Nitrolu Helikopterlere Otomatik Karbüratör Ayar Sistemi Yapımı ???

Yıldıray Peker

Çalışkan Uye
Katılım
28 Haz 2016
Mesajlar
271
Tepkime puanı
395
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Merhabalar. Bildiğim kadarıyla bir karışım servosu kullanılarak "MultiGov Pro"da sıcaklık sensörü ile karbüratör ayarını(muhtemelen yüksek iğneyi) ünite otomatik ayarlayabiliyor.

Sistemin orijinalinin ne kadar verimli olduğunu bilmiyorum ancak,iddiası ile cazip görünüyor. Çok yeni bir sistem olmamasına rağmen pek governor özelliği dışında bu karbüratör ayar özelliğine dair tecrübesini anlatan kimseyi bulamadım.

Netice itibariyle şunu merak etmekteyim.

Bunu Arduino vb. mikrodenetleyici kullanarak yapmak mümkün mü ?

Bu sistem olursa motor henüz çalışmamış,soğuk iken ölçüm yapması halinde iğne ayarını aşırı zengin yapabilir,bu nasıl engellenir ? Gerçi bundan önce böyle bir uygulamanın yapılıp yapılamayacağı önemli.

Sıcaklığa göre servoya komut vererek,motor ilk çalıştırılacağı zamanki motorun soğuk oluşunu gözardı ederek (min-max sıcaklığı parametrelerinin girilmesine izin veren) bir servo kontrol sistemi ile karbüratör ayarı otomatik ayarlanabilir mi ?


Teşekkürler.
 
Bir şekilde ilk defa "MultiGov Pro" denen ürünü duyuyorum :eek: Anlaşılan o ki, ürün nitronun nitro olduğu zamanlarda (2010 civarı) çıkmış.



Ama şu ana kadar ortalarda hiç görmemiş olmamız ve hakkındaki az bilgi, teorikte kulağa hoş gelen şeylerin bazen pratik hayatta umduğumuz gibi olmamasına bir örnek olabilir mi dersin :rolleyes:
 
Sıcaklık verisini işleyip bir servoyu kontrol etmek çok basit bir iş...
İlginiz için çok teşekkür ederim Sümer Bey Abi. Peki böyle bir sistemin nitro motorda sağlıklı sonuç vermesi mümkün müdür ? Basit bir LM35,NTC gibi bir sensör ile mi yapılmalıdır ?
Bir şekilde ilk defa "MultiGov Pro" denen ürünü duyuyorum :eek: Anlaşılan o ki, ürün nitronun nitro olduğu zamanlarda (2010 civarı) çıkmış.



Ama şu ana kadar ortalarda hiç görmemiş olmamız ve hakkındaki az bilgi, teorikte kulağa hoş gelen şeylerin bazen pratik hayatta umduğumuz gibi olmamasına bir örnek olabilir mi dersin :rolleyes:
İlginiz için çok teşekkür ederim Mehmet Abi. Governor konusunda başarılı olduğuna dair bir izlenim var. Ancak aynen de dediğiniz gibi otomatik karb. ayarı konusunda aynı başarıya sahip olduğu konusunda şüphelerim var. Böyle bir sistem kullanılabilir olup da nasıl bu kadar az kullanılır ? diye düşünmeden edemiyorum. Özellikle yabancı forumlarda governor özelliğini kullanan var ancak,otomatik karb. ayarı kısmını kullanan neredeyse kimseyi göremedim. Bu da dediğiniz gibi teorikte mantıklı ama pratikte işe yaramayan bir şey gibi görünüyor ama aslını astarını da merak etmiyor değilim açıkçası...
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Bu özellik aslında futaba gv-1 de de mevcut. Ancak daha hiç kullananı görmedim. Pek yaygın değil gibi.
İlginiz için çok teşekkür ederim Kağan Bey Abi. Evet sayenizde GV-1 de de olduğunu öğrendim. (*)Ancak bu sistem genel manada da pek tercih edilmiyor gibi...
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Ben de kendi adima bu sistemi ilk duydugumda, o zaman nitroya yeni baslayacaktim, baya heyecanlanmistim. Ancak isin icine girdikten sonra gordum ki;

Oncelikle igne ayari ilk bakista goruldugu kadar zor birsey degil. Ustelik devamli ve anlik olarak degistirilmesi gereken bir sey de degil.

Diger yandan, bu aleti kullanmak da pratik bir sey degil. Mekanik olarak sistemi kurmak, daha sonra sicakliga gore servoyu kontrol edecek sistemin pid loop’lari ile ugrasmak... ustelik igne ayarlarini baslangicta cok iyi ayarlayip, sonra ince ayar kismini bu alete birakmak gerekiyor, ki zaten yuzup yuzup kuyruguna gelmis oluyorsun. Bir de motoru bu alete teslim etmek, zaman zaman fakir birakmasina izin vermek falan derken, ben hic bulasmayim dedim. Saniyorum kimse de bulasmadi ???
 
Ben de kendi adima bu sistemi ilk duydugumda, o zaman nitroya yeni baslayacaktim, baya heyecanlanmistim. Ancak isin icine girdikten sonra gordum ki;

Oncelikle igne ayari ilk bakista goruldugu kadar zor birsey degil. Ustelik devamli ve anlik olarak degistirilmesi gereken bir sey de degil.

Diger yandan, bu aleti kullanmak da pratik bir sey degil. Mekanik olarak sistemi kurmak, daha sonra sicakliga gore servoyu kontrol edecek sistemin pid loop’lari ile ugrasmak... ustelik igne ayarlarini baslangicta cok iyi ayarlayip, sonra ince ayar kismini bu alete birakmak gerekiyor, ki zaten yuzup yuzup kuyruguna gelmis oluyorsun. Bir de motoru bu alete teslim etmek, zaman zaman fakir birakmasina izin vermek falan derken, ben hic bulasmayim dedim. Saniyorum kimse de bulasmadi ???
Aynen her satırına katılıyorum abi ????
 
Ben de kendi adima bu sistemi ilk duydugumda, o zaman nitroya yeni baslayacaktim, baya heyecanlanmistim. Ancak isin icine girdikten sonra gordum ki;

Oncelikle igne ayari ilk bakista goruldugu kadar zor birsey degil. Ustelik devamli ve anlik olarak degistirilmesi gereken bir sey de degil.

Diger yandan, bu aleti kullanmak da pratik bir sey degil. Mekanik olarak sistemi kurmak, daha sonra sicakliga gore servoyu kontrol edecek sistemin pid loop’lari ile ugrasmak... ustelik igne ayarlarini baslangicta cok iyi ayarlayip, sonra ince ayar kismini bu alete birakmak gerekiyor, ki zaten yuzup yuzup kuyruguna gelmis oluyorsun. Bir de motoru bu alete teslim etmek, zaman zaman fakir birakmasina izin vermek falan derken, ben hic bulasmayim dedim. Saniyorum kimse de bulasmadi ???
İlginiz için çok teşekkür ederim Emre Bey Abi. Aslına bakarsanız bu aşamaları görünce bir de fakir karışıma izin vermek falan dediğiniz gibi,kişinin manuel olarak yapması daha mantıklı bir hal alıyor gibi.
İlk şart servo ile kontrol edilebilen bir büyük iğne olması! Kaç motorda var bu özellik???
İlginiz için çok teşekkür ederim Sümer Bey Abi. Bu işlem için yanılmıyorsam helikopter üzerinde tertibat mevcut. Acizane şu fotoğraf ile örneklendirme sunumunda bulunmak istiyorum. İğne üzerine takılan bir "horn" ve mikro servo. Hatta kullandığım için bizzat gözlemleme imkanı sağladığım Align modellerinde bu "mixture servo" için yer bile yapmışlar. Ancak işin derin kısmını ve ayrıntısını pek tabii ki sizler bilirsiniz. Yüzeysel olarak bu şekilde yorumluyorum diyebilirim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Genel olarak bir ayrıntı paylaşıyorum müsadenizle,governor üniteleri ile birlikte olmayıp sadece karbüratör ayarına müdahale eden "CarbSmart" adında bir ünite de varmış. Bu kadar kullanıcısı az iken niye böyle bir sistemi üretme gereği duymuşlar,bilemedim...
 
Aslında iğneye manel müdahale edilen bir sistem kurmak daha pratik ve basit olur. Ayrıca sıcaklık artması, bazen uçuş nedeni ile değil de sistemde bir yerdeki arızadan da kaynaklabilir, bu durumda iğneği açmanın bir faydası olmayacaktır belkide daha kötü sonuçlar doğuracaktır.

Ben şöyle düşünmüştüm zamanında ama üşengeçlikten hiç upraşmadım.

İğneyi belirli bir ayara getirdikten sonra Manuel kontrol etmeyi düşünüyordum bunu da, kumanda üzerinde bulunan yuvarlak hassas podlar la yapmayı düşünmüştüm. Tabi öncesinde modelin uçuş sıcaklığını havada anlık görebilmek için telemetri destekli bir kumanda da şart. Örnek veriyorum tic tock yapıyorum model havada 130 lara çıkıyor, aç iğneyi biraz serinlesin sonra devam et gibi, yada başka memlekete farklı rakım olan bir yere gittin, hava sıcaklığı da farklı, kaldır havaya bir iki tık aşşağı yukarı ayarını yap uçuşuna başla. Bir ara yapayım ben bunu ya?
 
Aslında iğneye manel müdahale edilen bir sistem kurmak daha pratik ve basit olur. Ayrıca sıcaklık artması, bazen uçuş nedeni ile değil de sistemde bir yerdeki arızadan da kaynaklabilir, bu durumda iğneği açmanın bir faydası olmayacaktır belkide daha kötü sonuçlar doğuracaktır.

