Korona Günlerinde Bir (hatta iki) 3D Yazıcı Hikayesi

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
6,273
Tepkime puanı
12,103
Yaş
42
Konum
İzmir
İlgi Alanı
Heli
Baştan belirteyim, ilk 4 mesaj başarısızlık anlatıyor uzun uzun :) Okuyup da boşa mı okuduk bunları diye kızmayın bana. Evde kapalı kaldık zaten, daha iyi bir işiniz var mı? :D

Bundan 2.5 yıl kadar önce, 2017'nin sonlarında ilk 3D yazıcım olan Tevo Tarantula'yı almıştım. Açıkçası çok da fazla araştırmamıştım. Birkaç yorum okumuştum, alüminyuma olan sevgim ve alüminyum ekstrüzyona olan zaafım da beni bu yazıcıya yönlendirmişti. Tabi böyle yazınca pişmanlık anlamı çıkıyor, ama pişmanlığım Tarantula özelinde değil. O zamanki Emre kendince en doğru kararı vermişti. O zamanki karar sürecimde beklentim, beni bu işe başlatacak, istediğim parçayı basacak, masanın üzerinde güzel duracak, bunları yaparken de fazla paramı almayacak bir yazıcı sahibi olmaktı. Tevo bunların hepsini karşılıyordu. Şimdiki Emre'nin ise beklentilerine işin uğraşsızlık kısmı eklendi. Açıkçası şu anda yazıcının kendisi ile uğraşmaktan değil, yazılacak parça ile uğraşmaktan keyif alıyorum. Tarantula ve eşdeğeri $200 bandındaki diğer makinelerle de çok güzel sonuçlar alınabiliyor tabi ki, ama ben o sonuç için gereken çabayı yazıcıya değil, parçanın tasarımına, belki baskıdan sonraki işlemlere harcamak istiyorum. Toparlarsak, şimdiki aklım olsa, hiç düşünmeden gider, orijinal bir Prusa alırdım. Arada fazla da bir fiyat farkı kalmadı, okumaya devam edin :)

Tarantula'yı bir yıl kadar kullandıktan sonra, bazı noktalarını upgrade etmeye karar verdim. Şimdi, biz modelciler aslında çok iyi biliriz ki, bu upgrade işi dipsiz bir kuyudur ve girmesi çok tehlikeli bir yoldur, ama hepimiz bu tuzağa düşeriz :D Öncelikle hiç memnun olmadığım taşıyıcı sistemi değiştirmek istedim. Özellikle Y ekseni, yani yazdırma tablasını taşıyan ekseni daha rijit bir hale getirmek istiyordum. Tarantula'da taşıyıcı sistem alüminyum ekstüzyonlar üzerinde kayan tekerleklerle çözülmüş. Ancak bu tekerlerin bağlandığı mika parçalar hem çok kırılgan, ama üstlendiği görevi yerine getiremeyecek kadar da esneme kabiliyetine sahipler. Örneğin:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunları alüminyumdan kestirmeyi planladım. Nette hazır çizimler mevcuttu, bunlardan birini aldım, kendimce düzenledim, @Ahmet ATICI 4mm alüminyum plakayı ve su jetini ayarladı ve parçaları kestirdik. Parçaları aldım, temizledim, deliklerini de deldim ki, bir de ne göreyim? Delikler denk gelmiyor! O zamanlar kullandığım programın saçmalaması sonucu, su jetçiye gönderdiğim çizimler olması gerekenden %3-4 civarında daha küçük olmuş... Sonuçta parçalar çöp oldu. Bu ilk teşebbüstü. Aradan 1-2 hafta geçtikten sonra, biraz da kaşıntının etkisiyle olacak, yeniden düştüm bu işin peşine. Ama bu sefer daha ciddi bir modifikasyon yapmaya karar verdim Taşıyıcı sistemi tamamen raylı arabalar üzerine kuracaktım. Şunlar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Boyutları inceledim, biraz araştırma yaptım ve MGN12H modelinde karar kıldım. Bu raylar kalite seviyesine göre çok uçuk rakamlara çıkabiliyor, ancak ben aliexp'den uygun fiyatlı olanlardan 4 tane sipariş ettim. X ve Y eksenleri için birer, Z ekseni için de 2 tane. Bu rayların yüksek kaliteli olanlarının pürüzsüz hareketi insana gerçek dışı gelebilir, tabi fiyatları da öyle :) Benim elime gelen raylar ise, işte fiyatına göre güzellerdi diyelim :) Tabi sadece raylarla kalmadı bu sipariş :D

