Kaliteli bulduğunuz servo modelleri

İbrahim Özdemir

Çalışkan Uye
Katılım
4 Şub 2021
Mesajlar
211
Tepkime puanı
215
Konum
İstanbul
Web sitesi
500px.com
İlgi Alanı
Multikopter
Merhaba. Bu sene genel olarak MG90S motorlar ile çalıştık ancak illallah ettirdi bizi. 10 tane aldıysak 2'si kafadan bozuk çıkıyordu, kalanları da çok sesli ve pürüzlü çalışıyordu.

Öncesinde EMAX EES 3003 SERVO kullanmıştık ama onlardan yok artık. Yurt dışında olanları da normalde farklı. Hitech servolar öne çıkıyor, kaliteli gibi duruyor ancak bilemedim.

RC-Kolik üyelerinin fikirlerini merak ediyorum. MG90S, onca şikayetime rağmen işimi her zaman gördü ancak daha kaliteli bir şeye geçmenin vakti geldi.
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Daha kaliteli diyince tartışma başlar.
Ben şöyle bir cevap vereyim.
En pahalı uçağımda bunları kullanıyorum, çok da memnunum:

DS3225MG
Bunların farklı güçlerde olanları da var:

 
Kalite neye göre kalite,ben gibi sıradan amatör bir modelci için,çalışan ve bozulmayan her servo kalitedir. Savöx,Turnigy metal dişli servolar benim uçuş tarzıma ve ekonomik durumuma göre gayet kullanışlı servolar.
Emax hiç kullanmadım,ama eskilerden Hitech servolar zaten kalitelidir ama modelin türüne,boyutuna,ekipmanına ,pilotaja ve maliyet yükselmesine bağlı olarak bunlar da yetmeyebilir.
Doların çoksa MKS derim olay biter ama , o da kullanıcılar için göreceli olur, en iyisi her zaman orta yoldur.Ne pahalı ve lüks olsun,ne de öyle iki zorlamada çoflayacak bir servo olsun,hem iş görsün hem cebi üzmesin(bu zamanda nasıl olur onu da bilmiyorum ama):saygilar:
 
Uçuş tarzımı ve modellerimi üç aşağı beş yukarı biliyorsunuz. Benim açımdan servo, uçak ve motordan çok daha önde geliyor... Iyi bir servo, kesinlikle sizin uçağınızla daha net bağlantı kurmanıza olanak tanıyor (XA,3D ve F3A modelleri için konuşuyorum. Bir trainer ya da warbird de böyle bir gereksinim vardır diyemem)

Servomu neye göre seçiyorum:

1-Güvenirlik
2-Merkezleme kabiliyeti
3-Hız ve tork değerleri
4-Tekrarlı uçuşlarda dayanıklı dişli grubu
5-Maliyet

Bu 5 gereksinimi dört dörtlük karşılayan bir servo bilmiyorum, şu ana kadar da görmedim, lakin her üreticinin bu konularda ciddi geliştirmeler yaptıklarını söyleyebilirim. Para-çokomel eğrisi

Güncel olarak kullandığım ve memnun olduğum servolar:
Savox 1270TG
Savox 1256TG
MKS 777+A
MKS 9767 HV
Futaba 3151
Futaba 9252
Futaba S3115
Emax-ES08A II

Tek tek yorumlarsak

Savox 1270TG (~150 ucus)
Benzinli modelde kullanıyorum, HV.
Mükemmele yakın merkezliyor, boşluk oldukça az ve zamanla artış olmadı (~150 uçuş), yüksek akım çekiyor ve aşırı gürültülü, tork ve hız degerleri oldukça yeterli. Tekrarlı zorlamalarda uçuş sonuna doğru degradasyon var

Savox 1256TG(~15 ucus)
Benzinli modelde kullandım, LV.
HV olarak çalışmıyor oluşu dışında memnun olduğum servolardı. Çok fazla uçuş şansı bulamadım (~15 uçuş) ancak hissiyati 1270 den farklı değildi

MKS 777+A (~150 uçuş)
Benzinli modelde kullanıyorum, HV.
Mükemmele yakın merkezliyor, boşluk oldukça azdı lakin zamanla artış oldu (~150 ucus), sessiz, tork ve hız değerleri oldukça yeterli. Tekrarlı zorlamalarda uçuş sonuna doğru degradasyon oldukça az

MKS 9767 (~300 ucus), HV
Elektrikli modelde kullanıyorum.
60" modeller için en iyi midi servolardan. Mükemmele yakın merkezliyor, bosluk oldukca azdı lakin zamanla artış oldu elektrikli modelde olmasina ragmen (~300 ucus), sessiz, tork ve hız değerleri oldukça yeterli. Merkezde jitter var. Tekrarlı zorlamalarda uçuş sonuna doğru degradasyon yok

Futaba 3151 (~350 ucus), LV
Nitro modelde kullanıyorum.
60" nitro motorlu (4 zamanli) modelimde takılı. Anca yetiyorlar modele, dümendeki servom zayıf kalıyor (pop-top'da gereken tokadı vuramıyorum malesef), lakin güvenilir servolar, merkezde jitter oluşuyor, herhangi bir sorun yaratmadı şu ana kadar.

