Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

Cengiz Okkalı

Çalışkan Uye
Katılım
13 Ocak 2015
Mesajlar
394
Tepkime puanı
343
Yaş
36
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar bu konuda Nitro motorlarla ilgili bazı enterasan problemlerle karsılasmısızdır ve bunların cozumlerıne ulastıysak eger bunları paylaşalım kı daha sonra problemle karşılasan arkadaşlara yardımcı olalaım

İlki benden Gelsin

- Os 91 hz motorumu kullanırken bir ucusta motor bir çalsıp bir susyordu bazen hovera kaldırıyorum, bazen alan turu atarken susyordu. ve bu olanlarda buji yanıyordu. Daha sonra belki yakıt hortumlarında problem vardır dıyerek depo içi hortumdan tut hepsine kadar değiştirdim sorun hala aynıydı. karbratoru soktum temızledım taktım sorun çözulmedi. egsozu soktum kanallarına baktım depoya hava gonderıyorumu dıye kontrl ettım hepsi normal ama sonrun devam edıyordu 4-5 tne bujı bu arada telef oldu. artık motoru gözden cıkarma noktasına gelmişken yakıtı değiştiriyim dedim ve o oksuren susan sacma sapan calsıan motor kendıne geldi oysakı yakıtı daha 3-4 depo kullandım ve tas çatlasın 1 aylık yakıttı ancak nasıl olduysa okadar onlemli yakıt kapagından nitro ucmus yag oranı nıtroya gore fazlalasmıs ve bu problemi ortaya cıkarttı basıma birkez geldı şimdiye kadar belki o yakıtta bır sıkıntı vardı eger basınıza gelırse bilginiz olsun benım gibi saclarınızı yolmayın :)
 
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

Nitro yakıtta kapağın açık kalması sonucu nitro uçmaz. Methanol bilinen en iyi higroskopik yani su çekici maddelerdendir. Havadaki nemi çok hızlı bir şekilde emer ve yakıt süratle kullanılamaz hale gelir. Sahada depoyu doldururken bile bidonun kapağının açık tutulmaması gerekir.

NOT: Methanolün kullanım alanlarından birisi sanayide parçaların sudan arındırılmasıdır.
 
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

Rezerve :)
 
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

Cengiz çok güzel ve faydalı bir konu olmuş, ellerine sağlık :thumbup: Evet arkadaşlar nitrocuları görelim lütfen :)
 
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

30 dan fazla nitro araba kullandım ama hiçbirinin karbilator ayarını yapamadım hala yapamıyorum sırf bu yüzden nitro helide korkuyorum havada motor susar piston kırar diye .geçen slayer aracınızı denedik yaklaşık 3 sene önce hpi aracında kalma benzin buldum yüzde 20 li naftalinli kokuyor du inanılmaz bi şekilde 1 depoda 1 kere istop etti güzelde kullanıldı . Benzin alırken ve ayar yaparken en çok nelere dikkat edilmeli ?her ile göre ayrı ayar şartımi? Motorun ısısını geçmemesi piston kırma ması bogulmamasi için neler yapılmalı ? Bence bütün nitro kullanmaktan korkan arkadaşlar merak ediyordur . Cengiz abi cok güzel bi konuya değindi beni elektriklinin pil sarj cihazı vs masrafijdan kurtarcak bu konu :)
 
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

Nitro motorlar "Otto" çevrimi ilkesi ile çalışırlar. Yani ideal yakıt hava oranına yakın ayarlanmış olmaları gerekir. Hafif zengin tarafta bırakılırlar. Bunun nedeni uçak ya da helikopterde azalan yakıtla birlikte yakıt basıncının düşecek oluşudur. Ayrıca zenginlik motorun soğumasına da yardımcı olur. Zira methanol silindire girerken buharlaşıp ortamı soğutur.
Nitro motorlarda atşeleme otomatiktir. Yani buji filamanındaki platinin methanol ile katalitik tepkimeye girmesi sonucu ortaya çıkan sıcaklık karışımı ateşler. Eğer karışım çok fakirse ateşleme erken olur. Fazla erken olursa piston henüz yukarı çıkamadan patlama olur (detonasyon, vuruntu diyoruz). Bu da motora kalıcı zarar verebilir. Fazla zengin karışım ise buji filamanını hızla soğutup motor stopuna yol açar.
Kısaca özetlersek nitro motorda karışım kritiktir. O nedenle iğne ayarı sık sık kontrol edilmelidir. İğne ayarını etkileyen başlıca faktörler;
- Yakıtın nitro oranı
- Kullanılan pervane boyutu
- Bujinin sıcaklık sınıfı
- Atmosferik koşullar (özellikle de hava sıcaklığı)
- Motorun sıkıştırma oranı
Normalde günün ilk uçuşundan önce büyük iğnenin ayarının kontrolü gerekir. Küçük iğne ise daha nadir ayar gerektirir. Atmosferik koşullardan daha az etkilenir (büyük iğne ayarı doğru yapıldıysa).
Atmosferik koşullar dışındaki faktörlerdeki değişiklikle hem büyük hem de küçük iğnenin hassas ayarı gerekebilir.
Bilinçli yapıldıında iğne ayarı son derece kolay bir işlemdir. Tabii ki iğne ayarı için uçağın emniyetli bir şekilde sabitlenmiş olması ve pervaneye çok dikkat edilmesi temel koşuldur.

