Ikon/Brain Ünitede Gelişmiş Kuyruk Ayarı (Advanced Tail Tuning)

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
5,437
Tepkime puanı
9,192
Yaş
37
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar HF'de Ikon/Brain geliştiricilerinin de dahil olduğu bir konudan derlenmiş, Ikon/Brain ve hatta diğer fbl ünitelerde de işe yarayabileceğini düşündüğüm harika bir yazı buldum. Hemen çevirip sizlerle de paylaşıyor, iftiharla sunuyorum. :D

Bu arada yeri gelmişken benzer konudaki şu paylaşımlarımıza da mutlaka göz atın :

Kuyruk Titreme ( Tail Drift, Lazy Wag ) Sorunu ve PID Parametre Etkisi
Kuyruk Titreme Problemlerinin FBL ve ESC Parametreleri (PID) olan İlişkisi


"Ikon/Brain Gelişmiş Kuyruk Ayarı

Masa Başında:
1. Heliyi mekanik olarak her zamanki gibi ayarlayın. Kuyruk hareketinin olabildiğince pürüzsüz olmasına gayret edin.

2. Brain/Ikon programının Basic Setup adımlarını izleyin, servo seçimine geldiğinizde frekans ayarlarını dikkatlice seçin. adresi yardımcı olabilir.

3. Kumanda ayarlarınızı isteğinize göre yapın. Ben rudder dual rate olarak 100 kullanıyorum, yeni başlıyorsanız 85’e çekebilirsiniz, kişisel tercih.

4. Rudder expo %30, elevatör ve aileron expo %20. Tamamen kişisel tercih ve kumandadan ayarlıyorum, programdaki expo ayarlarına dokunmuyorum.

5. Self Level’i şu aşamada aktif etmediğinizden emin olun.


Sahada:
1. Heliyi uçurun ve piro hızını kontrol edin. Ayar gerekiyorsa programın advanced setup menüsü içerisinden ayarlayın. High speed piro moduna geçmediğinizden emin olun, yani değeri 360 derecenin altında tutun. Gerekirse kumandadan dual rate ayarlarıyla istediğiniz kuyruk hareketini elde edin, kısaca, programdaki varsayılan değerle fazla oynamayın. Expo değeriniz şu aşamada pek önemli değildir, nasıl rahat uçuyorsanız öyle bırakın.

2. Maksimum Gyro gain / P Gain- Proportional gain değerinizi kumandadan %5’lik artışlarla bulun, titreme başlayana kadar devam edin.

NOT: Sadece hoverda durarak bulduğunuz değer sizi yanıltacaktır. Eğer başlangıç seviyesindeyseniz, deneyimli bir pilottan sizin için helinizi uçurmasını isteyin.
Yapabiliyorsanız hızlı geri uçuş gerçekleştirin (fast backwards flight). Hurricane ve Funnel en iyi sonucu verecektir, ya da geri yapılacak stall turn’ler olabilir. Kuyruğun helinin hareketinden kaynaklanan bütün rüzgarı almasını sağlayın.

Eğer geri uçuş yapamıyorsanız ileri uçuşta gereğinden fazla rudder vererek yapılacak sert bir dönüş de size yardımcı olabilir. Bu hareketler sırasında kuyruğu gözleyin ve çok ufak bir titreşimin olduğu (Tail Hounting) , neredeyse varla yok arasında titreşim yapan değeri yakalayın.

Bu değerin 2/3’ü sizin gyro (proportional) gain (P-Gain) değerinizdir. Örneğin, %80 deyseniz, %53 gibi.

Çevirmen notu: Futaba kumandalarda gyro gain değeri iki türlü gösterilebilir. Gyro (GY) modu ve Normal (Norm) modu. GY modunda gyro gain ayarı AVCS ve NORM olarak ikiye bölünür ve iki taraf da 100 adımdır. Norm modda ise toplamda 100 adımlık bir çözünürlüğün 50’den aşağısı Norm (rate) modu, 50’den yukarısı AVCS (heading hold) modu gösterir. Eğer aklınız karıştıysa veya neden bahsettiğim konusunda hiç fikriniz yoksa, gyro gain gösterim modunuzu NORM olarak değiştirin ve yukarıdaki hesaba göre devam edin.

3. Rate moda geçin (yaklaşık %30 rate mod gain yeterlidir, gyro kompanse etmez ve mid-stikte merkezde kalır) ve kuyruk kontrol rodunuzun uzunluğunu heli hoverdayken kuyruğu tutabildiği şekilde ayarlayın.

NOT: Bu ayarı yaparken heli kendi etrafında döneceğinden, ot üzerinde veya kötü bir yüzeyde yada küçük bir alanda bunu yapmayın. Helinin tehlikesizce hareket edebileceği bir yüzey ve alan bulun.

4. Kuyruk rodu heli hoverda kuyruğu tutabilir şekilde ayarlandıktan sonra 2. adımda bulduğunuz P-gain değerine yeniden dönün. Programdan kuyruk limitlerinizi yeniden ayarlayın ve iki tarafta da binding olmadan en fazla açıyı alacak şekilde ayarlayın.

5. Kuyruğu kontrollere daha kilitli (locked in) şekilde ayarlamak için Integral gaini (I-gain) ayarlarız.

Heliye yavaş pitch komutları verin, yukarı ve aşağı, helinin sakince yükselmesini ve alçalmasını izleyin. "Pitch precompensation" değerini daha sonra ayarlayacağınız için fazla zorlamayın, sadece hafif hareketler yapın.

Bu hareketlerde kuyruğun yerinde kalması ve bırakmaması gerekir. Eğer sorun varsa I-Gain’i %5 civarına artırarak uygun bir şekle getirin.
Şimdi hızlı düz uçuş sırasında (fast forward flight) piro yapın. Pirolar düzgün ve kararlı olmalı ve arada saniyelik durup devam etmemeli (sling shooting). Eğer değilse I-Gain’i %5’lik dilimlerle artırmaya devam edin.

NOT: Eğer yeterince düzgün ayarlayamadıysanız "Tail Dynamic" değeriyle oynayarak kuyruğun daha sıkı çalışmasını sağlayabilirsiniz.

NOT-2: Kuyruk hareketi iki yönde de eşit olmalıdır, eğer değilse "Tail Asymmetry" değeriyle oynayarak iki tarafa hareketi eşitleyin.

6. Son olarak kuyruğun durma hareketini düzenleyecek olan "Derivation gain (D-Gain)" ile ilgilenebiliriz. Öncelikle rotational speed değerinizin 360 dereceye sınırlı olduğundan emin olun ki, kuyruğun duruş hareketini sağlıklı olarak gözlemleyebilesiniz. Ayrıca Tail stick deadband değerine de bir göz atın. Bu ayar advanced menüde, input sekmesi altındadır. Kişisel tercihinize göre %5’e kadar ayarlayabilirsiniz. Özellikle Spektrum kumandalarda stiği bıraktığınızda Brain/Ikon bunu hızlı sağ-sol hareketi olarak algılayabilir.

Bu ayarı stabil bir hoverda yapabilirsiniz. Heliyi hovera kaldırın ve kuyruğunuzu birkaç tur çevirin ve aniden durun, kuyruğun ne yaptığını gözleyin.
Eğer kuyruk durması gereken notaya çarpıp geri sekiyor gibiyse D_Gain değerini artırın.
Eğer kuyruk durması gereken noktayı aşıyor ve sonra geri geliyorsa D-Gain değerini azaltın.

Bu hareketin iki yönde de aynı şekilde olması gerekiyor, eğer değilse, "Tail Asymmetry" değerinden ayarlayın.

Umarım faydalı olur, :saygilar:

[attachimg=1]
 

Ekli dosyalar

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
11,632
Tepkime puanı
10,124
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ikon/Brain Ünitede Gelişmiş Kuyruk Ayarı (Advanced Tail Tuning)

Emre eline sağlık, çok güzel bir konu oldu. :bravo:

Yalnız ben bu advanced ayarlara girmemeyi tercih ediyorum, nedense ben ayarları daha bitiremeden heli kırılmış oluyor. :lollol: :lol:

Ama şimdi böyle güzel bir kaynak olunca ikon'da ayarlasam mı diye düşünmüyor değilim şuan. :halay:

Paylaşım için teşekkürler. :RCKolik:
 

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
5,437
Tepkime puanı
9,192
Yaş
37
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
Ikon/Brain Ünitede Gelişmiş Kuyruk Ayarı (Advanced Tail Tuning)

Valla ben de yeni yeni karistirmaya basladim adv ayarlari, arastirdikca da cikiyor ortaya. Ama bunlari ayarlamak icin de baya baya ucmak gerekiyormus, hurricane diyor, funnel diyor :) ben simdi kara kara dusunuyorum fast backward flight falan nasi olucak diye :) ama senin yapman lazim bence, tecrube et, o tarafa gelince ben de sana yaptircam ayarlari :D
 

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
11,632
Tepkime puanı
10,124
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ikon/Brain Ünitede Gelişmiş Kuyruk Ayarı (Advanced Tail Tuning)

