Nasıl Görüyorsunuz ?

Katılım
16 Eyl 2020
Mesajlar
61
Tepkime puanı
46
Yaş
30
Konum
Bilecik
İlgi Alanı
Uçak
Merhaba.Benim ufak bir sorum olacak.Merak ettiğim şey ise mesela uçağı uçururken uzaklaştığı zaman nasıl görüyorsunuz, videolarda izliyorum çok uzaklaşıyor ama uçağı kullanan çok güzel bir şekilde yönlendiriyor.Bunun sırrı nedir?
 
Uçakla bütünleşerek...
Uçuş eğitimnlerinde bir kavram vardır. "Daima uçağın bir adım önünde olmak". Yani uçağın ne yapacağını önceden kestirmek. Tabii ki deneyimle olan bir şey bu. Hangi stick komutuna uçağın nasıl yanıt verdiğini zamanla öğrenir insan. Uçuş sırasında uçağın konumunu da sürekli kendi kendine konuşarak tekrarlarsa kontrol mümkün olur.
Gerçek uçuş eğitiminde düz uçuşta yaklaşık 4-5 dakikada bir "düz uçuş kontrollerini" sayardık.
"21 manifold, 2450 devir, motor saatleri normal sınırlarda,flaplar kapalı, kemerler bağlı vs vs" gibi. Daha ilginci bunu yalnız uçarken de hoca ile uçarken de yapar yani gereğinde kendi kendimize konuşurduk. Dışarıdan bakınca aptalca gibi görünse de hata riskini en aza indiren bir uygulamaydı.
Ben model uçururken, uçak yakınımda olsun uzağımda olsun fark etmez, dönüşe başladığımda "sağdan dönüyorum, solla düzelteceğim" diye kendi kendime konuşurum örneğin. Bu şekilde bir oryantasyon kaybında kontrolü geri kazanma olasılığını artırırım.
Bir başka nokta, sticklere verilen komutların "boyutu"! Acemilikte insan stickleri full sapma ile kullanmaya meyleder. Genellikle de başparmak kullanımı yaygındır başlangıç aşamasında. Deneyim kazanıldıkça ve doğru kumanda tutuş alışkanlıkları edinildikçe stick hareketleri milimetrik olmaya başlar.
Şimdi şöyle bir senaryo düşünelim. Uçak çok uzaklaştı ve tam olarak bize doğru mu geliyor yoksa uzaklaşıyor mu ayırdedemiyoruz. Acemilikte full sağ ya da sol aileron verip işi tamamen çıkmaza sokarken deneyim kazandıkça hareketlerimiz daha kontrollü olmaya başlar. Sükûnetimizi koruyarak önce bir tarafa yatış veririz ama çok hafif. Uçak verdiğimiz tarafa yatıyorsa bizden uzaklaşıyor demektir. Ters tarafa yatıyorsa bize geliyor demektir. Bize geliyorsa verdiğimiz komutun tersi ile düzeltip beklememiz gerekir.
Uçak terste mi düzde mi ayırdedemiyoruz diyelim. Acemilikte panikle elevatör çekip tersteki uçağı yere çakma olasılığımız yüksektir. Deneyim kazandıkça hafifçe elevatör çekip uçağın hareketine bakar, konumunu anlarız.
Kısaca sorunun yanıtı deneyim. Deneyim kazanana kadar uçağı çok uzaklaştırmamak ya da uçarken yanında deneyimli bir yardımcı bulundurmak uygun çözümlerden birkaçıdır.
Konusu açılmışken bir arkadaşımızın anısını anlatayım (çenem düştü).
Rahmetli Mustafa Koç'un takımında defalarca Avrupa Şampiyonluğu yaşamış bir Philip Kolb vardı. Bu adamın planör deneyimini anlatmaya sayfalar yetmez. Ama bunlara rağmen tevazu ve bilgi paylaşımı konusunda da muhteşem biriydi. Bugün planör camiasından kime Philip Kolb deseniz gözleri parlar... Her neyse... Bir gün yamaçta planör uçuruyorlar. Bizim bir arkadaş da yanına gidiyor, "ne o Philip, sen uçmuyor musun?" diyor. Philip o sırada koltuğuna gömülmüş, elinde kahvesi, kumanda da dizinde duruyor. "Yoo uçuyorum" diye yanıtlıyor Philip. "Nasıl yani?" diyor bizim arkadaş. Philip kumandayı alıyor, "bak şimdi" diyor, bir bulut kümesini işaret ederek. Buluttan bir planör çıkıyor, süratle aşağı gelip önlerinden geçip tekrar yükseliyor. İnanılmaz ama gerçek. Çünkü adam uçurduğu planör ile bütünleşmiş halde. Görmese bile her an ne yaptığını bir an sonra ne yapacağını biliyor.
Tabii hepimiz birer Philip Kolb olamayız ama yine de ondan ve onun gibilerden öğrenecek çok şeyimiz var.
 
Merhaba, videolar bu konuda sizi yanıltır. Gerçekte rahat görebildiğiniz uçak video kaydında daha küçük gözükür.
Evet videolarda herşey çok küçük gözüküyor. Gerçekte daha büyük. Uçuş tecrübesi kazandığında Bir noktadan sonra uçağın ayrıntılarını çok göremesen bile verdiğin elevator komutunda uçağın hareket yönünün değişimine göre uçağın duruşunu tahmin yürütebiliyorsun.
 
Aynı zamanda uçarken aklındada uçuyorsun. Yani uçak iyice ufalsa bile ufalmadan önce ne konumda olduğunu biliyorsun. Haliyle ileri doğru giden uçağı yeterince görmesen sağını solunu ayırt edemesen bile; Sümer abinin dediği gibi, deneyime sahipsen geriye döndürüp sana doğru gelmesini beklersin. Ama önemli olan uçağı uçururken aynı zamanda aklındaki uçağı da uçurmak. Tabi bu benim kendimce yapmış olduğum bir taktik. Tam olarak doğru olmayabilir.
 
Son düzenleme:
Peki uçağı göremeyecek kadar uzaklaştırmamak nasıl bir fikir ? :)

Bu uçağı biz mi kontrol ediyoruz yoksa kendisi şahsi olarak bir gezintiye mi çıkıyor ? :lol:

Ben motorlu ve tam kontrollü bir RC modelin göremeyeceğimiz kadar uzaklaştırılmasına karşıyım. :rolleyes: Eğer bu model seninse ve sende bu modelin pilotuysan model senin olmasını istediğin yerde olmalıdır, sen modelin peşinde değil. Bir model biz istemeden uzaklaşıyor ve bizim istemediğimiz yerlerde istemediğimiz pozisyonlarda konumlanıyorsa bir sorun var demektir, ilk akla gelense teknik bir sorun yoksa pilotajdır.

RC modeliniz uçmaya başladığında gökyüzünde kafasına göre geziniyorsa bence iki seçenek vardır. Ya modeli değiştireceksiniz veya pilotu değiştireceksiniz. :lol:

Not: Planör gibi farklı disiplinleri kapsam dışında tutuyorum elbette. :)
 
Son düzenleme:
Bu uçağı biz mi kontrol ediyoruz yoksa kendisi şahsi olarak bir gezintiye mi çıkıyor ? :lol:

Geçenlerde biraz rüzgarlı bir havada uçağımı uçurmayı bırakın, yakınıma zor getirdim (indirdim hiç demiyorum :D)
Baya kendi başına gezintiye çıktı. Hatta kumandanın menzili de baya uzunmuş onu öğrendim.
Uçağın fazla uzaklaşmasına, teknik sorun, pilotaj bir de hava şartlarını ekliyorum :lollol: