Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Doğuş Arısoy

Tecrübeli Uye
Katılım
6 Kas 2015
Mesajlar
1,178
Tepkime puanı
610
Konum
İzmir
İlgi Alanı
Heli
Herkese merhaba, yeni toplayacağım P51 daha toplamaya başlamadan beni zora sokmaya başladı. Kumandamı diğer modellerimin için gerektiği kadar tanıyordum. Ama şimdi çok yabancı kaldım. Kullanma kılavuzu üzerinden yaptığım incelemeler sonucunda kafamın karışmasından ziyade birkaç bilgiyede erişebildim. Aslında gayet detaylı ve güzel bir kullanma kılavuzu varmış. :laugh:

Kanımda dolaşan Türklük sayesinde kumandanın kullanma kılavuzunu şimdiye dek okumamıştım. Gerek Rus arkadaşlarımızın yayınlamış olduğu, gerekse Çinli dostlarımızın paylaştığı youtube videolarından (Genellikle AT9 videoları bu iki kaynaktan geliyor.) işime yarayacak detaylarıda çözmüştüm. Ama şu ana kadarmış. Artık kolları sıvayıp bir şeyler keşfetmem gerektiğini anladım. Radiolink AT9 kumandada servo yavaşlatma özelliği bulunmuyor. Sadece CH3 için bu özellik söz konusu. Kısaca sadece motorlar saniyeler içerisinde rölantiden tam gaza geçmesin diye düşünmüş arkadaşlar, ama birde not düşmüşler. İsterseniz iniş takımını 3. kanala bağlayıp gazı başka bir kanala aktararak bu özelliği kullanabilirsiniz demiş. Ama birde şu konu var. CH3'e özel bir özellik daha yapmışlar adamlar, onuda şöyle izah etmişler. Normalde AT9'da trim yaptığımızda end point ayarlarıda değişmekte. Ama sırf CH3'te trim yapıldığında end point ayarının en altı yani normal konumu düşünüldüğünde sadece rölanti devri trimden etkileniyor. Tam gaz konumu trimden etkilenmiyor bu sayede. Aslında güzel düşünülmüş bir özellik rölanti ayarı yaparken tam gazda servo sıkışmasına dikkat etmediğimiz anlarda modelimizi korumuş oluyor. Şimdi biz bu üçüncü kanalı flap için kullandığımızı düşünürsek. Ki yavaş inip kalkan iniş takımındansa yavaş inip kalkan bir flap tercih edebilirim. Biz bu işin içinden nasıl çıkarız. Birde bu ch3teki özellik sayesinde flap konumlarını daha rahat ayarlayabilirim. Kalkış flapide kullanacağım çünkü. Yani flap servolarını en alt noktada tam açık şekilde ayarlarsak, sub trim ile merkezlemede yapacağımız kaydırma sayesinde kalkış flapini ayarladıktan sonra trim ilede nötral pozisyona getirdiğimizde ve bunlarıda bir switche atadığımızda ch3 sayesinde rahat bir flap hareketine erişmiş olacağız. Ya bunun sonrasında ben 8. kanala bağladığım gaz servosunu nasıl ayarlayacağım. Gaz servosunu 8. kanala bağlayıp normal şartlarda 3. kanalı kontrol eden stick ile miksleyip, ardından 3. kanal ile 3 yollu bir switch mixledikten sonra tam flap kalkış flapi ve nötral şeklinde ayarlayıp mı işin içinden çıkacağım.

Not: Yazdıklarımı ben anlayamadım, umarım siz anlamışsınızdır.
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Neden yavaş açılmasını istiyorsunuz ?
Ben çok net anlamadım yazdığınızı :D
at9 da birden fazla 3 pozisyonlu sich vardı sanırım.(at9 ile uçak uçurmuştum o zaman biraz incelemiştim) 3 pozisyonlu switchle iniş ve kalkış flap yapsanız olmaz mı :D
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)


Kadir Kurt' Alıntı:
Neden yavaş açılmasını istiyorsunuz ?
Ben çok net anlamadım yazdığınızı :D
at9 da birden fazla 3 pozisyonlu sich vardı sanırım.(at9 ile uçak uçurmuştum o zaman biraz incelemiştim) 3 pozisyonlu switchle iniş ve kalkış flap yapsanız olmaz mı :D

Şimdi iniş flapi açtığımda uçak kabarabilir burun dikebilir, ben zaten bunu duruma göre inceleyip flap-elavatör miks yapmam lazım, ama 1 saniyede açılması ile 7 saniyede açılması benim stall olmadan müdahale etmem yönünde bir fark oluşturacağını düşünüyorum. Ayrıca görsel bir tatminde oluşturacağını düşünmekteyim, özellikle yavaş kapanıp açılan bir iniş takımı ile. [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Doğuş' Alıntı:
Şimdi iniş flapi açtığımda uçak kabarabilir burun dikebilir, ben zaten bunu duruma göre inceleyip flap-elavatör miks yapmam lazım, ama 1 saniyede açılması ile 7 saniyede açılması benim stall olmadan müdahale etmem yönünde bir fark oluşturacağını düşünüyorum. Ayrıca görsel bir tatminde oluşturacağını düşünmekteyim, özellikle yavaş kapanıp açılan bir iniş takımı ile. [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
O konuda haklisiniz. Hızlı açılanda düzeltme imkanı olmaz. Diğerinde yinede bir şans olabilr. Sümer abi konuyu görünce yapılması gerekeni söyler zaten :)
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)


Kadir Kurt' Alıntı:
O konuda haklisiniz. Hızlı açılanda düzeltme imkanı olmaz. Diğerinde yinede bir şans olabilr. Sümer abi konuyu görünce yapılması gerekeni söyler zaten :)

Aslında Flap-Elevatör miksi ile belki düzeltmeyede gerek kalmaz ama insan scale bir modelde arıyor, benim bildiğim Sümer Abi zaten bu şekilde bir devre yapmıştı, bunların hazırlarıda var diye biliyorum. 7-8 $ civarı teminde edilebilir. Büyük ihtimal iniş takımları pinomatik değil. Hilal hobbyden satın aldığım eski seri olabilir fotoğraflar o şekilde gösteriyor. Bunu öğrenmenin tek yöntemi kutuyu açmak. [emoji4]

Şayet pinömatik iniş takımı varsa istediğim şeyi daha kolay gerçekleştiririm. Ama yoksa o kısımda da bir bilene danışmak lazım. En azından bu sayede kumandamı öğrenmiş oldum. [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Bahsettin sey bu olamaz herhalde Dogus ??

 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)


Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Bahsettin sey bu olamaz herhalde Dogus ??


Abi bunu görmüştüm zamanında ama yorumlara baktığımızda işimize yaramaz gibi. [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Gecenin ilerleyen saatlerinde konun tüm detaylarını anlatacağım eğer biraz sabredebilirsen.
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)


Sümer Yamaner' Alıntı:
Gecenin ilerleyen saatlerinde konun tüm detaylarını anlatacağım eğer biraz sabredebilirsen.

Olur mu abi öyle şey gerekirse sabaha kadar beklerim. [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Şimdi önce flap... Haşırtt diye flap konulması hoş değil. Uçağı oldukça destabilize edebilir. Gerçi 0.60 P51'de bir sorun olmaz ama yine de yavaşlatmak en iyisi.
AT9 madem ki Futaba klonu (ki anlattıkların tipik Futaba 9C) o zaman istenirse Futaba'nın FAQ sayfasında bu kanal aktarmanın detayı anlatılıyor. Ancak... Phoenix P51'de flap servoları simetrik. Yani ya iki ayrı kanal, ya servo reverser ya da programlanabilir servonun reverse edilmesi lazım ki doğru yönde çalışsınlar. İki ayrı kanal kullanırsan kanalı yavaşlatmış olmanın bir anlamı yok çünkü sadece bir kanalı yavaşlatabilirsin.
Senin durumunda Mehmet Abi'nin linkini verdiği ürün ideal. Aynı uçakta ben de onu kullanmıştım. Ama bugün olsa bir servo reverser ve yavaşlatıcıyı kendim yapardım. İstersen sana da yaparım.
Kısaca benim önerim ya bu linkteki modülü ya da benim yapacağım modülü kulanıp flapları tek kanala bağlayarak ikisini ters yönde çalıştırmak ve yavaşlatmak.
Flap için ek bir önerim daha var: Eğer alışılabilirse bir potansiyometre kanalı kullanılarak da flaplar çalıştırılabilir. O durumda istenilen yavaşlık kolayca sağlanabilir.

Gelelim retractlara...
Sandığın gibi kanalı yavaşlatınca retractlar yavaşlamaz. Olası senaryoları görelim:
1- Mekanik retract ve retract servosu: Bu servo sinyal belirli bir değere gelene kadar hareket etmez. Sonra kendi en yüksek hızı ile tam 180 derece döner. Zaten o nedenle özellikle retract servosu adı verilir. Burada yapabileceğin tek şey servoyu bir Y kablo üzerinden ayrı ve düşük voltajlı (4.8 V gibi) bir pille besleyerek olabildiğince yavaşlatmak.
2- Pnömatik retract: Standart pnömatik sistemler aynen mekanik gibi çalışırlar. Servo bir yere geldiğinde "şakkk" diye açar ya da kaparlar. Bilinen en hızlı sistem budur. Doğal olarak pek hoş görünmez. Gelişmiş ama pahalı sistemler var. Onlarda bir vida ile hız ayarlanabiliyor. Hatta öyle ki hızlı açılış yavaş kapanış bile mümkün. Ama hiç kullanmadım. Ayrıca ek bilgi olarak iki tip pnömatik retract var. Birisi iki yöne de basınçla gidiyor. Daha gelişmişleri ise yayla açılıyor basınçla kapanıyor. Yani havada bir şekilde basınç giderse otomatik olarak açılıyor.
3- Elektrikli servosuz retract: Bunların linkini vermiştim. Kanalı yavaşlatmanın aynen retract servosundaki gibi hiç bir anlamı yok. Kendi belirlenmiş hızları ile açılıp kapanırlar. Zahmetsizlik, düşük maliyet ve scale görünüm açısından ideal seçimdirler. Ayrıca bazen kapalı kalıp heyecan da yaşatırlar ve pilotaj geliştirirler.
4- Klasik servolu mekanik retract: Klasik servolar genellikle mekanik retractların güvenle kilitlenmelerine yetecek kadar dönemiyorlar. Ama Hitec'in digital programlanabilir servolarının çoğu 180 derece dönüşe ayarlanabiliyor. İniş takımlarının güvenle kilitlenebilmesi için bu 180 derece çok önemli. Mekanik retractlar ile böyle bir servo kullanılırsa kanalı yavaşlatarak hatta iki ayrı kanal kullanıp ayrı ayrı yavaşlatarak en gerçekçi görünümü elde etmek mümkün.
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Sümer Yamaner' Alıntı:
Şimdi önce flap... Haşırtt diye flap konulması hoş değil. Uçağı oldukça destabilize edebilir. Gerçi 0.60 P51'de bir sorun olmaz ama yine de yavaşlatmak en iyisi.
AT9 madem ki Futaba klonu (ki anlattıkların tipik Futaba 9C) o zaman istenirse Futaba'nın FAQ sayfasında bu kanal aktarmanın detayı anlatılıyor. Ancak... Phoenix P51'de flap servoları simetrik. Yani ya iki ayrı kanal, ya servo reverser ya da programlanabilir servonun reverse edilmesi lazım ki doğru yönde çalışsınlar. İki ayrı kanal kullanırsan kanalı yavaşlatmış olmanın bir anlamı yok çünkü sadece bir kanalı yavaşlatabilirsin.
Senin durumunda Mehmet Abi'nin linkini verdiği ürün ideal. Aynı uçakta ben de onu kullanmıştım. Ama bugün olsa bir servo reverser ve yavaşlatıcıyı kendim yapardım. İstersen sana da yaparım.
Kısaca benim önerim ya bu linkteki modülü ya da benim yapacağım modülü kulanıp flapları tek kanala bağlayarak ikisini ters yönde çalıştırmak ve yavaşlatmak.

Gelelim retractlara...
Sandığın gibi kanalı yavaşlatınca retractlar yavaşlamaz. Olası senaryoları görelim:
1- Mekanik retract ve retract servosu: Bu servo sinyal belirli bir değere gelene kadar hareket etmez. Sonra kendi en yüksek hızı ile tam 180 derece döner. Zaten o nedenle özellikle retract servosu adı verilir. Burada yapabileceğin tek şey servoyu bir Y kablo üzerinden ayrı ve düşük voltajlı (4.8 V gibi) bir pille besleyerek olabildiğince yavaşlatmak.
2- Pnömatik retract: Standart pnömatik sistemler aynen mekanik gibi çalışırlar. Servo bir yere geldiğinde "şakkk" diye açar ya da kaparlar. Bilinen en hızlı sistem budur. Doğal olarak pek hoş görünmez. Gelişmiş ama pahalı sistemler var. Onlarda bir vida ile hız ayarlanabiliyor. Hatta öyle ki hızlı açılış yavaş kapanış bile mümkün. Ama hiç kullanmadım. Ayrıca ek bilgi olarak iki tip pnömatik retract var. Birisi iki yöne de basınçla gidiyor. Daha gelişmişleri ise yayla açılıyor basınçla kapanıyor. Yani havada bir şekilde basınç giderse otomatik olarak açılıyor.
3- Elektrikli servosuz retract: Bunların linkini vermiştim. Kanalı yavaşlatmanın aynen retract servosundaki gibi hiç bir anlamı yok. Kendi belirlenmiş hızları ile açılıp kapanırlar. Zahmetsizlik, düşük maliyet ve scale görünüm açısından ideal seçimdirler. Ayrıca bazen kapalı kalıp heyecan da yaşatırlar ve pilotaj geliştirirler.
4- Klasik servolu mekanik retract: Klasik servolar genellikle mekanik retractların güvenle kilitlenmelerine yetecek kadar dönemiyorlar. Ama Hitec'in digital programlanabilir servolarının çoğu 180 derece dönüşe ayarlanabiliyor. İniş takımlarının güvenle kilitlenebilmesi için bu 180 derece çok önemli. Mekanik retractlar ile böyle bir servo kullanılırsa kanalı yavaşlatarak hatta iki ayrı kanal kullanıp ayrı ayrı yavaşlatarak en gerçekçi görünümü elde etmek mümkün.

Abi çok teşekkür ederim, şimdi modelin flapli olduğuna eminiz. O nedenle flap konusunda rahat rahat konuşabiliyorum, dediğim gibi o özellikleri kullanarak flaplari yavaşlatabilirsem diğer ürün ile hiç uğraşmam abi. Ben ne kadar çok elektronik o kadar riskli sistem olarak düşünüyorum. Ama şayet o şekilde başaramazsam abi sana hiç zahmet vermek istemem. Ürünün hazırı varken bozulsa bile hayati önem taşıyabilen bir yer olmadığından hiç zahmet etme abi. Bu basit noktalarda değilde ileride daha hayati yerlerde yüzümüz olsun en azından yardım istemeye abi. :)

İniş takımı konusunda hobbytime pinömatik göstermiş abi, ama valf sistemi iniş takımını yavaşlatabilecek bir sisteme sahip değil abi. Daha basit bir şekilde sırf açma kapama yapıyor ve bire bir basınç kabındaki basıncı iletiyor. Ya pinömatik vanalardan alıp bu basınca dayanacak ama sızdırma yapmayacak bir vana ile ayarlayabiliriz abi akışı ama buda sızdırmazlık konusunda bir soru işareti oluşturur. Gerekirse ileride de kullanabileceğimiz vanalı bir valf alırız abi. Açıkçası pinömatik sistemlerden benim korkum yok.

Hilalhobbyland ise modeli orta kısımda bulunan bir servo ile kontrol etmiş. Ama yeni iniş takımı diye not düşmüş stok adına. Fotoğrafların eski olma ihtimali üzerinde duruyorum ben. Yani model umarım ki pinömatik sistemdir. Yoksa o konuda da boyutları düşünüp servosuz retractlardan edinebilirim abi. Onlarıda ayrı bir pil ile beslerim.

Ben en iyisi futaba 9c'nin önerdiğin sayfalarına bir bakayım abi. Hem farklı fikirler edinmiş olurum, hemde kumandayı daha iyi tanırım. Tekrar teşekkür ederim abi. :RCKolik:
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Galiba iki üstteki mesajda başlıbaşına bir konu var. Yöneticilere duyrulur. :saygilar:
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)


Cahit Kaş' Alıntı:
Galiba iki üstteki mesajda başlıbaşına bir konu var. Yöneticilere duyrulur. :saygilar:
Kesinlikle Cahit hocam :bravo: Yarın ilk is bununla ilgili ayrı bir konu acmak :halay:


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)

Ben de talep olursa mekanik retract montajıyla ilgili tüyoları paylaşırım. Önce çizimlerimi bulmalıyım ama... :)
 
Radiolink AT9 Servo Yavaşlatma (Flap-İniş Takımı)


Sümer Yamaner' Alıntı:
Ben de talep olursa mekanik retract montajıyla ilgili tüyoları paylaşırım. Önce çizimlerimi bulmalıyım ama... :)
O zaman talep ediyoruz abi :D


Sent from my iPhone using Tapatalk