Futaba 9252 (~220 ucus), LV
Nitro modelde kullandım.
F3A trainer modelimde kullandığım yaşlı servolar. O zaman için iyi seviyede idiler lakin şu anki servolarla kıyaslanacak bir durumları yok, güvenilirliği yüksek

Futaba 3115(+1000 uçuş), LV
Elektrikli modelde kullandım.
Mükemmele yakın merkezliyor. Plastik dişlerde boşluk azdı, zamanla artış oldu, tersi zaten eşyanın tabiatina ters. Şantiye'de yaşadığım dönemde sabah 5 ve aksam 7'de 6 set batarya ile günde 12 uçuş yaptığım modelimde takılı idiler. O zaman için tüm uçağın maliyetinden fazla idi servolara verdiğim para ama son kuruşuna kadar hak ettiler. Rudder servosu toplamda 3 defa dişli sıyırdı zira farkli birsey beklemek abesle iştigal olurdu. Bu kadar yüksek ucus sayısında, genellikle kilitlenme, yanma vs. sık görülen sorunlar. Benden sonra bir hintli arkadaşın eline geçti model, çok sık uçuş yaptığını sanmıyorum şu an ama halen aktif olarak uçuş yapıyor.

Emax-ES08A II (~400 ucus), LV
Elektrikli modelde kullanıyorum.
Laf olsun diye topladığım, parmak arası terliğe dönüşen modelimde monteliler. İnmeden binmek dedikleri dizel doblo cinsinden. Dağ, bayır, yazlık, parti, stadyum, klüp, nereye gitsem götürdüm, gece gündüz, rüzgar vs... Aracın arka tentesinin üzerinde, kötü şartlarda uçakla birlikte yaşamına devam eden servolarım. Boşluk, merkezleme sorunu, yavaşlık ve yetersiz tork, ne ararsanız var :lol: Ama halen bırakmadılar kendilerini. Her uçuşta iki defa trim ayari yaparım diyorsaniz alın, değilse kaliteli servolara bakın derim.

Notlar:
*91" Yak 55'imde olan Hitecler (modelini hatırlamıyorum, bulurum fotoğraflarından), blowback sorunu yaşattılar (kağıt üzerindeki tork değerleri yeterli idi, lakin uçuşta malesef tatsızlık oldu)

*İleriki dönemde takvime aldıklarım:
JR 8911 2K Brushless
CLI 380 Brushless
 
Son düzenleme:
Ucus tarzimi ve modellerimi uc asagi bes yukari biliyorsunuz. Benim acimdan servo, ucak ve motordan cok daha onde geliyor... Iyi bir servo, kesinlikle sizin ucaginizla daha net baglanti kurmaniza olanak taniyor (XA,3D ve F3A modelleri icin konusuyorum. Bir trainer ya da warbird de boyle bir gereksinim vardir diyemem)

Servomu neye gore seciyorum:

1-Guvenilirlik
2-Merkezleme kabiliyeti
3-Hiz ve tork degerleri
4-Tekrarli ucuslarda dayanikli disli grubu
5-Maliyet

Bu 5 gereksinimi dort dortluk karsilayan bir servo bilmiyorum, su ana kadar da gormedim, lakin her ureticinin bu konularda ciddi gelistirmeler yaptiklarini soyleyebilirim. Para-Cokomel egrisi

Guncel olarak kullandigim ve memnun oldugum servolar:
Savox 1270TG
Savox 1256TG
MKS 777+A
MKS 9767 HV
Futaba 3151
Futaba 9252
Futaba S3115
Emax-ES08A II

Tek tek yorumlarsak

Savox 1270TG (~150 ucus)
Benzinli modelde kullaniyorum, HV.
Mukemmele yakin merkezliyor, bosluk oldukca az ve zamanla artis olmadi (~150 ucus), yuksek akim cekiyor ve asiri gurultulu, tork ve hiz degerleri oldukca yeterli. Tekrarli zorlamalarda ucus sonuna dogru degradasyon var

Savox 1256TG(~15 ucus)
Benzinli modelde kullandim, LV.
HV olarak calismiyor olusu disinda memnun oldugum servolar. Cok fazla ucus sansi bulamadim (~15 ucus) ancak hissiyati 1270 den farkli degildi

