Video Manuel uçmayıp otonom uçan bir İHA'nın hikayesi

İbrahim Özdemir

Çalışkan Uye
Katılım
4 Şub 2021
Mesajlar
212
Tepkime puanı
220
Konum
İstanbul
Web sitesi
500px.com
İlgi Alanı
Multikopter
Merhaba,

Bu sene farklı bir yaklaşıma gidip EPP köpükten bir model yapmaya karar verdik. Bizi ilk başta zorladı ve özellikle ilk manuel uçöuşlarda çok fazla hatamızı gördük. Pilotumuzun da deneyimli olması sayesinde bayağı bir hata düzeltmesi, yeninden güçlendirme yaptık.

Özellikle EPP'nin esnemesini daha iyi sönümlememiz gerekti. Analizlerin yeterli olmadığını, bol bol test uçuşu yapmanın gerekli olduğunu gördük... : )

Bazı manuel uçuşlardan ve ilk iki otonom uçuştan derlediğim bir videoyu burada paylaşmak istedim. :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İHA'nın ilk uçuşunu otonom olarak yapması da, şans mı yoksa hikmet mi bilemedik. :D Ama o sevinci tatmak güzeldi... : )

Herkese kırımsız uçuşlar dilerim.
 
Merhaba,

Bu sene farklı bir yaklaşıma gidip EPP köpükten bir model yapmaya karar verdik. Bizi ilk başta zorladı ve özellikle ilk manuel uçöuşlarda çok fazla hatamızı gördük. Pilotumuzun da deneyimli olması sayesinde bayağı bir hata düzeltmesi, yeninden güçlendirme yaptık.

Özellikle EPP'nin esnemesini daha iyi sönümlememiz gerekti. Analizlerin yeterli olmadığını, bol bol test uçuşu yapmanın gerekli olduğunu gördük... : )

Bazı manuel uçuşlardan ve ilk iki otonom uçuştan derlediğim bir videoyu burada paylaşmak istedim. :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İHA'nın ilk uçuşunu otonom olarak yapması da, şans mı yoksa hikmet mi bilemedik. :D Ama o sevinci tatmak güzeldi... : )

Herkese kırımsız uçuşlar dilerim.
Tebrikler, yarışmada görüşmek üzere :D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Sevdim
Tepkiler: İbrahim Özdemir
Biz Hezarfen RC klüp üyeleri haliyle Hezarfen Havalimanına gidip, model uçak pistimizde uçuyoruz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Biz Hezarfen RC klüp üyeleri haliyle Hezarfen Havalimanına gidip, model uçak pistimizde uçuyoruz.

Anladım. Orada uçmak için herhangi bir üyelik ve ücret gerekiyor mu peki? Ya da bu konu hakkında daha detaylı bir bilgi alacağım bir yer var mıdır?

Videoda da görmüşsünüzdür. Uçtuğumuz yer boş olsa da etrafı dolu ve bu bizi çok tedirgin ediyor. Bu nedenle alternatif bir yer arayışındayız.
 
Bu hobiye devam ederim diyorsan, üye olmani tavsiye ederim. Gelip ortamı görmeni, havasını koklamanı tavsiye ediyorum. Günübirlik uçuş yapmak tabii ki ücretli ama ne kadardır inan ben de bilmiyorum. Bugüne kadar kimse kapıdan geri çevrilmedi, gelip giden de memnun ayrıldı.
 
Bu hobiye devam ederim diyorsan, üye olmani tavsiye ederim. Gelip ortamı görmeni, havasını koklamanı tavsiye ediyorum. Günübirlik uçuş yapmak tabii ki ücretli ama ne kadardır inan ben de bilmiyorum. Bugüne kadar kimse kapıdan geri çevrilmedi, gelip giden de memnun ayrıldı.
Tam olarak öyle değil...

