Orta boylu bir IHA'nın kalkış açısı kaç derecedir?

Muhammer Çelik

Yeni Uye
Katılım
13 Şub 2022
Mesajlar
30
Tepkime puanı
17
Yaş
25
Konum
İST
İlgi Alanı
Uçak
Bir IHA tasarlıyorum, 1.6M kanat açıklığı var. XFLR5'de 11 dereceye kadar analiz ediyor, sonrası stall zaten. Kalkışta ortalama kaç derece açı ile kalkarım? 737'nin tırmanış açısı 18 derece ancak yolcu uçağı olduğu için bilemiyorum.
 
737 ile uçağınızın ağırlığını 737'nin itki kuvvetinin sizin motorunuzun itki kuvvetine göre oranını hesaplayın. Sonuç ne çıkıyor.
 
Okul nedeniyle birazcık geciktim.
Sorduğum açı direk yerden kalkış açısı.
 
Sorduğum açı direk yerden kalkış açısı.


Sevgili Muhammer, sorun direk olmuş. Biraz daha direk sor da, hiçbir fikrimiz olmasın... Diğer yandan, orta boy tanımı fazla teknik olunca, haliyle tatminkâr cevaplar gelmemiş, kusurumuza bakma artık...

Aslında bizler boş vakitlerinde müneccimlik (bkz. Müneccimlik) hobisi ile uğraşan agabeyleriniz. Sorduğun şey için düşünmene, gerçekte nasıl bir bilgi edinmek istediğine ya da ihtiyacın olduğuna kafa yormana, soruyu sormadan en azından temel bilgileri araştırmana; sana verilmiş olan cevabı dikkate alıp, yahu ne demek istiyor bu adam demene hiiiiç gerek yok. Sen yaz, ayda bir de musait olursan kontrol ediver, gerisini biz hallederiz...

Buradaki tüm ağabeylerin bunun için varız güzel kardeşim... Zahmet etme istersen, soruyu da bizler sorarız...
 
Sevgili Muhammer, sorun direk olmuş. Biraz daha direk sor da, hiçbir fikrimiz olmasın... Diğer yandan, orta boy tanımı fazla teknik olunca, haliyle tatminkâr cevaplar gelmemiş, kusurumuza bakma artık...

Aslında bizler boş vakitlerinde müneccimlik (bkz. Müneccimlik) hobisi ile uğraşan agabeyleriniz. Sorduğun şey için düşünmene, gerçekte nasıl bir bilgi edinmek istediğine ya da ihtiyacın olduğuna kafa yormana, soruyu sormadan en azından temel bilgileri araştırmana; sana verilmiş olan cevabı dikkate alıp, yahu ne demek istiyor bu adam demene hiiiiç gerek yok. Sen yaz, ayda bir de musait olursan kontrol ediver, gerisini biz hallederiz...

Buradaki tüm ağabeylerin bunun için varız güzel kardeşim... Zahmet etme istersen, soruyu da bizler sorarız...
Özür dilerim bu işlerde yeni olduğum için sorumu yanlış sordum. Bir hocam özel mesajdan bana sorumun cevabını verdi. Cevabı için çok teşekkür ediyorum.
 
Bahsettiğin şey pitch sanırım. Bu durumda Dünya'ya ile uçak gövdesi arasındaki açı oluyor. (Body plane ve grund plane arasındaki açılar içindir aslında, pitch - yaw - roll)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kalkışta otonom kalkacaksan, bu kadar net açılar ile kalkamayacağını önceden bilmen gerekir. ArduPlane yazılımının standardı 15 derecedir ve program iyi bir kalkış için 10 ile 15 arasını önerir ki gerçek uçuşta da bu oranlarda kaldırmaya kalkar uçağı. Burada açı tabii ki sabit olmaz. Özellikle yavaş bir dikey hızla, yüksek bir irtifaya, kısa bir zaman aralığında çıkmak istiyorsan; yazılım otomatik olarak burnu kaldırır ve itkiyi de arttırır.

Uçağın yavaşsa bu sorun olmaz ancak parametreleri düzgün ayarlamazsanız, ArduPlane düzgün kalkacak uçağı da böyle kaldırmaya çalışır ve sonuç beklenenden daha yüksek irtifa ile sonuçlanır.

Yani kalkış açısını belirli limitler arasında tutmaya çalışmanız lazım. Ancak son değeri simülasyon ya da formüllerle bulamazsız. Bunun için testler yapmanız gerekir. Zira kalkış açısı:
  • Uçağın dikey ve yatay hızı, bu hızlara erişirken ki performansı
  • Uçağın kalktığı A noktasından, kalkış modunun biteceği B noktasına kadar yatay mesafe
  • A noktasından B noktasına kadar ortalama süre (dikey ve yatay hıza göre)
Bu değerler ArduPlane'n uçağın açısıyla oynamasına sebep olacaktır. Bu nedenle ideal bir açıya göre hesaplamalarınızı yapmalı, final açıyı ise uçuş testlerine göre yapmanız gerek.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu görseldeki ve @Sumer Yamaner in bahsettiği kavramlara da bakmanız, emin olun sizleri birçok yarışmacının önüne geçirecektir. Pek çok kişi otonom bir sistemde kalkışı, manuel uçakla kalkarmış gibi yorumluyor. Ancak otonom bir sistemde uçak, kalkışta olsa bile belli bir noktayı hedefleyerek kalkar. İşin birçok kısmı aynı ancak burada otonom sistem, bir insanın verdiği tepkiyi vermiyor. Bunu ideal aralıkta tutmak için de bol bol uçuş testi yapıp, otonom sistemin nasıl davrandığına bakmak gerekiyor.

Bu nedenle uçağın pitch değeri değişebilir ya da gereğinden düşük olursa, waypoint i yani hedef noktayı ıskalayabilir. Yarışmada birçok takım bu sorunu yaşayıp yükselmesi gerekenden fazla yükseldi.

ArduPlane'in bununla alakalı güzel bir dökümantasyonu var. Bakman iyi olur:



.

Çoğu zaman ArduPlane ve ArduPilot'un bu dökümantasyonlarına mutlaka bakın. Emin olun aradığınız birçok şeyi bulacaksınız.

Kırımsız uçuşlar diliyorum şimdiden, yarışmada başarılar.

Özür dilerim bu işlerde yeni olduğum için sorumu yanlış sordum. Bir hocam özel mesajdan bana sorumun cevabını verdi. Cevabı için çok teşekkür ediyorum.

Yabancı kaynaklara ve özellikle attığım ArduPlane dökümantasyonlarına bakın. Ayrıca tasarladığınız uçağın otonom olduğunu, hedeflediği rotaya, gösterdiği performansa ve dış etmenlere bağlı olarak pitch açısı da dahil olmak üzre yaw ve roll açılarını değiştirebileceğini unutmayın.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: İbrahim Özdemir