İlk RC uçağım huzurlarınızda FT Simple Scout

Evrim Çakır

Yeni Uye
Katılım
10 Şub 2021
Mesajlar
10
Tepkime puanı
22
Yaş
45
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Uçak
Herkese merhaba,

İlk RC uçağımı tamamladım. İlk kez yaptığım için yaklaşık 2 haftasonumu yemiş oldu ama yaparken çok keyif aldım. Sanırım bu işin keyfinin en az yarısı yapmak diğer yarısı uçurmak :)
İlk modelim olması nedeniyle havada süzülen, kolay uçan ve inen bir modeli seçmek istedim. Şu an simülatörde biraz denemeler yapmak ve ardından İstanbul'da uygun bir yer bulup ilk uçuşumu yapmak istiyorum. Yer konusunda forumda ilgili başlığa baktım ama yine de tavsiyelerinize de açığım.



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Eline sağlık. Gayet güzel olmuş uçak :) Kanat açıklığı, uçuşa hazır ağırlık nedir acaba? Birde o iniş takımı ve pervane ile yerden kalkman çok mümkün değil gibi. Elden atarak kalksada inmesi sorun olur.
 
Kanat açıklığı 952mm, uçuşa hazır ağırlık 536g olması gerekiyordu ama sanırım biraz daha ağır olacak. Hassas terazi ile ölçemedim ama 700-800 gramı bulacağız gibi. Motor Emax XA2212 980KV, 10x50 pervane ile 880gr itki veriyor. Pil olarak 1000mah ve 1300mah'lık iki pilim var ama ağırlık merkezini öne çekebilmek için daha ağır olan 1300mah'lık olanı kullanacağım. Ağırlık merkezi sorunu nedeniyle motoru içeriye itekleyemedim bu da hem görsel hem de kırım olursa motor için sıkıntı olabilir diye kaygılanıyorum.

İniş takımlarını acemiliğe geldi 2mm telden yaptım uçağın ağırlığı altında eğildi. 3mm telden tekrar yapacağım. Yerden biraz daha yüksek olacak o zaman. Sanırım siz de buna işaret ettiniz.
 
Evet iniş takımı esner diye dedim. İniş takımını tek tel olarak yapmayın. Yanına aynı telden destek koyarak yaparsanız çok daha güçlü olur. Mesela bunun gibi. Tabi böyle yamuk yapmayın siz :D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motoru kapatacak şekilde bir kapak güzel olur. İnişlerde en fazla motor mili yamulur. Bunu da engellemek çok mümkün değil. Toprak zeminde uçarsan sorun olmaz.

Ağırlık terimiyle ve o kanat açıklığına sahip uçaklarla aram pek iyi değil :) Maiden videosunu bekliyorum :saygilar:
 
Benim de aklıma böyle bir şey gelmişti eğildiğini gördükten sonra ama telleri nasıl tuttururum diye düşünüyordum. Siz sıcak tutkal mı kullandınız, tutar mı acaba resimden çok net belli olmuyor
 
Kontraya delik deldim karşılıklı. Ve oralardan iple diktim. Sonra japon damlattım. İp yerine cırt kelepçede kullanabilirsin. Üzerine de sıcak slikon sıkarsan bir daha açılmaz.
İki telin birleşme noktasını koli bandı ile sardım.

Bu adamın yaptığı uçaklardaki iniş takımı kısımlarını izlemeni tavsiye ederim. Muhakkak senin uçağına benzer bir uçağa iniş takımı yapmıştır. Yukarıda söylediğimi bu adamdan görmüştüm. Çok faydalı bir kanal.
 
Elinize sağlık. Kaymak gibi bir pistiniz varsa bir şey diyemem ama yoksa bu boyutta bir uçakta iniş takımı ısrarının sebebini anlamak zor. Hem gereksiz ağırlık hem de gereksiz hava direnci sebebi...
 
Elinize sağlık. Kaymak gibi bir pistiniz varsa bir şey diyemem ama yoksa bu boyutta bir uçakta iniş takımı ısrarının sebebini anlamak zor. Hem gereksiz ağırlık hem de gereksiz hava direnci sebebi...
Her ne kadar resimlerde iniş takımı takılı olsa da esasen çıkartılabilir durumda. Pratik bir şekilde 5sn içinde çıkartıp takmak mümkün. Fakat ne yalan söyleyeyim, ben hep iniş takımı ile kullanırım diye hayal ediyordum. Sizin söyleminizden anladığım kadarıyla mevcut uçuş alanları itibariyle iniş takımsız inmek daha makul, u durumda pervanem çok büyük değil mi? İnerken yere çarpıp kırılacaktır diye tahmin ediyorum
 
Herkese merhaba,

İlk RC uçağımı tamamladım. İlk kez yaptığım için yaklaşık 2 haftasonumu yemiş oldu ama yaparken çok keyif aldım. Sanırım bu işin keyfinin en az yarısı yapmak diğer yarısı uçurmak :)
İlk modelim olması nedeniyle havada süzülen, kolay uçan ve inen bir modeli seçmek istedim. Şu an simülatörde biraz denemeler yapmak ve ardından İstanbul'da uygun bir yer bulup ilk uçuşumu yapmak istiyorum. Yer konusunda forumda ilgili başlığa baktım ama yine de tavsiyelerinize de açığım.



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Elinize sağlık, Gayetten şirin bişi olmuş.
Bazı modellerde, " ortadan pervaneli, arkadan pervaneli " iniş takımı yapmak ve uygulamak zordur.
Ancak standart bu tarzda hem güzel duruyor, hemde acemilikte yerdekı davranışlarına göre gardınızı almanız mümkün.
Ağırlık daha çok malzemenin kalın kağıtla kaplanmış olmasından kaynaklanıyor sanırım. Keşke yapım aşamasında içerde kalan kısımların kağıdını sökseydiniz.
Bence de pervane biraz büyük. 95 cm. wingspan için max 8 inç oranlı dururdu. Hemde tork etkisi biraz daha az olur. Ayrıca gaz verince kuyruk kalkacaktır ve pervanenin yere temas etmesi ihtimali var.
Bu kanat kesiti ile "deep camber" 2-3 mt koşu ile kalkar. Uzun piste gerek yok.:yuppi:
Kolay gelsin.:saygilar:
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
İlk uçuş öncesi son kontrolleri yaptım. Uçağın ağırlık merkezini kontrol edebilmek için kartondan bir platform yapacaktım. Çizimleri de yaptım sonra üretime gelince planlardan vazgeçerek çocuğun Legoları ile çok pratik ve güzel bir şey yaptım. Tam mühendis vs usta ikilemi oldu.

Ağırlık merkezi picth ekseninde veter (chord) hattının başından 1/4'ünde getirdim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Roll ekseninde de dengede görünüyor
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Uçuş öncesi yapılan kontroller;

1- Ağırlık merkezinin x ve y eksende (roll ve pitch) kontrollerini yaptım olması gereken yerlere çektim.
2- Uçağı yer testine aldım, karada az gaz vererek hareketlendirdim ve sola doğru çektiğini gördüm. Motor pervane dönüş yönününe 3 derece açı verdim.
3- Yer testinde arka kuyruğun yerle temasını sağlayan yapının zayıf olduğunu gördüm ve kuvvetlendirdim.
4- Servoları iyice yerine sabitledim, kablolarını kontrol ettim.
5- Konuştuğumuz gibi iniş takımını tekrar yaptım. 3mm tel ile daha yüksek olacak şekilde yaptım. Tekerleri de 40mm'den 75mm'e büyüttüm.
6- Aileron atımını 15 derece diğerlerini 12 derece olarak ayarladım. Kumanda üzerinden trim vererek daha da kıssam mı acaba diye düşündüm ama yapmadım. Büyük bir hata olduğunu ileride anladım. :cry:
7- Kumanda OpenTX kökenli olduğu otomatil frekans kalibrasyonu yapmıyordu onu ayarladım.
8- Kumanda da BAT üzerinden pilin şarj durumunu görebilmek için gerekli kablolamayı yaptım
9- Motor yatağının önünü 6mm huş ağacından geri kalanını fotobloktan yapmıştım. Zayıf kaldığını düşünerek ön tarafı 3mm kontrplak geri kalanın 5mm huş ağacından yaparak yeniledim.