Emre Kaman' Alıntı:
Valla ben de yeni yeni karistirmaya basladim adv ayarlari, arastirdikca da cikiyor ortaya. Ama bunlari ayarlamak icin de baya baya ucmak gerekiyormus, hurricane diyor, funnel diyor :) ben simdi kara kara dusunuyorum fast backward flight falan nasi olucak diye :) ama senin yapman lazim bence, tecrube et, o tarafa gelince ben de sana yaptircam ayarlari :D
Emre zaten bu advanced ayarları layığıyla yapabilecek pilotaja ulaştığımız gün advanced ayar yapmamıza gerek kalmadan herhangi bir ünitenin herhangi parametresiyle şuan uçabildiğimizden çok daha iyi uçabiliyor olacağızdır bence. :lol: :lol: :lol:

Neyse bizde oturur muhabbet ederiz o zaman. :lollol: :lollol:
 

efsunkar3356

Durmak Bilmiyem Modelci....
Katılım
18 May 2014
Mesajlar
2,076
Tepkime puanı
0
Yaş
30
Ikon/Brain Ünitede Gelişmiş Kuyruk Ayarı (Advanced Tail Tuning)

ÇOK YARARLI BİR KONU OLMUŞ . ELLERİNE SAĞLIK...
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,997
Tepkime puanı
31,361
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ikon/Brain Ünitede Gelişmiş Kuyruk Ayarı (Advanced Tail Tuning)

Emre çok güzel kaynak bir paylaşım olmuş, ellerine sağlık :thumbup: Konuyu hemen sabitleyip, indeksleyelim :RCKolik:

Çok kısa bir süre Ikon kullanan birisi olarak, ünitenin kuyruk tutması gerçekten çok başarılı. Olurda sorun yaşacak olanlar çıkarsa bu yazın ile çözüm bulmaları artık çok basit :halay:

Aslında mantık benzer olduğu için senin de belirtilen gibi diğer FBL için de işe yarayacak bilgiler de var :D
 

Berkay Eğmür

Tecrübeli Uye
Katılım
29 Ocak 2013
Mesajlar
1,388
Tepkime puanı
841
Yaş
22
Konum
izmir
İlgi Alanı
Heli
Ikon/Brain Ünitede Gelişmiş Kuyruk Ayarı (Advanced Tail Tuning)

Eline sağlık Emre abi :bravo: :bravo: Sanırım bu konu benim sorunlarımı da çözecek :saygilar:
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
29,997
Tepkime puanı
31,361
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ikon/Brain Ünitede Gelişmiş Kuyruk Ayarı (Advanced Tail Tuning)

Yeni öğrendiğim / kendimin bizzat yaptığı hata ile ilgili 1-2 notu da ben ilave edeyim.

** Eğer Gain değerinizi çok arttırmanıza rağmen (örneğin 80 ve üstü) kuyrukta hala bir titreşim alamıyorsanız o zaman mekanik olarak gain değeriniz çok düşük demektir. Bunu çözmek için ise kuyruk servo kolu deliğini 1 tık servo merkezine doğru yaklaştırın.

NOT: Unutmayalım ki bu testi yukarıda Emre'nin belirttiği şekilde uçarak yapmalıyız. Hover eksik bilgi verirken en büyük hata olan pitch-up hareketi ile bu parametreyi ayarlamaya çalışmayın. (Malum Pitch-Up kayma için başka parametre üzerinde ayarlama yapıyoruz)

** Eskiden Çubuklu modelleri ayarlarken titreme olduğu gain değerini 1-2 tık düşürerek ayarı sonlandırıyorduk. Çünkü bu eski gyrolarda sadece P değeri ile oynayabiliyor I ve D değerlerine dokunamıyorduk.

İşte Emre'nin madde-2 bahsettiği titreme olan gain değerinin 1 tık düştüğü değilde 2/3 oranını nihai Gain değeri alma işinin esprisi de buradan geliyor. Bu şekilde I ve D değerlerinin etkisi için yer ayırmış oluyoruz.

Şayet eskiden olduğu gibi 1 tık altını gain olarak girer ve sonra I ve D parametrelerini ayarlamak istersek, kuyruğumuzda yeniden titreme yaşama ihtimalimiz yüksektir.
 
Katılım
6 Haz 2014
Mesajlar
86
Tepkime puanı
122
Yaş
38
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Hepsi
Ikon/Brain Ünitede Gelişmiş Kuyruk Ayarı (Advanced Tail Tuning)

Araştırırken şöyle bir şey buldum Emre beyin anlattıklarının tabloya dökülmüş hali, birilerinin işine yarayabilir diye paylaşmak istedim.
 

Ekli dosyalar

Benzer Konular