Prusa'nın manyetikli, ayrı plakalı sıcak tablası olur da benim olmaz mı? Tabi ki olacak! Sonra, yeni çıkmış motor sürücüler var piyasada, Youtube yıkılıyor! Sürücüler sessiz, akıllı, uslu... Bir set de onlardan... E bu sürücüleri takacak ana kart lazım, bendeki kartla sürücüler bütünleşik, o zaman bir de anakart, ekranı da olsun renkli... Çok güzel bir extruder var, ondan da istiyorum...
Sonucu tahmin ettiniz değil mi? Bir baktım ki, komple bir yazıcıdan 4-5 motor gerideyim, motorları da aldım gitti!.. :D :D :D Plan net, tevoyu kullanarak ikinci bir yazıcı yap, ama çok güzel yap. Tarih 2018 sonu.

Bu siparişler gelme sürecindeyken ofisimi taşımam, hatta taşınacağım yeni ofisi de öncelikle yapmam gerekliliği ortaya çıktı. Gelen paketler geldikleri gibi sağsalim ulaştıkları kontrol edilip, bir kutuya koyuluyordu. Ofisi toplamıştım, modelleri eve götürmüştüm, Tevo'yu mümkün olduğunca küçültüp bir köşeye koymuştum, ıvır zıvır bitmiyordu.. :D Bu süreç sonunda, yeni ofisin kendime ayırdığım atölyemsi kısmı üst üste kutular ve ıvır zıvırdan geçilmiyordu. Hatta gelen paketlerin olduğu kutu da ortalarda görünmüyordu, taşınırken kaybolduğundan endişe etmeye başlamıştım.

Derken, aradan bir yıldan fazla zaman geçti, hepimizin malumu Covid19 salgını başladı, eve tıkılıp kaldığımda zaman geçirecek bir şeyler bulmam gerektiği netleşti. Önce kayıp kutuyu buldum, isteyince her şey olur :D Bu kutuyu ve Tevo'yu alıp eve geldim. Sonra bakınırken Grégoire Saunier isimli birinin Prusa için tasarladığı Bear upgrade'ini gördüm. Alüminyum ekstrüzyona olan zaafımdan bahsetmiş miydim? Bakınız ne kadar da güzel:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bundan yapmak lazım bir tane...
 
Son düzenleme:
Tevo'nun elden geçmesi gerekiyordu. Durum netti, Tevo raylarla ve alüminyum parçalarla upgrade edilecek, sonra yeni yazıcının gereken parçalarını basacaktı. Yeni yazıcı eldeki motorlar ve elektroniklerle kurulacak, daha sonra yeni ve daha büyük olan Prusa MK3 tablası alınarak 24v yapılacak, şimdiki tabla da Tevo'ya geçecekti. Bunun için gereken çizimleri toparladım, Ahmet abi yine alüminyum plakayı ayarladı, aynı su jetçiye, bu sefer 10 kere kontrol ederek çizimler verildi, gereken alüminyum ekstrüzyonlar kestirildi. 8mm indüksiyonlu miller alındı, Ahmet abinin tornasında bu miller boyutlandırıldı ve uçları işlendi (benim tarafımdan :coolxf: ). Bunlar su jetiyle kesilmiş parçalar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Soldaki parçalar Bear, sağdakiler ise Tevo için. Parçaları ana tabladan ayırdıktan sonra önce delikleri delindi. Tabi öncesinde ölçüleri 3-5 defa kontrol ettim :) Sütunlu matkabı evin balkonuna getirip koymak, ne yalan söyleyeyim, yemedi :D O yüzden bu dandik aparatla idare ettim.

Alüminyumla aramda tam bir aşk-nefret ilişkisi var. Bir malzeme bu kadar güzel olup, işlemesi bu kadar gıcık olamaz. Peynir gibi, her türlü alete, matkap ucuna, eğeye yapışıp kalıyor... Neyse Ahmet abi burada da yardıma yetişti ve WD40 ile günün kahramanı oldu. Parçaların delikleri delindi, havşaları basıldı, balkonda yaşanan felaket eşim tarafından görülmeden her yer temizlendi, en son, parçalar da sabunlu suyla yıkanıp tertemiz oldular.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sırada kenarların temizlenmesi, pah kırılması ve yüzeylerin zımparalanması var. Yüzeylerde fırçalı görüntü oluşturmak ve havşaların çapaklarını kırmak için zımparalamak istedim. İlk niyetim bant zımparayla hepsini çabucak halletmekti, ama o anda eldeki tek bant 80 kumdu ve alüminyumu yalamadan yutuyordu. Ben de bileğe kuvvet dedim ve giriştim. Eğeyle parçaların kenarlarını temizledim, pahlarını kırdım. Kullandığım eğe alüminyumla da çalışılabilen, biraz kalın dişli bir eğe ve resmen harikalar yarattı. Eğe faslından sonra 120 kum sünger zımparayla kenarlar yuvarlatıldı ve yüzeyler zımparalandı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Tevo'yu adam etme vakti geldi. İlk iş komple söküp dağıttım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Söktüğüm parçaları bir güzel silip temizledim, kabloları tek tek kontrol ettim, mika parçaların üzerlerindeki gerekli parçaları söküp ayırdım. Sonra yeni parçaların montajına başladım. Tevo'nun orijinal halinde X ekseni Z ekseninin arkasında yer alır. Bkz:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ancak ben bu durumdan pek memnun değildim. Bu durumda güç kaynağını yazıcıya monte edecek yer kalmıyor, güç kaynağı ayrı durduğu için de yazıcı tek elle taşınamıyordu. Evde geçireceği belirsiz süre içerisinde sadece yazıcıya ait bir yüzey tahsis etme lüksüm de yok, işi bitince gidecek masanın altına falan... Artı, bu kadar eziyete girip raylı sistem döşüyorsam, o raylar da ön tarafta olup, uygun ışığı yakaladığı anda parıl parıl parlamalı! :D

X eksenini ön tarafa almak demek, Z eksenini, Y ekseni boyunca arkaya kaydırmak demekti. Ama yazıcıyı sökmeden ölçü almak aklıma gelmediği için, bu kaymanın evrensel ölçülerle miktarı belirsizdi. Bu yüzden önce Z ekseninin montajına başladım. Bunu sırasıyla Y ve X eksenleri izledi ve en son da göz kararı bir ölçüyle hepsini birleştirip yazıcıyı ayağa kaldırdım. Sonradan gözlemlediğime göre, göz kararı ölçüm nokta atışı olmuştu, tam yerindeydi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Ertesi gün işler karışmaya başladı :(

Z ekseninin fena halde sıkışmaya başladığını fark ettim. Tabi ilk aklıma gelen paralellik sıkıntısı oldu. Bu rayların toleransları oldukça sıkı, oldukça rijit bir yapıları var. Tek eksen için çift taşıyıcı kullanmak bu açıdan riskli bir durum. Frame'i ve rayları her yönden ölçtüm, dik olması gereken açıları defalarca kontrol ettim, paralelliğe baktım. Tabi bunlara bakarken bir referans granitim yoktu, ama zaten bu arkadaş da bir referans graniti üzerinde çalışmayacağı için, bu masanın üzerinde yaptığım ölçümlerin yeterli olması gerekiyordu. Bu durumu o an için ertelemeye ve yazıcının sorunsuz olarak çalıştığından, en azından hareket edebildiğinden emin olmaya karar verdim. Arkadaşı ufaktan toplamaya başladım. Araya başka şeyler girdi, iş akşama kadar uzadı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu noktada da bir sorun daha fark ettim. Alü parçaları çizen arkadaş, endstop montajı ile ilgili bir şey düşünmemiş. Eski sistemde çalışan endstoplar da raylı sistemde gelmesi gereken yerlere denk gelmiyorlar. Bunu da geçici olarak erteledim...