Ben şöyle düşünmüştüm zamanında ama üşengeçlikten hiç upraşmadım.

İğneyi belirli bir ayara getirdikten sonra Manuel kontrol etmeyi düşünüyordum bunu da, kumanda üzerinde bulunan yuvarlak hassas podlar la yapmayı düşünmüştüm. Tabi öncesinde modelin uçuş sıcaklığını havada anlık görebilmek için telemetri destekli bir kumanda da şart. Örnek veriyorum tic tock yapıyorum model havada 130 lara çıkıyor, aç iğneyi biraz serinlesin sonra devam et gibi, yada başka memlekete farklı rakım olan bir yere gittin, hava sıcaklığı da farklı, kaldır havaya bir iki tık aşşağı yukarı ayarını yap uçuşuna başla. Bir ara yapayım ben bunu ya?
İlginiz için çok teşekkür ederim Ali Bey Abi. Bu sistem de gayet mantıklı. Özellikle telemetri özellikli kumanda kullanan model kullanıcıları için güzel bir alternatif olabilir. Doğrusu denerseniz şahsım adına çok memnun olurum,merak uyandırıcı bir test :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Yalçın
Çok eski bir mevzu esasında. Zamanında bende üzerine bir miktar okumuş, araştırmış yapılan tartışmaları takip etmiştim. :rolleyes:

Sistem ilk bakışta kulağa çok hoş geliyor ve insanın aklına yatıyor açıkçası. Fakat pratikte uygulanabilirliği mümkün olmasına rağmen oldukça karmaşık ve arkadaşlarımın daha önceki mesajlarında bahsettiği motorun fazla fakir veya zengin kalması sonucu durmasına ve hatta hasarlanmasına sebep olabilecek riskleri içeriyor. Sistemde benim gözlemlediğim iki temel sıkıntı var :

1) Heli karbüratörlerinin fine-tuning dediğimiz ince ayar ancak iki iğneninde optimum açıklığa getirilmesi ile yapılabiliyor. Elbette needle-valve iğnesi daha etkin fakat bazı durumlarda tek başına ideal ayarı yakalamamıza yeterli olmuyor. Sistem tek iğne ile bunu sağlamak istediğinde ise muhtemelen çeşitli manevralardaki sıcaklık dalgalanmalarında çok fazla servo aktivitesi yapmak zorunda kalıyor. :( Bu arada dip not olarak söylemek gerekir ki bu sistemlerin verimli çalışabilmesi için ihtiyaç duyulan hassas ve doğru motor sıcaklığı ölçümünü sağlamakta başlı başına bir olay. Benim gibi telemetri ile gerçek zamanlı sıcaklık ölçüm verilerini takip etmiş arkadaşlar bilirler, pekte öyle tak sensörü al değeri tarzında değil malesef. Gürültüsüz ve güvenilir veri elde etmek hiç kolay değil.

2) Gelelim benim asıl sorun olarak gördüğüm duruma. Bu sistemler tek parametre ile iğne ayarı yapıyor, motor sıcaklığı. Yani uçuş kurgusu ve manevralar hakkında hiçbir veri yok, anlık olarak değişimlere cevap vermeye çalışıyor. Peki ben şöyle bir manevra yapıyorum diyelim sizce işi ne kadar kolay :

Hover yapıyorum (5 saniye) / Motor sıcaklığım 80 derece --------------(Sistem muhtemelen beklemede)
Tic - Toc yapmaya başladım (10 saniye) / Motor sıcaklığı 105 derece ---------(Eyvah sıcaklık arttı motoru zenginleştirelim)
Kocaman bir loop attım, alçak geçişler yaptım önümden (30 saniye) / Motor sıcaklığı 65 derece --------(Kıs kıs zengin kaldı)
Pitch-Pump yapıyorum şimdide (5 saniye) / Motor sıcaklığı (110 derece) -------- (Hemen aç :eek: çok fakir)
Hold'u çektim otorotasyon ile geliyorum aşağıya doğru (10 saniye)/ Motor sıcaklığı 55 derece-----------(Kıs kıs kıs dondu motor)
Vazgeçtim hold'u kapattım tic-toc yapmaya devam------------------------- (yeter artık bir rahat dur kardeşim :lollol::lol: )

Toplam süre 1 dakika sistemden servoya kaç kez komut gitmiş olabilir sizce :laugh:

Ne demek istediğimi anlatabildim mi emin değilim ama bu sistemin bizim beklentimizi karşılayacak şekilde çalışabilmesi için gerekli olacak yatırım oldukça büyük olacaktır bence. Zaten Sümer abiye söylesek abi bunun kodlamasını yapar mısın diye küsüratlarla uğraşmayı sevmez kendisi 1 milyon ister kafadan. Artık TL mi der, euro mı ister, pounda mı geçer bilemiyorum :lol:
 
Son düzenleme: