pervane boyutu öneriyor ama marka önerisi olmuyor direkt. Bir çift Dalporp Nepal N1 fiyatına 10 çift GepRc prop alabiliyorsunuz, ki GepRC'nin propları gerçekten vasat.
 
  • Beğen
Tepkiler: Erol Semih
Sevgili Yusuf
Uçuş esnasında pervanenin kırılması dağılması mümkündür. Üretim aşamasındaki teknik tasarımın zayıf olması kalitesiz malzeme kullanımı özellikle plastik ucuz ve eskimiş, prop nut ı sıkılırken pervaneden yardım alınmasına sekonder stressler, motorların çok güçlü ve kv sinin prop için uygun olmaması durumunda pervanelerin uçuş esnasında dağılması nadir de olsa olup tecrübe edilmiştir.

sevgi ve saygılarımla
şakir polay
 
Her malzemenin belirli limitler dahilinde mukavemetleri vardır.Pervane üreticileri pervaneleri belirli limitlere göre dizayn edip üretirler.Belirli limitler derken ne demek istiyorum açıklayayım.Örneğin en fazla 100 N.m Torkta, 14000 Rpm'de, ve de Çekme mukavemeti 260 MPa gibi...Bu rakamları örnek olsun diye verdim.Özetlemek gerekirse kullanacağımız Pervane'nin motorumuza ve sistemize uygun olması gerekir.Örneğin APC Pervane aldığımızda paketten kullanım kılavuzu çıkar ve Pervane'nin en yüksek hangi Rpm'de çalışabileceği üretici tarafından belirtilir.Sadece bununla da bitmiyor.Pervane'nin saklama koşullarından kaynaklı güneşten etkilenmesi veya kalite kontrolden kaynaklı faktörler de bu tarz sorunlara sebebiyet vermiş olabilir.:)