Kulüp kararları gereği günübirlik uçuş için kısıtlı üyelik gerekiyor. Güncel rakamı bilmiyorum ama tam üyelik 4000 TL iken kısıtlı üyelik de 1500 TL idi. Kısıtlı üyelik yapılırsa günlük ücretli alan kullanımı mümkün. Ancak üniversite takımları kulüp başkanı ile görüşerek bu kuralı esnetebiliyorlar. Normal koşullarda günlük uçacak kişiler sadece hafta içi uçabiliyorlar ama özel durumlarda bu kural da esneyebiliyor.

Kimse alınmasın ama yarışmalara katılma heveslisi bu genç arkadaşların bir iki istisna dışında "modelci" olduklarını düşünmüyorum. Onlar kendilerine konulan hedefe ulaşmak için birçok ekipmana ihtiyaç duyuyorlar. Onlardan birisi de model. Yani dertleri düzgün bir uçak yapıp uçurmak değil, yarışma koşullarını karşılamak. O nedenle yarışma bittiğinde onlar da yoklar genellikle. Tabii ki böyle bir durumda "bu hobiye devam ederim diyorsan" sorusu pek uygun olmuyor çünkü "modelcilik" yarışmacı arkadaşlar için bir "hobi" değil, zorunluluktan kullandıkları bir "araç".
 
Doğru söze ne denir....

Detayları ben de bilmiyordum. Anlattığın iyi oldu.
 
Bu hobiye devam ederim diyorsan, üye olmanı tavsiye ederim.

Quadcopterlerle birkaç senedir uğraşıyorum. Hobi ile yarışma sayesinde tanışmadım. Gelip izlemeyi bile çok isterim ancak hem okul hem de uzaklık nedeniyle pek mümkün olmuyor.

Yoksa izlemek bile zevk verir insana.

Tam olarak öyle değil...

Kulüp kararları gereği günübirlik uçuş için kısıtlı üyelik gerekiyor. Güncel rakamı bilmiyorum ama tam üyelik 4000 TL iken kısıtlı üyelik de 1500 TL idi. Kısıtlı üyelik yapılırsa günlük ücretli alan kullanımı mümkün. Ancak üniversite takımları kulüp başkanı ile görüşerek bu kuralı esnetebiliyorlar. Normal koşullarda günlük uçacak kişiler sadece hafta içi uçabiliyorlar ama özel durumlarda bu kural da esneyebiliyor.

Öğrenciler için pahalı fiyatlarmış.

Kimse alınmasın ama yarışmalara katılma heveslisi bu genç arkadaşların bir iki istisna dışında "modelci" olduklarını düşünmüyorum. Onlar kendilerine konulan hedefe ulaşmak için birçok ekipmana ihtiyaç duyuyorlar. Onlardan birisi de model. Yani dertleri düzgün bir uçak yapıp uçurmak değil, yarışma koşullarını karşılamak. O nedenle yarışma bittiğinde onlar da yoklar genellikle. Tabii ki böyle bir durumda "bu hobiye devam ederim diyorsan" sorusu pek uygun olmuyor çünkü "modelcilik" yarışmacı arkadaşlar için bir "hobi" değil, zorunluluktan kullandıkları bir "araç".

Hayır.

Hangi sorundan bahsedeyim ki? Artan elektronik fiyatlarından mı? Türkiye'de parça bulunamamasından mı? Kurdan mı? İstanbul'da tabiri caizse uçacak alan olamamasından mı?

Ben ve benim yaşımdaki gençlerin imkanları var da modelcilik mi yapmıyorlar. Kendim daha Mart ayı gibi FPV quadcopter setupımı topladım. Ciddi bir para ödedim, ki şu an elimdeki parçalar aldığım zamana göre neredeyse %30 - 40 daha pahalı. Bir üniversite ya da lise öğrencisi nasıl yapsın ki bunu. Ben bile uzun bir süre sonra topladım bunları.

Ki her şeyi geçtim, nerede uçacağım?

Özellikle sabit kanat araçlarda bir modelci kadar özveri ile çalıştıklarını, gecelerini gündüzlerine kattıklarını, okullarından ve diğer ihtiyaçlarından kısıp kendilerini bu işe verdiklerine emin olabilirsiniz. Dertleri de gayet düzgün bir uçak yapmak. İki tane köpüğü kesip, gövdeye yapıştırıp uçmuyoruz. Analizlerini yapıyor, farklı kanat profillerini deniyor, yeri geliyor kendimiz üretim elle müdahele ediyoruz. Hiçbir şey bize hazır gelmiyor. Hocaları bile öğrencilere yardım etmiyor.

Keza elektronik tarafında da Pixhawk'ı takan hemen uçmuyor. O sistemi anlamanız gerekiyor, her parametreyi bilmeniz gerekiyor.

Bilmiyorum sizin modelcilik tanımınız nasıl. Ancak kimse sırf bir yarışma için bunca zorluğun altına girmez. Videoyu izlediniz mi bilmiyorum, ama izlediyseniz görmüşsünüzdür, onlarca deneme yapıyoruz ve başarısız oluyoruz. Uçak ilk kez uçunca da nasıl sevindiğimizi görmüşsünüzdür.

E modelcilik bu değil mi zaten? Öğrenmek, teoriği pratiğe dökmek ve en önemlisi: zevk almak.

Bu zamana kadar karşınıza türlü türlü insan gelmiş olabilir. Kolaya kaçan, hazırcı, soru sormayı bilmeyen insanlarla karşılaşmış olabilirsiniz, yarışmaya katılan. Ama emin olun herkes öyle değil. Ki onlar da ellerinden tutup yardımcı olanları olmadığı için öyle.

Ben sizi tanımıyorum ancak forumda verdiğiniz cevaplardan bilgili, hobiyi seven ve öğreten biri olduğunuzu görüyorum. Ancak siz de beni tanımıyorsunuz. Ve buraya yarışma için gelenleri de tanımıyorsunuz. Ben 11 - 12 yaşımdan beri elektronik ve özellikle RC araçlarla ilgilenirim, üniversite ile beraber de bu tutku İHA ile buluştu. Çünkü İHA, bu ülkenin gençleri için bir hayal ve çalışma azmi oldu. Emin olun buraya yarışma için gelen başka insanlar için de öyle.

Yarışmaya katılanların çoğu adam akıllı ne destek ne de ilgi görüyor. Buna biz de dahil, ki bu durumu.Bakın hem kendi, hem de başka okulların takımlarından tanıdığım abilerim, bugün TUSAŞ ya da Baykar gibi şirketlerde, bir zaman ürettikleri o İHA'ların gerçeklerini üretmek için çalışıyor. Bizim de amacımız bu, hayallerimizi gerçekleştirmek.

Hobi olarak görmeyin, isterseniz forumu bizim gibi yarışmaya hazırlananlara da kapatın. Hiç sorun değil. Biz millet görsün, alkışlasın, etrafta havamız olsun diye bu yarışmalara katılmıyoruz.

Uzun bir mesaj oldu. Ancak benzerini @Deniz Tanrıverdi ile bir konuda da yazmıştım. Her şeyden öte, bu ekonomik durumda gençlerden hobiye girmelerini beklemeyin bence. Biz bile ürettiğimiz şu İHA'da öğrenci halimizle yeri geldi cebimizden verdik.

Çünkü hem gençlikten gelen heves, hem de yarışmanın kuralları bunu teşvik ediyor. İnsanlar tamamen farklı bir şey yapmak istemiyor aslında, sadece mevcut oturmuş sistemleri anlayarak, onlardan yola çıkarak farklı şeyler yapmak istiyor. Bu yarışmanın bir amacı hatta bence en önemli amacı bu. Bu yarışmadaki salt amaç sadece uçuş yapmak değil. Mevcut sistemleri doğruca anlayıp, bunlardan hayal gücünü de kullanarak yeni yorumlar ortaya çıkartabilmek. Bu nedenle birçok takım, aynı köklerden gelen ama farklı tasarım felsefelerine sahip kanatlar, kuyruklar yapmaya çalışıyor.

