Herkese merhaba, yeni toplayacağım P51 daha toplamaya başlamadan beni zora sokmaya başladı. Kumandamı diğer modellerimin için gerektiği kadar tanıyordum. Ama şimdi çok yabancı kaldım. Kullanma kılavuzu üzerinden yaptığım incelemeler sonucunda kafamın karışmasından ziyade birkaç bilgiyede erişebildim. Aslında gayet detaylı ve güzel bir kullanma kılavuzu varmış.
Kanımda dolaşan Türklük sayesinde kumandanın kullanma kılavuzunu şimdiye dek okumamıştım. Gerek Rus arkadaşlarımızın yayınlamış olduğu, gerekse Çinli dostlarımızın paylaştığı youtube videolarından (Genellikle AT9 videoları bu iki kaynaktan geliyor.) işime yarayacak detaylarıda çözmüştüm. Ama şu ana kadarmış. Artık kolları sıvayıp bir şeyler keşfetmem gerektiğini anladım. Radiolink AT9 kumandada servo yavaşlatma özelliği bulunmuyor. Sadece CH3 için bu özellik söz konusu. Kısaca sadece motorlar saniyeler içerisinde rölantiden tam gaza geçmesin diye düşünmüş arkadaşlar, ama birde not düşmüşler. İsterseniz iniş takımını 3. kanala bağlayıp gazı başka bir kanala aktararak bu özelliği kullanabilirsiniz demiş. Ama birde şu konu var. CH3'e özel bir özellik daha yapmışlar adamlar, onuda şöyle izah etmişler. Normalde AT9'da trim yaptığımızda end point ayarlarıda değişmekte. Ama sırf CH3'te trim yapıldığında end point ayarının en altı yani normal konumu düşünüldüğünde sadece rölanti devri trimden etkileniyor. Tam gaz konumu trimden etkilenmiyor bu sayede. Aslında güzel düşünülmüş bir özellik rölanti ayarı yaparken tam gazda servo sıkışmasına dikkat etmediğimiz anlarda modelimizi korumuş oluyor. Şimdi biz bu üçüncü kanalı flap için kullandığımızı düşünürsek. Ki yavaş inip kalkan iniş takımındansa yavaş inip kalkan bir flap tercih edebilirim. Biz bu işin içinden nasıl çıkarız. Birde bu ch3teki özellik sayesinde flap konumlarını daha rahat ayarlayabilirim. Kalkış flapide kullanacağım çünkü. Yani flap servolarını en alt noktada tam açık şekilde ayarlarsak, sub trim ile merkezlemede yapacağımız kaydırma sayesinde kalkış flapini ayarladıktan sonra trim ilede nötral pozisyona getirdiğimizde ve bunlarıda bir switche atadığımızda ch3 sayesinde rahat bir flap hareketine erişmiş olacağız. Ya bunun sonrasında ben 8. kanala bağladığım gaz servosunu nasıl ayarlayacağım. Gaz servosunu 8. kanala bağlayıp normal şartlarda 3. kanalı kontrol eden stick ile miksleyip, ardından 3. kanal ile 3 yollu bir switch mixledikten sonra tam flap kalkış flapi ve nötral şeklinde ayarlayıp mı işin içinden çıkacağım.
Not: Yazdıklarımı ben anlayamadım, umarım siz anlamışsınızdır.
Kanımda dolaşan Türklük sayesinde kumandanın kullanma kılavuzunu şimdiye dek okumamıştım. Gerek Rus arkadaşlarımızın yayınlamış olduğu, gerekse Çinli dostlarımızın paylaştığı youtube videolarından (Genellikle AT9 videoları bu iki kaynaktan geliyor.) işime yarayacak detaylarıda çözmüştüm. Ama şu ana kadarmış. Artık kolları sıvayıp bir şeyler keşfetmem gerektiğini anladım. Radiolink AT9 kumandada servo yavaşlatma özelliği bulunmuyor. Sadece CH3 için bu özellik söz konusu. Kısaca sadece motorlar saniyeler içerisinde rölantiden tam gaza geçmesin diye düşünmüş arkadaşlar, ama birde not düşmüşler. İsterseniz iniş takımını 3. kanala bağlayıp gazı başka bir kanala aktararak bu özelliği kullanabilirsiniz demiş. Ama birde şu konu var. CH3'e özel bir özellik daha yapmışlar adamlar, onuda şöyle izah etmişler. Normalde AT9'da trim yaptığımızda end point ayarlarıda değişmekte. Ama sırf CH3'te trim yapıldığında end point ayarının en altı yani normal konumu düşünüldüğünde sadece rölanti devri trimden etkileniyor. Tam gaz konumu trimden etkilenmiyor bu sayede. Aslında güzel düşünülmüş bir özellik rölanti ayarı yaparken tam gazda servo sıkışmasına dikkat etmediğimiz anlarda modelimizi korumuş oluyor. Şimdi biz bu üçüncü kanalı flap için kullandığımızı düşünürsek. Ki yavaş inip kalkan iniş takımındansa yavaş inip kalkan bir flap tercih edebilirim. Biz bu işin içinden nasıl çıkarız. Birde bu ch3teki özellik sayesinde flap konumlarını daha rahat ayarlayabilirim. Kalkış flapide kullanacağım çünkü. Yani flap servolarını en alt noktada tam açık şekilde ayarlarsak, sub trim ile merkezlemede yapacağımız kaydırma sayesinde kalkış flapini ayarladıktan sonra trim ilede nötral pozisyona getirdiğimizde ve bunlarıda bir switche atadığımızda ch3 sayesinde rahat bir flap hareketine erişmiş olacağız. Ya bunun sonrasında ben 8. kanala bağladığım gaz servosunu nasıl ayarlayacağım. Gaz servosunu 8. kanala bağlayıp normal şartlarda 3. kanalı kontrol eden stick ile miksleyip, ardından 3. kanal ile 3 yollu bir switch mixledikten sonra tam flap kalkış flapi ve nötral şeklinde ayarlayıp mı işin içinden çıkacağım.
Not: Yazdıklarımı ben anlayamadım, umarım siz anlamışsınızdır.