Sisteme enerji verdim, X ve Y yağ gibiydi. X motorunun yönü değiştiği için ters çalışıyordu, ama koddan çok basit çözülecekti. Ancak Z'de işler kötüydü. Yarı yolda motorlar kilitleniyordu. Ölçülmesi gereken her yeri ölçmüştüm. Vidalı millere kadar ölçmüştüm. Derken bir anda fark ettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotoda görüldüğü üzere, vidalı mil yatağını tutan parça olması gerektiği kadar geriye giderse, X eksenini tutan parçanın üzerine çıkıyor. Böyle olunca da vidalı mile dik değil, bir miktar açılı kalıyor. Vidanın toleransı bir yere kadar buna ses çıkarmıyor, ama bir yerden sonra kilitleniyor. O parçayı düzgün monte ettiğimde ise, motorlar ile mil denk gelmiyor. Motorlar en ön konumda olduğunda bile 5mm kadar bir kaçıklık kalıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Aslında sorunun çözümü basitti, parçayı zımpara makinesiyle tanıştırmam yeterli alanı sağlardı. Ama şu hemen üstümüzde görmüş olduğunuz kaplinle ilgili baştan beri rahatsız olduğum bir durum vardı. Bu kaplinler vidalı milde olması muhtemel küçük yalpaları tolere etmek üzere kullanılıyor. Bir çeşit yay diyebiliriz. Ama bir yaya bütün X eksenini ve extruderi yüklerseniz ne olur, yay biraz açılır. Biraz zorlandığı yerde biraz daha açılır. Normalde bu tarz kaplinlere yük asılmaz, yük bindirilir. Madem her şeyi güzelleştiriyoruz, kolaya kaçmayayım dedim. Ertesi sabah motorları söktüm, milleri ters çevirdim. Motorları aşağıya tutturacak bir şeyim yoktu henüz, ama olması gereken konumlarını belirledim. Frame ile aralarının 35mm olması gerekiyordu. Etrafta 35mm'lik sert bir şeyler aradım, helici olduğum için özellikle karbon falan, bulamadım. Yerine bir parça dahta buldum :D
Plan motorları aşağıya almak, tutucu parçalar basılana kadar, şimdilik masanın üzerinde bırakmak, bu sırada da arasına 35mm'lik birer dahta parçası sıkıştırıp frame üzerine sıkıca bantlamaktı. Bunu yaparken vidalı millerin bittiği nokta olan kaplinlerin üst noktasının tablanın biraz üzerinde olduğunu fark ettim. Bu durum extruderin tablaya ulaşamamasına sebebiyet verirdi. Çözüm olarak bağlantı parçalarını X ekseninin altından üstüne taşımak yeterli olacaktı. Ben bütün bunları düşünürken bir anda kafamda bir yıldırım çaktı!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gördüğünüz gibi, extruder X ekseninin alt yüzünden 2mm daha yukarda kalmış bulunuyor. O anda her şey kafama hücum etti. Çizimlerde extruderi taşıyan X ekseninin neden MGN12 değil de MGN9 verildiği (ben delik yerlerini değiştirmiştim, zira elimde MGN12 vardı), benim bu durumu 1.5 yıl önce ilk siparişleri verdikten hemen sonra keşfetmiş olduğum, hatta bununla ilgili çözümler düşündüğüm, ama bunları aradan geçen zamanda tamamen unuttuğum...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ölçülerde en baştaki H değeri bize ray ve arabanın toplam yüksekliğini veriyor. Görüldüğü gibi MGN 9 ve 12 arasında 3mm fark var. Bizim derdimiz 2mm, kalan 1 mm de gayet yeterli bir boşluk sağlıyor. Bu durum çözümsüz değil, hiç zorlanmadan 4 hatta 5 ayrı çözüm üretebilirim. Ama yapmayacağım.

Toparlarsak, bu kurulumun bana maliyetinin getirisinden fazla olduğuna, yazıcının ederinden fazla sorun çıkardığına karar verdim. Bu yazıcının amacı diğer yazıcının parçalarını basacak bir platform olmasıydı ve bu sürekli gecikiyordu. Muhtemel bir veya daha fazla problemin ortaya çıkmayacağının garantisi de yoktu. Böyle bir durumda bu projenin bir başka yıl daha rafa kalkma riski gayet büyüktü. Diğer yandan, yazıcının eski haliyle ilgili tek ciddi sorunum Y ekseni taşıyıcısıydı ki, o da raylı sistemde sorunsuz çalışıyordu. Sonuç olarak, yazıcıyı Y ekseni raylı, diğer kısmı eski sistemle kurmaya karar verdim.

İş yaptıkça devamı gelecek...
 
Son düzenleme:
Allah kolaylık versin
Sizede makina aşkı bulaşmış by makinanız bitse bile yenisine başlamak için bahane arayacaksınız
Bende 3 tane yapmıştım
Hatalarıda yapa yapa örenip bu bilgi birikimi yüzünden yeniden başlamış olacaksınız kolay gelsin
 
Etrafta 35mm'lik sert bir şeyler aradım, helici olduğum için özellikle karbon falan, bulamadım. Yerine bir parça dahta buldum :D
Eyvah işin içine dahta girdi, bu işin sonu iyi değil. :(
Sonuç olarak, yazıcıyı Y ekseni raylı, diğer kısmı eski sistemle kurmaya karar verdim.
En isabetli kararı vermişsin bence kardeşim. :bravo: Bir kere dahta var o makinada, gemide kadın olması gibi birşey. :lol: :lol: :lollol:
 
Tarantula ve eşdeğeri $200 bandındaki diğer makinelerle de çok güzel sonuçlar alınabiliyor tabi ki, ama ben o sonuç için gereken çabayı yazıcıya değil, parçanın tasarımına, belki baskıdan sonraki işlemlere harcamak istiyorum. Toparlarsak, şimdiki aklım olsa, hiç düşünmeden gider, orijinal bir Prusa alırdım. Arada fazla da bir fiyat farkı kalmadı, okumaya devam edin :)
FPV sistemlerinde ve 3D yazıcılarda imkan dahilinde en pahalısını almak en kolay ve basit yol. Şu ana kadar ki takip ettiğim konulardan çıkardım sonuç bu :D Ama bu dediğim tespit benim gibi tembel modelciler için geçerli ;D:lollol:

Ama senin gibi bu işlerden hoşlanıyor ve eli bu işlere yatkın ise durum farklı :thumbup: Her modifikasyon başka bir tecrübe oluyor :) Ellerine sağlık Emre kardeşim, yine Harika bir iş çıkarmışsın :thumbup::thumbup:
 
Abi eline sağlık, bir 3d printer o kadar çok istiyorum ki, ama burada senin de belirttiğin gibi printerin kendinden ziyade son ürüne odaklanmak istiyorum. Nihayetinde bizim elimizde kurcalayacağımız elektromekanik son teknoloji cihazlarımız var, üstüne üstlük uçuyorlar da?
Şu korona günlerine bei tane 3d printerla girmek vardı..
 