Ben bu yarışmaya katıldım. Şunu tüm kalbimle söyleyebilirim ki, amaç sırf o uçağı uçurup görevleri eksiksiz yapmak olsaydı, biz de dahil herkes Aliexpress'ten hazır gövdelerden alır, bir şekilde onu özgün hale getirir ve öyle katılırdı.

Ama amaç bu değil. Ki bunu yarışma alanına gidip, birbirinden farklı bir sürü İHA görünce anlıyorsunuz zaten:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu videoda finale kalan takımlardan bazılarına yer verilmiş. Her takım belirli felsefeleri kendilerine göre yorumlamış, kendilerinden parçalar eklemeiş. Farklı malzemeleri bir arada kullanmaya çalışmış. Bana göre bu işin güzelliği burada.

Amaç, öncesinde de dediğim gibi, kişinin yapılan işe kendi yorumunu ve bilgisini katabilmesi. Kendi tasarımını düşünebilmesi. O tasarımı daha sonrasında üretebilmesi ve testleri yaparak onu anlayabilmesi. Bir bakıma teorik bilginin ve pratik bilginin birleşimi, sentezi oluyor bu. Burada kast edilen tamamen yeni şeyler değil bu arada. Tabii ki tekerleği yeniden icat etmeyeceğiz. Ki zaten, kendi tasarımınızı kattığınız bir tasarımı anlamaya çalışınca, öğrenmeye başlamış oluyorsunuz. Kendi yorumlarınızı sınamaya başlayınca, yarışma da amacına ulaşmış oluyor. Belirli sınırlar çerçevesinde farklı şeyler yapmak bu gibi yeni gelişen alanlar için oldukça faydalıdır. Zira bu modelcilik değil bana göre, bunlar prototip. Ve ilk başta da dediğim gibi, o gençlikten gelen hevesi ve hayal gücünü koruyabilmek için farklı yorumlar katmanız gerekiyor.

Yarışmanın amacı aslında bu. Amacına ulaşıyor mu ulaşmıyor mu bu tartışılır. Ancak çıkış noktası bu. Ki bunun bir yansıması da TB-2'dir bana göre. TB-2, mevcut tasarımlara getirdiği farklı yaklaşımlar ve yorumlar ile birçok yönden uygun bir platform haline gelmiştir.

Önceki konularda "Bizde rapor paylaşılmıyor" dediğimde, buna katılmıyorum diyerek karşı çıkmıştınız. Aslında o dediğim modelci abilerim için değildi, zira onlar ellerinden geleni yapıyor. Ama işin akademik kısmında Türkiye'de bir paylaşım sistemi maalesef yok ve maalesef böyle olunca teorik bilgiyi ve pratik bilgiyi birleştiremiyorsunuz. Öğrencilerin ilk olarak buraya gelmemesi gerek aslında. Ama geliyorlar çünkü bir çoğu hocası tarafından dikkate alınmıyor bile. Ben gerek sabit kanat gerekse başka yarışmalarda çektiklerimi biliyorum. Her hocayı bir tutmuyorum ve işini sevgiyle yapanları tenzih ediyorum, ama hocalar öğrencilerden kaçıyor. Böyle olunca öğrenci, başlangıç noktasını kaybetmiş oluyor bana göre.

Düşüncelerimi aktarmak istedim, umarım yanlış anlaşılmam. Burası kıymetli bir platform, içindekiler de. Ve evet, hazıra konmak isteyen, bilgiyi suistimal edenler var. Bunları yarışmaya katılan akranlarımda bile gördüm.

Burada sorulan soru da bahsettiğim gibi, raporla alakalı büyük ihtimalle. Çünkü bırakın kanatı, elektronik komponentleri koymak için bile gövdeyi üretip, gözle görüp, elle dokunmak gerekiyor. Çünkü böyle bir model için Center of Mass'ı, ancak o modeli ve içindeki donanımları özenle, elle konumlandırarak doğru bir biçimde bulabilirsiniz. SolidWorks'te yapılan tasarımlar sadece bir yol gösterici olur.

Konuyu açan arkadaşıma başarılar diliyorum. @Levent Suberk'in attığı bağlantı yardımcı olacaktır diye düşünüyorum. Bunun yanında Tubitak videoları da yardımcı olabilir belki, bu yarışma için çekilmiş videolar var. Kendi düşüncelerimi aktarmak istedim. @Deniz Tanrıverdi mesajlarını okuduğum kıymetli bir abimsiniz, düşüncelerinizi ve endişelerinizi çok iyi anlıyorum ve hak veriyorum.
 
Son düzenleme:
Neden yazdıklarımı kendi üzerine alındın bilmiyorum. Ama modelcilik bir yaşam felsefesidir. Elinde her türlü imkan varken değil, olmayan imkanlar zorlanarak yapılır. Modelcilik denilen "hobi" ya da diğer "hobiler" bir kazanç sağlamaya başladıklarında hobilikten çıkarlar. Yani şu ya da bu firmada işe giren arkadaşlarınızın modelcilik diye bir "hobisi" yok, IHA üretimi ile ilgili bir "işi" var. Bu farkı anlamaya çalış.
Bunu asla küçük görmüyorum. Hatta başarılı olurlarsa gurur duyuyorum. Ama bir uçak yapıp yarışmaya katılan birisini de "modelci" diye göremiyorum. Modelci adam bahane değil model üretir. Yetmişli yıllarda sizler daha dünyada yokken de modelciler ıhlamur ağacı kesip, balsadan pervane yontup model üretiyorlardı. Dedim ya kimse kusura bakmasın, bunlar gerçekler...
 
Quadcopterlerle birkaç senedir uğraşıyorum. Hobi ile yarışma sayesinde tanışmadım. Gelip izlemeyi bile çok isterim ancak hem okul hem de uzaklık nedeniyle pek mümkün olmuyor.

Yoksa izlemek bile zevk verir insana.



Öğrenciler için pahalı fiyatlarmış.



Hayır.

Hangi sorundan bahsedeyim ki? Artan elektronik fiyatlarından mı? Türkiye'de parça bulunamamasından mı? Kurdan mı? İstanbul'da tabiri caizse uçacak alan olamamasından mı?

Ben ve benim yaşımdaki gençlerin imkanları var da modelcilik mi yapmıyorlar. Kendim daha Mart ayı gibi FPV quadcopter setupımı topladım. Ciddi bir para ödedim, ki şu an elimdeki parçalar aldığım zamana göre neredeyse %30 - 40 daha pahalı. Bir üniversite ya da lise öğrencisi nasıl yapsın ki bunu. Ben bile uzun bir süre sonra topladım bunları.

Ki her şeyi geçtim, nerede uçacağım?

Özellikle sabit kanat araçlarda bir modelci kadar özveri ile çalıştıklarını, gecelerini gündüzlerine kattıklarını, okullarından ve diğer ihtiyaçlarından kısıp kendilerini bu işe verdiklerine emin olabilirsiniz. Dertleri de gayet düzgün bir uçak yapmak. İki tane köpüğü kesip, gövdeye yapıştırıp uçmuyoruz. Analizlerini yapıyor, farklı kanat profillerini deniyor, yeri geliyor kendimiz üretim elle müdahele ediyoruz. Hiçbir şey bize hazır gelmiyor. Hocaları bile öğrencilere yardım etmiyor.

Keza elektronik tarafında da Pixhawk'ı takan hemen uçmuyor. O sistemi anlamanız gerekiyor, her parametreyi bilmeniz gerekiyor.

Bilmiyorum sizin modelcilik tanımınız nasıl. Ancak kimse sırf bir yarışma için bunca zorluğun altına girmez. Videoyu izlediniz mi bilmiyorum, ama izlediyseniz görmüşsünüzdür, onlarca deneme yapıyoruz ve başarısız oluyoruz. Uçak ilk kez uçunca da nasıl sevindiğimizi görmüşsünüzdür.

E modelcilik bu değil mi zaten? Öğrenmek, teoriği pratiğe dökmek ve en önemlisi: zevk almak.

Bu zamana kadar karşınıza türlü türlü insan gelmiş olabilir. Kolaya kaçan, hazırcı, soru sormayı bilmeyen insanlarla karşılaşmış olabilirsiniz, yarışmaya katılan. Ama emin olun herkes öyle değil. Ki onlar da ellerinden tutup yardımcı olanları olmadığı için öyle.

Ben sizi tanımıyorum ancak forumda verdiğiniz cevaplardan bilgili, hobiyi seven ve öğreten biri olduğunuzu görüyorum. Ancak siz de beni tanımıyorsunuz. Ve buraya yarışma için gelenleri de tanımıyorsunuz. Ben 11 - 12 yaşımdan beri elektronik ve özellikle RC araçlarla ilgilenirim, üniversite ile beraber de bu tutku İHA ile buluştu. Çünkü İHA, bu ülkenin gençleri için bir hayal ve çalışma azmi oldu. Emin olun buraya yarışma için gelen başka insanlar için de öyle.

Yarışmaya katılanların çoğu adam akıllı ne destek ne de ilgi görüyor. Buna biz de dahil, ki bu durumu.Bakın hem kendi, hem de başka okulların takımlarından tanıdığım abilerim, bugün TUSAŞ ya da Baykar gibi şirketlerde, bir zaman ürettikleri o İHA'ların gerçeklerini üretmek için çalışıyor. Bizim de amacımız bu, hayallerimizi gerçekleştirmek.

Hobi olarak görmeyin, isterseniz forumu bizim gibi yarışmaya hazırlananlara da kapatın. Hiç sorun değil. Biz millet görsün, alkışlasın, etrafta havamız olsun diye bu yarışmalara katılmıyoruz.

Uzun bir mesaj oldu. Ancak benzerini @Deniz Tanrıverdi ile bir konuda da yazmıştım. Her şeyden öte, bu ekonomik durumda gençlerden hobiye girmelerini beklemeyin bence. Biz bile ürettiğimiz şu İHA'da öğrenci halimizle yeri geldi cebimizden verdik.
Uzun uzun yazdığın için teşekkür ederim. Gerçekten. Sadece bu kadar yazıyı yazarak duygularını ifade etmen bile senin şahsında alınmaman gerektiğinin göstergesi!
Seni çok haklı gördüğüm gibi, Sümer hocama da katılmamak mümkün değil.
Hezarfene gelen yarışmacı takımlarını da bolca görüyoruz. İyi niyetimizle "kusurlarını" çok basit kelimelerle anlatmaya çalıştığımızda aldığımız tepkileri de burada uzun uzun anlatmaya gerek yok.
"Tasarım"ını yaptıkları uçağın "yatay stabilizatörü" ile "elevatör" arasındaki farkı bilmeyen gençler, yaptıkları uçağı uçurmamız için bizden yardım istiyorlar, SEVE SEVE de yardımcı olmak istiyoruz. Daha verimli olması için yaptığımız eleştirilerin bir kulaktan girip diğerinden çıktığını görmek fena koyuyor ama! Neticede yıllar içerisinde birikmiş olan çok pahalı tecrübelerimizi aktarmak istiyoruz...
Ama maalesef Sümer hocamın dediği gibi, yarışma sonrası kimse yok!

Neyse, sen hele bir gün bizim kulübe gel, biz varken gel ama. "Modelci"in ne demek olduğunu kendi gözünle gör. Bu işlerin ne kadar kolay ve göreceli olarak "ucuz" olduğuna şahit ol. Seni camiamıza kazandırmak isterim...
 
@Deniz Tanrıverdi düşünceleriniz için çok teşekkür ederim, dahil olmayı çok isterim.

İMUK diye bir oluşumu duydum. Kurnaköy civarında uçuyorlarmış. Orası nasıldır sizce?