MKS 777+A (~150 ucus)
Benzinli modelde kullaniyorum, HV.
Mukemmele yakin merkezliyor, bosluk oldukca azdi lakin zamanla artis oldu (~150 ucus), sessiz, tork ve hiz degerleri oldukca yeterli. Tekrarli zorlamalarda ucus sonuna dogru degradasyon oldukca az

MKS 9767 (~300 ucus), HV
Elektrikli modelde kullaniyorum.
60" modeller icin en iyi midi servolardan. Mukemmele yakin merkezliyor, bosluk oldukca azdi lakin zamanla artis oldu, elektrikli modelde olmasina ragmen (~300 ucus), sessiz, tork ve hiz degerleri oldukca yeterli. Merkezde jitter var. Tekrarli zorlamalarda ucus sonuna dogru degradasyon yok

Futaba 3151 (~350 ucus), LV
Nitro modelde kullaniyorum.
60" nitro motorlu (4 zamanli) modelimde takili. Anca yetiyorlar modele, dumendeki servom zayif kaliyor (pop-top'da gereken tokadi vuramiyorum malesef), lakin guvenilir servolar, merkezde jitter olusuyor, lakin herhangi bir sorun yaratmadi.

Futaba 9252 (~220 ucus), LV
Nitro modelde kullandim.
F3A trainer modelimde kullandigim yasli servolar. O zaman icin iyi seviyede idiler lakin su anki servolarla kiyaslanacak bir durumlari yoktu, guvenilirligi yuksek

Futaba 3115(+1000 ucus), LV
Elektrikli modelde kullandim.
Mukemmele yakin merkezliyor. Bosluk azdi, zamanla artis oldu, tersi zaten esyanin tabiatina ters. Santiye'de yasadigim donemde sabah 5 ve aksam 7'de 6 set batarya ile gunde 12 ucus yaptigim modelimde takili idiler. O zaman icin tum ucagin maliyetinden fazla idi servolara verdigim para ama son kurusuna kadar hak ettiler. Rudder servosu toplamda 3 defa disli siyirdi lakin farkli birsey beklemek abesle istigal olurdu. Bu kadar yuksek ucus sayisinda, genellikle kilitlenme, yanma vs. sik gorulen sorunlar. Benden sonra bir hintli arkadasin eline gecti model, cok sik ucus yaptigini sanmiyorum, lakin halen aktif olarak ucus yapiyor.

Emax-ES08A II (~400 ucus), LV
Elektrikli modelde kullaniyorum.
Laf olsun diye topladigim, parmak arasi terlige donusen modelimde monteliler. Inmeden binmek dedikleri dizel doblo cinsinden. Dag, bayir, yazlik, parti, stadyum, klup, nereye gitsem goturdum, gece gunduz, ruzgar vs... Aracin arka tentesinin uzerinde, kotu sartlarda ucakla birlikte yasamina devam eden servolarim. Bosluk, merkezleme sorunu, yavaslik ve yetersiz tork, ne ararsaniz var :lol: Ama halen birakmadilar kendilerini. Her ucusta iki defa trim ayari yaparim diyorsaniz alin, degilse kaliteli servolara bakin derim.

Notlar:
*91" Yak 55'imde olan Hitecler (modelini hatirlamiyorum, bulurum fotograflarindan), blowback sorunu yasattilar (kagit uzerindeki tork degerleri yeterli idi, lakin ucusta malesef tadsizlik oldu)

*Ileriki donemde takvime aldiklarim:
JR 8911 2K Brushless
CLI 380 Brushless
Jitter , blowback ve degradasyon ne anlama geliyor.
 
Jitter , blowback ve degradasyon ne anlama geliyor.

Jitter: Türkçe'ye zangırdama olarak çevirsek çok yanlış olmaz sanırım... Tirim tirim titreme oluyor servoda. Yük altında ya da ufak bir sürtünme olması durumunda kesiliyor. Gıcık birşeyse de sorun yaşatmıyor genellikle

Blowback: Servonun oynar yüzeyi iteklemeye çalışırken, oluşan karşı kuvvete yenilmesi ve yeteri kadar açı sağlayamaması

Degregasyon: Yeni jenerasyon modellerde, oynar yüzeylerin alanları oldukça büyüdüler. Bu, servo uzerinde çok daha yüksek yük oluşması anlamına geliyor. Brushless motorlu olmayan (cored, coreless) servolarda yuksek akım motoru ısıtıyor ve uçuşun sonuna doğru servo kalkıştaki performansını yitirmeye başlıyor. Kimi servoda belirgin, kimi servoda belli belirsiz oluyor. Kullanmadım halen ancak Brushless kullanan arkadaşlar bu konuda olumlu geri bildirim yapıyorlar. Kısmet olursa denemeyi planlıyorum ben de
 
Son düzenleme:
Ben bugunlerde sadece kullaniyorum. Servo cikisi 360 derece donuyor ve hem rc model hem de raspberry calismalarinda cok iyi is goruyor.
Diger servolarin akisne potansiyometre yok. CNC makinelerde kullanilan indexed hall encoder kullanara cikis pozisyonunu tespit ediyor. Bu sayede servonun orta ve end point ayarlarini servo uzerinden yapmak mumkun. Simetrik olmasi icin deli gibi servo horn denemektense serodan bu ayarlari yapmak buyuk rahatlik.