Bende 3 tane yapmıştım

Aman aman, bi tanesi düzgün olsun da.. :D

En isabetli kararı vermişsin bence kardeşim. :bravo: Bir kere dahta var o makinada, gemide kadın olması gibi birşey. :lol: :lol: :lollol:

Valla iş dahtaya gelene kadar çok malzeme ölçüm, ya 30 ya 40 çıktılar. 35mm standart bi obje yokmuş hayatımda. :D

FPV sistemlerinde ve 3D yazıcılarda imkan dahilinde en pahalısını almak en kolay ve basit yol. Şu ana kadar ki takip ettiğim konulardan çıkardım sonuç bu

Abi daha güzeli var, bi arkadaşın yazıcısı, sistemi vs vs.. :lol:

Nihayetinde bizim elimizde kurcalayacağımız elektromekanik son teknoloji cihazlarımız var, üstüne üstlük uçuyorlar da?

Di mi ya, alet bi de uçuyor, daha ne bekleyebilirsin bi aletten ;D

Bugün Y ekseni hariç eski sisteme döndüm. Aletin kabası çıktı, yarın yazmaya başlar yeniden sanıyorum.
 
Emre , karantina sana yaramış vallahi %p:bravo:
Anlattığın şeyler korku filmi gibi benim de gözümü korkutuyor, tarantula ve benzeri aletler , ilk başta yapılır yav, ne kadar zor olabilir ki falan diye düşündürürken, moral ve motivasyonu da kökten bitirebiliyor:embarras:
Ben teslim oldum , İlker hocam o kadar da yedek göndermesine rağmen , gözüm kesmedi.Bir türlü o akrilik parçalarla iş çıkaracağına inandıramadım kendimi, sen parçaları kendin imal etmiş ve kafandaki iyileştirmeleri yapma şansın olmuş , benim öyle bir şansım olmayacağı gibi, çinden alsam da bu ölçü denk gelip gelmeme riski de , tedirgin ediyor.
Daha mekanik kısmı tabii ki bu , daha bunun firmvare güncellemeri , arayüz yazılımı , daha da zoru kendi dosyanı üretmek için 3d boyut çizim yapman için gereken komple bir çizim programını da öğrenmen gerektiği gerçeğini de eklersek , benim gibi zaten zamanı olmayan bir zavallı teslim oluyor :embarras:
Senin adına çok sevindim , inatla gereken modları yapıyorsun ve inşallah daha güzel işler de çıkaracak o makine :D:thumbup:
Konuyu zevkle ve ümitle takipteyim , inşallah bana da referans bir konu olacak , :halay::RCKolik:
 
daha da zoru kendi dosyanı üretmek için 3d boyut çizim yapman için gereken komple bir çizim programını da öğrenmen gerektiği gerçeğini de eklersek
Bu kısmı çok kolay . Autodesk inventor , profosyonel ve ücretsiz bir yazılımdır . Autocad ve 3dsmax gibi programların altyapısına sahip . Kesit çizimi üzerinden çalışabileceğin ve günlük 15dak lık çalışmalarla 1 ayda (maksimum) istediğini tasarlayabileceğin bir program . Geri kalanı için maalesef birşey diyemiyorum çünkü henüz 3D printer alma cesaretini gösteremedim .?
 
Güncellememizi yapalım.

Öncelikle, klon bltouch almayın :) Daha doğrusu klon hiçbir şey almayın, zira sonuçta paranızın çöp olacak olması kesin. İlk denemeler gösterdi ki, çalışıyor görünen klon bltouch her seferinde farklı okumalar yapıyor ve sonuç olarak ilk katmanlarda sorunlar yaşıyorum. İlk katman ya çok ince oluyor ve tabir yerindeyse eziliyor, veya çok kalın olup yapışmıyordu. Klon bltouch söküldü, z eksenine bir endstop takıldı, tabla seviyesi ve terazisi ayarlandı. Sonraki baskılarımdan çıkardığım sonuca göre, aşağı yukarı her 10 saatlik baskı sonrası tablanın yeniden teraziye getirilmesi için küçük ayarlamalar yapmak gerekiyor ki, bence kabul edilebilir bir durum, 3-4 dk'lık bir iş.

