Maket kartonundan mini F-22 RAPTOR yapım aşamaları.

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Mehmet Sarıkaya

Çalışkan Uye
Katılım
28 Ocak 2018
Mesajlar
535
Beğeniler
783
Yaş
68
Konum
Fethiye / Muğla
İlgi Alanı
Hepsi
#1
Forumda daha önce F-22 RAPTOR yapan arkadaşlar olmuş. Bende önceki zamanlarda bu modeli pek çok defa yaptım.
Model ile ilgili şahsi kanaatim;
Yeni başlayanlar için ideal bir model olduğu. Bunun nedenlerini de şöyle sıralayabiliriz.

1- Elevon yüzey alanlarının fazla olması, güzel ayarlanmışlarsa çok düşük hızlarda bile modelin munis ve iteatkar olmasını sağlıyor.
2- İndoor tabir edilecek modeller kadar hafif olduğu halde ( yapım aşamaları eklenecek olan model 280 gr full uçuş ağırlığı planlanıyor) hatırı saylır rüzgarlarda bile uçabilmesi.
3- Nisbeten daha ucuz ve daha az elektronik gereksinimi.
4- İnşasında farklı ve ucuz malzemeler kullanılabilmesi. Strafor, depron, kapron, maket kartonu, hatta mukava kutu ...
5-Motor-esc-pil -pervane konfigrasyonu iyi seçilirse, başlangıçta iyi bir eğitim modeli olduğu gibi, ilerleyen zamanda, pilotaj geliştikce pek çok akrabosi hareketlerini yapabilmesi. Loop, tono gibi hareketlerin yanı sıra ilerleyen zamanlarda Rudder ve aileron düzenlemeleri yaparak akrabosi yeteneği daha da artırılabilir. Yüksek hızlara çıkabileceği gibi 10 km/h kadar düşük stall hızıyla da havada tutunabilmesi gibi avantajları var.
6- Modelin yüzey alanına kıyas ağırlığının çok az olması çıkabilecek aksaklıklarda en az hasarla atlatmasını sağlıyor. ( Tono yaparken pil düşürmüşlüğüm vardır...:) CG si iyi ayarlanmış F-22 sıfır enerji ile çok iyi süzlür) Zor durumlarda kontroller tamamen bırakıldıgında (gaz kapalı) modelin kırımsız veya az hasarla yere inmesi.

Yapım malzemeleri:
A- Bulunabilirse 6 mm orijinal depron. Yoksa 5-6 mm yerli laminat altı plaka şilte Kapron vs.
B- Tercihen UHUPOR, yoksa deniz tutkalı veya çift soğan zarı gibi olan çift taraflı bant, sıcak silikon gibi köpüğü eritmeyecek yapıştırıcılar.
C- 1 mt lik 3x5 karbon boru.
D- Şeffaf koli bantı, maket bıçağı, düzgün bir cetvel

Standart plan ölçeği 72 cm kanat enidir. Fakat daha büyük ve daha küçük olarak ozalitcide plan ölçeklendirilip ona göre elektronik konfigirasyon belirlenir.

Burada yapım aşamalarını ekleyeceğim model 60 cm kanat eninde ve boyu 86 cm.
Modeli 300 gr altında çıkarmaya çalışacağım. Zira bu model için ayırdığım malzemeler 400 gr kadar itki sağlıyor. Ve modelin dikey tırmanma perfonmansının iyi olmasını istiyorum.

Malzemeler:
Depron ve kaliteli kapron temin edemedim Bu yüzden ana yüzeye maket kartonu (ici köpük, iki yüzü kağıt kaplı) kullandım.
Dikey stabilzerler elde kalmış yesil 5 mm kapron
Uhupor, yer yer deniz tutkalı
2 ad çöp şiş (üstünde et filan gibi birşey yok ):D
10-15 cm. 0.5- 1 mm çelik tel. (ben eski bir radyonun pil yuvasından yay çıkarıp düzelttim)
İki adet hafif dümen yekesi
2 adet mini stoper

Elektronik:

2S 800 mAh lipo
3000 kv turnigy 2730 mini (24 gr) motor
30A afro simonk esc
5 inç pervane
2 ad 5 gr mini servo

Ben önceden çok sayıda yaptığım için biraz ezbere yaptım. Ama mutlaka ozalitciden plan çıkarıp sağ sol simetrisine özen gösterilmeli
plana göre plaka üzerine çizilip yeni ve keskin bir maket bıçağı ile ana yüzey (kanat çıkarılmalı)
Planları ikinci mesajda ekleyeceğim

Umarım forum kullanıcılarından yapmak isteyenlere yardımcı olur.

Modelin iki farklı ebatta planı alttadır.
Ebatlar ozalitciden istediğiniz boyutta değiştirilebilir.




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Ekli dosyalar

Son düzenleme:

Mehmet Sarıkaya

Çalışkan Uye
Katılım
28 Ocak 2018
Mesajlar
535
Beğeniler
783
Yaş
68
Konum
Fethiye / Muğla
İlgi Alanı
Hepsi
#2
Daha önce yaptığım modellerde pil, esc alıcı gövde altına yerleştirirdim. Altta ve üstte bir kaç kompartman kapağı olurdu. Bu kez üst kısma yerleştireceğim. Ve sadelik adına tek kapaktan elektroniklere uşaşmayı düşünüyorum

Zaten özgün plana sadık kalmadan hep kutu tip gövde yaptım. Elekroniklerin salkım saçak dışarda olması hoş olmuyor.
Kanat ucundan kanat ucuna genel esnemeleri en aza indirmek için karbon boru takviyeleri açılan kanallara deniz tutkalı ile tutturuldu.
Pervane ve motor yuvası kesilip çıkarıldı.
Eldeki atık kaprondan skidler 3 cm eninde kesilip gövdeye uhupor ile yapıştırıldı. Elevonlardaki esnemeleri asgariye indirmek için hemen önlerine (1,5 cm) bir karbon boru parçası daha eklendi.
Not: ana kanat yüzeyinin sadece bir tarafından kaplama kağıdını çıkardım. Hayli bir ağırmış (40 gr)
Kağıt çıkarılıca çok kötü kırılgan bir malzeme.





Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:

Mehmet Sarıkaya

Çalışkan Uye
Katılım
28 Ocak 2018
Mesajlar
535
Beğeniler
783
Yaş
68
Konum
Fethiye / Muğla
İlgi Alanı
Hepsi
#3
Bir yüzü kaplama kağıdından arındırılmış elevonlar geriden öne doğru şeffaf koli bantı ile kaplandı. (inişlerde en çok yere sürten kısımlardan )
Kapalı elektronik kompartmanı yapılacğından burun desteği 4.5 cm. kalınlıkta atık pembe strafordan maket bıçağı ile uygun şekilde kesildi.
Yine atık kapron parçalarının ( 5 mm.) boyu yettiği kadar göve üstü kompartman yan parçaları kesildi
Burun destek parçası yapıştırılmadan önce yerinde duruşu kontrol edildi.



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
28,731
Beğeniler
28,156
Yaş
45
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
#4
Forumda daha önce F-22 RAPTOR yapan arkadaşlar olmuş. Ben de önceki zamanlarda bu modeli pek çok defa yaptım.
Bu model ile ilgili şahsi kanaatim;
Ellerine emeklerine sağlık abi :bravo::bravo::thumbup: Konuyu hemen ilgili INDEKS sayfamıza ilave edelim :RCKolik:
 

Mehmet Sarıkaya

Çalışkan Uye
Katılım
28 Ocak 2018
Mesajlar
535
Beğeniler
783
Yaş
68
Konum
Fethiye / Muğla
İlgi Alanı
Hepsi
#6
Burun destek strafor yerine deniz tutkalı ile yapıştırıldı. (Pensler yan parçalara, kiloluk boya ağırlığı kanat düzlem parçasına iyi yapışması için destek, zira deniz tutkalı 1-2 saat sürede donuyor ve donma aşamasında kaygan olup parçaların biçimsiz yapışmasına sebep olabiliyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yapıştırma sonrası üst görünüm
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Alt görünüm
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Sarıkaya

Çalışkan Uye
Katılım
28 Ocak 2018
Mesajlar
535
Beğeniler
783
Yaş
68
Konum
Fethiye / Muğla
İlgi Alanı
Hepsi
#7
Bu tarz modelleri 5 ve 30 dakikalık epoxy kullanılmış olsa gün içinde biter . Deniz tutkalı gibi geç kuruyan malzeme bekleme süresini uzatıyor.:)

Motor mount; 3 mm kontraplak kalıntılardan (iki parça) aralarına 6 mm depron parçası sandwich yapılarak hazırlandı.
Gövde düzlem hizası işaretlenip ortası ve motor kablolarının geçeceği yer delindi, aluminyum motor tutucu karşılıklı iki adet 2.5 mm vida ve somunları ile sabitlendi. ( Pervane baskısı gövdeye doğru olacağı için ve küçük motor, küçük pervane nedenli karşılıklı iki vida yeterli gibi )
Burada önemli olan motor milinin tam da kanat düzlemine ve burun kuyruk doğrultusuna tam parelel olması.
Bu modellerin full gaz ve stal hız aralıığındaki hız değişimlerinde (CG ve mil düzlemi iyi ayarlanırsa ) düzeltme istememesi buna bağlı.
Küçük pervane torkunun göz ardı edilmesi ve motorun ortada konumlandırılmasının sağladığı avantajlar diyebiliriz.

Gövde üstü yan parçalar uhupor ile yerine yapıştırıldı.
Motor mount deniz tutkalı ile yerine yapıştırıldı. (sabitleme aşamasında 90 derece gönye ile kontrol edildi)





Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Sarıkaya

Çalışkan Uye
Katılım
28 Ocak 2018
Mesajlar
535
Beğeniler
783
Yaş
68
Konum
Fethiye / Muğla
İlgi Alanı
Hepsi
#8
Bazı parçaların deniz tutkalı kururken zamanı değerlendirmek için dikey stabilzerleri 5mm lik kaprondan kestim.
Gövdeye yapışmanın sağlam olması için, geniş yapışma yüzeyi sağlamak gerekiyor.
6mm. deprondan 1.5 cm eninde şerit çıkarıp soğan zarı gibi olan iki taraflı bant ile tabanları düz olacak şekilde birbirine monte edildi.
Daha sonra masa kenarında tabanı maket bıçağı ve cetvel yardımı ile tam dik değilde 70 derece civarı yapısaçak şekilde tesviye ettim.




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Sarıkaya

Çalışkan Uye
Katılım
28 Ocak 2018
Mesajlar
535
Beğeniler
783
Yaş
68
Konum
Fethiye / Muğla
İlgi Alanı
Hepsi
#9
Takip edenlere tekrar merhaba.

Dikey stabilzerlerin montajını en sona bırakmak daha iyi oluyor. Zira diğer işleri yaparken bir yerlere takılıp kırılması, zarar görmesi hep olası.
Elevonlar Şeffaf koli banti ile yerlerine menteşelenmesi . Bu tarz köpük esaslı küçük modellerde hayli kullanılışlı
ve kolay.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Basit çöp şiş ve 1 mm tel ile kontrol çubukları (pushrod) , yekeler ve servoların yerleştirilmesi.

Kontrol çubukları hayli uzun oldukları için tamamen tel yapılırsa itme pozisyonunda bel verip hareketi tam iletmediği için ayrıca önlemler almak gerekiyor.
Bu yüzden çöp şiş mantıklı geliyor. Yekeler üzerindeki stoperlere ve servo kolları üstündeki deliklere rahat girsin diye uçlarına tel montajı kolaylık sağlıyor.
Tel ve çöp birbirinin üzerine 1.5 -2 cm. kadar bindirilip ince ip sarılıp üzerine Japon yapıştırıcı damlatınca hayli sağlam oluyor.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servolar skidlere açılan yuvalarına yerleştirip sıcak silikonla sabitleniyor.
Gövde ortasında açılan gelikle kabloları üst tarafa alınıyor.
Resimdeki minik (hafif) yekeler bu modele yeterli oluyor.



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Sarıkaya

Çalışkan Uye
Katılım
28 Ocak 2018
Mesajlar
535
Beğeniler
783
Yaş
68
Konum
Fethiye / Muğla
İlgi Alanı
Hepsi
#12
Modelin alt kısmını tamamen kapatıp koli bantı ile kaplamak inişleri gövde üstü yapan bu modelde bir yerlere takılıp zarar görmesini engeller. Alt tarafa kapak yapılmayacağı için tüm müdahale edilebilecek elektronik üste alındı.
Elde kalmış 3 mm çakma deprondan (yerli ürün) kapak kesilip uhupor ile yerine yapıştırıldı.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Sarıkaya

Çalışkan Uye
Katılım
28 Ocak 2018
Mesajlar
535
Beğeniler
783
Yaş
68
Konum
Fethiye / Muğla
İlgi Alanı
Hepsi
#15
Elektronikler gövde üstü kompartmana yerleştirildi.
Dikey stabilzerler düzleme dıştan 70 derece yapacak şekilde uhupor ile yapıştırıldı.
Servoları ne kadar öne alsam da, ilk denemelerde kullanılacak pil küçük olduğu için (2S 800 mAh) CG yi yerine almak zorladı.

Son resimde CG nin yaklaşık yeri belirtiliyor iki kırmızı çizgi arası (Uçurmadan önce pil dahil tam donanımlı haliyle genişce düzgün bir alanda yerden biraz yüksekte el ile düzgünce atılıp kontrolünü yapmakta fayda var.)
El ile atmada düzgün süzülüyorsa ve havada gaz verme, gaz kesme aralıklarında stabil uçmuyorsa motor açısını gözden geçirmek gerekir. İtki gücünün CG nin arkasında olduğunu düşünerek ona göre motor ile motor mount arasına pul konarak ayarlanabilir.
Bir dip not:
İlk denemelerde sistemi beseyleyebilecek en küçük batarya tercih edilmeli ki, olası aksaklıklar sonucu düşme vs. kırım hasarı asgari olsım. Başarılı kısa uçuştan sonra, daja uzun uçuşlar için pil büyütüldüğünde biraz geri çekilerek CG bozulmamış olur.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:

Benzer Konular