Servo hiz, tork ve tekrarlama hassasiyeti olarak sinifindaki servolardan asagi degil En onemli ozelligi ise telemetri. Normal bir modelci icin overkill olsa da arastirma veya ogrenciler icin ayni sinifta bu tur ozellik sunan baska bir servo yok.

Ditex oncesi antika servolarda blowback falan oluyormus. Bence blowback falan olmaz. Olsa olsa antika olduklarindan Throwback Thursday olur, resim cekilip vay be eskiden ne kadar da kotu teknoloji kullaniyormusuz hash tagi ile instagrama konu olur.
 
Ditex oncesi antika servolarda blowback falan oluyormus. Bence blowback falan olmaz. Olsa olsa antika olduklarindan Throwback Thursday olur, resim cekilip vay be eskiden ne kadar da kotu teknoloji kullaniyormusuz hash tagi ile instagrama konu olur.
Kamera nerde, nereye el salliyoruz ?
 
*91" Yak 55'imde olan Hitecler (modelini hatırlamıyorum, bulurum fotoğraflarından), blowback sorunu yaşattılar (kağıt üzerindeki tork değerleri yeterli idi, lakin uçuşta malesef tatsızlık oldu)

Buldum fotoğraf galerisine bakarken, modeli Hitec 7950-TH imis servomun. 35 kilo tork değeri normal şartlarda fazla fazla yeterli ancak malesef yıldızımız barışmadı. Sonrasında Savöx ile değişince çözülmüştü sorun...


You must be registered for see images attach
 
  • Beğen
Tepkiler: İbrahim Özdemir
Buldum fotoğraf galerisine bakarken, modeli Hitec 7950-TH imis servomun. 35 kilo tork değeri normal şartlarda fazla fazla yeterli ancak malesef yıldızımız barışmadı. Sonrasında Savöx ile değişince çözülmüştü sorun...


You must be registered for see images attach

Üstad kaç CC üzerinde bu servo desteğini kullanmak gerekir ?
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Üstad kaç CC üzerinde bu servo desteğini kullanmak gerekir ?

Belirli bir kriter yok, lakin 60cc nin altında çok bir anlam ifade etmeyeceğini düşünüyorum. Kullanılmaz mı, kullanılır. Ama ek ağırlığın karşılığında gerçekten fayda sağlanmış olur mu bilemem. Şahsi tercihim 60cc ve üzeri modellerde kullanılması yönünde

Diğer yandan güncel birçok modelde pull-pull halat sistemi tercih edilmemeye başlandı (kuyruk ağırlıkları azaldı karbon yapı vs ile, bu sayede arkaya konan ek servoyu tolere edebiliyorsunuz cg yi bozmadan), dolayısıyla pratikte şu an çok bir uygulanırlığı kalmadı diyebiliriz. O dönem 3DHS halen pull-pull sistem kullanıyordu, aynı şekilde şu an uçurduğum Extreme Flight 91" V1 Extra' da da bu sistem mevcut, yine servo sehpası ile kullanıyorum...
 
Belirli bir kriter yok, lakin 60cc nin altında çok bir anlam ifade etmeyeceğini düşünüyorum. Kullanılmaz mı, kullanılır. Ama ek ağırlığın karşılığında gerçekten fayda sağlanmış olur mu bilemem. Şahsi tercihim 60cc ve üzeri modellerde kullanılması yönünde

Diğer yandan güncel birçok modelde pull-pull halat sistemi tercih edilmemeye başlandı (kuyruk ağırlıkları azaldı karbon yapı vs ile, bu sayede arkaya konan ek servoyu tolere edebiliyorsunuz cg yi bozmadan), dolayısıyla pratikte şu an çok bir uygulanırlığı kalmadı diyebiliriz. O dönem 3DHS halen pull-pull sistem kullanıyordu, aynı şekilde şu an uçurduğum Extreme Flight 91" V1 Extra' da da bu sistem mevcut, yine servo sehpası ile kullanıyorum...

Çok teşekkür ederim detaylı bilgi için :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: İbrahim Özdemir
Konu servo olunca ben de bir soru sorayım,

Bu piyasadaki çin işi ucuz servolardan ( feetech, ds servo gibi ) problem yaşayan oldu mu ? Mesela servoların ürettiği back current 'ten alıcı bağlantısı kesilen vs, ne bileyim havada bozulan, kullanan ve memnun olan var mıdır ?