Yazıcının eski haliyle olduğu gibi, yeni haliyle de pla basmak çocuk oyuncağıydı. Ama iş petg basmaya gelince hem benim tecrübe eksikliğim, hem de yazıcıdaki birkaç sıkıntı sorun oldu. Bu yazıcının öncelikli görevi yeni yazıcının parçalarını basmak ve bunların petg olması gerekiyor ki, yeni yazıcıya ilerde bir kabin yapıp abs basabileyim. Bu konuya ilerde gireriz.

Petg pek tecrübem olmayan bir malzemeydi. Daha önceden az sayıda ve başarısız birkaç denemem olmuştu, zaten sonrasında yazıcı uzun süre kullanılmamıştı, hikayeyi biliyorsunuz. En büyük sıkıntım akıntı ve katman birleşmesiydi. Bu iki sorunun temel sebebi basma sıcaklığı, ancak birbirlerine ters çalışıyorlar. Daha iyi katman birleşmesi için daha yüksek sıcaklık gerekiyor, ancak bu durumda nozzle'dan daha fazla kontrolsüz filament salınımı, yani akıntı oluyor. Bir yandan iyi bir katman birleşmesi için gereken sıcaklığı bulmaya çalışırken, bir yandan da filamenti geri çekme ayarlarıya ve filament salınım katsayısı ile uğraşırken, diğer yandan optimum tabla sıcaklığını ararken, yazıcıyla baya bir cebelleştik. Sonuçta iş gören bir orta nokta bulabildim. Bu arada değişik nozzle kalınlıkları ve katman yükseklikleri de denedim. Tabla sıcaklığı konusu oldukça ilginç, şöyle ki, basım için optimum sıcaklığın 80 derece olduğunu buldum, ancak bu sıcaklıkta parçayı tabladan ayıramadım. Soğumasını bekledim, ancak oda sıcaklığında parça resmen tabla ile bir bütün oldu, yine ayrılmadı. Sonraki denemelerde gördüm ki, parçayı ayırabilmek için optimum sıcaklık 60-65 derece arası oluyor. Bu sıcaklıkta da oldukça zor ayrılıyor ve elimi yakmamak ve parçayı deforme etmemek için oldukça dikkatli davranmam gerekiyor. Bu sorunun yeni tablamda kendiliğinden düzelecek olması sevindirici, manyetikli, yay çelikli cici tablam olacak :)

Bu arada, basılan parçaların optimum dayanımı göstermesi için tavsiye edilen yazma ayarları ile başarılı sonuçlar elde edemedim onu da söyleyeyim. Eğer yeni yazıcı başarılı olursa, parçalar onunla yeniden basılacak büyük ihtimalle. Şimdilik o kısmı kafaya takmayarak, parçaların mümkün olduğunca düzgün ve sağlam olmasına gayret ederek ilerliyorum.

Karşılaştığım bir başka sorun ise zamanında planlama ve alışveriş yaparken yeterince dikkatli davranmamış olmam oldu. Extruder denen, filamenti itip çeken mekanizma olarak Tevo'yla gelen çakma titan extruder'i kullanmayı planlamıştım. Benim varsayımım bunun orijinalinin bire bir çakması olduğuydu, ancak bunun doğru olmadığı ortaya çıktı. Tevo Titan hazır çizimlere uymuyordu. Parçayı modifiye etmeyi düşündüm, ama fiziken mümkün görünmedi. Çizimleri modifiye etmeyi düşünürken, yurtiçinden çizimlere uygun bir extruder bulabildiğimi fark ettim ve çizimlerle uğraşmaya değmeyeceğine karar verdim. Yeni extruder bugün elime ulaştı. Y ve Z eksenlerinin parçaları zaten basılmış durumda, X ekseni ve extruder parçalarının basımı tamamlandıktan sonra yeni yazıcı ile uğraşmaya başlayabileceğim. Eğer o başarılı olursa, belki o zaman geri dönüp Tevo'yla uğraşmak için yeterli keyif seviyesine ulaşabilirim, belli olmaz :)



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol