Model Uçağın Dönüş Mesafesi

  • Konbuyu başlatan tonystark1905
  • Başlangıç tarihi
  • 3,073
T

tonystark1905

Guest
Merhaba arkadaşlar, ben yapacağım model uçağın havada belli bir hızda, ne kadar saniyede dönüş yapacağını nasıl bulurum? Mesela 30 m/s de giderken yarı çapı 10m olan bir alanı dönebilir mi? Bu nelere bağlıdır? Teşekkürler.
 
Model Uçağın Dönüş Mesafesi

Uçak dönüş yapmak için döneceği tarafa yatar. Bu şekilde kaldırma kuvveti vektörü dikeyden sapar ve yatay bir komponent kazanır. Bu yatay komponent ise "merkezcil kuvvet" olarak hareket yönüne dik etki eder ve dairesel hareketi yani dönüşü başlatır. Dönüş yarıçapı;
- Uçağın hızına
- Merkezcil kuvvetin büyüklüğüne
bağlı olarak değişir. Yani uçak ne kadar hızlıysa yarıçap o kadar büyük olur. Merkezcil kuvvet ne kadar büyükse dönüş yaırçapı o kadar küçük olur.
Merkezcil kuvvet ise belirli bir hava hızında yatış açısına bağlı olacaktır.

Ekstrem örnek:
Uçağı bir tarafa 90 derece yatırıp çok dar bir dönüş yapabilirsin. Ama bunu yaparken kanada binecek olan g yükü kanadı kırabilir.
Daha mantıklı bir örnek:
Uçağı 60 derece yatırırsan kaldırma kuvvetinin dikey bileşeni yarıya düşer. Elevatör desteği ile bu yarıya inen kaldırma kuvvetini kompanse etmezsen hızla irtifa kaybedersin. İrtifayı tutmak için elevatör çektiğinde kanada tam 2g yük biner.

Sorunun yanıtına gelirsek...
30 m/s hız saatte 108 km hız demektir. Bu hızda 10 metre yarıçapta dönebilmek için sıkı bir yatış ve elevatör desteği gerekir. Ciddi bir de g yükü biner kanada. Oturup ayrıntılı olarak hesaplamak lazım. Kaynak bulabilirsem gönderirim.
 
Model Uçağın Dönüş Mesafesi




r = v^2 / g (tan bank ang)

r yarıçap
v hız
g yerçekimi ivmesi
parantez yatış açısının tanjantı

10 = 900 / (9.81 * x) dersek yatış açısının tanjantı 9.17 çıkıyor. Bu da yatış açısının yaklaşık 83 derece olması demek. Bu da yaklaşık 8.2 g yük demek. Uçak bu yüke dayanırsa o süratte 10 m yarıçapla dönebilirsin.
 
Model Uçağın Dönüş Mesafesi

Berkan bey şahsen ben de neden bu soruyu sorduğunuz merak ettim :rolleyes:

Sümer abi olayı teknik açıdan yine çok güzel açıklamışsın, ellerine sağlık :thumbup: :bravo:
 
Model Uçağın Dönüş Mesafesi

Ozellikle pylon icin yapilan ucaklar ciddi g degerlerine dayanabilecek sekilde yapiliyor , cok yuksek suratlarde keskin donusler yapiyorlar.

Pylon yarislari icin




Eski yarislar geldi aklima geldi , venturiler tuned pipelar :) Ne guzel gunlermis...