En sık kullanılan çift iğneli karbüratörlerden söz edeceğim. Bu karbüratörlerde büyük iğne yaklaşık % 75 gaz konumu ve ötesinde tek yetkilidir. Daha düşük gaz seviyelerinde küçük iğne ile büyük iğne birlikte etkilidir.
Motor büyük iğne 2 tur açılarak (üreticinin önerisi farklı ise ona göre davranılmalıdır) çalıştırılır. Motor eğer segmanlı ise orta gazda, segmansız (ABC, ABL, ABN) ise tam gazda bir dakika ısıtılır. En sık yapılan hata segmansız motoru düşük devirde ısıtmaya çalışmaktır.
İki zamanlı motorlarda kulakla ayar mümkündür. Dört zamanlılarda mutlaka takometre kullanılmalıdır. Tam gazda büyük iğne tek tık tek tık kısılarak azami devir bulunur. Sonra iki üç tık açılıp zengin tarafta bırakılır. Eğer yakıt hortumuna güvenli bir şekilde ulaşılabiliyorsa tam gazda yakıt hortumu kıstırılarak kontrol yapılır. Yakıt hortumu kıstırıldığında motorun anlık bir hızlanma sonrası stop etmesi gerekir. Stop etmiyor ya da saniyeler sonra stop ediyorsa karışım zengindir. Hızlanmadan hemen stop ediyorsa fakirdir.
Bunlar yapıldıktan sonra motor çeyrek gaza çekilir ve 15 saniye kadar beklenir. Sonra aniden tam gaz açılır. Motor öksüre tıksıra ve dumanlar saçarak hızlanıyorsa küçük iğne zengindir. Çok hassas bir şekilde kısılıp tekrar denenir. Eğer motor öksürmeden stop ederse küçük iğne fakirdir. Çok hassas olarak açılır ve tekrar denenir. Küçük iğne uçak motorlarında motor dururken ayarlanmalıdır. Tam gazdaki gibi bir testi burada da yapabiliriz. Eğer çeyrek gazda çalışırken yakıt hortumunu kıstırınca motor hemen stop ediyorsa küçük iğne fakirdir. Eğer saniyelerce çalışıyorsa zengindir. Tam ayarda hortum kıstırılınca, bir iki saniyede motor devirlenip sonra stop etmelidir.
Tüm bu ayarlara rağmen motor saçmalıyorsa ilk bakılacak parametre yakıttır. Başka bir yakıtla denemelidir. O da olmazsa buji eskiyip özelliğini kaybetmiş olabilir. Buji motorlar için bir sarf malzemesidir ve zaman zaman değiştirilmesi gerekecektir. Dört zamanlı motorlarda işin içine bir de süpap ayarının girebileceğini unutmamak gerekir tabii.
 
  • Sevdim
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

Kısaca ne nitro motorsuz ne de nitro motorla olunur diyerek söze başlanabilir sanırım. :laugh:
 
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

Sümer Yamaner' Alıntı:
Nitro yakıtta kapağın açık kalması sonucu nitro uçmaz. Methanol bilinen en iyi higroskopik yani su çekici maddelerdendir. Havadaki nemi çok hızlı bir şekilde emer ve yakıt süratle kullanılamaz hale gelir. Sahada depoyu doldururken bile bidonun kapağının açık tutulmaması gerekir.

NOT: Methanolün kullanım alanlarından birisi sanayide parçaların sudan arındırılmasıdır.

detaylı acıklamanız için teşekkürler Sümer bey
 
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

Türker Akgün' Alıntı:
Kısaca ne nitro motorsuz ne de nitro motorla olunur diyerek söze başlanabilir sanırım. :laugh:

Bencede katılıyorum Nitro helinin yeri bir ayrı
 
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

selamlar, Sümer beye saygım sonsuz olmakla birlikte paylaşımının küçük bir ayrıntısını düzeltmek istiyorum,nitro değil dört zamanlı kompakt motorlar Otto-motoru ve ilkesidir, ve bavulumu topladım uzun bir tatile çıkıyorum :D
 
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

Ümit Piriştina' Alıntı:
selamlar, Sümer beye saygım sonsuz olmakla birlikte paylaşımının küçük bir ayrıntısını düzeltmek istiyorum,nitro değil dört zamanlı kompakt motorlar Otto-motoru ve ilkesidir, ve bavulumu topladım uzun bir tatile çıkıyorum :D

Aslında iyi ifade edememiş ve hata yapmış olabilirim. Anlatmak istediğim şuydu:

Dizel motorlar havayı tam emer ve istenilen güç çıkışına göre değişik miktarlarda mazot pompalanır. Yani motor sadece tam güç üreteceği zaman "uygun" hava yakıt karışımı ile çalışır, diğer zamanlarda fakir çalışır. Bu "uygun" sözcüğünü "stoichiometric" olarak da okuyabilirsiniz. :) Benim "Otto" çevriminde kastım (hatalı olarak) bu motorların stoichiometric karışımlarla çalıştığını vurgulamaktı.
 
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

Sümer bey tam da aklımdan geçmişdi, beni dizel ile yakalayacağınız :D
 
Nitro motorlarda başınıza gelen sorunlar ve çözümleri

Sümer bey, şimdi söylediğiniz gibi ,dizel'in tersine nitro, trottle ayarı, hava akımını düzenleyerek ,dizel ise yakıt miktarını düzenleyerek yapıyor.