Bütün bu kontrollerden sonra iş çıkışı yakınlarda en az 200m çap içinde hiç bina araç olmayan bir yer aradım. Uygun yer olarak seçtim ve atladım arabaya gittim. Video istemeyin çünkü hava kararmaya yüz tuttuğu için hızlıca uçurmaya koyuldum. Uçak motora verdiğim açı sayesinde düz bir şekilde hızlıca hareketlendi ve elevatörü kumandada aşağı çekmem ile hızlıca Mehmet Bey'in de önceden dediği gibi kalktı. 30m kadar uçtum ki, dönüş yapayım dedim, ailerona azcık dokunmam ile uçak tam ters döndü ve hızlıca irtifa kaybedip çakıldı. Sonuç aşağıda göründüğü gibi oldu :embarras:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kendime en çok kızdığım şey aslında ailerona expo verecek ve hatta dual rate ile iyice sınırlandıracaktım. Hatta ilk birkaç uçuşta servo bağlantılarını kesip, kanatta da sabitleyip sadece rudder ile kontrol edeyim diye düşünüyordum. Neden yapmadım diye kızdım kendime, eğer bunu yapsaydım uçak çok dengeli uçuyordu hiç sapma vs yoktu. Sadece benim gibi acemi bir pilot için çok aerobik oldu. En başta 4 kanallı yapmam bile hataymış keşke 3 kanallı yapsaydım diye düşünüyorum bir de. Neyse vazgeçmek yok uçağı hızlıca toparlayıp tekrar deneyeceğim.
 
Bu kadar karamsar olmamalısın bence. Hata yapmadan öğrenmek anca hayal olur. Ve yaptığın hata aileron atımlarını fazla tutman veya sert aileron vermen. Bunu görmezden gelip sadece rudderla uçmak veya keşke 3 kanallı yapsaydım demek çok mantıklı değil bence. Bu dediklerini yapsaydın uçak farklı bir sebepten yine düşebilirdi. Pilotaj dediğimiz şey sadece aileron kontrolü değil. Haliyle aileron kontrolünü pasif yapsanda farklı bir pilotaj hatasından düşmen olasıydı. Komutların hepsi doğru olsa bile yine farklı sebeplerden düşebilir uçak acemiyken. Çünkü uçağı uçurmak için tek öğrenmen gereken şey doğru komut vermek değil.

Tavsiyem biraz sim çalış ve tekrar sahaya çık. Emin ol aileronlara daha nazik dokunacaksın :)

Bu arada uçağı kaç kanalı uçurmak istiyorsan o kanalları mümkün olduğunca kullanma. Yani aileronlar senin için sorun oluşturuyorsa aileron verme. Al sana 3 kanallı uçak.
 
İlk uçuş öncesi son kontrolleri yaptım. Uçağın ağırlık merkezini kontrol edebilmek için kartondan bir platform yapacaktım. Çizimleri de yaptım sonra üretime gelince planlardan vazgeçerek çocuğun Legoları ile çok pratik ve güzel bir şey yaptım. Tam mühendis vs usta ikilemi oldu.
Ağırlık merkezi picth ekseninde veter (chord) hattının başından 1/4'ünde getirdim.
Roll ekseninde de dengede görünüyor
Uçuş öncesi yapılan kontroller;
1- Ağırlık merkezinin x ve y eksende (roll ve pitch) kontrollerini yaptım olması gereken yerlere çektim.
2- Uçağı yer testine aldım, karada az gaz vererek hareketlendirdim ve sola doğru çektiğini gördüm. Motor pervane dönüş yönününe 3 derece açı verdim.
3- Yer testinde arka kuyruğun yerle temasını sağlayan yapının zayıf olduğunu gördüm ve kuvvetlendirdim.
4- Servoları iyice yerine sabitledim, kablolarını kontrol ettim.
5- Konuştuğumuz gibi iniş takımını tekrar yaptım. 3mm tel ile daha yüksek olacak şekilde yaptım. Tekerleri de 40mm'den 75mm'e büyüttüm.
6- Aileron atımını 15 derece diğerlerini 12 derece olarak ayarladım. Kumanda üzerinden trim vererek daha da kıssam mı acaba diye düşündüm ama yapmadım. Büyük bir hata olduğunu ileride anladım. :cry:
7- Kumanda OpenTX kökenli olduğu otomatil frekans kalibrasyonu yapmıyordu onu ayarladım.
8- Kumanda da BAT üzerinden pilin şarj durumunu görebilmek için gerekli kablolamayı yaptım
9- Motor yatağının önünü 6mm huş ağacından geri kalanını fotobloktan yapmıştım. Zayıf kaldığını düşünerek ön tarafı 3mm kontrplak geri kalanın 5mm huş ağacından yaparak yeniledim.

Bütün bu kontrollerden sonra iş çıkışı yakınlarda en az 200m çap içinde hiç bina araç olmayan bir yer aradım. Uygun yer olarak seçtim ve atladım arabaya gittim. Video istemeyin çünkü hava kararmaya yüz tuttuğu için hızlıca uçurmaya koyuldum. Uçak motora verdiğim açı sayesinde düz bir şekilde hızlıca hareketlendi ve elevatörü kumandada aşağı çekmem ile hızlıca Mehmet Bey'in de önceden dediği gibi kalktı. 30m kadar uçtum ki, dönüş yapayım dedim, ailerona azcık dokunmam ile uçak tam ters döndü ve hızlıca irtifa kaybedip çakıldı. Sonuç aşağıda göründüğü gibi oldu :embarras:

Kendime en çok kızdığım şey aslında ailerona expo verecek ve hatta dual rate ile iyice sınırlandıracaktım. Hatta ilk birkaç uçuşta servo bağlantılarını kesip, kanatta da sabitleyip sadece rudder ile kontrol edeyim diye düşünüyordum. Neden yapmadım diye kızdım kendime, eğer bunu yapsaydım uçak çok dengeli uçuyordu hiç sapma vs yoktu. Sadece benim gibi acemi bir pilot için çok aerobik oldu. En başta 4 kanallı yapmam bile hataymış keşke 3 kanallı yapsaydım diye düşünüyorum bir de. Neyse vazgeçmek yok uçağı hızlıca toparlayıp tekrar deneyeceğim.
Öncelikle geçmiş olsun. :(
Hepimiz başlarken hayli olumsuzluklar yaşamışızdır. Bu olağan bir durum.
Basit bir model ile tekrar denemeniz kaçınılmaz diye düşünüyorum.
Hani; pervane açışı, pervanenin tork etkisi derdi olmadan. Olası düşme durumunda motor mili eğilmesi, pervane kırma riski olmayan bir model gibi.:)
Anlamadığım; madem model düz uçtu Onca kısılmış atımlara rağmen aileronların sert ve ters tepkisi. Aileronların düzgün kumanda ettiğinden eminmisiniz?
Bu tarz modeller yan rüzgarlara hassas olur, Rüzgar var mıydı?
Kolay gelsin.
 
Benim ilk uçuşum 3 sn sürmüştü! Motor bağlantısı yerinden çıkmıştı. Bu gibi travmalar (tecrübeler) ders oluyor. Olması gereken şeyler. Tebrikler. Ben modeli çok beğendim.
 
Öncelikle geçmiş olsun. :(
Hepimiz başlarken hayli olumsuzluklar yaşamışızdır. Bu olağan bir durum.
Basit bir model ile tekrar denemeniz kaçınılmaz diye düşünüyorum.
Hani; pervane açışı, pervanenin tork etkisi derdi olmadan. Olası düşme durumunda motor mili eğilmesi, pervane kırma riski olmayan bir model gibi.:)
Anlamadığım; madem model düz uçtu Onca kısılmış atımlara rağmen aileronların sert ve ters tepkisi. Aileronların düzgün kumanda ettiğinden eminmisiniz?
Bu tarz modeller yan rüzgarlara hassas olur, Rüzgar var mıydı?
Kolay gelsin.
Tüm kontrol yüzeylerini kontrol etmiştim, servo sıkışması, titremesi vs yoktu. Ayrıca pek rüzgar yoktu Mehmet Bey. Uçak akrobatik ben değildim :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Üye silindi 8682